Crucile umblătoare
La margine de Gorj, în vârful triunghiului format de apele Jiului şi ale Gilortului, există câteva sate stranii, în care crucile morţilor par a nu-şi mai găsi locul în cimitire şi încep să năvălească pe uliţi. Nu e o exagerare: convoaie întregi de cruci colorate, piezişe, cu braţele desfăcute ca nişte sperietori, ies pe porţile cimitirelor şi încep să mărşăluiască încet, abia sesizabil, spre sat. Le vezi peste tot - printre case, pe dealuri şi prin păduri, un exod halucinant şi cotropitor, care tinde să înghită tot ce e viu. Se opresc pe la fântâni şi izvoare, ca şi cum ar voi să bea apă. Cele mai tinere, proaspăt zugrăvite în albastru, aşteaptă încolonate ceva mai în spate, iar cele bătrâne şi putrede se înghesuie spre marginile fântânilor, ridicându-se până la furcile acoperişurilor, cuprinse parcă de o veche şi nepotolită însetare. De aici şi până hăt departe, pe dealuri, sunt zeci, sute de astfel de ştiubeie, în jurul cărora se văd alte şi alte pâlcuri de cruci. Crucile au chipuri albe şi buze mici, braţele împodobite cu brâuri răsucite şi picturi de sfinţi încruntaţi, purtând mantii roşietice, de culoarea sângelui proaspăt. Şi, lucrul cel mai ciudat, la răscruce de drumuri ele se urcă în copaci, precum păsările. La intrarea în satul Costeşti (comuna Aninoasa), există un fel de piaţetă pustie, având în mijloc trei-patru salcâmi bătrâni şi înalţi, ale căror trunchiuri sunt pur şi simplu cotropite de cruci. Deşi neînsufleţite, bătute în cuie, ele îţi dau totuşi o senzaţie stranie: par că se mişcă. De jos până sus, numai cruci contorsionate, sprijinindu-se cu braţele una pe cealaltă, încălecându-se într-o sforţare lentă, disperată, de a ajunge cât mai repede aproape de cer. Iar cele mai de sus erau atât de vechi şi de înnegrite, încât aproape se contopeau cu scoarţa zbârcită a copacilor, ca şi cum ar fi fost crescute direct din miezul trunchiului. Ca şi cum ar fi devenit ele însele nişte ramuri...
Datini străvechi
Coborând de la Târgu-Jiu către Dolj, nimeni nu ştie de "crucile umblătoare". Nici măcar gorjenii din zonele limitrofe. La numai câţiva kilometri de aici, oamenii îşi îngroapă morţii sub cruci obişnuite, de piatră, iar, dacă-i întrebi de "crucile din pomi", îşi râd de tine, ca şi cum i-ai momi cu cine ştie ce bazaconii. Singurele locuri din ţară unde poţi întâlni obiceiul acesta sunt două comune uitate de lume - Plopşoru şi Aninoasa -, însumând fiecare câte trei-patru sate sărace, ca vai de ele. Cu maşina, le poţi străbate în mare viteză, fără ca nimic să-ţi distragă atenţia. Doar câte o uliţă lungă, neasfaltată, însoţită de un singur rând de case colorate ţipător, având spre ogradă un soi de tinde înalte, cu bolţi din piatră. Şi oamenii: învineţiţi de soare, aproape tuciurii, scunzi, gălăgioşi, cu privirile înroşite şi scânteietoare, niciunul nu pare să păstreze în minte vreo rămăşiţă de taină sau de basm. Vara umblă mereu desculţi - femei rotunde, cu rochii negre şi largi, bărbaţii - cu nădragi de lucru, peticiţi mărunt, toţi moştenind un mers crăcănat, grăbit, ca de raţă. Spre seară, bărbaţii apar la poartă, îmbrăcaţi cu cămeşi curate, în culori deschise, cu guler scrobit, menite parcă să contrasteze cu chipurile îmbătrânite mult prea devreme. Abia atunci când soarele începe să se coloreze în violet şi ei se odihnesc pe băncile scunde, aşezate în faţa caselor, trăsăturile lor încrâncenate se moleşesc, oamenii îşi lasă capetele pe-o parte, indiferenţi, legănaţi de plăcuta mahmureală a apusului. La ceasurile înserării, cu ţigările lipite de colţul gurii, oltenii aceia uitaţi de lume şi soartă alunecă în poveşti. Toată suflarea satului Costeşti mă îndrumă încet spre locuinţa lui Emanoil (Manolică) Dumitrescu, recunoscut unanim drept cel mai iscusit pictor de cruci din comuna Aninoasa.
