Matei Florian
Poarta dintre dincolo şi aici
Sunt vise despre care ştii prea bine când te trezeşti că nu au fost doar vise. Vise-oglinzi, în care zgâriat, aburit, ciobit, poţi desluşi viitorul. Vise-ecou ale unei realităţi ce stă să se întâmple. O realitate care te pândeşte, gata să te sfâşie, ca o leoaică tânără. Vise după care te trezeşti împovărat, purtând greutatea copleşitoare a unui secret. Vise-hărţi, mărturii ale unui adevăr mai mare. Vise care rămân cuibărite în tine, pe care le porţi mai departe, ascunse de viaţa care ţi se întâmplă, vise cărora trebuie să le dai socoteală, vise care te zgândăresc şi muşcă, vise vii, vise fiinţe, vise de-adevăratelea. Poţi să le minţi, poţi să le negi, poţi să le striveşti cu realitatea dimineţii, poţi să le râzi în nas şi să le trimiţi la culcare, să se ducă învârtindu-se acolo de unde au venit. Pentru că e cumplit de greu să le faci faţă. Pentru că bietele noastre creiere au uitat să se descurce în hăţişurile altor lumi. Pentru că e mai simplu aşa. Pentru că ne-am învăţat cu un singur fel de realitate, iar orice vine din altă parte ne tulbură, ne copleşeşte, ne înspăimântă. Pentru că e mai sănătos, pentru că nu vrem. Pentru că ce rost are să visăm Iubirea, dacă dis-de-dimineaţă se aud claxoane, sonerii, lifturi, iar Ea a dispărut, fără ca măcar să ştii unde, cum arată, când o poţi întâlni. Îţi rămâne tânjirea, îţi rămâne greul, îţi rămâne un vis care nu se dă dus. Să plece, n-ai nevoie de el, uite ce zi mohorâtă, uite ce traficul lui peşte, uite că iar vei întârzia la serviciu. Visul e vis, visul e o prostie, visul e o plăsmuire, visul n-are ce căuta aici, în realitatea noastră. Du-te, dispari, lasă-mă-n pace! Vei pierde, însă. O oglindă, un ecou, o hartă. Dovezile prea puţin lizibile ale unei alte lumi care încearcă să-ţi vorbească.
Poate fi, însă, şi altfel, poate fi ca în povestea lui Emilio Gauna, eroul romanului "El sue?o de los héroes" (Visând la eroi), publicat de Adolfo Bioy Casares, în 1954. Visul care te sminteşte, visul care îţi orbeşte realitatea, visul ca singurul motiv pentru a trăi. Femeia cu mască care îţi apare în timpul unui carnaval ciudat. Femeia după care vei tânji, fără să ştii cum arată de fapt, dacă există sau nu, dacă îţi va fi dat să o reîntâlneşti, dacă o vei recunoaşte. O femeie cu mască, apărută într-un vis ciudat, pentru care îţi sacrifici prietenii, căsnicia, viaţa. Visul-himeră, visul-boală, visul-destin. Emilio Gauna va trăi doar pentru fantasma lui. Iar ea i se arată, la sfârşit, când el trage să moară, îşi leapădă masca şi o vede, o vede cu adevărat. E Ea. Femeia din vis, femeia pentru care a renunţat la tot şi toate este soţia lui. A avut-o tot timpul lângă el, în cealaltă viaţă, cea "reală", dar Emilio n-a ştiut s-o recunoască. Pentru că visul are alte legi decât cele de aici, pentru că o femeie din vis nu poate fi la fel cu una din realitate, pentru că niciodată nu vom putea trăi întocmai ceea ce visăm, pentru că a trăi doar pentru vis, pentru o oglindă, un ecou, o hartă prea puţin lizibile, înseamnă, de fapt, nebunie. Pentru că nu poţi suprapune perfect două lumi diferite. Pentru că trebuie să înţelegi că ele doar comunică. Şi că visul e poarta, oglinda-ecoul-harta, prin care, uneori, se poate întâmpla asta.
