Trei "diagnosticieni" de mare precizie ai mass-mediei româneşti, SABINA FATI, SEBASTIAN LĂZĂROIU şi TRAIAN UNGUREANU răspund întrebării revistei "Formula AS":
- Presa internaţională afişează "cod portocaliu" privind riscul de dezmembrare a Uniunii Europene, afectată puternic de criza refugiaţilor musulmani, de radicalizarea tot mai agresivă a dreptei, dar şi de o criză economică internaţională. Sunt îndreptăţite aceste temeri? Şi dacă da, care este situaţia României în noul context? Putem rămâne optimişti?
SABINA FATI
"Europa este în corzi, iar România pierde, pentru moment, pe toate planurile"
UE a rezistat multor crize până acum: s-a vorbit de multe ori despre eşecul acestei construcţii, ultima dată în perioada crizei economice din 2008, când scepticii, experţii de la Moscova şi alţi defetişti prevedeau un cutremur care să distrugă întreg edificiul. A apărut apoi ideea Europei cu mai multe viteze, în care Centrul fondator rămâne puternic, neclintit, şi se bucură de toate beneficiile UE, iar Periferia, incapabilă să ţină pasul cu Centrul, indisciplinată şi uneori refractară, va trebui, cu timpul, să-şi rezolve singură problemele. Criza zonei euro a fost un test complicat, în care statele bogate din nord au avut, în cele din urmă, răbdare cu ţările din zona măslinelor, şi le-au finanţat criza.
Lucrurile sunt însă acum mai complicate ca oricând, pe de o parte, din cauza referendumului despre părăsirea UE, promis britanicilor de premierul conservator James Cameron. Dezbaterea despre Brexit i-ar putea împinge, într-un fel, pe cei din Marea Britanie spre această opţiune. Premierul francez Manuel Valls a spus, deja, că nu vrea să evite Brexit-ul "cu orice preţ", referindu-se la condiţiile pe care Londra le-a pus Bruxelles-ului pentru a rămâne. O eventuală plecare a Marii Britanii din UE ar fi un prim semn că întreg stabilimentul se clatină.
Pe de altă parte, Europa este în corzi din cauza refugiaţilor care continuă să vină spre UE în număr mare. În istorie, valurile migratorii dinspre Est au fost, mereu, învingătoare, cel puţin în prima fază. Dacă ar fi să ne luăm după Donald Tusk, preşedintele Consiliului European, istoria s-ar putea repeta, fiindcă UE are la dispoziţie "doar două luni", pentru a pune criza migraţiei sub control, în caz contrar spaţiul de liberă circulaţie Schengen se va prăbuşi, iar blocul comunitar ar putea eşua ca proiect politic. În această ecuaţie, este vorba despre solidaritate: faţă de refugiaţii fugiţi din calea războiului, dar şi faţă de soluţiile Bruxelles-ului. Periferia Estică, statele foste comuniste sunt cele mai refractare, li se pare că încă nu au beneficiat destul de pe urma UE, pentru a fi generoase cu migranţii.
Dacă în 2008, falia de rupere a UE era în Sud, acum s-a mutat în Est. Efectele refugiaţilor asupra UE sunt deja vizibile: naţionalismul revine în forţă în Ungaria şi Polonia, se reconfigurează în Cehia şi Slovacia, găseşte noi filoane în România; Europa Centrală şi de Est refuză solidaritatea cu Vechea Europă şi se îndepărtează de aceasta, Spaţiul Schengen se comprimă.
Presată între crizele UE şi expansiunea Rusiei, România nu are încă soluţii la ceea ce se întâmplă în jur: nici nu pare să-şi dorească să câştige teren, folosindu-se de poziţia sa între două lumi, nici nu ştie cum să se apere altfel decât retrăgându-se, cumva, în camera din spate. Pentru moment, Bucureştiul pierde pe toate planurile, Schengen-ul nu mai este prăjitura mult râvnită, ci frontiera care trebuie apărată serios, iar poziţia faţă de chestiunea refugiaţilor este similară cu a statelor foste comuniste. Deci, marja de manevră a României cu UE este modestă, cel puţin câtă vreme rămâne în pluton.
SEBASTIAN LĂZĂROIU
Cred că suspendarea acordului Schengen e foarte probabilă. "Ping-pong"-ul cu refugiaţi de anul trecut a dus cu siguranţă la asta. De fapt, a dus la o prăbuşire a încrederii între statele UE. Grecia le-a dat drumul imigranţilor clandestini pe bandă rulantă, Ungaria a construit un gard pentru a-i opri şi i-a deviat prin Slovenia şi Croaţia, iar România, Cehia, Slovacia şi, mai nou, Polonia, refuză în continuare sistemul solidarităţii prin cote de refugiaţi. Acest vacarm de nedescris în gestionarea fluxurilor de migraţie nu poate duce decât la prăbuşirea pilonului liberei circulaţii care, să fim cinstiţi, este un pilon de încredere. Neîncrederea a devenit capitalul de simpatie al partidelor extremiste, produs şi pe fondul a două atentate teroriste în inima Europei. Din fericire, noi suntem încă feriţi de un asemenea vehicul politic, dar sentimentele majorităţii ar face posibilă existenţa lui. De cealaltă parte, da, încetinirea creşterii economice a Chinei, scăderea preţului barilului, zvonurile unui posibil Brexit - adică ale ieşirii Marii Britanii din UE -, dar şi unele probleme structurale nerezolvate ale unor economii europene ameninţă să ducă spre o nouă criză economică globală.
