Ce m-a impresionat însă cel mai mult în seara aniversării, pe 12 noiembrie, a fost atmosfera de familie în care s-au reunit fostele glorii ale teatrului, actuala trupă şi colaboratorii. S-a simţit că actorii tineri şi cei retraşi din activitate sunt mânaţi de aceeaşi pasiune comună, că trecutul şi prezentul teatrului înseamnă un flux continuu de a învăţa şi de a transmite mai departe. S-au prezentat imagini filmate la primul spectacol al teatrului, "Cu Ţăndărică pe mările sudului", din 1945, precum şi de la marile succese obţinute ulterior. A fost rememorat momentul în care Maria Tănase a luat-o în braţe şi a felicitat-o pe Antigona Papazicopol, actriţa teatrului, care a mânuit cu atâta pricepere păpuşa ce o reprezenta pe cântăreaţă, în spectacolul "Umor pe sfori", din 1954. Directoratul Margaretei Niculescu, ce a condus teatrul între 1947 şi 1985, dându-i aura de importantă instituţie culturală, "Nocturnele" organizate aici de reputata coregrafă şi dansatoare Miriam Răducanu, la începutul anilor '70, "Sânziana şi Pepelea", primul spectacol în aer liber, în 1974, turneele internaţionale, premiile. Au fost amintite, de asemenea, succesele actuale, între care spectacolul "Motanul încălţat", ce a adunat 600 de reprezentaţii în 20 de ani şi faptul că prezentul este foarte productiv pentru un teatru ce organizează anual trei festivaluri şi joacă atât în sală, cât şi într-un sediu mobil. Un prezent pe măsura istoriei. Faptul că mari nume ale vieţii artistice româneşti au colaborat de-a lungul anilor cu Teatrul Ţăndărică arată locul important pe care acesta îl merită în cultura noastră. Liviu Ciulei a semnat decorurile la câteva spectacole, Silviu Purcărete, Radu Penciulescu, Cătălina Buzoianu au pus spectacole în scenă aici, Henry Mălineanu, Nicu Alifantis, Mircea Florian au scris muzică...
Brânduşa Zaiţa Silvestru
"Succes în lumea mondială a păpuşăriei!"
"Cea mai numeroasă şi iubită familie a mea fost aici, în Teatrul Ţăndărică. Am avut colegi de la care am învăţat meserie, păpuşărie, actorie, vestiţi regizori de teatru. Am învăţat disciplină şi dăruire de la marea şi inegalabila Margareta Niculescu, eleganţa de la Radu Boroianu şi respectul pentru toţi artiştii, colegii, de la Mihaela Tonitza Iordache. Am toată admiraţia pentru actuala trupă a teatrului, care aş dori să se impună în fruntea teatrului mondial de păpuşi. Fiecare din noi, şi mai ales din voi, cei tineri, să însemne performanţă. Regret că am îmbătrânit şi nu mai pot sta alături de voi, să muncesc cu priceperea şi cu pasiunea mea. Însă consider orice reuşită a voastră şi o reuşită a mea, de profesor în facultatea de teatru şi de coleg. Pentru toţi, sănătate, bucurie a creaţiei, succes şi culmi cât mai înalte în lumea mondială a păpuşăriei! La mulţi ani, Ţăndărică, pentru actorii, secretarii, contabilii, scenografii, constructorii de păpuşi! La mulţi ani, tuturor colegilor din corpul tehnic, ce muncesc nevăzuţi, cu abnegaţie şi cu prietenie. Ei erau primii şi cei mai buni cronicari ai spectacolelor şi nu greşeau niciodată. Să nu vă lăsaţi învinşi de perioade negre şi rele. Trebuie să învingeţi, cu stăruinţă şi strădanie! Tuturor, o viaţă luminoasă şi mii de mulţumiri, pentru zilele şi nopţile, turneele şi spectacolele la care am reuşit să particip în acest teatru."
