Povestea Păsării ascunse

Valentin Iacob
- Recital de pictură OLGA MORĂRESCU MĂRGINEAN, la galeria bucureșteană ARTFOOLY -

Cartierul artelor

Stimați cititori, pregătiți-vă sufletul și privirea pen­tru întâlnirea cu primăvara, și mergeți să vă în­tâlniți cu ea înainte să vină, la o expoziție de pictură care are loc chiar zilele acestea, în București. Vă aș­teaptă o expoziție rafinată și vie, o expoziție im­preg­nată de un abur proaspăt și delicat, o rapsodie în acua­rele, toate ieșite de sub penelul Olgăi Morărescu Măr­ginean. Nume consacrat printre marile repre­zen­tante ale artei plastice românești contemporane, pic­torița ne surprinde mereu cu vitalitatea sa longevivă și inspirată. În ultimii ani a apărut des pe simeze, aducând de fiecare dată în fața publicului marca așa de rafinată a artei sale, pe cât de discretă și insinuată, pe atât de puternică. De data aceasta, Olga Mărginean s-a hotărât să-și răsfețe vizitatorii cu o expoziție găzduită la galeria particulară de artă "Artfooly". O expoziție care este un dublu eveniment.
De câțiva ani buni, în plin centrul Capitalei, între Calea Victoriei și bulevardul Magheru, de la Univer­si­tate până la Piața Romană și chiar și mai departe, a înflorit un adevărat cartier al artelor. Jalonată de Universitatea Națională de Artă, ca de un pol al artei pus aici de demult, această zonă selectă a Bucureș­tiului s-a îmbogățit după 1990, pe lângă mai vechile și consacratele sale galerii de artă, cu o mulțime de alte galerii particulare, cum sunt galeria Victoria Art Center, H'art și Casa de licitații Artmark, instalată în fas­tuo­sul Palat Cesianu-Racoviță. Toate dau Bucu­reștiului vigoare culturală și noblețe. Venită de abia doi ani în acest nou cartier al artelor, galeria Artfooly s-a impus și ea, repede, în topul galeriilor bucu­reș­tene. Re­deschisă pe strada Berthelot nr. 46, într-un loc frumos, ca un colț românesc de Paris, Artfooly este pofta de visare pe care a dorit să și-o împli­neas­că proprietara și curatoarea galeriei, Anca Negescu, gazda unui pro­gram de expoziții care au oferit pu­blicului bucu­reș­tean o parte din crema artei noastre plastice con­tem­porane: de la artiști clujeni mai tineri și de renume internațional, și până la maeștri con­sacrați. Iată de ce recitalul în acuarele al Olgăi Măr­ginean, într-o ga­lerie în plină ascensiune ca Artfooly, este un dublu eve­niment. Pe care vă sfătuiesc să nu-l ratați. Dar să vă povestesc mai departe.

Hieroglifele zburătoare

Intrarea în expoziția de la Artfooly se face sub bolți strălucind de lumină. Imediat, din tablourile în­șirate pe pereți într-un ritm savant, o explozie de semne și culori îl întâmpină pe vizitator. Mă las prins de ea. Olga Morărescu Mărginean și-a intitulat expo­ziția, Pasărea ascunsă. Un nume extrem de incitant, așa cum e întreaga expoziție: un joc al imaginilor care stârnesc ochiul și imaginația. Sunt acuarele mari, pictate pe hârtie, dar când le privești cu atenție, par să fie niște notițe făcute cu pensula și cu sufletul. Notițe din­tr-o lume aparte, trăită și văzută numai de pic­to­riță. Lumea naturii exprimată prin semne și su­gerări, când mai clare și când mis­te­rioa­se. Păsări și plante trans­formate în mici turbioane de aer, vârtejuri de linii și de cu­lori. Niște închi­puiri delicate în­fățișate decolând vertical. Direct la cer. Unele pă­sări au culori fastuoase și stacojii ("Păsări solare" le-a numit pictorița), al­tele sunt doar urme de păsări, amintiri ale zbo­rului desenat pe văzduh. Iar al­tele sunt doar semne trase dintr-o singură tușă. Pe-aici a trecut cineva! "Păsări solare", "Rit­muri", "Tro­fee", "Pă­sări as­cunse" - nu­mele ca de poem ale ta­blo­urilor sporesc emo­ția aces­tor vise lăsate de pensulă, pe hâr­tie.
Iată-mă, așadar, în plin cen­trul universului Olgăi Morărescu Mărginean. Departe de forfota haotică de afară, între aceste tablouri, cu grafia lor specială, misterioasă, de hiero­glife vechi.
Ca într-o poveste de iarnă fără de sfârșit, tablo­urile Olgăi Morărescu sunt înconjurate de spații mari și albe. Rame de infinit. Dacă o întrebi de ce le face așa, pictorița are un răspuns surprinzător: pentru că albul este culoarea vieții. Viața din care începe zbo­rul. Albul e peste tot, până și în aer, chiar dacă aerul e transparent, iar picturile și desenele par că vor să eva­deze dincolo de albul care le înconjoară atot­stă­pânitor. Albul ca o libertate promisă... Să fugă, să ex­plodeze dincolo de pânză. "Uneori nici nu mai vreau să le înrămez. Căci mi-ar plăcea ca închipuirile mele să circule libere prin lume" - îmi spune pictorița. Iar asta m-a stârnit și mai mult să aflu cum face ea de își clădește lumea asta a ei, mirabilă. Să aflu așadar, până la capăt, povestea Păsării ascunse.