Casa sufletului
Citindu-mi gândurile, nea Manolică întinde mâna şi, fără ocolişuri, pe un ton răstit, mă pune să-i spun dacă tremură. Într-adevăr, deşi e foarte plăpând, rebegit de ani, bătrânul are o palmă rece şi tare, incredibil de puternică. "Păi vezi? La vârsta asta! Am aproape optzeci de ani şi tot nu tremură. Dacă este de beut, mai beau şi eu un rachiu, da' mâna tot mi-i tare. Ca să te poţi apuca de pictat crucile ălea, trebe să fii puternic şi curat! Asta-i! Înainte de-a începe lucrul, strig: «Doamne! Ajută-mi, Doamne, Dumnezeule, Sfântule Doamne! Ajută-mi să termin şi lucrarea asta!»... Pictez nemâncat. Nu aşa, să te-apuci să le mâzgăleşti, că-ţi ies numa' bâzgâieturi." În cele din urmă, îi cer să mă lămurească ce înseamnă de fapt crucile acelea colorate, cocoţate în copaci, pe care le pictează de atâţia şi atâţia ani. La aşa întrebări, faţa brăzdată, negricioasă a bătrânului se luminează. Spusele lui capătă tonalităţi profetice, piţigăiate şi ample, bătrânul pare a plânge, un plânset adânc, profund şi tainic, de dincolo de înţelegerea omenească. "Crucea asta este casa sufletului! La noi când se îngroapă un om, nu-i pune de la început cruce la cap. Îi pune stâlp, doar ca să se ştie că acolo, în pământ, se găseşte un trup. Scriu numai numele mortului, dispărut în ziua cutare, anul cutare. Atât. Dacă n-are cununie, i se face un pom - un puiete de plop încărcat cu daruri - pe care i-l pune la cap, lângă stâlp. Abia la şase săptămâni se sloboade crucea, vine popa şi-i face moliftă. Ei, important e unde merge sufletu-n ălea şase săptămâni. Până la şase săptămâni, sufletu' aleargă pe toate căile de-a rândul, peste tot unde-a trăit în viaţă, iar când vine să se odihnească, el trage la acest acoperiş şi acoperişu' ăsta-i casa sufletului. Crucea! Dar atunci, la şase săptămâni, noi nu punem numai o singură cruce - cea mare, de la cap - ci-i facem mortului încă trei cruci: crucea de apă - care se pune la fântână, crucea de punte - la un pod sau la un ogaş, şi crucea de jurământ - care se urcă în copaci. La şase săptămâni, se schimbă stâlpul, oamenii mă cheamă, şi eu scriu: «Aici se odihneşte scumpul şi iubitul nostru cutare, pe care nu-l uităm în veci». Şi-i mai scriu o lozincă, compusă de mine: «Ca o floare ce se trece,/ Este omul pe pământ,/ Astăzi el bea şi petrece,/ Mâine zace în mormânt». Asta-i pentru crucea de la cap. Şi mai am două de scris. Una pentru fântână: «Ca o floare ce se trece,/ A mă face, a mă uita,/ Lăsaţi o lacrimă să pice,/ Pe iscălitura mea» - şi una pentru punte, care sună aşa: «Trecătorule, opreşte-te şi citeşte,/ Că şi eu am fost ca tine,/ Şi tu mâine vei fi ca mine,/ Două-n lume nu se poate,/ Să scăpi omul de la moarte,/ Şi să-ntinereşti». E bine, frumos? Am lozinci frumoase, aşa-i?"
Da, este un adevărat spectacol să-l vezi pe nea Manolică recitându-şi epitafurile. Le spune cu braţele desfăcute, ca şi crucile lui. O tânguire nostalgică, mustind de subînţelesuri, de parcă bătrânul ar refuza să-ţi desluşească deplina taină a crucilor sale şi ar păstra mereu câte ceva pentru el. Întrezăresc o lume aievea, în care sufletele morţilor zboară precum păsările pe deasupra capetelor celor vii, o lume secretă, pe care noi, muritorii, nu trebuie în niciun chip s-o supărăm.