România nu are motive de optimism. Nu suntem deloc pregătiţi pentru a rezista unei noi crize economice, "graţie" măsurilor populiste care s-au luat în ultimii ani şi întârzierii reformelor, în special asanarea marilor companii de stat, rămase încă la discreţia clientelei politice. O nouă criză economică va face inevitabil un nou şoc al tăierii cheltuielilor, aşa cum a fost în 2010. Asta va spori neîncrederea în clasa politică şi în democraţie. Abia atunci ne vom confrunta cu pericolul extremismului şi al mişcărilor de stradă violente.
În ce priveşte rolul nostru în UE, vom fi împinşi şi mai mult la margine. Nu suntem capabili să jucăm niciun rol, deşi avem pârghii importante în jocul politic european. Nu ştim să le folosim. Ne complacem în "minoratul nostru". La Est nu jucăm nimic şi-i lăsăm pe fraţii noştri de peste Prut pradă haosului indus de Moscova, la Vest nu jucăm iarăşi nimic sau jucăm foarte prost, ca nişte elevi mediocri. Suntem o ţară absentă, şi asta ne va costa enorm pe termen lung. Nu suntem capabili nici măcar să absorbim fondurile care ne sunt puse la dispoziţie gratuit. Corupţia şi incompetenţa paralizează birocraţia, iar partidele politice sunt letargice şi preocupate de strategiile lor de supravieţuire individuală. Vor plăti scump chiar şi generaţiile viitoare această adormire a clasei politice şi a structurilor statului în momente cruciale pentru reaşezarea centrilor de putere în lume.
TRAIAN UNGUREANU
"Situaţia nu e doar dramatică. E şi ridicolă"
Optimiştii s-au ascuns şi aşteaptă vremuri mai bune. Vestea proastă e că s-ar putea să le aştepte degeaba. Trilurile care anunţau paradisul european au fost înlocuite de anunţuri sumbre. Liderii UE sunt primii care avertizează că, dacă nu "facem ceva", Uniunea Europeană se va dezintegra. Aşadar, cei ce au obligaţia să facă ceva se uită în jur şi strigă că trebuie făcut ceva. Situaţia nu e doar dramatică. E şi ridicolă. Aşa devine vizibil pentru toată lumea secretul vinovat al UE: neputinţa. Aparent, criza UE e rezultatul necazurilor care au dat buzna din Orientul Mijlociu şi din Rusia. În realitate, criza ne spune că liderii şi instituţiile europene sunt depăşiţi. Aceşti oameni trăiesc şi acum cu convingerea că deţin reţeta perfectă şi nu înţeleg în ruptul capului de ce realităţile istorice, naţionale şi sociale nu se aliniază cuminte spre a le da dreptate.
În consecinţă, e de crezut că UE va trata valul necontenit de migranţi musulmani cu un nou şir de măsuri ferme, permanente şi inexistente. Din păcate, nu mai e de crezut că liderii UE se vor scutura brusc de paralizia pioasă în care i-a surprins istoria. Prin urmare, nici un motiv de optimism. Şi nici un motiv să pariem pe dispariţia UE. Mai curând, UE va supravieţui muzeal, îşi va păstra birourile, bugetul, pompa şi summit-urile, dar va fi ignorată de statele membre, care vor lua decizii cu capul lor, ori de câte ori vor socoti necesar.
Cu sau fără cugetările mele, România are deja o traiectorie. Mai întâi, ca stat est-european. Asta înseamnă, acum, o situaţie nu tocmai promiţătoare. Statele estice au o presă proastă, pentru că n-au leşinat de încântare când li s-a poruncit să înghită cote de refugiaţi. Ce nu ştie, încă, UE, e că românii şi România au o ştiinţă neasemuită a statului pe gard. Nu suntem principiali ca polonezii şi vom reuşi să ieşim din strâmtoare, aşa şi aşa, cu fonduri europene cu tot. Clasa politică nu e nici antrenată, nici doritoare de cruciade pro sau anti-UE. Avem o incompetenţă abilă în materie, ceea ce e util, dar numai acum, când e bine să stai la cutie, până se potoleşte furtuna de afară. Problema noastră rămâne Rusia, nu UE. Riscul vine de la politicienii care şi-ar putea face socoteala că banii n-au nici miros, nici Est, nici Vest.Anchetă