Linii și spirale

- Cum ați ajuns, d-nă Olga Mărginean, la aceste forme esențializate, ca niște scrieri pe pergament?

- Eu am pășit pe drumul picturii desenând mai întâi portrete. Și ele m-au ajutat să studiez liniile cele mai importante dintr-o formă. Fie ea chip omenesc, sau o floare. Și am înțeles că tot ceea ce e zămislit de natură e făcut din linii care se repetă. O linie a feței omenești se repetă într-o linie a unei flori ori a unei crengi de copac. Am regăsit aceste linii esențiale re­pe­tate cu obstinație, chiar și în operele marilor ma­eștri, de la Picasso, până la Mondrian și Brâncuși. Alte compoziții le-am centrat pe forma spi­ralei, chintesența multor forțe din uni­vers. Și am mai în­cercat să mă apropii și de scrieri și de litere, urmărind caligrafia liniei, unduirea și revenirile ei, ce îmi păreau și ele că apar peste tot în natură. Cred că liniile acestea dau esența vieții. Una pe care în­cerc eu s-o pictez.

- Liniile esențiale ale vieții, prinse în tablouri, de mâna unui pictor-magician. Linii și unduiri...

- Dacă cineva privește un copac, va vedea că unghiurile drepte apar foarte rar. Natura are o unduire absolut fascinantă. Totul curge și se reia. Și această unduire am regăsit-o și în caligrafia popoarelor vechi. Îmi place, de pildă, caligrafia lite­re­lor vechi germane. A hieroglifelor egip­tene. Le privesc cu încântare. Liniile esen­ția­le ale vorbirii transformate în scris. Așa am ajuns la desenele mele, în care îmi pla­ce să desenez doar o simplă ramură cu un singur fruct, sau o singură sămânță, sau o sin­gură floare. Imagini secrete, ale repeti­ției care suntem și care ne înconjoară.

- Cum ați ajuns la esențializarea asta, care e uneori la limita abstractului?

- Ca să vă răspund, vă voi povesti cum am început să desenez berbeci. Mai întâi, am făcut un desen pre­cis, un cap de berbec în forma lui adevărată, perfectă. Apoi, am căutat liniile care să exprime mișcarea interioară. Mișcarea liniei. Dar în mișcarea aceasta a liniei, am respectat în­toc­mai liniile esențiale ale de­se­nului primordial. În ge­neral, în toate operele me­le, caut mișcarea.

Pasărea ascunsă și sufletul omului

- De ce v-ați numit ex­poziția Pasărea as­cun­să?

- Pasărea ascunsă, în poveștile vechi ale multor popoare, exprimă su­fle­tul omului. Sufletul pe ca­­re noi îl căutăm pe atâtea căi. Și în artă, și în muzică. Dar pa­să­rea as­cunsă există peste tot, Pasărea as­cunsă sun­­teți dvs., este orice suflet. În­să eu con­sider că pa­sărea ascunsă nu este doar sufletul unui om. Pasărea sufletului există și în flori, și în orice lucru viu lăsat de Dumnezeu pe pământ. Pe ea am în­cer­cat eu să o prind în ta­blourile mele. De fapt, Pasărea ascunsă este ceea ce simțim și nu vedem. De aceea mi-a plăcut, de pildă, să pictez fazani strălucind de culori, peste care cad anotim­pu­rile și frunzele. Pă­sări care stau ascunse între frunze, abia zărite. Și tot de aceea, am pictat și păsări trans­parente. Prin corpul lor vezi cum pâlpâie magic frun­zișul. Am în­cercat să înfățișez ideea păsării ascunse în toate pla­nurile ei fecunde. Pasărea ascunsă este esența senti­mentului. Un haiku. Este acea inefabilă formă pe care japo­ne­zii au gă­sit-o în clipa în care au intrat într-o încăpere în care fusese mai devreme un om. I-au găsit forma, păstrată in­dicibil și difuz. Au găsit-o după un timp, nu imediat. For­mă ce rămâne și se regăsește în toate lucrurile. Ea este pasărea ascunsă.

- Când soarele vieții pornește să asfințească, majoritatea femeilor încep să se pregătească de somn. Dvs. trăiți o perpetuă dimineață, iradiați vita­li­tate și energie. Aveți vreun secret?

- Eu m-am regăsit în cuvintele lui Iorga: "Soarele răsare nu ca să apună, ci ca să lumineze până apu­ne". Asta înseamnă să-ți trăiești la maximum toate anotimpurile vieții, dăruind ceva semenilor, dacă Dumnezeu te-a hărăzit.


Expoziția de la galeria Artfooly este deschisă până pe 21 februarie 2016. Program: vinerea și sâm­­băta, orele 12-19, și de luni până joi, cu pro­gra­mare.