Crucile umblătoare
La margine de Gorj, în vârful triunghiului format de apele Jiului şi ale Gilortului, există câteva sate stranii, în care crucile morţilor par a nu-şi mai găsi locul în cimitire şi încep să năvălească pe uliţi. Nu e o exagerare: convoaie întregi de cruci colorate, piezişe, cu braţele desfăcute ca nişte sperietori, ies pe porţile cimitirelor şi încep să mărşăluiască încet, abia sesizabil, spre sat. Le vezi peste tot - printre case, pe dealuri şi prin păduri, un exod halucinant şi cotropitor, care tinde să înghită tot ce e viu. Se opresc pe la fântâni şi izvoare, ca şi cum ar voi să bea apă. Cele mai tinere, proaspăt zugrăvite în albastru, aşteaptă încolonate ceva mai în spate, iar cele bătrâne şi putrede se înghesuie spre marginile fântânilor, ridicându-se până la furcile acoperişurilor, cuprinse parcă de o veche şi nepotolită însetare. De aici şi până hăt departe, pe dealuri, sunt zeci, sute de astfel de ştiubeie, în jurul cărora se văd alte şi alte pâlcuri de cruci. Crucile au chipuri albe şi buze mici, braţele împodobite cu brâuri răsucite şi picturi de sfinţi încruntaţi, purtând mantii roşietice, de culoarea sângelui proaspăt. Şi, lucrul cel mai ciudat, la răscruce de drumuri ele se urcă în copaci, precum păsările. La intrarea în satul Costeşti (comuna Aninoasa), există un fel de piaţetă pustie, având în mijloc trei-patru salcâmi bătrâni şi înalţi, ale căror trunchiuri sunt pur şi simplu cotropite de cruci. Deşi neînsufleţite, bătute în cuie, ele îţi dau totuşi o senzaţie stranie: par că se mişcă. De jos până sus, numai cruci contorsionate, sprijinindu-se cu braţele una pe cealaltă, încălecându-se într-o sforţare lentă, disperată, de a ajunge cât mai repede aproape de cer. Iar cele mai de sus erau atât de vechi şi de înnegrite, încât aproape se contopeau cu scoarţa zbârcită a copacilor, ca şi cum ar fi fost crescute direct din miezul trunchiului. Ca şi cum ar fi devenit ele însele nişte ramuri...
Datini străvechi

Casa sufletului

Da, este un adevărat spectacol să-l vezi pe nea Manolică recitându-şi epitafurile. Le spune cu braţele desfăcute, ca şi crucile lui. O tânguire nostalgică, mustind de subînţelesuri, de parcă bătrânul ar refuza să-ţi desluşească deplina taină a crucilor sale şi ar păstra mereu câte ceva pentru el. Întrezăresc o lume aievea, în care sufletele morţilor zboară precum păsările pe deasupra capetelor celor vii, o lume secretă, pe care noi, muritorii, nu trebuie în niciun chip s-o supărăm.
Din când în când, bătrânul rămâne cu ochii pironiţi în depărtare, mestecând în gol, ca şi cum şi-ar mesteca gândurile. Îl întreb pe nea Manolică dacă în cele şase săptămâni sufletul morţilor se mai poate întoarce printre cei vii. De când se păstrează acest obicei? Biserica îl îngăduie? De ce nu se mai întâlneşte nicăieri altundeva în România? La toate întrebările, cioplitorul de cruci dă din cap şi răspunde la fel: "Nu ştim. Aşa s-a pomenit".
Un abure alb

