Dincolo de Valea Bozeşului, a Ardeului, a Almaşului şi a Nădăştiei, un sat pierdut în inima Apusenilor. Adică departe! Un tărâm cu păduri argintii şi stele răsfirate pe cer, până deasupra caselor vechi, ţinute parcă în braţe de munţi. A nins şi satul e îngropat în zăpadă. Odată ajuns acolo, dacă laşi drumul mare şi-o iei pe poteca bătătorită ce trece peste râu, îţi iese în cale, la fel cum se întâmplă în poveşti, fereastra luminată a unei căsuţe, prin care vezi o bătrânică frumoasă, cu un batic legat sub bărbie, trebăluind, încetişor, lângă vatră. Baţi la uşă şi dai bineţe. Înăuntru, basmul continuă: încăperea străluceşte de curăţenie, focul trosneşte în sobă, miroase a cozonaci tocmai scoşi din cuptor, e bine, e cald şi de undeva, de departe, vine spre tine, învăluindu-te în pace şi linişte, farmecul Crăciunului de-altădată. Închizi ochii, bucuros să-l primeşti.
FICA
"Ne luminam cu focul şi îngânam colinde"
Bucuroasă de oaspeţi, tot mai rari prin satele vechi, ascunse în munţi, bătrâna Fica se aşează pe marginea patului, cu mâinile în poală, şi îşi aminteşte cu un zâmbet blajin: "Trăjea mama un ochi de la plita sobei, şi doară cu focul ce răzbătea de acolo ne luminam sara. Nu era curent, şi nici gaz de lampă nu avea tătă lumea, că mereai după el păste munce, la Zlatna. Stăteam aşe, ne luminam cu focul şi îngânam colindele, după cum ne spunea bunu'. Afară, viscolul înfunda ferestrele şi era neaua cât un stat de om, de ajunjeai greu pân' la vite, să le dai o ţâr' de apă şi de paie. Da' noi, copcii fiind, nu gândeam decât la trancălău, sania ce mare, şi ne uitam cu mirare la crombiţa de brad în care stăteau aninate mere şi nuci şi câte-un biscuit legat cu sfoară. Eram săraci. Eram tare săraci. Pita cu mălai, zama de varză, fasolea şi prunele uscate nu le vedeam pe masă în orice zi. Da' poate de-asta o lăsat Dumnezău Crăciunul pe pământ, ca să se poată bucura tăt sufletul, ca să fie fericit orişicine, nu după cât are, da' după cât îi dragostea lui Dumnezău pentru oameni."
Când apele îngheţau, sătenii din Glod îşi puneau obielele şi opincile în picioare şi porneau cu carul cu boi spre pădure, să mai aducă un lemn de foc. Femeile ţeseau până noaptea, târziu, câte o pânză de cânepă, să aibă cu toţi ai casei cămăşi noi, de Sfântul Crăciun. Ziua Naşterii Domnului trebuia să te găsească cu casa curată. Hainele se spălau la râu, cu apă rece şi cu leşie. Bărbaţii spărgeau cu toporul gheaţa, apoi pânzeturile şi lipideele erau întinse la uscat pe zăpada curată şi albă. Câteodată, intra udătura în opinci. Mâinile se înroşeau de la apa îngheţată a râului. Dar casele miroseau apoi a ger şi-a omăt, a iarnă bună şi adevărată.
