Ferestrele Silviei
De câte ori mă voi gândi la Silvia Kerim, îmi voi aminti chipul ei strălucitor şi rasat, debordând, ca întreagă fiinţa ei, de o delicată energie, o vitalitate molipsitoare şi aparte. Pofta, cheful acela al ei teribil de viaţă, Silvia a ştiut, cu o naturaleţe de grande dame, să ni le împărtăşească şi nouă, ori de câte ori apărea printre colegii ei mai tineri de la "Formula AS". Ea, care rămăsese paradoxal de frumoasă şi la senectute. O frumuseţe pe care doar pozele ei din tinereţe, pozele ce-ţi tăiau răsuflarea, o întreceau.
De câte ori mă voi gândi la Silvia, îmi voi aminti şi cărţile ei splendide. Cărţile care nu mor. Cărţile, ferestrele spre frumos deschise de ea, pentru eternitate. Suculente, pline de vervă, ca nişte lacrimi de bucurie în faţa poeziei lumii. Aşa cum e şi "Fereastra de la Veneţia", de pildă, al cărei univers cultural feeric m-a fascinat. Din paginile ei, Silvia va răsări mereu, reamintindu-ne cum a cutreierat, cu frenezie, meridianele lumii, dialogând, cu bucurie şi cu sagacitate, cu marile personalităţi ale mapamondului.
Şi, desigur, ori de câte ori mă voi gândi de-acum înainte la Silvia, îmi voi aminti şi toate articolele scrise de ea în "Formula AS". Ea, care predica şi practica, plină de osârdie, profesionalismul şi munca serioasă, fără oprire, a jurnalistului. Silvia, de la care am învăţat atâtea, de la discreţia şi eleganţa unei fraze, până la dragostea pentru frumuseţea îmbătătoare a vieţii. Ea, Silvia, cea care nu va mai putea de acum să mă uimească prin conversaţia şi fiinţa ei. S-a retras pentru prea mult timp, între rândurile scrise de delicata ei mână.
VALENTIN IACOB
Pe strada Parfumului, la o cafea
Nimeni nu a vărsat o lacrimă. Nimeni nu a spus un cuvânt, măcar. Nici în capela rece şi austeră, nici pe marginea gropii. O mână de oameni ce stăteam aşa, adunaţi în jurul sicriului ei închis, înstrăinaţi şi goliţi, fiecare cu gândul la farmecul nebun al Silviei, la vitalitatea ei incredibilă, la umorul molipsitor, la graţia, feminitatea şi vraja pe care o răspândea la fiecare apariţie a ei. Încât, scena desprinsă din neorealismul cinematografic italian care se derula în faţa noastră - groparii care coborau pe funii groase sicriul în pământul îngheţat, preotul calvin, cu mantia sa neagră, amplă, plisată, cocoţat pe un morman de zăpadă, cântând de unul singur un imn religios, benzile de hârtie ale coroanelor ce fluturau mesaje stupide ("Adio, Silvia!") - părea că nu ne priveşte. Atunci am ridicat ochii şi, în aerul clar şi rece, pe ramurile subţiri şi despletite ale unui mesteacăn alb ce veghea la căpătâiul mormântului, am văzut scânteind în soare miliarde de picături îngheţate: lacrimi de diamant. Cerul plângea pentru Silvia.