Da, recunosc, visez. Visele acelea care mă bântuie, visele acelea despre care ştiu foarte bine că nu sunt doar vise. Le recunosc, am grijă de ele, le port cu mine mai departe. Am învăţat, însă, să nu mă las pradă cu totul lor, am învăţat să le simt, să le ascult, să le las să dospească înăuntru. Ştiu că mi se vor întâmpla şi mai ştiu că atunci când va fi să fie, va fi altfel, ca aici, în realitatea asta, nu ca acolo, în vis. Pentru că am învăţat şi că nu se poate altcumva. Odată ce treci prin poarta dintre dincolo şi aici, lucrurile trebuie să-şi schimbe înfăţişarea, după regulile noii lumi. Am învăţat asta şi de la Adolfo Bioy Casares. Femeia din vis există. A venit. E vie, e lângă tine. Trebuie doar s-o recunoşti şi în realitatea asta "reală". Dacă nu eşti sigur, închide ochii şi viseaz-o din nou. Cheamă-ţi visul, adu-l din nou la tine!
Marin Mălaicu-Hondrari
Străina
Aveam vreo şaptesprezece ani când am visat o femeie. Se făcea că mă târam pe burtă printr-o pădure pe care o cunoşteam ca-n palmă. Ascuns de tufişuri, am spionat un grup de tineri dintr-o poieniţă. Tinerii aceia vorbeau între ei într-o limbă despre care atunci, în vis, mi-am dat seama că e nepământeană. Am ştiut, cu certitudinea pe care numai visul ţi-o poate da, că limba aceea nu se vorbea nicăieri pe pământ.
O fată m-a observat, m-a privit câteva clipe, apoi s-a desprins de grup şi a venit la mine. M-am ridicat în picioare, am aşteptat liniştit să se apropie. Fata mi s-a adresat în limba aceea nepământeană şi, brusc, am înţeles tot ce-mi spunea. Şi i-am răspuns în limba ei. I-am răspuns cu o lejeritate uimitoare, de parcă toată viaţa mea nu vorbisem româneşte, ci în limba aceea. I-am spus să nu plece, să mai stea cu mine. M-am îndrăgostit în vis de fata aceea, dar ea a plecat (trebuia să plece!), s-a întors în lumea din care venise.
De atunci au trecut aproape treizeci de ani şi nu am uitat-o. Încă mă mai gândesc la ea, ca la femeia ideală, şi singurul nume pe care i l-am putut da este Străina, un nume impropriu, pentru că pe lângă misterul pe care-l conţine, nu exprimă totuşi şi tandreţea copleşitoare a acelei fete.
Apoi m-am îndrăgostit de câteva femei reale (adică de vis), şi fiecare dintre ele m-a învăţat, brusc, să comunic într-o limbă necunoscută mie până atunci: proaspătă, bogată şi, mai ales, nepământeană; un limbaj la care după despărţirea de ele nu am mai avut acces.
Femeia mea ideală n-a avut înfăţişare niciodată. Sau n-a avut înfăţişare clară. Înfăţişarea ei e labirintică, îţi dă senzaţia că ai mai trecut pe acolo, dar nu poţi fi sigur, aşa că mergi mai departe şi începi să ai surprize. Unde înainte era un umăr rotund, acum e o ceaşcă de ceai. Duci mâna la genunchiul ei şi dai peste o piatră pe care ploaia a făcut-o lucioasă. O admiri în timp ce-şi aranjează părul şi părul ei se face o carte pe care ea o răsfoieşte cu pieptenul.
E iarnă şi femeia ideală te închide pe balcon şi nu-ţi dă drumul până nu scrii cel mai frumos poem de dragoste. Ştii că îl merită din plin, numai că până să-l scrii, ea, femeia ideală, a plecat, şi tu rămâi cu un poem cu care nu ştii ce să faci.
Femeia ideală e femeia a cărei iubire pare uşor incestuoasă.
Femeia ideală e femeia care te invită la cină şi noaptea aceea ţine cât în Groenlanda.
Cea care visează odată cu mine
Să vorbeşti despre femeia visurilor înseamnă să faci un exerciţiu de imaginaţie sentimentală, deopotrivă indecent şi abstract. Indecent, pentru că o astfel de fantezie matrimonială spune mai totul despre tine ca bărbat; abstract, pentru că rămâne pe teritoriul idealului care, de cele mai multe ori, nu prea are legătură cu realitatea, întotdeauna mai complexă.