Din când în când, bătrânul rămâne cu ochii pironiţi în depărtare, mestecând în gol, ca şi cum şi-ar mesteca gândurile. Îl întreb pe nea Manolică dacă în cele şase săptămâni sufletul morţilor se mai poate întoarce printre cei vii. De când se păstrează acest obicei? Biserica îl îngăduie? De ce nu se mai întâlneşte nicăieri altundeva în România? La toate întrebările, cioplitorul de cruci dă din cap şi răspunde la fel: "Nu ştim. Aşa s-a pomenit".
Un abure alb
Satul Izvoarele. Cât timp am vorbit cu Carolina Mărgineanu, nicio clipă nu i-a dispărut zâmbetul de pe buze. Un zâmbet împietrit, rece, dar o cătătură foarte blândă, un chip ce emană o înţelepciune îngăduitoare, de mamă. Îi cer şi ei acelaşi lucru: să-mi spună ce se întâmplă cu sufletul omului după moarte, în cele şase săptămâni. Drept răspuns, femeia depărtează puţin uşa odăii şi-mi arată acolo un pahar cu apă, pe jumătate plin. "Aşa-i la noi: se pune după uşă o batistuţă şi un pahar cu apă. Sufletul mortului trage în fiecare seară aici. Ziua bântuie, colindă departe, pe unde-a târcolit el prin această viaţă, dar noaptea vine la locul lui aici, după uşă. Şi asta - noapte de noapte, timp de şase săptămâni. I-e sete. Acuma, sunt alţii de se fac şi «moroi». Învârtesc vase prin casă, mişcă mobilele, sparg."
Sufletul cel bun se transmite-n păsări albe, zburătoare, în oi bălaie, pe când sufletele rele vin sub formă de vulturi, dihori sau alte animale sperietoare: "Îmbunare (bunăoară) poate veni o pasăre albă, glăsoasă, să se pună aicea pe pervaz şi tu să simţi c-a venit lângă tine cineva drag, care ţi-a murit nu de mult. Uite, cu 19 ani în urmă, mie mi s-a prăpădit un ginere, iar fata mea a rămas singură şi gravidă. Şase săptămâni s-a ivit sufletul lui şi i-a spus în vis să nu lapede copilul, că-i băiat. În fiecare noapte-l visa. Şi atunci, fata şi-a luat inima în dinţi şi a mers înainte cu Dumnezeu. Acum, băiatul e mare şi frumos, de 18 ani. Mai târziu, l-a visat din nou. De data asta, i-a spus să se căsătorească a doua oară, că el n-o să se supere. Tare mult o iubea... Fata s-a recăsătorit - a nimerit un soţ de ispravă -, dar sufletul lui încă mai vine. Vine, fiindcă are feciorul aici."
O întreb, şcolăreşte, cum îşi închipuie c-ar arăta sufletul. Ea îmi răspunde că nu-şi închipuie, ci ştie, ştie, pentru că l-a văzut. "Sufletul e un abure. Îndată ce-a ieşit din corpu' omului, el nu mai este om, e pământ. Eu am fost la căpătâiul multor muribunzi şi am văzut cu ochii mei cum îşi dă omul sufletul. Şi-l trage în linişte, aşa, respiră un pic mai des decât de obicei, iar când se apropie sorocul, îl răreşte. Suflă mai rar, tot mai rar... În ultimele clipe îşi aţinteşte privirea. Cum te-ai uita la coşul ăla, acolo sus, şi acolo-ţi rămâne privirea. Dacă sufletul a prins o ţintă acolo, acolo rămâne cu privirea şi într-acolo zboară aburele din el. Asta este. Dacă moartea vine bună, frumoasă, omul se duce în linişte, cu un râs pe buze. Dar dacă vine urâtă, mai furioasă sau mai necăjită, omul se sperie de ea, ispiceşte, se strâmbă, se zbate... Depinde cum a fost sufletul lui pe această viaţă. Aşa că vedeţi dvs., sufletul este ne-mu-ri-tor! Nemuritor. Oricum ai învârti-o, nu se poate altfel."