Copiii ei au fost cărţile pe care le-a scris, crescute şi plămădite din fiinţa ei, din trăirile ei, din preaplinul sentimentelor ei, din pasiunea ei pentru viaţă. Am iubit mai mult Bucureştiul după ce am citit "Vedere din Parfumerie", o carte dedicată străzilor vechi din oraş şi lumii care le locuise odinioară. Şi m-am apropiat cu şi mai multă dragoste de fiinţele necuvântătoare, citind "Povestiri despre prietenii mei". Şi am pătruns mai uşor într-o lume a artiştilor celebri, pe care Silvia Kerim i-a cunoscut de-a lungul vieţii, parcurgând "Fereastra de la Veneţia". Şi, mai ales, am iubit şi am preţuit mai mult poveştile, acest halou de lumină jucăuşă al copilăriei, pe care Silvia l-a purtat mereu cu sine ca pe un dar de mare preţ, dar l-a şi împărtăşit, cu mare generozitate, cititorilor ei, în cărţile sale pentru copii ("Poveştile bunicii albe", "O poveste cu nouă poveşti" şi altele). Şi am admirat-o şi pentru galeria de portrete ale unor oameni excepţionali din lumea teatrului şi filmului românesc, creionate cu mare artă a interviului sau a evocării, în paginile revistei noastre, "Formula AS". Umorul său bonom, coloritul viu şi pitoresc al frazei, hazul de necaz şi ascuţitul simţ de observaţie, aerul de mirare candidă şi sentimentul unei continue reveniri şi raportări la vârsta copilăriei, la puterea de a te uimi şi încânta de spectacolul necontenit şi plin de vitalitate al lumii au făcut din Silvia Kerim o scriitoare apreciată şi premiată. Buna dispoziţie afişată nu ostentativ, ci venită din interior, fără nicio sforţare, bunăvoinţa, politeţea şi răbdarea, aerul de nobleţe şi obstinaţia în a păstra vechile tradiţii şi moravuri au făcut ca mulţi dintre cei pe care i-a cunoscut să-i caute prietenia şi, nu puţini, iubirea (marea ei dragoste rămânând, până la sfârşit, Mircea Veroiu, genialul regizor, căruia i-a dedicat cartea "Ultima vară a tinereţii").
Viaţa a fost generoasă cu ea, iar Silvia a fost recunoscătoare pentru toate darurile primite, înmulţindu-le pe cât a ştiut mai bine: frumuseţe, talent, dragoste. Iubită şi gelozită, admirată şi invidiată, Silvia ştia că viaţa e o minune unică, irepetabilă, şi de aceea a trăit conştient şi cu pasiune fiecare vârstă, până la sfârşit. În anii din urmă, Silvia şi-a împărţit singurătatea cu pisicile ei alintate, cu câinii ei răsfăţaţi, luaţi de pe stradă, şi cu puţinii prieteni rămaşi. Prin cărţile scrise (peste 25), Silvia şi-a alcătuit mereu o lume a ei, a poveştilor, dar şi a călătoriilor, a cronicilor unor vremuri apuse, a amintirilor luminoase şi vesele, trăgându-şi din toate acestea o nebănuită putere. Chiar şi sprijinindu-se în baston, nu pregeta să meargă la ultimele premiere de teatru sau de film, iar dacă o vizitai, Silvia avea darul de a transforma o simplă întâlnire la o cafea aromată, servită în ceşti de porţelan fin, însoţită de un lichior rafinat (turnat în păhărele de cristal de nepreţuita Geta, femeia care i-a stat alături până la sfârşit), într-un protocol cu nimic mai prejos decât orice cocteil oferit de vreo ambasadă. În bucătăria ei micuţă, ai cărei pereţi erau tapetaţi cu menu-urile bistro-urilor pariziene, londoneze şi din alte mari oraşe ale Europei pe care le vizitase, am stat, nu de puţine ori, la poveşti şi la depănat amintiri, în timp ce Silvia pregătea, cu mâinile ei mici, delicioase gustări. Dar şi în salonaşul ei cochet, cu divan şi fotolii joase, sub covorul oriental de pe perete, cu măsuţa de toaletă deasupra căreia se înălţa oglinda veneţiană a mamei ei, frumoasa unguroaică Ana, şi micul birou la care Silvia îşi scria cărţile şi articolele, cu o disciplină a muncii şi o tenacitate de invidiat. Locuia în aceeaşi casă în care a copilărit, de pe strada Parfumului, cu ferestre înalte, albastre, şi cu o curte mică, pavată cu cărămizi roşii, aflată în dosul gardului de fier forjat cu iniţialele numelui tatălui Silviei, generosul turc Negip Kerim. Dar într-o noapte de iarnă, prin apele clare ale oglinzii veneţiene, cu cheile Raiului la cingătoare, Silvia a plecat. A plecat să se întâlnească cu mama ei pe care a adorat-o, într-o lume în care - scria Silvia într-una din cărţile ei - "mai toate poveştile se sfârşesc cu bine şi în care moartea a murit: mama inventase pe loc o poveste, dintre acelea multe născocite de ea, cu o uşurinţă de ursitoare, şi care mai întotdeauna se sfârşeau cu o promisiune, semn că viaţa este, totuşi, frumoasă!"