Sufletul cel bun se transmite-n păsări albe, zburătoare, în oi bălaie, pe când sufletele rele vin sub formă de vulturi, dihori sau alte animale sperietoare: "Îmbunare (bunăoară) poate veni o pasăre albă, glăsoasă, să se pună aicea pe pervaz şi tu să simţi c-a venit lângă tine cineva drag, care ţi-a murit nu de mult. Uite, cu 19 ani în urmă, mie mi s-a prăpădit un ginere, iar fata mea a rămas singură şi gravidă. Şase săptămâni s-a ivit sufletul lui şi i-a spus în vis să nu lapede copilul, că-i băiat. În fiecare noapte-l visa. Şi atunci, fata şi-a luat inima în dinţi şi a mers înainte cu Dumnezeu. Acum, băiatul e mare şi frumos, de 18 ani. Mai târziu, l-a visat din nou. De data asta, i-a spus să se căsătorească a doua oară, că el n-o să se supere. Tare mult o iubea... Fata s-a recăsătorit - a nimerit un soţ de ispravă -, dar sufletul lui încă mai vine. Vine, fiindcă are feciorul aici."
O întreb, şcolăreşte, cum îşi închipuie c-ar arăta sufletul. Ea îmi răspunde că nu-şi închipuie, ci ştie, ştie, pentru că l-a văzut. "Sufletul e un abure. Îndată ce-a ieşit din corpu' omului, el nu mai este om, e pământ. Eu am fost la căpătâiul multor muribunzi şi am văzut cu ochii mei cum îşi dă omul sufletul. Şi-l trage în linişte, aşa, respiră un pic mai des decât de obicei, iar când se apropie sorocul, îl răreşte. Suflă mai rar, tot mai rar... În ultimele clipe îşi aţinteşte privirea. Cum te-ai uita la coşul ăla, acolo sus, şi acolo-ţi rămâne privirea. Dacă sufletul a prins o ţintă acolo, acolo rămâne cu privirea şi într-acolo zboară aburele din el. Asta este. Dacă moartea vine bună, frumoasă, omul se duce în linişte, cu un râs pe buze. Dar dacă vine urâtă, mai furioasă sau mai necăjită, omul se sperie de ea, ispiceşte, se strâmbă, se zbate... Depinde cum a fost sufletul lui pe această viaţă. Aşa că vedeţi dvs., sufletul este ne-mu-ri-tor! Nemuritor. Oricum ai învârti-o, nu se poate altfel."
Focuri pe Jii

Dimineaţa, înainte de răsăritul soarelui, pe uliţele satelor acestora poţi vedea trei fetiţe desculţe cărând fiecare câte o găleată de apă. Sunt cele trei "ape ale ieşirii sufletului", un fel de pomene, pe care copilele sunt nevoite să le ducă în fiecare zi, vreme de şase săptămâni, atunci când în satul lor a murit cineva. În cealaltă mână, ţin toiagul de alun, având în vârf un bucheţel de flori, un batic alb, câţiva bănuţi şi o lumânare aprinsă. Ajung la câte o femeie mai în vârstă, care le cuprinde drăgăstos de subţioară şi le întreabă de trei ori: "E soarele martor că ai adus apele?". Iar fetiţa răspunde, ruşinoasă: "Sunt şi eu, şi sfântul soare!".
Carolina Mărgineanu are cinci fete şi fiecare dintre ele a îndeplinit, la vremea ei, acest ritual. Un ritual complicat, plin de cifre cu înţelesuri magice, secrete, dar pe care toate femeile îl urmează cu sfinţenie. "La nouă zile se face prima pomană. Se face masă mare, păristas la capu' mortului, cu nouă colaci - trei la fiecare apă adusă -, prescure şi căpeţel. Încă după îngropare, o fomeie face un stat din ceară de albine, dar să fie exact cât mortul de lung. Statu' ăsta-i ca un fel de lumânare răsucită, făcută vârcol, şi se aprinde în fiecare zi acolo, pe «pieptul» mormântului. Fomeia care tămâiază mormântul trebe s-aibe grije să economisască statul, încât el să se stingă nici mai devreme, nici mai târziu decât la şase săptămâni. În fiecare zi, fomeia vine la mormânt cu ciobu' de tămâie, dă târcol mormântului de trei ori, zice un Tatăl Nostru şi-l tămâiază. Asta, până la şase săptămâni, când e masa Sărindarului, pomana cea mare. Atunci, fetiţele aduc apele pentru ultima dată şi le slobod pe Jii. Din Jii, ele mai scot încă 44 de găleţi de apă - însemnând cele 44 de vămuri ale trecerii sufletului - pe care le varsă pe mal, pe iarbă verde. Noi, fomeile, tămâiem malul unde s-au slobozit apele, aprindem lumânări la corisari (colaci), câte trei corisari la fiecare apă adusă de fetiţe. Apoi, dăm drumul pe ape la trei troci de dovleac, fiecare având câte-o lumânare aprinsă şi-un colăcel într-însul. Şi dacă focurile merg lin pe Jii, înseamnă că şi fetiţele au dus apa cum se cuvine. Asta-i datina. Aşa s-a pomenit, şi noi, fomeile, aşa facem de când ne ştim."
Crucea cuvintelor

