Puţini sunt cei care ştiu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat după o tehnologie inventată în România, de inginerul Gheorghe Pănculescu. După ce-a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich, inginerul Pănculescu ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. În 1878, el revine în ţară, pentru a construi calea ferată Bucureşti-Predeal. În acea perioadă, genialul tehnician inventează un sistem de îmbinare a traverselor de cale ferată, care avea să revoluţioneze construcţiile metalice. Astfel, datorită metodei de montare a şinei pe traverse în afara spaţiului căii ferate, Pănculescu a reuşit să termine lucrarea concesionată în mai puţin de un an, deşi termenul de livrare era de aproape cinci ani. (Ce păcat că n-avem un Pănculescu şi pentru autostrăzi!)
Pănculescu l-a găzduit pe Gustave Eiffel
Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează special la Vălenii de Munte, pentru a-l întâlni pe Pănculescu, cel care avea să devină inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea căii ferate. În 1879, în casa unde se află astăzi Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost găzduit de Pănculescu declarându-se impresionat de genialitatea invenţiei româneşti. Aici, Gustave Eiffel, care avea să devină celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul său, înălţarea unui turn ieşit din comun, la Paris, pentru Expoziţia universală din 1889. Cei doi au discutat apoi despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcţia turnului, folosind subansamble metalice confecţionate la sol şi asamblate după aceea, pe măsură ce se înălţa lucrarea. Interesant este şi faptul că destinul celor doi ingineri avea să se încheie în acelaşi an, 1922.
Cunoscut în Franţa, anonim în România
Profesorul Eugen Stănescu de la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie din Vălenii de Munte s-a numărat printre puţinii cercetători ai acestui inedit episod. A fost special în Franţa, pentru a studia cât de cunoscut este aportul inginerului român la ridicarea simbolului oraşului luminii. Cercetând documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300 m", datat 1887, în care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Pănculescu, la construcţia tronsonului de cale ferată Bucureşti-Predeal. Din păcate, numele românului este mult mai cunoscut în Franţa decât în ţara unde s-a născut. Doar la insistenţele profesorului Stănescu, o şcoală generală din Vălenii de Munte poartă, de la începutul acestui an, numele inginerului Pănculescu.
Pe fiecare piesă de metal ce compune turnul Eiffel scrie: "Made în Reschitza - Roumanie".