CORINA PAVEL
Un pahar de şampanie
OTILIA ŢEPOSU
Ultimul paşaport
Odată cu Silvia Kerim dispare o epocă. Epoca rafinamentului cultural, a "literatorilor" de elită, a aristocraţiei teatrale şi cinematografice. Se povesteşte că au fost ani în viaţa artistică bucureşteană, când lumea bună era fascinată de Silvia Kerim. Era de ajuns să-şi facă apariţia undeva, şi securiştii acoperiţi, la cot cu "subiecţii" lor, actori, scriitori, pictori şi cineaşti, uitau de ce veniseră la reuniunea aceea. Kerim era fascinantă. Vorbea franţuzeşte ca la Paris, lăsând impresia că toată adunarea venise s-o admire pe ea. Avea de ce: în anii comunismului cenuşiu, Silvia strălucea de frumuseţe, de cultură şi de rafinament. O stea cu nume! România era, desigur, o mare puşcărie, dar arta, literatura, teatrul şi cinematografia reuşiseră să se impună, formaseră o lume paralelă, scăpată de vigilenţa cenzurii. Rezistenţa prin cultură. Silvia era pe baricade. Cu convingerea că nimic nu se poate întâmpla dacă te baţi pentru o valoare autentică, ea a reuşit să creeze scenariile unor spectacole cum nu se prea vedeau pe atunci: musicalurile pentru copii "Mary Poppins", "Frumoasa din pădurea adormită", "Micuţa Dorothy", "Gulliver". De când am avut-o colegă, din anii 2000, Silvia a ţinut cu strălucire pagini de cultură în "Formula AS". A scris mult, i-a intervievat pe toţi marii actori şi regizori, a participat la festivaluri internaţionale, a fost premiată în Europa, dar şi acasă, a publicat cărţi pentru copii şi de amintiri. Nu-mi vine să cred că ne-a părăsit! Silvia lasă în urmă amintiri cât o viaţă de om. Mereu elegantă şi parfumată cu esenţe regale, având un prea dulce simţ al umorului, iubea viaţa, prieteniile, reuniunile colegiale, dansul şi muzica romantică. Acum, la despărţire, mă gândesc că a plecat, de fapt, în Africa de Sud, acolo unde visa să ajungă după trecerea Stixului, aşa cum afirma într-un interviu, cu puţin înainte de moarte: "Am mai avut un vis care mi se va împlini când voi trece Dincolo... Aş fi vrut toată viaţa să ajung în Africa de Sud şi să mă fac prietenă a animalelor mari dintr-o rezervaţie. Sunt fascinată de soare, de căldură, de lei şi de tigri".
Mergi cu Dumnezeu, Silvia! Sufletul să-ţi fie în veci ocrotit de îngerii din "Parfumerie", pe care i-ai "tras" după tine, cu mult prea repede.
ION LONGIN POPESCU
Pasărea de zăpadă
Am fost de aproape 25 de ani în aceeaşi redacţie cu Silvia Kerim. "Formula AS" ne-a ţinut strânşi în braţe, toţi anii ăştia, de aceea, când pleacă câte unul dintre noi - e greu şi trist. Mai rămâne un loc liber la masa întâlnirilor noastre... O femeie frumoasă, inteligentă, veselă, iubitoare de viaţă, de copii şi de animale. Ordinea poate fi mereu inversată. O lume întreagă strânsă-ntr-un om! Sunt sigură că odată cu Silvia dispare o lume. Astăzi, oameni de calitate sunt din ce în ce mai puţini, nu mai ai ce pune în loc... O fiinţă solară, iubitoare de mare, de călătorii şi de scris. N-am cum să uit nici certurile aprige, pe care le încingeam când suna în redacţie, cerând să i se citească textele, venite de la corectură, cu punctuaţie şi intonaţie, ca nu cumva să se strecoare vreo greşeală de exprimare. Convorbiri de ore şi ore... O perfecţionistă incurabilă care, în ciuda bolii, a urcat până aproape de ultima clipă, zecile de trepte ale redacţiei, ca să-şi facă personal corecturile finale ale textelor. Iar când pleca, cu taxiul (comandat cu formula clasică, aproape, "Bună seara, aici e Silvia Kerim, sunt în redacţie la «Formula AS», aş dori un taxi"), îi cerea şoferului negreşit "s-o ia prin Centru", ca să vadă luminile oraşului pe care atât de mult l-a iubit. Şi-a iubit strada, casa părintească, pietrele pavajului, pisicile şi căţeii abandonaţi, care şi-au avut în ea cel mai aprig apărător...
