Aşa a ajuns să învingă timpul şi, în cele din urmă, să îl stăpânească, iar încercările vieţii, anii în care a fost urmărit de fosta Securitate, apoi închis în temniţe comuniste, să nu-şi lase urmele hâde pe el. Dacă nu ar fi picioarele, "care atunci când suferă e vai de cap", glumeşte părintele, picioarele chinuite de vârstă şi de reumatism, nu aş avea cum să ştiu că părintele bate spre suta de ani şi că au trecut două decenii deja, de când l-am văzut întâia dată slujind în altarul Bisericii Sfântul Silvestru. Părintele e neschimbat, dar nu pentru că are vreun stil secret de viaţă, ci pentru că, la fel ca toţi duhovnicii mari, slujeşte şi acum cu o precizie de ceasornic elveţian, la fel ca în anii din tinereţe. Ore întregi petrece în biserică, la spovedanie sau la slujbe, în picioare sau în genunchi, bucuros că, în felul acesta, şade lângă Domnul. Iar acum, la fel ca tot creştinul român, părintele Nicolae Bordaşiu se pregăteşte de Crăciun. Şi a primit să ne fie călăuză spre porţile lui.
Cine adună la tinereţe are la bătrâneţe
Părintele Bordaşiu îşi aminteşte limpede anii copilăriei, de parcă s-ar fi întâmplat mai ieri. Cuvintele lui curg încetişor între noi, zăgăzuite de emoţia care le însoţeşte. Din timp în timp, când imaginile invocate cheamă chipuri de oameni dragi, plecaţi în lumea cealaltă, vocea îi tremură, înecată de lacrimi.
Văd şi eu, aievea, pregătirile pentru mersul cu Viflaimul, o mică piesă de teatru jucată de copii şi care închipuia Naşterea lui Hristos. Nicolae îşi meşterea o biserică mică, din scândurele, pe care le acoperea cu hârtie. Fără acest sfânt lăcaş în miniatură, nici că te puteai gândi să intri într-o ceată de colindători. Odată meşterită, băiatul ducea biserica cea micuţă la biserica cea mare, a satului, unde tatăl, care era preot şi învăţător, o binecuvânta. Abia apoi puteau pleca cetele de copii să colinde cu Viflaimul prin sat.
"În fiecare gospodărie în care intram, copiii care îi jucau pe ciobani şi care purtau cojoace mari, de lână întoarsă, se culcau pe pământ şi apoi apărea «îngerul» care le spunea: «Scoală, ciobane, nu mai dormi,/ Că somnul nu-ţi va folosi./ Ci mergi la Viflaim degrabă./ O, păstorule, te-ntreabă/ Şi acolo vei afla că s-a născut Mesia». Şi răspundea ciobanul şi ceilalţi: «Ciudat vis am visat,/ De îndat' ce m-am culcat:/ Se făcea că Cerul s-a deschis./ Să mergem, că nu e vis!»".
Părintele se opreşte şi îmi apasă mâna. Tăcerea lăsată între noi este densă şi ne uneşte inimile. Bănuiesc că e copleşit de amintirile încă atât de vii.
"Când mergeam cu colindul sau cu Viflaimul eram cu adevărat vrăjit, într-o stare de euforie copilărească. Noi nu ne puneam întrebările pe care astăzi şi le pun până şi copiii: dacă există Moş Nicolae, Moş Crăciun... Întrebări auzite, probabil, de la alţii, de la unii care au drept scop să risipească acest farmec al copilăriei şi îşi cresc pruncii mai realist, mai materialist. Pentru mine, Crăciunul era o realitate adâncă. Şi atunci când am crescut mare şi s-au destrămat visele copilăriei, eu, unul, nu le-am lepădat, ci le-am păstrat cu frumuseţea lor de altădată, chiar dacă astăzi nu mai sunt împrejurările de atunci. Toate câte se întâmplau în satul meu din Ardeal în acele timpuri îl făceau prezent pe Iisus şi de aceea obiceiurile erau pline de bucurie şi farmec. Nu o să uit niciodată oraţia de binecuvântare a colacului, pe care gazdele îl dădeau colindătorilor mai în vârstă. Îi spuneau «colac frumos, din pieliţa lui Hristos!» Ca să ai tradiţii, trebuie să te străduieşti să le păstrezi. În popor se spune că cine adună la tinereţe are la bătrâneţe. Aşa e şi cu toate tradiţiile care ne adună bucuria de Crăciun. Dacă te vei strădui să le cultivi, le vei avea întotdeauna."
"Dintre toate formele de pregătire a Crăciunului, cele mai importante sunt postul şi rugăciunea"
- Părinte Nicolae, cine vrea să ajungă la bucuria adevărată a Crăciunului are nevoie de-un drum. Urcă spre Crăciun ca pe-o scară. Deşi prima treaptă a fost depăşită deja, aş vrea să recapitulăm câteva înţelesuri. V-aş ruga să vorbiţi despre postul Crăciunului, ce rost are el în sărbătoarea pe care o aşteptăm?
