- Bună dimineaţa, Dorin. Unde eşti ?
- Bună dimineaţa, Dia. Sunt la 1750 de metri înălţime, în Ceahlău, la Cabana Dochia, una dintre cele mai bine dotate cabane de creastă din România, cu doi buni prieteni fotografi.
- Şi de ce respiri aşa de greu ? Eşti afară?
- Sunt -20 de grade aici şi multă zăpadă. Ne-am trezit la 7, şi până acum am fost afară, să fotografiem.
- Ce vezi, de unde eşti aşezat?
- Văd nişte stânci şi nişte abrupturi minunate - Fundul Ghedeon, o zonă unică în România, unde creşte zadă sau larice. E un conifer ale cărui ace toamna îngălbenesc şi cad. Mai sunt şi câţiva pini acolo. Seamănă mai degrabă cu un peisaj din China, din Munţii Huashan. Parcă te întorci în timp când vezi aşa ceva. E un peisaj primordial, neatins, destul de sălbatic. Nu e nicio potecă turistică acolo.
- Pari acasă prin Ceahlău. Dar tu locuieşti la Târgu-Mureş, nu?
- Da, aşa e, dar m-am născut în Piatra Neamţ şi primul munte pe care l-am urcat a fost Ceahlăul. De atunci îl tot urc. Iarna asta e a treia oară când sunt aici. Am în minte un proiect fotografic legat de acest munte, pe care aş vrea să-l concretizez într-o carte. Dacă vrei să spui o poveste despre un loc, e nevoie de mai multe călătorii, să-l surprinzi în toate culorile şi anotimpurile.
- Şi cum e muntele acum?
- E inert, e multă linişte, nu bate vântul. E totul îngheţat. Mă face să mă gândesc la Jack London. Are o povestire cu trei oameni care merg iarna prin pădure, cu o sanie trasă de câini, şi unul din ei moare doborât de un copac. Aici, sus, e vorba şi de supravieţuire, la urma urmei. Dacă nu eşti echipat bine, la -20 de grade... Noi ne bucurăm însă de confortul cabanei.
- Face faţă camera de fotografiat la asemenea frig?
- Totul e să te ţină bateria. Pe frig se descarcă mult mai repede. Şi să te ţină degetele. (râde) Am nişte mănuşi de puf, un fel de supramănuşi, fără degete, pe care le iau mereu cu mine. Când stai pe loc, să fotografiezi la temperaturi foarte scăzute, dacă n-ai mănuşi, poţi uşor să faci degerături. Dacă bate şi vântul, îţi mai trebuie şi-o cagulă pentru faţă.
- Şi poate ceva de ronţăit prin buzunare...
- Mai degrabă ceai cald în termos. Pe frigul ăsta, face minuni.
- Dorin, eşti mulţumit de expediţia matinală? Ai imagini bune în aparat?
- Nu chiar. Am avut parte de nişte peisaje stranii. Ne-am trezit într-o ceaţă deasă, multă umezeală, care s-a plimbat peste noi. Din când în când, se mai limpezea. Doar că situaţiile astea te prind nepregătit. Am făcut ce am putut, de unde eram. N-aveam cum să alerg 500 de m prin zăpadă, să schimb poziţia, aş fi pierdut lumina. Nu mi-aş da mai mult de nota 5.
- Şi atunci, ce înseamnă o dimineaţă bună pentru tine? Una de nota 10?
- Dimineţile de 10 sunt cele în care se întâmplă lucruri neaşteptate, care te găsesc în poziţia perfectă, când se aliniază toate: şi cadrul, şi lumina, şi eşti şi tu capabil să recunoşti, cu ochiul liber, alăturarea aia care naşte un cadru deosebit.
- Ai vreuna de care-ţi aminteşti?
- Da, de exemplu o dimineaţă din Călimani, prin 2009. Eram cu un prieten, ploua, şi din cauza ploii, ne-am rătăcit şi am pierdut marcajul. Dintr-o întâmplare, am ajuns într-o poiană unde am dat faţă-n faţă cu un fag. Exact în clipa aia, ploaia s-a transformat în lapoviţă. A fost o clipă miraculoasă, pe care am imortalizat-o. E unul dintre cadrele care mi-au schimbat perspectiva asupra fotografiei. De atunci, sunt mult mai deschis la neaşteptat, mă las dus de întâmplări, nu mai ţin cu dinţii de imaginile pe care le am în minte.
- Ce ţinteşti când fotografiezi? Ce e cel mai important?
