Totuşi, zeci de oameni iau cu asalt Muzeul Ţăranului Român din Bucureşti, pentru a celebra o altă zi de 17 ianuarie, dintr-un îndepărtat veac XIX, când s-a născut marele fotograf interbelic Iosif Berman. Un eveniment memorabil! Tânăra echipă a Arhivei de Imagine a MŢR a propus o seară cu o proiecţie de fotografii, vizionarea filmului "Omul cu o mie de ochi" (în regia lui Alecu Solomon) şi o conferinţă în care a fost evocată personalitatea lui Berman. A fost un eveniment important şi datorită numărului foarte mare de tineri prezenţi la aniversare. Fotografia, ca multe alte ramuri ale culturii române de azi, are nevoie de repere, de borne, iar faptul că aceşti tineri s-au dovedit, pentru o seară, mai interesaţi de istorie, de valorile certe, decât de internet şi de noile tehnologii de informare, reprezintă o speranţă.
Fotograf pe viaţă
Viaţa lui Iosif Berman a fost tumultuoasă şi plină de aventuri, iar cariera sa, cu totul excepţională. I-a fotografiat pe membrii Curţii Regale, dar şi pe oamenii mahalalelor, străzile desfundate, Primul Război Mondial, viaţa mondenă a Bucureştiului şi portretul satului românesc, a fost pionier al fotoreportajului în presa noastră şi nume de referinţă în mişcarea avangardistă. S-a născut în 1890, în nordul Moldovei, la Burdujeni, acolo unde se stabilise tatăl său, David, după ce primise cetăţenia română, ca urmare a participării curajoase la Războiul de Independenţă. La 21 de ani, Iosif câştigă un concurs şi este angajat ca fotograf în presa bucureşteană, acolo unde activează până ce pleacă alături de armata română pe frontul rusesc al Primului Război Mondial. Atunci când batalionul pe care îl însoţea se dizolvă, Berman porneşte într-o aventură nebună, singur, cu aparatul de fotografiat şi cutiile cu clişee de sticlă, prin Rusia răscolită de revoluţia bolşevică. Legenda spune că a fost luat prizonier şi a ajuns în faţa plutonului de execuţie. Cert este că toate clişeele realizate atunci i-au fost confiscate. Compensaţia a venit pe plan sentimental, căci la Novosibirsk s-a îndrăgostit de cea care avea să-i devină soţie şi mamă a două fiice. Întors la Bucureşti, Berman şi-a continuat cariera într-un mod fulminant. Presa era plină de fotografiile sale. A fost declarat fotograful oficial al Curţii Regale, iar Dimitrie Gusti a insistat să-i fie alături în celebrele campanii de documentare a satului românesc. Geo Bogza a declarat că s-a apucat de scris reportaje datorită fotografiilor lui Berman, cu care avea să facă, de multe ori, echipă. Imaginile sale erau pline de viaţă, necosmetizate, cum nu se mai văzuse până atunci, iar caracterul lor documentar era de cele mai multe ori dublat de o puternică latură artistică. Berman publica şi în reputate reviste străine. Era în permanentă mişcare, avea mereu o valiză pregătită acasă, se întorcea noaptea, lăsa valiza, o lua pe cealaltă şi pleca în altă deplasare. Una din fiicele sa, Luiza, îşi aminteşte că erau fericite atunci când tatăl lor le fotografia, pentru că asta însemna că a avut timp să stea cu ele. Totul s-a năruit odată cu instalarea guvernului legionar, când clişeele i-au fost confiscate şi i s-a interzis să mai lucreze. A fost o lovitură de neîndurat pentru Berman, care s-a stins din viaţă în septembrie 1941. Munca sa a trecut în uitare vreme de jumătate de secol, căci propaganda comunistă a preferat să ascundă decât să folosească imaginile despre prospera Românie interbelică şi ţărani nedespărţiţi de rostul lor ancestral. Redescoperit în 1990, Berman are parte acum de interesul binemeritat al publicului, prin expoziţii, albume şi evenimente precum cel organizat la Muzeul Ţăranului.
Citiţi, în continuare, câteva din declaraţiile organizatorilor.