Dar să vorbeşti despre femeia visurilor este, la urma urmei, un joc de societate la care participă, de fapt, toată lumea. Ultima dată când am scris un articol despre cum văd eu femeia ideală, mi-am atras tot felul de acuze, de la idealism (naiv) la misoginism (mascat). Cum în faţa idealului ne pierdem uşor uzul raţiunii, n-aş vrea să repet aceleaşi greşeli, şi spun din capul locului că femeia ideală nu există decât în preajma unui bărbat ideal. E ca-n basme (ele însele naive şi, poate, misogine), unde Prinţul şi Prinţesa nu au niciodată vicii, divergenţe de opinii, nepotriviri de caracter, neînţelegeri culturale sau handicapuri fizice: fiind perfecţi, aprioric ideali, odată ce ajung împreună, trăiesc fericiţi şi în armonie, până la adânci bătrâneţi.
Aşa că, încercând să mă bazez pe imaginarul popular din basme, aleg aici câteva trăsături posibile şi la femeile reale, acele trăsături care le fac ideale pentru viaţa în doi.
În primul rând, eu cred că o astfel de femeie ar trebui să fie mai înţeleaptă decât bărbatul ei. N-am înţeles niciodată bărbaţii care nu aspiră să fie inspiraţi de femeile lor! Iar înţelepciunea presupune maturitate, bunătate, răbdare, intuiţie... Numai fiicele vitrege din basme sunt capricioase, maliţioase, isterice, gata oricând să se certe şi să pedepsească (inclusiv animalele, pe care le tratează rău). Nerezonabile, aruncă în stânga şi-n dreapta cu reproşuri şi pretenţii. Mereu nemulţumite, sunt pline de dispreţ faţă de ceilalţi, intolerante şi, nu ştiu dacă aţi observat, zgârcite. Mai au şi negi! Eu cred că bărbaţii adevăraţi caută standardele de bunătate la femei.
Un avantaj al cuplurilor din basme e că amândoi sunt tineri şi neprihăniţi, avantaj care, spre deosebire de viaţa reală, se traduce prin lipsa trecutului. Prinţii şi Prinţesele n-au foşti. Or, în realitate, cu toţii avem "bagaje", cu tot felul de amăgiri şi dezamăgiri, cu greşeli şi rateuri, care au tendinţa să se exprime mai bine în timp. Fetele de la Spice Girls aveau un vers: "If you want my future, forget my past" ("Dacă-mi vrei viitorul, uită-mi trecutul"). Şi mai e ceva ce ar trebui menţionat aici: memoria femeilor e mai bună şi, oricum, tinde să reţină mai ales gafele şi greşelile. Nu e bine! De-asta, în basmul cult "Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte" există o Vale a Plângerii, al cărei atribut fatal este aducerea aminte, care strică armonia şi împăcarea sufletească.
Acum, apropo de eleganţă: gândiţi-vă la Cenuşăreasa. Totul stă, de fapt, în atitudine, naturaleţe, mister. Cred că e important şi în viaţa reală, pentru că, în public, bărbatul vrea să fie admirat pentru femeia de lângă el, chiar mai mult decât pentru sine. În societate, bărbatul este reflexia femeii, ea este cea care îl face vizibil.
Curiozitatea este o mare calitate a personajelor din basme: multe lucruri sunt şi trebuie descoperite în viaţă. Dar la fel de important este şi umorul. Am participat recent la o cununie în Anglia, şi acolo, ofiţerul stării civile le spunea celor doi că onestitatea şi respectul reciproc nu sunt suficiente fără umor. Nu doar predispoziţia de a face haz de necaz, dar şi pofta de joacă, fără de care educaţia şi cultura nu cântăresc mai nimic.
Lăsând basmele deoparte, unde fetele sunt, cum spuneam, frumoase, pure şi perfecte (doar fiicele vitrege au beteşuguri), în viaţa reală, ideal ar fi ca femeia să-şi integreze imperfecţiunile personalităţii. Astfel, îşi va marca definitiv teritoriul sentimental prin ceva ce-i aparţine exclusiv şi va fi diferită.
Dar, cum spuneam şi la început, nimic din toate acestea nu funcţionează decât în reciprocitate. Amândoi, bărbat şi femeie, trebuie să viseze în acelaşi timp. Şi la fel de mult.
Emil Brumaru
Iar eu o duceam într-un turn singuratic...