Focuri pe Jii
Dimineaţa, înainte de răsăritul soarelui, pe uliţele satelor acestora poţi vedea trei fetiţe desculţe cărând fiecare câte o găleată de apă. Sunt cele trei "ape ale ieşirii sufletului", un fel de pomene, pe care copilele sunt nevoite să le ducă în fiecare zi, vreme de şase săptămâni, atunci când în satul lor a murit cineva. În cealaltă mână, ţin toiagul de alun, având în vârf un bucheţel de flori, un batic alb, câţiva bănuţi şi o lumânare aprinsă. Ajung la câte o femeie mai în vârstă, care le cuprinde drăgăstos de subţioară şi le întreabă de trei ori: "E soarele martor că ai adus apele?". Iar fetiţa răspunde, ruşinoasă: "Sunt şi eu, şi sfântul soare!".
Carolina Mărgineanu are cinci fete şi fiecare dintre ele a îndeplinit, la vremea ei, acest ritual. Un ritual complicat, plin de cifre cu înţelesuri magice, secrete, dar pe care toate femeile îl urmează cu sfinţenie. "La nouă zile se face prima pomană. Se face masă mare, păristas la capu' mortului, cu nouă colaci - trei la fiecare apă adusă -, prescure şi căpeţel. Încă după îngropare, o fomeie face un stat din ceară de albine, dar să fie exact cât mortul de lung. Statu' ăsta-i ca un fel de lumânare răsucită, făcută vârcol, şi se aprinde în fiecare zi acolo, pe «pieptul» mormântului. Fomeia care tămâiază mormântul trebe s-aibe grije să economisască statul, încât el să se stingă nici mai devreme, nici mai târziu decât la şase săptămâni. În fiecare zi, fomeia vine la mormânt cu ciobu' de tămâie, dă târcol mormântului de trei ori, zice un Tatăl Nostru şi-l tămâiază. Asta, până la şase săptămâni, când e masa Sărindarului, pomana cea mare. Atunci, fetiţele aduc apele pentru ultima dată şi le slobod pe Jii. Din Jii, ele mai scot încă 44 de găleţi de apă - însemnând cele 44 de vămuri ale trecerii sufletului - pe care le varsă pe mal, pe iarbă verde. Noi, fomeile, tămâiem malul unde s-au slobozit apele, aprindem lumânări la corisari (colaci), câte trei corisari la fiecare apă adusă de fetiţe. Apoi, dăm drumul pe ape la trei troci de dovleac, fiecare având câte-o lumânare aprinsă şi-un colăcel într-însul. Şi dacă focurile merg lin pe Jii, înseamnă că şi fetiţele au dus apa cum se cuvine. Asta-i datina. Aşa s-a pomenit, şi noi, fomeile, aşa facem de când ne ştim."
Crucea cuvintelor
Ultimul sat de la miazănoapte al celor două comune gorjene este cătunul Ceplea, mult mai mic şi mai izolat decât celelalte. Aici, la mare cinste este pictorul de cruci Grigore (Gore) Măciucă - însă un om cu totul diferit de Manolică Dumitrescu. Nea Gore mai face şi altele: scrie poezii, pictează stele şi ciopleşte "vicleie" (de la Vicleim, Viflaim), un fel de biserici din lemn în miniatură, acoperite în amănunţime cu picturi, pe care le poartă cu ei copiii satului în noaptea de Crăciun. Deşi nu are decât cele patru clase primare, vorbeşte ca un adevărat dascăl. Cu părul ciufulit, vehement, însă deloc dispus la şagă, nea Gore îşi drămuieşte cu grijă fiecare cuvânt şi nu cade niciodată în capcana vorbelor mari şi smiorcăite. Pentru el, toate întrebările lumii s-au limpezit de mult. Poeziile pe care le-a scris în întreaga viaţă le-a grupat în zece "Scrisori". Iar astăzi, nea Gore mărturiseşte cu mâna pe inimă că nu mai poate scoate sau adăuga din ele nici măcar o virgulă. Doar pentru una din aceste scrisori - cea de-a noua, având câteva sute de strofe - a scris cinci sute de nopţi încheiate. La nimic nu ţine mai mult pe lume decât la nopţile acelea lungi de iarnă, când poate să lucreze şi să mediteze liniştit, în micuţul său atelier de la intrarea în casă. "Eu sunt ţăran, domnule, am vite, am plug, am car, nu-mi pot lăsa pământul nemuncit. N-am timp. Nu pot lucra decât noaptea şi, în special, în nopţile de iarnă. Pentru o cruce simplă, de jurământ, eu muncesc două nopţi întregi, până-n zori. N-ai voie să te joci cu lucrurile astea, căci jurământul crucii e o viaţă de om şi nu te poţi juca cu o viaţă de om. E desfăşurarea cuvintelor vieţii lui. Asta e! În viaţă, când omul spune o vorbă, e bine s-o spună cu grijă, ca să fie ajutat cineva după vorbele lui. Aşa după cum am găsit eu demult o poezie, pe care-am învăţat-o: «O, omule, ce mari răspunderi ai!/ De tot ce faci pe lume,/ De tot ce spui în scris sau grai,/ De pilda ce la alţii dai,/ Căci ea mereu spre Iad sau Rai/ Pe mulţi o să-i îndrume...». Ăsta este jurământul, domnule, preţul jurământului! Şi dacă omul n-a spus în viaţă cuvântul care trebuie, doar CRUCEA îl va ajuta. Îl va ajuta pentru toate greşelile lui."