- Pentru fiecare om pătruns de credinţa că Iisus este Fiul lui Dumnezeu venit printre noi ca să ne mântuiască, întâlnirea cu El e cel mai frumos lucru de pe pământ. Ne putem întâlni cu Hristos nu numai în biserică, prin Sfânta Împărtăşanie, ci şi în viaţa de zi cu zi, în fiecare clipă a vieţii noastre, "în toată vremea şi în tot locul". Domnul stă la uşa inimii şi bate, dar ca să poată intra, întâi trebuie să-I facem loc. Nu-L putem chema într-o cameră murdară şi aflată în dezordine, într-un suflet răvăşit de patimi, ci trebuie să-I facem o primire aşa cum I se cuvine lui Dumnezeu! După părerea mea, dintre toate formele de pregătire a Crăciunului, cele mai frumoase sunt postul şi rugăciunea. În vremea în care ne găsim acum, apropiindu-ne de sărbătoarea Naşterii Domnului, trebuie să facem multă curăţenie în viaţa noastră, curăţenie fizică şi spirituală.
"Când colinzi, eşti contemporan cu Iisus"
- În tradiţia românească nu există Crăciun care să nu fie vestit şi însoţit de colinde. Cântecele acestea străvechi fac parte, şi ele, din "şcoala Crăciunului"? Apropie taina sărbătorii de noi?
- Pentru noi, românii, venirea Mântuitorului pe lume, eveniment care a despicat istoria în două, a fost o mare bucurie, şi aş putea spune că s-a înscris în aspectul ancestral al vieţii noastre. Nu găsim peste tot ceea ce găsim la poporul român; nu peste tot oamenii au receptat, în viaţa lor spirituală, evenimentul acesta al Întrupării cum s-a receptat în sânul neamului nostru. La strămoşii noştri daci, Sfântul Apostol Andrei şi misionarii creştini au găsit un fond aperceptiv pe care s-a instalat atât de bine învăţătura creştină, încât ea s-a contopit cu formarea noastră ca popor. Religia dacilor era o formă de viaţă spirituală în care, am putea spune, Îl aşteptau pe Mântuitorul fără conştiinţa unei legături cu poporul evreu sau cu Sfânta Scriptură a Vechiului Testament. Când întâlnirea cu Hristos s-a produs, ea a generat o mare bucurie, care s-a revărsat mai ales în poezie şi cântare. Aşa au luat naştere colindele noastre, care sunt foarte vechi. Noi spunem că poporul român are o creaţie muzicală specifică: doina, în care îşi cântă şi bucuria, dar şi durerea. Aş îndrăzni să văd în colinde o adaptare a doinelor la bucuria Crăciunului. Dacă doinele exprimă de multe ori durerea, colindele sunt pline numai de lumină, de duioşie. Întotdeauna, noi, românii, am trăit Naşterea şi toate marile praznice ale Bisericii la modul prezent. Nu ne-am raportat la ele ca la o serie de evenimente petrecute cândva, într-un trecut îndepărtat, ci la o prezenţă reală, concretă, a Mântuitorului în viaţa noastră de fiecare zi. Altfel nu s-ar fi născut colindele, fiindcă trăirea a ceea ce ele cuprind arată că, atunci când le cânţi, eşti contemporan cu Iisus. Toate se petrec acum, nu odinioară. De aceea se şi spune: "Nouă azi ne-a răsărit, Domnul Iisus Hristos,/ Mesia cel mult dorit, Domnul Iisus Hristos" sau "Veniţi astăzi, fraţilor, să săltăm,/ Pe Iisus Mântuitorul să-L lăudăm!". Asta arată o reactualizare a bucuriei din noaptea când Mântuitorul S-a născut la Betleem şi au venit păstorii să i se închine. Şi asta e un specific al nostru, al românilor.
- Tragedia este că aceste colinde străvechi tind să dispară în oraşe, înlocuite cu colinde de import. Şi odată cu ele piere şi colindatul, care se mai aude (dacă se-aude!) doar la televizor. Poate fi reînviată tradiţia colindelor româneşti? E de ajuns să le ascultăm acasă, în tihnă, recreând astfel Crăciunul de odinioară?