De pe la 6-7 ani, am fost îndrăgostit permanent... Normal, iubeam fete mai mari ca mine, care nici nu bănuiau că sunt adorate fanatic, delirant... Asta mă jignea enorm; în visul meu, EA trebuia să ştie, doar nu degeaba o salvam de bandiţi fioroşi, în plină pădure tenebroasă, şi dânsa cădea fleaşcă, leşinată pe ruguri de mure, aproape goală, în braţele mele subţirele... şi eu o sărutam pe gura întredeschisă, umflându-i buzele sclipitor de proaspete... şi pe păr, uneori chiar pe sânii orbitor de albi, până îşi revenea... era atât de uimită încât mă lua de după gât... iar eu o ducem într-un turn singuratic de piatră! Pe la vreo 13-14 ani, tot depozitându-le acolo, creasem o înghesuială cleioasă... Se instalase şi un soi de promiscuitate... Alegeam pe cine vroiam... Devenisem stăpânul unui harem, majoritatea fiind femei în toată firea, pe la vreo 30-40 de ani, colege de-ale maică-mii, desigur!!! (Preferata mea a rămas soţia picherului din Ciceu, doamna Manolache! Mă "aştepta" în fundul unei curţi pline cu castani. Din cauză că eram atacat, în drum spre şcoală, de-o trupă războinică de curcani veşnic puşi pe scandal şi mărgele roşii, mă refugiam în camerele ei enorme, umbroase, îmbâcsite de parfumuri şi de izuri galopante. Doamna Manolache, bolnăvicioasă, micuţă, cu părul negru-albăstrui cârlionţat voluptuos, zăcea sau lenevea într-un pat larg cât un imperiu, sub o plapumă uşoară, spumoasă, lăsându-şi la vedere, în afara feţei mofturoase, cu ochii lacom bombaţi de un soi de lubricitate latentă şi buzele bosumflate a suspin, doar câte un picior lung, nesimţit de frumos, între genunchi şi gleznă, fraged în alcătuirea carnală a pulpei plutind în derivă, peste cerceafurile mototolite, cumva abandonat curiozităţii mele de copil... şi umerii rotunzi, cu gropiţe adânci... şi mâinile ondulate de încheieturi delicate pe suprafaţa pernei... Amuzată de spaima mea, parşivă şi ocrotitoare, mă ruga să-mi scot ghetuţele şi mă primea alături, aşa îmbrăcat cum eram, să mă liniştesc... Trupul doamnei Manolache dogora ca o sobiţă bine încinsă... Mă asculta, surâzând îngăduitoare, adunarea şi scăderea... şi-mi făcea reproşuri alintate dacă greşeam... ameninţându-mă cu degetele-i fluide că mă spune "mămichii", ele fiind prietene... O singură dată am îndrăznit să-i prind claia de cârlionţi în pumnul meu pofticios... A râs ascuţit şi nu mi-a mai dat voie niciodată în aşternuturile viclene...) Şi... cred că în vacanţa dintre clasa a şaptea şi-a opta, am făcut o "pasiune" răvăşitoare pentru o fetiţă de vârsta mea, venită la Iaşi pentru o săptămână... Sta în curtea Teatrului Naţional, la o rudă... Jucam fel de fel de jocuri... săream... devenisem un portar cu reflexe formidabile în cinstea ei... Când a plecat, ploua. Ne-am băgat într-o nişă cu trepte... Nici să vorbim nu reuşeam... I-am dat, ca să mă ţină minte, un ciot de pieptene, rătăcit prin buzunare... Mi-a scris, am şi acum scrisorile ei... Îi scriam şi eu, dar nu la ea acasă, ci la o rudă, o mătuşă îngăduitoare... Culmea e că-i scriam în versuri, lung-lung, ceva aducând a Minulescu... Ţin minte că locuia deasupra unui restaurant, "Vraja mării". Am fost la Bucureşti şi ne-am întâlnit!!! Pe urmă... Nu atât iubirile, cât începuturile lor mă tulburau... Perioada aceea în care nimic nu e sigur, gesturile parcă îmbie, cuvintele au intonaţii speciale, numai de cei doi înţelese... totul e o nesfârşită descoperire a celuilalt... lucrurile capătă semnificaţii necunoscute până atunci... şi se aliază cu îndrăgostiţii... fac parte dintr-un întreg fermecat... dintr-o poveste ideală care încet-încet se pierde în memorie, se şterge, parcă a fost trăită de altcineva, nu de tine şi de o fată sau o femeie îmbătătoare-n făptura ei enigmatică... şi rămâne un imens regret că nu mai ai vârsta aceea paradisiacă... vârstă ce-ţi linguşea întruna visurile, le întreţinea, le împodobea cu miresme aţâţătoare... cu încântări ale simţurilor nebănuit de efervescente, de adolescentine... Femeia Ideală mi-a fluturat pe la nas de-o viaţă-ntreagă: aluzii, iluzii, confuzii, perfuzii...
