Satul de cânepă

Cititor Formula AS
Nu sunt departe vremurile când la fiecare gos­podărie se cultiva cânepă. Era activi­tatea de bază la casa omului. Cânepa te îmbrăca, avea semințe gustoase, bune pentru păsări, pentru ulei și leacuri; frunzele - bune de ceai, când ai dureri de burtă sau de cap, să te mai liniștești, înainte de a adormi.

Rânduieli de la facerea lumii

Oare câți oameni știu că cea mai veche plantă de pe Pământ este cânepa? Ea l-a însoțit și l-a urmat pe om acolo unde își făcea casa, își întemeia fa­milia. Cânepa a ținut familia unită, pen­tru că nu putea fi lucrată numai de o per­soană. Băr­ba­tul trebuia să are ogorul, iar sămânța adu­­nată în vasul de lut sau lemn era în grija femeii; când venea vremea se­mă­na­tu­lui, făcea semnul crucii peste ogor și vas, apoi arunca un ou spart spre înal­tul cerului, cu vorbele: "Cât de sus arunc acest ou, așa mare să-mi creas­că câ­ne­pa!", iar oul spart pe țărână era în­gro­pat, ca să fie îngropate toate relele casei.
După semănat, era rândul copiilor să păzească cânepa de păsări, până la prima ploaie, ca să intre sămânța mai bine în pă­mânt. Apoi, o sută de zile n-ai treaba ei, nu trebuie săpată, prin de­­sime și înălțime, ea sufocă buru­ie­ni­le, frunza ce se scutură hră­neș­te pământul, nu este ne­voie de îngră­șă­minte chimice și stimulenți, care se folo­sesc astăzi atât de mult în toate culturile.
Așa le-a rânduit Dumnezeu și Maica Domnului pe toate: prima dată se culegea grâul, iar până se co­cea cu­cu­ruzul, era timp suficient să culegi și să to­pești cânepa. În prima parte a lunii august, se culege cânepa de vară. Ea nu are semințe, frunzele sunt deja îngăl­be­nite, rădăcina se împuținează, chiar dacă n-a plouat de­ mult, se poate smulge cu rădăcină, se pun cap în cap, în picioare, ca să se mai usuce o zi-două, apoi se duc la topit, în apa cea mai apropiată. La mine, în satul Gâl­găul Almașului, județul Sălaj, trece Valea Al­ma­șului, care, la doi kilometri, se varsă în Someș. Era ca o sărbătoare pe vale, toți copiii ne adunam să facem loc mai afund, cu sapele, să rupem răgălii pe care le așe­­zam peste rudele de lemn fixate în pari, care se le­gau cu fâșii din zadie, ca să recunoască fie­care a cui este... Când gătam treaba, ne scăldam cu hainele care erau deja ude pe noi, femeile în vârstă nu aveau cos­tu­me de baie, se scăldau cu poa­lele pe ele, se faceau ca niște parașute deasupra apei, apoi când ieșeau, parcă erau în pielea goală, cât de mulate erau hainele, așa ude.
Când era ploaie mare, sau rupere de nori pe vale în sus, tare multă cânepă era mânată pe apă și nici a noas­tră nu scăpa. De multe ori, oamenii se băgau în vale să o salveze. Îmi amintesc de Bubu popii Știr, ca­re nimerise într-un vârtej, se în­vâr­tea apa roată, roa­tă pe lângă el, era ga­ta să se înece, dar mulți oameni au sărit atunci după el, să-l scape, și au reușit. Dar a murit foarte tânăr. Cred că încă mai era la școa­lă, în sat, sau la liceu în Ji­bou... Așa i-a fost soarta...

Darul Maicii Domnului

Există o taină a cânepii! Cât trebuie lăsată în apă? Dacă apa este curgătoare, se ține într-un fel, iar dacă este baltă, trebuie ținută altfel. Știai cum să faci, de la mama, de la mama bătrână, sau de la vreo mătușă. Și astăzi se păstrează în sate denumirea locu­ri­lor de altă­dată: Câ­ne­piș­te, Topilă... La Ti­mi­șoara am întâlnit stra­da "Calea Câ­ne­pii".
Femeile știau că Mai­­ca Domnului a lă­sat cânepa pentru ele, ca s-o lucreze, și era vai de femeia care nu se supunea datoriei sa­le, iar dacă nu știa a toarce fuior, trebuia să poarte o cămașă de câ­nepă, ca să-i fie mai ușor pe lumea cealaltă.
Cei patru frați ai ta­tei aveau casele una lân­gă alta, iar cum­na­tele mamei, venite din sate diferite, arătau ca­re mai de care ce știa din satul ei. Melița cu două ca­pete era per­manent mon­tată între ca­se, pentru a avea ac­ces în timpul liber la melițat. Prin joaca noas­tră la me­liță, ajutam, dar și învățam. Ne întreceam care zdrobim cânepa mai re­pede, care are cei mai frumoși câlți, din care să facem cel mai frumos fuior. Așa că biata cânepă trecea și prin niște piepteni uriași, de mai mul­te dimensiuni, numiți he­ce­lă. Se ob­țineau mai multe sorturi de fuior; cel mai fin era tors pentru că­măși, apoi în funcție de calitate și nece­sități, pentru lipi­dee, șter­guri, dosoaie, saci, ce­nu­șer, pă­turi la animale...