IOANA POPESCU
"În timp ce scotoceam prin arhivă, am descoperit patru sertare cu clişee de sticlă"
"În 1990, Muzeul a pornit, la iniţiativa Irinei Nicolau, un proiect numit «Salonul de imagini». Era vorba de o serie de expoziţii tematice cu imagini din arhiva nou înfiinţatului Muzeu al Ţăranului, imagini ce aveau în prim-plan satul românesc. Prima expoziţie a avut un răsunător succes, aşa că publicul abia o aştepta pe următoarea. Am decis ca tema acesteia să fie copilăria la sat şi, în timp ce scotoceam prin arhivă după imagini, am descoperit patru sertare pline cu clişee de sticlă, înfăţişând copii la joacă sau cu vitele la păscut, copii surprinşi firesc, natural, în mediul lor, uneori murdari, cu hainele descusute, aşa cum fotograful îi găsise prin satele lor. Alături cu acestea, o serie de clişee cu copii de la oraş, îmbrăcaţi «mariner», în saloane elegante, sau copii mai sărmani, vânzători de covrigi sau amărâţi din mahalalele Bucureştiului. Le-am inclus în expoziţie şi am urmărit atentă reacţia publicului. Oamenii aveau priviri visătoare şi chipuri zâmbitoare în faţa fotografiilor cu copii frumoşi, rumeni în obraji, îmbrăcaţi impecabil, în costum naţional, şi se încruntau când ajungeau la fotografiile selectate din acele patru sertare cu clişee de sticlă. Mulţi, chiar şi diverşi specialişti, mi-au spus că am greşit să le includ în expoziţie, că «nu aşa eram noi, românii, rufoşi». Însă, printre vizitatori, am zărit o doamnă în vârstă, foarte emoţionată, cu ochii în lacrimi, ce privea aceste fotografii. M-am apropiat şi mi-a spus: «Acestea sunt fotografiile tatălui meu, Iosif Berman». Întâlnirea aceasta cu doamna Luiza Berman a însemnat fermentul redescoperirii operei lui Iosif Berman, punctul de pornire al cercetărilor legate de munca sa. Am o relaţie atât de intimă faţă de fotografiile lui Berman, încât simt că fac parte din familia sa. Am fost cucerită de la bun început de fotografiile şi de personalitatea sa, ceea ce vă doresc şi dumneavoastră."
ALECU SOLOMON
"Un exeget de mare talent"
ALEX GÂLMEANU
"Un loc în istoria fotografiei mondiale"
"În România nu există încă un muzeu al fotografiei. Mai mult de atât, este şocant că nu există nici o istorie scrisă a fotografiei româneşti, deşi această artă a ajuns la noi în ţară la doar trei ani după ce a fost inventată. Nu avem nici o carte de căpătâi a fotografiei româneşti, care să prezinte publicului larg bornele sale. Fotografiile lui Berman sunt comparabile cu cele ale celor mai buni fotografi ai momentului din lume, numele său îşi are locul în istoria fotografiei mondiale. Pot înţelege de ce a murit atunci când i s-a interzis să fotografieze. Privind imaginile din arhivă, vedem cât de mari şi de grele erau aparatele cu care fotografia. Îi apreciem compoziţiile şi latura artistică, însă munca sa era uriaşă, din punct de vedere fizic, trebuia să facă un mare efort pentru a umbla peste tot cu acele aparate. Probabil că, în timp, după mulţi ani, ele au devenit o parte integrantă a corpului său, ca un organ. Iar când acesta i-a fost amputat, nu a mai putut continua."
SIMINA BĂDICĂ (Arhiva de Imagine MŢR)
"Am fost surprinşi de publicul numeros"
"Am vrut să organizăm un mic eveniment legat de ziua de naştere a lui Berman şi am fost surprinşi de numărul mare al celor ce au venit. Credem că interesul nu a fost doar pentru film (un film mai vechi, ce poate fi găsit şi online), ci şi pentru discuţiile ce au urmat, pentru soarta arhivei de imagini, pentru fotografiile vechi. Ne dorim să aducem laolaltă oameni ce au proiecte personale care se pot interconecta, cum ar fi şi în cazul de faţă. Să găsim o cale de a face lucruri frumoase împreună, poate chiar să creăm o comunitate în jurul Arhivei de fotografii a Muzeului. Avem o echipă mai mare, şi scopul nostru, în perioada următoare, este să deschidem arhiva publicului, să afle cât mai multă lume de existenţa sa, de imaginile şi documentele ce pot fi accesate. Următorul pas este demararea proiectului «Imagine martor», cu deschiderea unei săli expoziţionale, ateliere, vernisaje şi întâlniri la MŢR".