- Cred că simplitatea. Un cadru e cu atât mai de impact, cu cât e mai simplu. Uneori e nevoie de doar câteva elemente, suficient de adânci şi de expresive.
- Ţine fotografia şi de stare? E important cu ce sentiment căptuşeşti momentul în care apeşi butonul?
- Nu, nu prea ţine de stare, la mine cel puţin. E totul la rece, eşti concentrat pe ce ai de făcut. Nu gândesc prea mult, e un instinct care mă face să apăs declanşatorul. Abia acasă, uneori, când priveşti pe ecranul calculatorului imaginile, îţi dai seama că ceva din ce ai trăit a trecut imperceptibil şi-n ele.
- Arta pe care o faci e strâns legată de pasiunea pentru înălţimi. Ce a fost întâi, aparatul foto sau muntele?
- Muntele. Cred că am urcat prima oară în Ceahlău, prin clasa a treia. Mi-ar fi greu să mă mai imaginez fără munte, fără efortul ăsta, care nu e neapărat plăcut, că rucsacul te macină, picioarele te dor. Dar e un efort care te curăţă. E o reîntoarcere constantă la mine. Cu timpul, am simţit nevoia să scot mai mult din bucuria mea solitară, din momentele acelea frumoase pe care le trăiam. N-am fost niciodată un tip prea comunicativ, n-am avut vorbele la mine. Am simţit nevoia să mă exprim în ceva, să mă spun. Şi m-am spus în fotografie.
- Se poate trăi din fotografie de peisaj?
- Se poate, dacă mai faci şi lucruri conexe, un pic de turism, de pildă, cum fac eu. Organizez ture foto, duc oameni în locuri spectaculoase şi îndepărtate şi le dau şi sfaturi legate de fotografie. Am făcut asta în diverse locuri din Elveţia, Islanda, Norvegia.
- Care din zonele astea te-a impresionat cel mai mult?
- Greu de spus, în fiecare am găsit ceva special. Cred totuşi că Norvegia m-a impresionat mai tare. E specială, cu munţii ei, cu fiordurile. Zona de coastă e magnifică. Am ajuns şi pe o insulă, unde se află cea mai mare colonie de păsări din Norvegia - un adevărat spectacol, şi-n insule unde poţi să vezi aurora boreală.
- Ai văzut-o şi tu?
- Am şi fotografiat-o, de mai multe ori. E de zece ori mai spectaculoasă decât un foc de artificii. E ceva cu care ochiul tău nu e obişnuit - să vezi lumini verzi pe cer.
- Unul dintre cele mai frumoase proiecte cu care ai ieşit în atenţia presei a fost turul Islandei, alături de Aura, iubita ta. Doi oameni, două biciclete şi două aparate foto. Cum a fost?
- Destul de intens. Imaginaţi-vă că timp de şase săptămâni, tot ce am făcut a fost să pedalăm, înfruntând ploaia şi vântul, să mâncăm, să montăm şi demontăm cortul... Călătoria asta ne-a apropiat foarte mult, dar ne-a făcut şi să ne confruntăm limitele. De multe ori ne certam din cauza oboselii sau a faptului că ceva nu funcţiona. Pe de altă parte, viaţa noastră a intrat atunci într-un alt ritm, mult încetinit. Acolo nu ne grăbeam să ajungem nicăieri şi să facem nimic. Eram doar noi, faţă-n faţă cu noi înşine.Erau momente în care nici nu era nevoie să ne vorbim. Era o linişte bună şi tihnită, pe care nu trebuia nici s-o cauţi, nici s-o explici.
- Asta e foarte frumos...
- Seara, stăteam mult de vorbă, discuţiile noastre ajungeau până departe, descopeream laturi ale noastre care ne apropie, pe care înainte nici nu le văzusem. Şi asta era minunat. Cumva, simţeai că nu întâmplător celălalt e lângă tine. De altfel, relaţia dintre noi a devenit foarte puternică, după toate lucrurile prin care am trecut.
- În încheiere, spune-mi, Dorin, cu ce-ai rămas după expediţia matinală prin nămeţi? Dincolo de imaginile din aparat, tu, pentru tine, ce-ai salvat?
- Am păstrat gândul că e joi dimineaţă, când toată lumea se grăbeşte mohorâtă spre serviciu, iar eu sunt undeva pe munte, cu doi prieteni buni. Sunt în sălbăticia îngheţată şi fac ce-mi place. Nu e destul?