Rânduieli de la facerea lumii
Oare câţi oameni ştiu că cea mai veche plantă de pe Pământ este cânepa? Ea l-a însoţit şi l-a urmat pe om acolo unde îşi făcea casa, îşi întemeia familia. Cânepa a ţinut familia unită, pentru că nu putea fi lucrată numai de o persoană. Bărbatul trebuia să are ogorul, iar sămânţa adunată în vasul de lut sau lemn era în grija femeii; când venea vremea semănatului, făcea semnul crucii peste ogor şi vas, apoi arunca un ou spart spre înaltul cerului, cu vorbele: "Cât de sus arunc acest ou, aşa mare să-mi crească cânepa!", iar oul spart pe ţărână era îngropat, ca să fie îngropate toate relele casei.
După semănat, era rândul copiilor să păzească cânepa de păsări, până la prima ploaie, ca să intre sămânţa mai bine în pământ. Apoi, o sută de zile n-ai treaba ei, nu trebuie săpată, prin desime şi înălţime, ea sufocă buruienile, frunza ce se scutură hrăneşte pământul, nu este nevoie de îngrăşăminte chimice şi stimulenţi, care se folosesc astăzi atât de mult în toate culturile.
Aşa le-a rânduit Dumnezeu şi Maica Domnului pe toate: prima dată se culegea grâul, iar până se cocea cucuruzul, era timp suficient să culegi şi să topeşti cânepa. În prima parte a lunii august, se culege cânepa de vară. Ea nu are seminţe, frunzele sunt deja îngălbenite, rădăcina se împuţinează, chiar dacă n-a plouat de mult, se poate smulge cu rădăcină, se pun cap în cap, în picioare, ca să se mai usuce o zi-două, apoi se duc la topit, în apa cea mai apropiată. La mine, în satul Gâlgăul Almaşului, judeţul Sălaj, trece Valea Almaşului, care, la doi kilometri, se varsă în Someş. Era ca o sărbătoare pe vale, toţi copiii ne adunam să facem loc mai afund, cu sapele, să rupem răgălii pe care le aşezam peste rudele de lemn fixate în pari, care se legau cu fâşii din zadie, ca să recunoască fiecare a cui este... Când gătam treaba, ne scăldam cu hainele care erau deja ude pe noi, femeile în vârstă nu aveau costume de baie, se scăldau cu poalele pe ele, se faceau ca nişte paraşute deasupra apei, apoi când ieşeau, parcă erau în pielea goală, cât de mulate erau hainele, aşa ude.
Când era ploaie mare, sau rupere de nori pe vale în sus, tare multă cânepă era mânată pe apă şi nici a noastră nu scăpa. De multe ori, oamenii se băgau în vale să o salveze. Îmi amintesc de Bubu popii Ştir, care nimerise într-un vârtej, se învârtea apa roată, roată pe lângă el, era gata să se înece, dar mulţi oameni au sărit atunci după el, să-l scape, şi au reuşit. Dar a murit foarte tânăr. Cred că încă mai era la şcoală, în sat, sau la liceu în Jibou... Aşa i-a fost soarta...
Darul Maicii Domnului
Există o taină a cânepii! Cât trebuie lăsată în apă? Dacă apa este curgătoare, se ţine într-un fel, iar dacă este baltă, trebuie ţinută altfel. Ştiai cum să faci, de la mama, de la mama bătrână, sau de la vreo mătuşă. Şi astăzi se păstrează în sate denumirea locurilor de altădată: Cânepişte, Topilă... La Timişoara am întâlnit strada "Calea Cânepii".
Femeile ştiau că Maica Domnului a lăsat cânepa pentru ele, ca s-o lucreze, şi era vai de femeia care nu se supunea datoriei sale, iar dacă nu ştia a toarce fuior, trebuia să poarte o cămaşă de cânepă, ca să-i fie mai uşor pe lumea cealaltă.
Cei patru fraţi ai tatei aveau casele una lângă alta, iar cumnatele mamei, venite din sate diferite, arătau care mai de care ce ştia din satul ei. Meliţa cu două capete era permanent montată între case, pentru a avea acces în timpul liber la meliţat. Prin joaca noastră la meliţă, ajutam, dar şi învăţam. Ne întreceam care zdrobim cânepa mai repede, care are cei mai frumoşi câlţi, din care să facem cel mai frumos fuior. Aşa că biata cânepă trecea şi prin nişte piepteni uriaşi, de mai multe dimensiuni, numiţi hecelă. Se obţineau mai multe sorturi de fuior; cel mai fin era tors pentru cămăşi, apoi în funcţie de calitate şi necesităţi, pentru lipidee, şterguri, dosoaie, saci, cenuşer, pături la animale...
Miresele "naturale"
Mama a mers doi-trei ani la şcoală, apoi a venit Războiul, şi la 15 ani s-a măritat. Mai avea două surori mai mari, la şcoala de învăţători în Cluj, dar pe ele nu le lua nimeni la joc, feciorii se uitau după fetele mai "naturale", aşa că mama s-a măritat înaintea lor, iar tata bătrân, fiind cojocar, i-a făcut notăraşului din sat o şapcă de blană, să-i cunune fata ("puţin" minoră) pe care tata o furase. Zice Mama Bătrână: "După ce s-o aducem acasă? Că iară a fuji, şi-om fi de minunea satului!". Mama deschidea jocul cu tata şi după ce s-a măritat. Când se învârtea pe sub mână, poalele şi rochia trebuiau să se ridice până la înălţimea umerilor, altfel erai considerată leneşă. Şi cine te lua de nevastă, dacă nu ştiai toarce, nu ştiai ţese... cum să-ţi îmbraci bărbatul, copiii şi casa?!