Scriu fără ordine, cu nesfârşită tristeţe. Mă gândesc că zile întregi, acestea din urmă, Silvia mi-a apărut în gând, mereu şi mereu, obsedant. Ca şi cum, înainte de vreme, sufletul ei călătorea pe-aici, şi pe-aiurea, vrând să-şi ia rămas bun, ca o pasăre de zăpadă, pornită la drum spre acele meleaguri... "mai bune".
Dumnezeu să te aibă în pază, Silvia!
RUXANDRA CONSTANTINESCU
"Ça va, Marius?"
Urăsc despărţirile! Mai ales cele de felul acesta... Vestea că scriitoarea şi colega noastră de redacţie, Silvia Kerim, ne-a părăsit pentru totdeauna, m-a năucit. Nu-mi venea să cred, pur şi simplu, că fiinţa scăpărătoare şi luminoasă, care m-a onorat cu prietenia ei generoasă decenii la rând, a dispărut, ca şi când n-ar fi existat niciodată. Şi cât a sperat! A încetat din viaţă, după o luptă lungă, pe care a sperat încontinuu că o va câştiga. A iubit năprasnic viaţa. A celebrat-o la maximum şi a onorat-o regal.
Când i-am fost prezentat, cu ani în urmă, în holul luxos al fostei Case a Scriitorilor, eu tocmai debutasem cu un grupaj de poeme, în revista "Luceafărul". Surpriza a fost că Silvia le citise, deşi eu eram un anonim. Mi-aduc aminte ca s-a uitat la mine cu o privire albastră, provocatoare, a zâmbit subţire şi mi-a spus: "Tinere, poezia ta este la fel de interesantă, precum îţi este şi chipul"... A fost cel mai tulburător compliment literar pe care l-am primit în întreaga mea viaţă, şi tocmai de aceea nu l-am putut uita. Chipul acelei femei tinere şi orgolioase, atât de stăpână pe sine, m-a urmărit aproape obsedant. Pentru mine, ea n-a îmbătrânit niciodată. Strălucirea ei nu se putea măsura în timp. După ani şi ani, când am devenit colegi la "Formula AS", m-a întrebat, într-o seară, la un restaurant unde ieşisem cu mai mulţi colegi de redacţie: "Ce-ai făcut cu tinereţea ta?". Cred că această întrebare, la care n-am apucat să-i răspund niciodată, a fost obsesia vieţii sale. Rar mi-a fost dat să întâlnesc o fiinţă care să îşi cultive cu atâta tenacitate feminitatea şi farmecul. Era vie, senzuală, frenetică, ca la 20 de ani. Poate că singurul regret ascuns a rămas faptul că nu a avut urmaşi, iar din această frustrare s-au născut, probabil, numeroasele cărţi pentru copii pe care le-a scris.
În ultimii ani, de câte ori îşi făcea apariţia în redacţie, era o prezenţă de-a dreptul monarhică. Îmbrăcată într-o haină de blană argintie, îşi muta bastonul din lemn de mahon din stânga în dreapta, şi îmi întindea mâna plină de inele să i-o sărut, în timp ce ne "franţuzeam" ca în epoca interbelică, din al cărei spirit aristocratic ea îşi trăgea sevele: "Ça va, Marius?", mă întreba, punând accentul pe "i", pentru a mă transforma în celebrul personaj al lui Victor Hugo din "Mizerabilii". "Je suis bien, merci Silvie!", răspundeam. "Dar tu cum o duci?". Suspina uşor, privirea îi devenea tăioasă, şi cu vechiul zâmbet subţire, transformat într-un rictus, răspundea încăpăţânat: "Ça marche encore!" ("Încă merge!").
Silvia Kerim a crezut, până în ultima clipă, că "dulcea pasăre a tinereţii" nu o va părăsi... N-a părăsit-o. A fost învinsă de boală. Anul acesta ar fi împlinit 85 de ani. "Bonne aniversaire, Silvie!" Acum eşti liberă şi tânără, pentru totdeauna...
MARIUS PETRESCU