Cimitirul trist de la Ceplea

În cele din urmă, nea Gore se oferă să mă conducă într-un loc cu totul deosebit, nu prea departe de casă, locul unde - zice el - se află întreaga lui "operă". Ne îndreptăm amândoi spre o colină singuratică, pe vârful căreia abia se întrezăreşte o ruină de biserică, înconjurată de pomi bătrâni şi coloraţi. Avea dreptate. Dacă n-aş fi ajuns acolo, pe dealul acela bătut de vânt, poate că n-aş fi priceput nimic din toate mărturiile ce-mi fuseseră încredinţate până atunci, poate că n-aş fi desluşit o fărâmă din misterul faimoaselor cruci de la marginea Gorjului. Numai despre acest micuţ cimitir de la Ceplea s-ar putea scrie o carte întreagă. E atâta durere adunată în locul acela, încât uneori simţi cum te soarbe pământul. Printr-un gard prăpădit, de leaţuri, se văd frânturi din mulţimea acoperămintelor albastre ale crucilor, fiecare ascunzând câte un nume şi o tragică poveste. Multe dintre ele sunt prăvălite într-o rână, au lemnul atât de vechi, crăpat şi afumat de ploi, încât abia mai ghiceşti chipurile îngerilor sau însemnele anilor. Epitafurile nu sunt vesele ca la Săpânţa, ci reci, searbede, cutremurătoare. În cele patru colţuri ale cimitirului sunt patru arbori bătrâni şi negri, având scoarţa asemeni unei musculaturi răsucite şi putrede. La fel ca peste tot, crucile jurământului s-au înstăpânit asupra lor, de la rădăcini până la cele mai înalte ramuri. Oamenii spun că, atunci când bat vânturi puternice, pot auzi tocmai din sat mulţimea de cruci scârţâind. Scârţâie prelung şi ascuţit, ca un vaiet. Înăuntru, totul e înghiţit de ierburi, bălării lungi urcă, precum o molimă, pe zidurile masive, mâncate până la rană, în altar au crescut pomi tineri şi zvelţi, ce-şi scot năvalnic ramurile încâlcite prin gaura de lumină unde fusese odinioară turla. Mai veche de două sute de ani, biserica fusese părăsită de săteni doar pentru motivul că, în primul război mondial, soldaţii germani au folosit-o ca loc de dormit. Chiar dacă i-au prădat podoabele, soldaţii au lăsat-o în perfectă stare, dar de atunci nici oamenii şi nici preoţii n-au mai vrut să mai intre într-însa niciodată. Cupola a dispărut demult. A rămas în amintirea sătenilor pilda celor trei femei - Mrejeru Leanţa, Ungureanu Victorina şi Cimpoca Nicoliţa - care, acum vreo douăzeci de ani, cărau cu roabele cărămizi din dealul cimitirului. Din cărămizile bisericii şi-au mărit casele, şi-au făcut grajduri şi coteţe, iar, după ce le-au terminat, toate trei au murit de cancer, toate trei în acelaşi timp. A fost blestemul zidurilor...
Ieşim. În lumina moale a asfinţitului, noianul de cruci îşi recapătă parcă, pentru o clipă, culoarea şi prospeţimea. Nea Gore îndreaptă palma spre întreg cimitirul, apoi zâmbeşte. Un zâmbet şters, palid, din care răzbate o nemărginită tristeţe: "Asta e opera de care îţi spusei".
(Fotografiile autorului)