"Când era omu' meu copil, aveau un lighean cu lapte, şi le-o zis tată-su să nu mânce din el, că orghesc. Şi el s-o dus şi o mâncat o ţâră. Când o văzut că n-are nimic, o mâncat pe săturate din ligheanul ăla. Şi-apoi, tătă noaptea n-o putut durmi, că îi era frică că orgheşte. Şi i se părea că îi tăt mai întuneric în jur. Săracu' copil, noaptea fiind, el tăt aşe o crezut, că nu mai vede, că o mâncat din lapte. Dimineaţa, când o văzut că n-o orghit, tăt la lapte s-a învăţat şi merea pe-ascuns şi mânca. Aşa eram noi, copiii, pe atunci... Da' postul Crăciunului tăţi din casă îl ţâneau, că dejeaba erau tăte odăile curate şi primenite, dacă sufletu' nu era curăţit", spune Fica şi începe să scoată din cuptor colăcuţi rotunzi, cu gaură în mijloc, copţi anume pentru căluşerii ce urmează să vină în ajun. Vor veni şi copiii ei, şi nepoţii. Se va umple casa, se vor umple sufletele cu Crăciun.
Să fie Apusenii de vină? Să fie satul Glod, cu casele lui de o sută de ani, cu hotare nedesluşite, până sus, sub păduri? Sau omătul curat şi unduitor, ce părea că anul ăsta nu vrea să vină? Cum se explică bucuria care mă învăluie, starea aceasta aşa de vie, a sărbătorii Crăciunului? Neaua scârţâie sub picioare, e noapte, şi eu încă mai caut ferestrele galbene ale caselor din marginea satului. Mă opresc. Gerul muşcă şi înţeapă şi taie. Linişte, de parcă orice sunet îngheaţă în aer şi cade, fără urmă, în zăpadă. În mijlocul cerului scânteiază luna, şi omătul îi înmulţeşte lumina argintie. Văzduhul luceşte ca sticla şi stelele se fac tot mai mari. Noapte magică de iarnă! Pădurile nemişcate, ca de fier negru, şi-au pierdut întunecimile şi umbrele şi strălucesc, îmbrăcate în această zăpadă de lumină, cu sclipiri de o frumuseţe stranie. Râul e undeva pe-aici, îl ghicesc doar după susurul de sub gheţuri, ca un descântec spus în taină pământului. Nu adie niciun vânt, întreaga fire stă nemişcată în gerul strălucitor. La focul sobei, bătrânii povestesc. Atât cât mai trăiesc, peste sat se va aşterne bucuria şi frumuseţea iernilor de altădată. Cât ei mai pot spune cum a fost, poveştile lor, ca nişte incantaţii într-o limbă veche, ciudată, vor aduce peste casele Apusenilor taina cea sfântă şi adevărată a Crăciunului, înţelesurile simple ale vieţii, colinde necunoscute, îngropate în zăpezi, o magie născută din credinţa şi bunătatea lor.
ALEXANDRU TRIF
"Simţeai aşe, o dragoste între oameni"
Ajung în partea dinspre munte a Glodului: Fundu Luncii. Alexandru Trif are 82 de ani. Se aşează cu un icnet pe scăunelul de lângă sobă. Focul trosneşte încetişor. Se gândeşte cu ce să înceapă poveştile de altădată. De la frig sau lacrimi, ochelarii i se aburesc. Îi scoate şi îi şterge fără grabă, cu batista pe care o ţine mereu la piept. Buzele îi tremură.
"Am mai rămas numai câţiva din câţi am fost... Prietenii buni s-or dus tăţi... Era ca şi acuma, în prag de Crăciun, şi oricât de mare era neaua, parcă îl văd pe Cucu, desculţ prin grădini, şi pe tac-su strigând: «Mă, rupe-ţi-ar Dumnezău mâinile şi-un picior, treci acasă!». Se apropia marea sărbătoare. Şezătorile erau în toi, şi cum pe vremea aia nu aveam, ca acum, televizoare, meream în vizite. Nu era seară să nu ne adunăm, când la unu', când la altu'. Fetele torceau sau dezghiocau la cucuruz şi noi stăteam pe lângă ele. Le cântam cu fluiere şi cetere, le jucam sau le căzneam cu tăciune. Uneori stăteam şi povesteam despre strigoaie sau împeliţaţi, ziceri din bătrâni cu câini negri şi boboşi ce-ţi aţâneau calea şi îţi vorbeau cu grai de om, sau tăt felu' de arătări, de la sfârşit, tăt cu frică mereai până acasă, şi când intrai, parcă şi de perină ţi-era teamă. În alte seri, pregăteam colinzi, chemam câte un moşneguţ să ne mai înveţe din cele vechi şi tare fain mai era, când mai scotea câte unu' o litruţă de ţuică fiartă cu chimen. Cel mai frumos era că simţeai aşe, o dragoste între oameni, şi parcă pe cât se-apropchia Crăciunu', ea tăt creştea. Şi-acuma vin colindători că, mulţumim Doamne, s-or păstrat din tradiţii, da' ceva s-a schimbat, ceva s-o pierdut în anii aştia..."
