Nu îţi dă de mâncare, decât dacă o predai. Eventual, dacă eşti jurnalist, ca mine, te ajută să nu faci gafe. Să nu îl aşezi, la o adică, pe Mircea cel Bătrân pe tronul Moldovei sau să îl pui pe Vasile Lupu ctitor la Hurezi. În rest, istoria pare să-şi fi trăit traiul, să-şi fi mâncat mălaiul. Aşa rezultă cel puţin din iniţiativa Ministerului Educaţiei, care a lansat recent, în dezbatere, programa şcolară pentru clasele V-VIII, propunând predarea istoriei într-o singură oră pe săptămână, în loc de două. O propunere care m-a contrariat, cu atât mai mult cu cât matematica, "regina programei", rămâne neatinsă, cu patru ore de predare pe săptămână. Oare trecutul nu mai face doi bani? Nu mai avem nevoie de identitate, de rădăcini? Uriaşa experienţă a popoarelor lumii nu ne mai învaţă nimic?
Cu doar o oră pe săptămână, istoria va concura cu materii vag "postmoderne", precum Educaţie pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educaţie interculturală (clasa a VI-a) sau Educaţie pentru cetăţenie democratică (clasa a VII-a).
Sincer, eu nu înţeleg de ce atâta accent pus pe astfel de discipline, cărora li se acordă întâietate în faţa istoriei. Şi de ce atâta matematică? Ne pregătim toţi să devenim ingineri? Ca unul care am înghiţit patru ore de cifre şi figuri geometrice pe săptămână, în gimnaziu, şi alte trei de integrale şi derivate în liceu, mă întreb la ce mi-au folosit? Cred că orice om, dacă nu e programator sau inginer, dincolo de tabla înmulţirii şi de operaţiuni aritmetice de bază, pe care le deprinde încă de la doamna învăţătoare, nu are nevoie în viaţă de matematică. În schimb, orice român dă piept cu istoria, de câteva ori pe zi, pe lună, sau pe an. Dacă intră într-un muzeu sau doar trece pe lângă o cetate într-o excursie, dacă vizitează un oraş străvechi al Europei sau doar pleacă să muncească în altă ţară, cu siguranţă va ajunge în faţa trecutului. Al lui sau al altora. Dar dincolo de astfel de incursiuni, mai mult sau mai puţin culturale, cred că un om normal trebuie, la un moment dat, să îşi pună două întrebări fundamentale - «cine sunt eu» şi «de unde vin»? Iar la astfel de întrebări, matematicile nu pot răspunde. Pentru ele avem nevoie, musai, de istorie. Pentru că trecutul e parte din noi. Din fiecare dintre noi. Şi nu doar o săptămână, ci în fiecare clipă a vieţii.