- Ştiţi cum zice Eminescu: "Şi cum vin cu drum de fier,/ Toate cântecele pier." Străinătatea, care are alte forme de trăire şi de cultură decât noi, caută să înlocuiască colindele, uneori conştient şi intenţionat, alteori inconştient. Este o anumită formă de civilizaţie de import care caută să înlocuiască manifestarea spirituală specifică sărbătorilor pe care o trăiau românii mai demult. Dar cei care simt şi acum prezenţa Mântuitorului, cei care se simt şi acum români, înscrişi pe făgaşul acesta de bucurie, exprimat de colinde, le retrăiesc şi le cultivă; nu lasă ca muzica aceasta metalică, atât de prezentă în viaţa tinerilor de astăzi, să şteargă sentimentul de apartenenţă la poporul român, cultivat printr-o nobleţe naturală. Mai există şi astăzi grupuri care, îmbrăcate în costume tradiţionale româneşti, colindă prin Transilvania, Maramureş, Muntenia sau Bucovina. Chiar ieri am ascultat un grup din apropiere de Lehliu, tineri îmbrăcaţi în costum popular românesc, cântând atât de frumos colinde, încât mi-au înflorit inima. Acest fapt ar trebui să fie - şi este, de altfel - cultivat, mai ales de Biserică prin parohiile de la ţară şi de la oraş. La noi, la Sfântul Silvestru, pregătirea pentru sărbătoarea Naşterii Domnului începe cu colinde pe care le cântăm şi în biserică, dar şi în afara ei, pentru că se antrenează toată lumea. Când ne pregătim de Crăciun, tocmai în acest fel ne putem apropia unii de alţii, cântând colindele, reînviindu-le în viaţa noastră cotidiană. Se trăieşte atât de frumos în familie sentimentul pe care îl cuprinde oricare dintre colinde! Ele îi adună întotdeauna pe oameni împreună. Şi dacă ajung să poată cânta împreună înseamnă că se şi bucură împreună, iar în jurul lor se ţese o atmosferă prielnică unei sărbători luminoase, cum e Crăciunul.
Aşadar, nu avem voie să lăsăm să moară colindele, iar aici, Biserica are un cuvânt greu de spus. Lăsându-le să se piardă, se pierde din însăşi structura vieţii noastre sufleteşti. Colindele sunt o formă de întărire spirituală. Istoria este un îndrumător pentru viaţă, şi dacă pe parcursul istoriei poporului nostru doina şi colindul au fost îngemănate cu viaţa lui, aşa ar trebui să fie şi pe mai departe. Aşa vom dăinui, fiindcă din adâncul istoriei ne tragem seva spre a ne orienta către viitorul nostru, care ar trebui să fie tot aşa de luminos şi de frumos cum a fost al celor care, bunăoară, acum 100 de ani, au realizat Marea Unire. În ciuda despărţirilor politice, a graniţelor care-i separau, oriunde au fost, românii au cântat aceleaşi colinde, pentru că au avut aceeaşi credinţă şi au vorbit aceeaşi limbă.
"Unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor"
- Bucuria Crăciunului este de o mie de ori mai vie şi luminoasă, când e sărbătorită în familie. La români, Crăciunul a fost totdeauna o sărbătoare "de neam". Mai există azi această coeziune? Mai pot fi ţinuţi în ea şi copiii?
- Aveţi dreptate când spuneţi despre Crăciun că este o sărbătoare a familiei. Se simte asta şi din pregătirile pe care le facem, cu cadouri şi mese mai bogate, în jurul cărora ne strângem cu toţii. Însă n-ar trebui să rămânem doar la aspectul acesta material al cadourilor pe care ni le facem unii altora cu acest prilej, ci să încercăm să trăim profund iubirea din familie. Iisus Hristos S-a născut într-o familie modestă şi numeroasă, pentru că Iosif era văduv când s-a logodit cu Fecioara Maria, şi a avut copii şi din altă căsătorie, care au avut la rândul lor copii. Iar când Mântuitorul a venit pe pământ, a trăit în bucuria acestei familii mari. Conştientizând bucuria aceasta, trăind-o fiecare, în familia lui, să ne adunăm, să ne sprijinim unii pe alţii, ca în bucurie să ne întâlnim toţi cu Domnul Iisus Hristos.
Nădejdea mea este că niciunul dintre tinerii noştri nu este atât de îndepărtat de familie, încât să se rupă de ea. Iar dacă are responsabilitate morală, fiecare tânăr îşi priveşte părintele, bunicul, ca şi cum s-ar privi pe el însuşi la senectute. Şi în acest respect, dacă îi cuprinde în mod creştinesc pe cei mai în vârstă din neam, îi cuprinde şi în dragostea lui, care trebuie să fie mai puternică decât oricare altă formă de manifestare. Ar trebuie să privim la fiecare membru al familiei noastre, ca şi cum ar fi o părticică din viaţa noastră care s-a unit cu Hristos prin botez. Şi tineri, şi bătrâni, toţi suntem în Trupul de taină al Domnului, care este Biserica. De aceea zice Mântuitorul: "Unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor." N-a spus că e vorba de familie, dar unirea a doi sau trei e de obicei mai puternică în familie. De aceea este de recomandat ca în fiecare casă, în fiecare seară, familia să se adune împreună ca să se roage şi, fiind doi sau trei laolaltă, vine la ei Hristos Domnul. Şi atunci bucuria Crăciunului îi va inunda, cu siguranţă, iar modestia, simplitatea vieţii creştine, dragostea ei, îi vor face pe toţi credincioşii să trăiască puternic un sentiment de unire cu Dumnezeu în fiecare clipă.