Pe vremea când urletul lupilor încă se împletea cu şuierul viforniţei de-afară, Trifu stătea la şezători în colţul juneilor. Două lămpi cu gaz luminau galben chipurile fetelor adunate la şezătoare. Stăteau în jurul mesei, şi fusele sfârâiau în mâinile lor. Trifu îşi aminteşte o poveste spusă de-o fată, o întâmplare pe care n-a putut să o uite, până în ziua de azi.
"O chema Florica pe fată, şi tată-su o fo trimis în pădure, s-aducă acasă o căruţă cu lemne, rămasă noaptea acolo, din cauza unui bou ce se rupsese din jug. Era un ger de trosneau pietrele, da' zăpada încă nu era mare. Era aşe... Şi s-o dus fata cu altă păreche de boi, singură, la pădure. Când să-i puie la jug, tăt nu voiau să intre. Că erau învăţaţi unul de hăis şi altul de cea, şi ea, amărâta, fără să ţie seama, tăt invers încerca să îi pună. Şi ei, nu şi nu. Şi-o muncit cu ei, şi de la o vreme, a luat-o frica şi pe ea, în pădure. Nu mai ştia ce să le facă, şi numa' ce-i vine atunci un năduf şi zice: «Na, da' descurcă-i tu, drace, că eu nu mai poci!». Şi numa' odată ce-i văzu pe-amândoi boii că se liniştesc şi se pun fiecare pe partea care trebuia. Ei sânguri! O luat-o, biata, aşe o groază când şi-o dat sama ce-o zâs, şi o frică, de parcă o strânjea cineva din piept. Până acasă, nu s-o oprit, că parcă tăt se-auzea în urma ei, ba cum se târăşte ceva, ba cum ţopăie ca nişte copite de capră! No, aşe poveşti se ziceau în şezătorile noastre, deşi flacăra lămpilor tremura! Şi pă sperietura aceea, cineva tropăia, deodată, şi toate femeile ţipau şi începeau a-şi face cruce, în timp ce noi, juneii, râdeam în pumni şi ne puneam pe chiuit".
PĂTRU şi ELISABETA
"Tăt-tăt era alb şi oamenii erau în straie naţionale"
În celălalt capăt al satului Glod, mai sus de biserică, la ultima casă, locuiesc Pătru şi Elisabeta. Pătru a fost căluşer şi vornicel. Şi astăzi, cei câţiva tineri din sat care mai păstrează obiceiul căluşerilor vin la el să le mai arate un pas de joc, sau să le mai împrumute câte o cămaşă ţesută la război. Acum, când anii bătrâneţii nu-i mai lasă să meargă până dimineaţa, pe la case, cu cântecul, aşteaptă cu mare emoţie să vină colindătorii la ei.
"Dragu mieu şi-al lui Dumnezău, păstă tăt satu', în ziua de Crăciun, era aşe o pace şi o linişte!", spune Elisabeta, împreunându-şi mâinile la piept. "Câtva timp şi viscolu' se potolea, animalele din grajduri steteau cuminţi, că le stropchieam cu apă sfinţită şi le tămâiam şi o prescură în biserică era şi pentru ele. În pădure, lupii nu se mai auzeau în dimineaţa aia. Tăt-tăt era alb şi străluce. Era aşe... tineri şi bătrâni, în biserică, îl ascultam pe părintele, şi în suflece era o bucurie, de nu-ncăpea în piept, de gândeai că noi ne adunarăm acolo chiar în jurul pruncuţului născut de Fecioară. Tăt satu' era acolo, în straie naţionale, şi îţi venea numa' a cânta şi a mulţămi lu' Dumnezău."
