Cartierul artelor
Stimaţi cititori, pregătiţi-vă sufletul şi privirea pentru întâlnirea cu primăvara, şi mergeţi să vă întâlniţi cu ea înainte să vină, la o expoziţie de pictură care are loc chiar zilele acestea, în Bucureşti. Vă aşteaptă o expoziţie rafinată şi vie, o expoziţie impregnată de un abur proaspăt şi delicat, o rapsodie în acuarele, toate ieşite de sub penelul Olgăi Morărescu Mărginean. Nume consacrat printre marile reprezentante ale artei plastice româneşti contemporane, pictoriţa ne surprinde mereu cu vitalitatea sa longevivă şi inspirată. În ultimii ani a apărut des pe simeze, aducând de fiecare dată în faţa publicului marca aşa de rafinată a artei sale, pe cât de discretă şi insinuată, pe atât de puternică. De data aceasta, Olga Mărginean s-a hotărât să-şi răsfeţe vizitatorii cu o expoziţie găzduită la galeria particulară de artă "Artfooly". O expoziţie care este un dublu eveniment.
De câţiva ani buni, în plin centrul Capitalei, între Calea Victoriei şi bulevardul Magheru, de la Universitate până la Piaţa Romană şi chiar şi mai departe, a înflorit un adevărat cartier al artelor. Jalonată de Universitatea Naţională de Artă, ca de un pol al artei pus aici de demult, această zonă selectă a Bucureştiului s-a îmbogăţit după 1990, pe lângă mai vechile şi consacratele sale galerii de artă, cu o mulţime de alte galerii particulare, cum sunt galeria Victoria Art Center, H'art şi Casa de licitaţii Artmark, instalată în fastuosul Palat Cesianu-Racoviţă. Toate dau Bucureştiului vigoare culturală şi nobleţe. Venită de abia doi ani în acest nou cartier al artelor, galeria Artfooly s-a impus şi ea, repede, în topul galeriilor bucureştene. Redeschisă pe strada Berthelot nr. 46, într-un loc frumos, ca un colţ românesc de Paris, Artfooly este pofta de visare pe care a dorit să şi-o împlinească proprietara şi curatoarea galeriei, Anca Negescu, gazda unui program de expoziţii care au oferit publicului bucureştean o parte din crema artei noastre plastice contemporane: de la artişti clujeni mai tineri şi de renume internaţional, şi până la maeştri consacraţi. Iată de ce recitalul în acuarele al Olgăi Mărginean, într-o galerie în plină ascensiune ca Artfooly, este un dublu eveniment. Pe care vă sfătuiesc să nu-l rataţi. Dar să vă povestesc mai departe.
Hieroglifele zburătoare
Intrarea în expoziţia de la Artfooly se face sub bolţi strălucind de lumină. Imediat, din tablourile înşirate pe pereţi într-un ritm savant, o explozie de semne şi culori îl întâmpină pe vizitator. Mă las prins de ea. Olga Morărescu Mărginean şi-a intitulat expoziţia, Pasărea ascunsă. Un nume extrem de incitant, aşa cum e întreaga expoziţie: un joc al imaginilor care stârnesc ochiul şi imaginaţia. Sunt acuarele mari, pictate pe hârtie, dar când le priveşti cu atenţie, par să fie nişte notiţe făcute cu pensula şi cu sufletul. Notiţe dintr-o lume aparte, trăită şi văzută numai de pictoriţă. Lumea naturii exprimată prin semne şi sugerări, când mai clare şi când misterioase. Păsări şi plante transformate în mici turbioane de aer, vârtejuri de linii şi de culori. Nişte închipuiri delicate înfăţişate decolând vertical. Direct la cer. Unele păsări au culori fastuoase şi stacojii ("Păsări solare" le-a numit pictoriţa), altele sunt doar urme de păsări, amintiri ale zborului desenat pe văzduh. Iar altele sunt doar semne trase dintr-o singură tuşă. Pe-aici a trecut cineva! "Păsări solare", "Ritmuri", "Trofee", "Păsări ascunse" - numele ca de poem ale tablourilor sporesc emoţia acestor vise lăsate de pensulă, pe hârtie.
Iată-mă, aşadar, în plin centrul universului Olgăi Morărescu Mărginean. Departe de forfota haotică de afară, între aceste tablouri, cu grafia lor specială, misterioasă, de hieroglife vechi.