Valentin Iacob
Fotografie de stea
Când aveam şaisprezece ani, o vedeam cu ochii minţii aproape noapte de noapte. Venea serile, mereu la aceeaşi oră: "ora exactă a tandreţii" - îmi spuneam. Întindeam mâna prin aerul camerei, şi ea apărea aievea. Era atât de strălucitoare şi de frumoasă când erupea în visele mele, de parcă ar fi avut trup de stea. Şi ochi la fel de scăpărători. Pe urmă se aşeza tandră, încetişor, lângă mine. În mâini, ţinea o chitară la care începea să îmi cânte bluesuri. Cu ele îmi perfora singurătatea şi temerile. Aşa-mi apărea. De-acum mă învăţasem cu ea. Şi de-abia aşteptam să se însereze, ca să visez iar la ea, cu ochi deschişi, cum coboară. Era luminoasă şi blândă, de parcă s-ar fi prelins, picurătură cu picătură, dintr-o frescă veche... Şi nu ştiu de ce, tot la fel ca sfinţii din fresce, Doamna din visele mele de-atunci avea ochi grei şi trişti. Şi privirea ei mă însoţea mult timp după ce dispărea. Impregnând odaia, cu un parfum bizantin de demult.
Nu mult după nopţile acelea înfrigurate, am început să o caut cu adevărat şi în viaţă. Nu părea că-mi va fi greu s-o găsesc. Forţa idealului care mă mâna era aşa mare, că nu puteam greşi. Iar ea părea să mă aştepte undeva, într-un colţ neştiut şi neprihănit de lume. Numai a mea. Mereu aceeaşi, dar capricioasă. De neatins, cumva. Dar tot nu mă gândeam să-mi adaptez visul la realitate. Aşa că începusem să ies prin oraş, în suflet cu portretul ei vag şi arzător. Mie, însă, chipul ei îmi era aşa clar, ca o poză la minut. Şi poate că Doamna de stea chiar a fost o fotografie. Fotografia unui sentiment. La 20 de ani, deja o căutam încrezător şi liniştit. Uneori, mi se părea că o zăresc în profilul fugar al vreunei fete ce tocmai trecuse pe lângă mine, grăbită - prin viaţă. O opream şi o priveam atent. Nu era ea! Şi inima mi se mai potolea. După care o luam de la capăt. Pe atunci, părea că o pot dibui mai uşor. Femeia visurilor mele prindea trup. Dacă nu pe de-a-ntregul, măcar parţial. Frânturi din chipul ei arzător începusem să le regăsesc la vreo fată de care mă îndrăgosteam fulgerător. Cu o pasiune intensă şi caldă, ca o ploaie de vară. La fel au fost şi anii care au urmat. Căutam febril, dar nu reuşeam să găsesc decât o faţetă a diamantului orbitor care pulsa în sufletul meu.
Tot încercând s-o aproximez, începusem să cred că Doamna întronată în visurile mele era o himeră, şi-atât! O fantasmă cu trup de jar şi ochi de icoană, care mi se arătase şi mie cândva, pe o cale bizară. Şi asta mă neliniştea. "Poate că dacă m-aş izola o vreme, puterea mea de iubire va creşte" - îmi spuneam. Să stau departe de căutări... de vânătoarea continuă de asteroizi incandescenţi, desprinşi din mantia himerei mele. Poate aşa îmi voi găsi, în sfârşit, femeia visurilor. Cea de pe pământ, nu din stele. Sau poate oi fi şi eu un "Hamlet,
în căutare de fantome, mereu la drum, care nu vede şi nu aude" - cum spunea poetul. Aşa că m-am izolat o vreme. În zadar! Am plonjat în viaţă cu energie şi cu tandreţe, dar niciodată n-am întâlnit-o.
Dar poate nici nu trebuia! Tot căutând-o, am avut norocul să fiu iubit mereu cu frenezie şi generozitate. Câteva femei pasionale şi puternice mi-au tăiat destinul, grăbite să-mi dăruiască tandreţea lor, ca pe o cuminecătură. Şi n-aş fi fost tentat să mă apropii de ele, dacă n-ar fi avut ceva din diamantul orbitor şi vechi, care pulsa în sufletul meu. Doamna mea de stea nu m-a lăsat. Femeia visurilor mele a trecut mereu, razant, prin viaţa mea. Şi, de câteva ori, mi-a salvat-o...