Abia când slujba se termina şi căluşarii şi colindătorii primeau binecuvântarea preotului, pe uliţele satului începeau să se audă glasurile copiilor colindând, strigăturile căluşerilor şi muzica ceterelor. Se deschideau zăgazurile fericirii, şi ea cuprindea satul, acoperindu-l cu cântece şi colinde. Cu casele primenite, îmbrăcaţi cu cele mai bune haine şi cu cele mai alese bucate, oamenii aşteptau să vină colindătorii, să le aducă vestea minunată a naşterii lui Hristos şi să se bucure împreună.
Pătru, fiind şi căluşer, dar şi vornic, făcea invitaţiile către fetele chemate să petreacă cu flăcăii în seara Crăciunului.
"Meream la fete în pragul căşii, ziceam invitaţia către părinţi, cam aşe: «Mult am umblat şi-am colindat, până la casele voastră, c-am auzit c-aveţi o fiică frumoasă. Vă roagă gazda căşii cutare, şi ficiorii de la ceata noastră, să ne-o daţi nouă, un ceas or două, de la 2 până la 9, la un scaun de hodină, la un pahar de beutură, la un joc de veselie, că iară v-o lăsăm acasă să vie, în cinste şi omenie, ca Dumnezeu Sfântu' să v-o ţie!». Aşa era chemarea. Atuncia ne îmbrăţişau părinţii fetei, ne dădeau o prăjitură şi plecam mai departe."
"Taci, tu, fată, nu minţire/ Că la tine m-oi suire"
Căluşerii erau deja porniţi prin sat. Cu căciulile împodobite cu pană, cu "fonte" tricolore peste cojoacele buciumăneşti şi cu bâtele strunjite cu sori şi stele, duceau bucuria naşterii lui Hristos în casele oamenilor. Se auzeau strigăturile lor peste dealuri, clopoţeii prinşi de ciucuri la picioare sunau vesel prin curţi. Săreau şi jucau şi băteau pământul cu opincile. Iar fetele gătite şi ele în straie populare se ţineau după ei, din casă în casă, să mai fie o dată învârtite de junei. Când gazda la care jucau aveau o fată, căluşerii începeau cu o anumită strigare: "Taci, tu, fată, nu minţire/ Că la tine m-oi suire/ Şi cosiţa ţi-oi tăiare/ Sus la vârf ţi-oi aruncare/ La vârfu' Jorjorului/ Să ţi-o bată vânturile/ Ca pe joinel gândurile." Şi la fiecare gazdă, înainte de a pleca, vornicelul anunţa "O, ficiori noşti şi-ai lui Crăciun/ Până voi aţi colindat, gazda bine s-o gătat/ Primiţi un colac de grâu curat, pe care Dumnezău Sfântu' l-o dat/ Şi mai deasupra un solz (carne pusă-n untură - n.r.) de porc/ Dulce, că dacă n-ar fi dulce/ Nu l-am duce/ Şi mai deasupra o sticlă cu vinars/ Ca să-l tragem pe la nas!". Şi porneau mai departe în cântec de cetere şi de fluiere, în urma lor venind cei ce cărau darurile: doi flăcăi, unul cu desagi mari, plini cu mâncăruri şi băuturi, altul cu o furcă, pe coada căreia punea la rând colăcuţii rotunzi, cu gaură la mijloc. Jucau în curţile oamenilor, veselindu-se împreună de naşterea lui Hristos, jucau şi pentru a alunga răul din vechiul an, boala şi nenorocul, dar şi ca să lase casa gazdei curată, ca binele venit cu noul an să o găsească uşor