Cimitirul trist de la Ceplea
În cele din urmă, nea Gore se oferă să mă conducă într-un loc cu totul deosebit, nu prea departe de casă, locul unde - zice el - se află întreaga lui "operă". Ne îndreptăm amândoi spre o colină singuratică, pe vârful căreia abia se întrezăreşte o ruină de biserică, înconjurată de pomi bătrâni şi coloraţi. Avea dreptate. Dacă n-aş fi ajuns acolo, pe dealul acela bătut de vânt, poate că n-aş fi priceput nimic din toate mărturiile ce-mi fuseseră încredinţate până atunci, poate că n-aş fi desluşit o fărâmă din misterul faimoaselor cruci de la marginea Gorjului. Numai despre acest micuţ cimitir de la Ceplea s-ar putea scrie o carte întreagă. E atâta durere adunată în locul acela, încât uneori simţi cum te soarbe pământul. Printr-un gard prăpădit, de leaţuri, se văd frânturi din mulţimea acoperămintelor albastre ale crucilor, fiecare ascunzând câte un nume şi o tragică poveste. Multe dintre ele sunt prăvălite într-o rână, au lemnul atât de vechi, crăpat şi afumat de ploi, încât abia mai ghiceşti chipurile îngerilor sau însemnele anilor. Epitafurile nu sunt vesele ca la Săpânţa, ci reci, searbede, cutremurătoare. În cele patru colţuri ale cimitirului sunt patru arbori bătrâni şi negri, având scoarţa asemeni unei musculaturi răsucite şi putrede. La fel ca peste tot, crucile jurământului s-au înstăpânit asupra lor, de la rădăcini până la cele mai înalte ramuri. Oamenii spun că, atunci când bat vânturi puternice, pot auzi tocmai din sat mulţimea de cruci scârţâind. Scârţâie prelung şi ascuţit, ca un vaiet. Înăuntru, totul e înghiţit de ierburi, bălării lungi urcă, precum o molimă, pe zidurile masive, mâncate până la rană, în altar au crescut pomi tineri şi zvelţi, ce-şi scot năvalnic ramurile încâlcite prin gaura de lumină unde fusese odinioară turla. Mai veche de două sute de ani, biserica fusese părăsită de săteni doar pentru motivul că, în primul război mondial, soldaţii germani au folosit-o ca loc de dormit. Chiar dacă i-au prădat podoabele, soldaţii au lăsat-o în perfectă stare, dar de atunci nici oamenii şi nici preoţii n-au mai vrut să mai intre într-însa niciodată. Cupola a dispărut demult. A rămas în amintirea sătenilor pilda celor trei femei - Mrejeru Leanţa, Ungureanu Victorina şi Cimpoca Nicoliţa - care, acum vreo douăzeci de ani, cărau cu roabele cărămizi din dealul cimitirului. Din cărămizile bisericii şi-au mărit casele, şi-au făcut grajduri şi coteţe, iar, după ce le-au terminat, toate trei au murit de cancer, toate trei în acelaşi timp. A fost blestemul zidurilor...
Ieşim. În lumina moale a asfinţitului, noianul de cruci îşi recapătă parcă, pentru o clipă, culoarea şi prospeţimea. Nea Gore îndreaptă palma spre întreg cimitirul, apoi zâmbeşte. Un zâmbet şters, palid, din care răzbate o nemărginită tristeţe: "Asta e opera de care îţi spusei".
(Fotografiile autorului)