Pentru mama, pentru vecina de peste drum (cea mai bună prietenă), şi pentru mătuşile mele, timpul se măsura după câte fuse ai tors, câţi laţi de pânză ai ţesut, câţi colţi de cipcă ai croşetat... Miezul zilei era atunci când nu ţi se vedea umbra, şi - spune mama - "Care femeie era în pat când răsărea soarele, trebuia puşcată!".
Am ajuns şi eu repede la joc şi măritat, dar am trecut şi prin şezătorile unde se punea războiul, se urzea şi nevedea, se depăna, se torcea, se broda... Este locul în care eu am descoperit bucuria muncii, împletită cu cântece, glume, mâncare de post (seminţe, grăunţe fierte, poame, pere de pământ în ler), colinzi, piuituri, poveşti în versuri... Fiecare fată şi femeie avea modelul ei pentru hainele cu care va ieşi de sărbători la joc. Două surori nu-şi făceau acelaşi model de cipcă sau cruciuliţe pe spăcel. Eu m-am dus odată la Irina Babii, stătea pe deal şi avea o soră cocoşată, care a trăit mulţi ani, i-am cerut modelul de la cipca din fereastră să mi-l cos în cruciuliţe, pe-o ştergură, şi tare greu m-a lăsat să mă uit, cu rugămintea să nu semene prea tare.
Ştia tot satul care fată este mai harnică şi pricepută, prin hainele cu care se îmbrăca, cu ce şterguri mergea la câmp cu mâncare. Dar pânza din cânepa de an abia înainte de Paşti era albită la soare, după ce fusese fiartă în ciubărul cu leşie şi bătută cu maiul, ca să fie mai moale. Prin câte nu trecea cânepa! Prin multe locuri am auzit folosindu-se blăstămul cânepii: "Să treci prin chinurile cânepii!".
Iarba de leac
Sămânţa de cânepă este tare bună la gust, ca şi cum ai mânca nucă ori seminţe de floarea-soarelui. Se păstra doar atât cât era nevoie pentru următoarea recoltă. Multă o mâncau păsările cerului, dar şi cele din curte, care primeau, făceau ouă mai multe şi erau sănătoase. În zilele fierbinţi de vară, animalele casei, care se ascundeau la umbră, din cauza muştelor, erau unse cu ulei de cânepă, care respingea insectele, dar şi vindeca rănile. Femeile-şi făceau ceai pentru calmarea durerilor menstruale, sau după sarcină, ştiau că Dumnezeu şi Maica Domnului le-a lăsat fiecare iarbă pentru hrană, dar şi de leac.
Este o taină a înţelepciunii ţărăneşti. Mama mea are acum peste 83 de ani, refuză să meargă la doctor sau să ia medicamente: "După ce să merg la doctor? El nu moare? A fi mai deşteaptă pirula ca mine? Ştie ea să meargă acolo unde mă doare?"
Am "apucat" acele vremuri ale SATULUI DE CÂNEPĂ, când cooperativizarea nu-şi făcuse efectele, şi până am terminat şcoala, aveam şi zestrea făcută de mine şi de mama, iar la şcoală, în Timişoara, purtam cu mult drag bluzele ţesute şi cusute în cruciuliţe.
Ţăranul a fost cel mai periculos capitalist. Cu el au început comuniştii distrugerea neamului, cu cei mai pricepuţi şi harnici. El ştia ce are de făcut, când să se trezească, avea fabrica lui de lapte în poiată, piaţa de legume şi fructe în grădina lui, braţe de muncă în familie, cu mulţi copii şi nepoţi, îşi refăcea capitalul social în fiecare zi, era INDEPENDENT.
Ţăranul a fost nevoit să se integreze (globalizeze) în oraşele industrializate, nu mai ştia cui să dea "ziua bună", când era umilit că vine "de la coada vacii", că mai umblă în hainele lui de cânepă, cu tot felul de cusături fără rost... De multe ori vorbesc despre aceste lucruri la trecut; satul era... cânepa era... ţăranul era...
Dar istoria se repetă! Mai avem genă ţărănească, până la a şaptea seminţie! Tradiţiile renasc! Se cultivă din nou cânepa! Avem mai multe informaţii! Am aflat atât de multe despre cânepă, abia după ce am abandonat-o. Cânepa vine din existenţa noastră ancestrală. Face parte din identitatea noastră! Este fibra noastră de aur, fibra noastră naţională!
P.S.: La data de 6 august 2015, la sărbătoarea creştină "Schimbarea la Faţă", în satul Gâlgăul Almaşului, com. Bălan, jud. Sălaj, s-a organizat ZIUA CÂNEPII, sărbătoare care a adunat participanţi interesaţi să refacem SATUL DE CÂNEPĂ. Spiritul strămoşilor ne va îndruma şi ajuta, pentru o viaţă în credinţă, dreptate şi muncă adevărată.
LEONTINA PRODAN
(economist, designer vestimentar)