şi să o aleagă. Copiii în cete, cu căciuli prea mari şi în cojocele lungi până la pământ, se uitau la ei cu gura căscată şi cu ochii mari. Colindele erau învăţate de la bunici şi de la bătrâni, unele erau lungi, altele erau făcute anume despre preot, despre vânători sau despre Adam, primul om. Pe toate trebuia să le ştie şi să le spună, după cum cerea gazda. "Oamenii nu doar ascultau colindele noastre, cu lacrimi în ochi cântau cu noi... era bucurie mare...", îşi aminteşte bătrânul Pătru. "Poate pentru că era lumea năcăjită, mulţi cereau colinda asta care şi mie îmi place tare: "Dumnezău cu soţul său/ Se luară şi zburară/ În mijlocul satului/ La casa bogatului/ Bună ziua, muncitori!/ Să trăiţi voi, cerşetori!/ Gata-i prânzul să-l prânzim?/ Gata-i gata, nu-i de voi/ Că-i de domni mai mari, ca noi./ Dumnezău cu soţul său/ Se luară şi zburară/ În marginea satului/ La casa săracului./ Bună ziua, muncitori!/ Să trăiţi voi, călători!/ Gata-i prânzul să-l prânzim?/ Gata-i gata, da-i puţin, hai cu toţii să-l prânzim!/ Dacă nu ne-om sătura/ Mer'm în sat şi-om căpăta./ Dumnezeu cu soţul său/ Se luară şi zburară/ Peste vii, peste moşii/ Dumnezeu din grai grăiare/ Uite, Petre, în dreapta mea/ Spune, Petre, ce vedeare/ Văd casa săracului, în mijlocul Raiului./ Pe din afară-i cu tină/ Pe dinăuntru-i cu hodină./ Dumnezeu cu soţul său/ Se luară şi zburară./ Uite, Petre-n, stânga mea/ Spune, Petre, ce vedeare./ Văd casa bogatului/ În mijlocul iadului./ Pe dinafară-i cu var/ Pe dinăuntru-i cu amar."
Pentru "sămădaş", ceata de căluşeri se aduna seara, la găzdoaie. Acolo făceau toţi petrecere, din darurile primite. Până spre miezul nopţii, jucau juneii şi fetele, apoi ei plecau şi veneau soţii şi cu soaţele, familiile, care stăteau până în zori. Se cânta şi se horea, vatra de pământ era stropită cu apă, ţuica fierbea pe plita sobei şi ceteraşii ziceau neîntrerupt. Când, spre dimineaţă, se duceau cu toţii spre case, luna strălucea pe cer precum aurul, iar aerul era rece şi îngheţat ca argintul. Într-o casă îngropată sub omătul spulberat de vânt în rotocoale, în liniştea odăii unde doar lumina flăcărilor se mişca tainic, o bătrânică încă mai stătea îmbrăcată în ia albă. Cu mâinile în poală, privea în faţa ei cu ochii în lacrimi, ca şi cum s-ar fi aflat acolo aievea un pătuţ de copil, înconjurat de o lumină dumnezeiască. Şi cânta uşurel un vechi colind: "Taci, fiule, taci tu drag/ Taci tu, dragu', nu mai plânje/ Că tu nu ştii ce ştiu eu/ Eu ştiu ici, eu ştiu coleară/ Trei meşteri cruce cioplesc/ Şi e-naltă-n statul tău şi e lată-n braţul tău/ Eu ştiu icea, mai în sus/ Trei fauri făuresc/ Ţie cuie îţi croiesc/ Tot cu iţe mici de fier/ şi cu ţânte de-oţel/ Şi-apoi ţie ţi le-or bate/ Şi prin palme, şi prin palme/Dar tu vei avea cheiţă/ Pentru-a Raiului portiţă/ Taci tu, dragu', nu mai plânje."