Miresele "naturale"

Mama a mers doi-trei ani la școală, apoi a venit Răz­boiul, și la 15 ani s-a măritat. Mai avea două su­rori mai mari, la școa­la de învățători în Cluj, dar pe ele nu le lua ni­meni la joc, fe­ciorii se uitau după fetele mai "na­tu­rale", așa că mama s-a măritat înaintea lor, iar tata bă­trân, fiind cojocar, i-a făcut notărașului din sat o șapcă de blană, să-i cunune fata ("puțin" minoră) pe care ta­ta o furase. Zice Mama Bătrână: "După ce s-o aducem acasă? Că iară a fuji, și-om fi de minunea satului!". Mama des­chi­dea jocul cu tata și după ce s-a măritat. Când se în­vârtea pe sub mână, poalele și rochia tre­buiau să se ri­dice până la înălțimea umerilor, altfel erai considerată leneșă. Și cine te lua de nevastă, dacă nu știai toarce, nu știai țese... cum să-ți îmbraci bărbatul, copiii și casa?!
Pentru mama, pentru vecina de peste drum (cea mai bună prietenă), și pentru mătușile mele, timpul se măsura după câte fuse ai tors, câți lați de pânză ai țesut, câți colți de cipcă ai croșetat... Miezul zilei era atunci când nu ți se vedea umbra, și - spune mama - "Care femeie era în pat când răsărea soa­rele, trebuia puș­cată!".
Am ajuns și eu repede la joc și măritat, dar am tre­cut și prin șezătorile unde se punea războiul, se urzea și nevedea, se depăna, se torcea, se broda... Este locul în care eu am descoperit bucuria muncii, îm­pletită cu cântece, glume, mâncare de post (se­mințe, grăunțe fier­te, poame, pere de pământ în ler), colinzi, piuituri, po­vești în versuri... Fiecare fată și femeie avea mo­delul ei pentru hainele cu care va ieși de sărbători la joc. Două surori nu-și făceau același model de cipcă sau cruciulițe pe spăcel. Eu m-am dus odată la Irina Babii, stătea pe deal și avea o soră cocoșată, care a trăit mulți ani, i-am cerut modelul de la cipca din fereastră să mi-l cos în cruciulițe, pe-o șter­gură, și tare greu m-a lăsat să mă uit, cu rugă­min­tea să nu semene prea tare.
Știa tot satul care fată este mai harnică și pri­cepută, prin hainele cu care se îmbrăca, cu ce șterguri mergea la câmp cu mâncare. Dar pânza din cânepa de an abia înainte de Paști era albită la soare, după ce fusese fiartă în ciubărul cu leșie și bătută cu maiul, ca să fie mai moale. Prin câte nu trecea cânepa! Prin multe locuri am auzit folosindu-se blăstămul cânepii: "Să treci prin chinurile cânepii!".

Iarba de leac

Sămânța de cânepă este tare bună la gust, ca și cum ai mânca nucă ori semințe de floarea-soarelui. Se păs­tra doar atât cât era nevoie pentru următoarea re­col­tă. Multă o mâncau păsările cerului, dar și cele din curte, care primeau, făceau ouă mai multe și erau să­nătoase. În zilele fierbinți de vară, ani­malele casei, care se ascun­deau la umbră, din cauza muș­te­lor, erau unse cu ulei de cânepă, care res­pin­gea in­­sec­tele, dar și vin­deca rănile. Fe­meile-și fă­­ceau ceai pentru calmarea du­re­rilor mens­­­truale, sau după sarcină, știau că Dum­­ne­zeu și Maica Domnului le-a lă­sat fiecare iarbă pentru hrană, dar și de leac.
Este o taină a înțelepciunii țărănești. Ma­ma mea are acum peste 83 de ani, re­fuză să meargă la doctor sau să ia me­dicamente: "După ce să merg la doctor? El nu moare? A fi mai deșteaptă pirula ca mine? Știe ea să meargă acolo unde mă doare?"
Am "apucat" acele vremuri ale SA­TULUI DE C­NEPĂ, când cooperativizarea nu-și făcuse efec­te­le, și până am terminat școala, aveam și zestrea făcută de mine și de mama, iar la școală, în Timișoara, pur­tam cu mult drag bluzele țesute și cusute în cruciulițe.
Țăranul a fost cel mai periculos capitalist. Cu el au început comuniștii distrugerea neamului, cu cei mai pricepuți și harnici. El știa ce are de făcut, când să se trezească, avea fabrica lui de lapte în poiată, piața de legume și fructe în grădina lui, brațe de muncă în familie, cu mulți copii și nepoți, își refăcea capitalul social în fiecare zi, era INDEPENDENT.
Țăranul a fost nevoit să se integreze (globalizeze) în orașele industrializate, nu mai știa cui să dea "ziua bună", când era umilit că vine "de la coada vacii", că mai umblă în hainele lui de cânepă, cu tot felul de cusături fără rost... De multe ori vorbesc despre aceste lucruri la trecut; satul era... cânepa era... țăranul era...
Dar istoria se repetă! Mai avem genă ță­ră­nească, până la a șaptea seminție! Tra­di­țiile renasc! Se cultivă din nou cânepa! Avem mai multe informații! Am aflat atât de multe despre cânepă, abia după ce am aban­­do­nat-o. Cânepa vine din existența noas­tră ancestrală. Face parte din identitatea noastră! Este fibra noastră de aur, fibra noastră națională!
P.S.: La data de 6 august 2015, la săr­bă­toarea creștină "Schim­barea la Față", în sa­tul Gâl­găul Almașului, com. Bălan, jud. Sălaj, s-a organizat ZIUA CÂNEPII, săr­bă­toare care a adunat participanți interesați să re­facem SATUL DE CÂNE­PĂ. Spiritul stră­­mo­șilor ne va îndruma și ajuta, pentru o via­ță în credință, dreptate și muncă ade­vă­rată.

LEONTINA PRODAN
(economist, designer vestimentar)