Ca într-o poveste de iarnă fără de sfârşit, tablourile Olgăi Morărescu sunt înconjurate de spaţii mari şi albe. Rame de infinit. Dacă o întrebi de ce le face aşa, pictoriţa are un răspuns surprinzător: pentru că albul este culoarea vieţii. Viaţa din care începe zborul. Albul e peste tot, până şi în aer, chiar dacă aerul e transparent, iar picturile şi desenele par că vor să evadeze dincolo de albul care le înconjoară atotstăpânitor. Albul ca o libertate promisă... Să fugă, să explodeze dincolo de pânză. "Uneori nici nu mai vreau să le înrămez. Căci mi-ar plăcea ca închipuirile mele să circule libere prin lume" - îmi spune pictoriţa. Iar asta m-a stârnit şi mai mult să aflu cum face ea de îşi clădeşte lumea asta a ei, mirabilă. Să aflu aşadar, până la capăt, povestea Păsării ascunse.
Linii şi spirale
- Cum aţi ajuns, d-nă Olga Mărginean, la aceste forme esenţializate, ca nişte scrieri pe pergament?
- Liniile esenţiale ale vieţii, prinse în tablouri, de mâna unui pictor-magician. Linii şi unduiri...
- Dacă cineva priveşte un copac, va vedea că unghiurile drepte apar foarte rar. Natura are o unduire absolut fascinantă. Totul curge şi se reia. Şi această unduire am regăsit-o şi în caligrafia popoarelor vechi. Îmi place, de pildă, caligrafia literelor vechi germane. A hieroglifelor egiptene. Le privesc cu încântare. Liniile esenţiale ale vorbirii transformate în scris. Aşa am ajuns la desenele mele, în care îmi place să desenez doar o simplă ramură cu un singur fruct, sau o singură sămânţă, sau o singură floare. Imagini secrete, ale repetiţiei care suntem şi care ne înconjoară.
- Cum aţi ajuns la esenţializarea asta, care e uneori la limita abstractului?
- Ca să vă răspund, vă voi povesti cum am început să desenez berbeci. Mai întâi, am făcut un desen precis, un cap de berbec în forma lui adevărată, perfectă. Apoi, am căutat liniile care să exprime mişcarea interioară. Mişcarea liniei. Dar în mişcarea aceasta a liniei, am respectat întocmai liniile esenţiale ale desenului primordial. În general, în toate operele mele, caut mişcarea.
Pasărea ascunsă şi sufletul omului
- De ce v-aţi numit expoziţia Pasărea ascunsă?
- Pasărea ascunsă, în poveştile vechi ale multor popoare, exprimă sufletul omului. Sufletul pe care noi îl căutăm pe atâtea căi. Şi în artă, şi în muzică. Dar pasărea ascunsă există peste tot, Pasărea ascunsă sunteţi dvs., este orice suflet. Însă eu consider că pasărea ascunsă nu este doar sufletul unui om. Pasărea sufletului există şi în flori, şi în orice lucru viu lăsat de Dumnezeu pe pământ. Pe ea am încercat eu să o prind în tablourile mele. De fapt, Pasărea ascunsă este ceea ce simţim şi nu vedem. De aceea mi-a plăcut, de pildă, să pictez fazani strălucind de culori, peste care cad anotimpurile şi frunzele. Păsări care stau ascunse între frunze, abia zărite. Şi tot de aceea, am pictat şi păsări transparente. Prin corpul lor vezi cum pâlpâie magic frunzişul. Am încercat să înfăţişez ideea păsării ascunse în toate planurile ei fecunde. Pasărea ascunsă este esenţa sentimentului. Un haiku. Este acea inefabilă formă pe care japonezii au găsit-o în clipa în care au intrat într-o încăpere în care fusese mai devreme un om. I-au găsit forma, păstrată indicibil şi difuz. Au găsit-o după un timp, nu imediat. Formă ce rămâne şi se regăseşte în toate lucrurile. Ea este pasărea ascunsă.
- Când soarele vieţii porneşte să asfinţească, majoritatea femeilor încep să se pregătească de somn. Dvs. trăiţi o perpetuă dimineaţă, iradiaţi vitalitate şi energie. Aveţi vreun secret?
- Eu m-am regăsit în cuvintele lui Iorga: "Soarele răsare nu ca să apună, ci ca să lumineze până apune". Asta înseamnă să-ţi trăieşti la maximum toate anotimpurile vieţii, dăruind ceva semenilor, dacă Dumnezeu te-a hărăzit.
Expoziţia de la galeria Artfooly este deschisă până pe 21 februarie 2016. Program: vinerea şi sâmbăta, orele 12-19, şi de luni până joi, cu programare.