Alexandrina Halic
"E un har să faci ce fac păpuşarii, artiştii Teatrului Ţăndărică"
"Prima colaborare cu Teatrul Ţăndărică s-a întâmplat prin anii '60, când încă mai eram studentă. Am înregistrat atunci o voce pentru un spectacol al lor. Au urmat şi alte colaborări, tot cu vocea. Înregistram într-o fază în care ei deja mânuiau păpuşile, scenografia şi mişcarea erau deja desăvârşite. Vedeam ce se întâmpla pe scenă şi, cu ajutorul regizorului, înregistram şi vocile. Toate vocile erau înregistrate, nu se juca direct. A fost o vreme în care actorii erau ascunşi, se vedea doar păpuşa pe aţe, sau pe o mână, apoi actorii au ieşit în faţa publicului, iar păpuşa undeva, alături. La început, am fost şocată, mi s-a părut o treabă hibridă, apoi mi-am dat seama că în momentele desăvârşite din punct de vedere artistic, nu vedeam actorul, vedeam păpuşa, ca un fel de prelungire a actorului, a personalităţii, a sufletului. Cu timpul, s-a renunţat la vocile înregistrate, actorii şi-au mânuit personajele dându-le şi glas. Şi i-am invidiat întotdeauna pentru că nu am putut să fiu la înălţimea măiestriei lor şi să însufleţesc şi eu o păpuşă, am regretat că, jucând într-un teatru pentru copii, nu mi-am perfecţionat şi latura asta. Eu găsesc că e un har în plus să poţi să faci ce fac păpuşarii, artiştii Teatrului Ţăndărică, e o artă, o altă artă să poţi face asta. Am impresia că ei au mai multe posibilităţi decât noi, pot să pună în scenă lucruri mai puţin accesibile nouă. Peter Pan poate să zboare, Alice se simte bine într-o altă lume. Am jucat «Alice în ţara minunilor» la Teatrul Creangă, în 1978, şi am avut colaborarea celor de la Ţăndărică. Fără ei, spectacolul n-ar fi avut acelaşi farmec, n-am fi reuşit să creăm o lume specială."
Marius Ţeicu
"A fost o mare bucurie să lucrez cu un teatru de asemenea renume"
Virgil Ogăşanu
"O adevărată sărbătoare"
"Aveam 27-28 de ani, eram angajat de doi ani la Teatrul Bulandra, într-un colectiv excepţional, cu Toma Caragiu, Gina Patrichi, Ion Caramitru, Cornel Coman şi cu mulţi alţi mari actori. Pe lângă lucrul în acest minunat teatru, am avut o altă mare bucurie, când doamna Margareta Niculescu, directoarea Teatrului Ţăndărică, m-a invitat să particip aici la un proiect ce se numea «Nocturne». Era un proiect ce părea, de la bun început, nou şi îndrăzneţ. Îmi aduc aminte că, după ce terminam spectacolul la Bulandra, pe la nouă, nouă şi zece, o luam la fugă într-o viteză nebună, prin parcul Cişmigiu, de la Piaţa Kogălniceanu, până la Ţăndărică, pe Calea Victoriei. Ajungeam cu sufletul la gură, dar merita tot efortul, pentru că intram în alt spaţiu, alt vis, pe care îl trăiam alături de doamna Miriam Răducanu, de Gigi Căciuleanu, de doamna Nina Cassian, care era în sală, de minunatul regizor Andrei Şerban, de doamna Aura Urziceanu, care atunci era la începuturi. Era o adevărată sărbătoare".
Gigi Căciuleanu
"Mulţumesc, Ţăndărică! Chiar dacă ai adunat ceva anişori, tot aşa de tânăr şi de iubitor de libertate ai rămas"
"Primul spectacol pe care l-am văzut în viaţa mea (cred că nu aveam nici doi ani) a fost la Teatrul Ţăndărică, bineînţeles. Eram foarte agitat de atmosfera spectacolului şi îmi amintesc că, la un moment dat, vulpea mânca o pasăre, şi am început să plâng, ca toţi copiii din sală. La sfârşitul piesei, se deschidea burta vulpii şi ieşea pasărea în libertate, şi mi-a plăcut aşa de tare, încât am zis că eu de acolo nu mă mai mişc. Nu voiam să mai plec acasă, ci să stau până a doua zi, să văd din nou cum scapă pasărea din burta vulpii. Destinul a vrut ca, ani după aceea, împreună cu Miriam Răducanu, să ajungem la Ţăndărică, într-un spaţiu de libertate, în care m-am simţit ca pasărea ce a scăpat şi a putut să zboare. Probabil că viaţa se joacă cu noi, aşa cum păpuşarii se joacă cu păpuşile şi cum păpuşile se joacă cu râsul sau plânsul copiilor, dar cred eu că nimic nu este inocent şi nimic nu este gratuit. Şi dacă am ajuns ca pe o scenă atât de mică să avem spectacole mari, cu acea minunată măiastră a dansului românesc, Miriam Răducanu, este pentru că destinul ne-a tras de nişte sforicele şi ne-a adus acolo unde trebuie, când trebuie. Mulţumesc, aşadar, Ţăndărică! Chiar dacă ai adunat ceva anişori, tot aşa de tânăr, frumos, neaoş şi de iubitor de libertate ai rămas."
Miriam Răducanu
"Un spectacol unicat"
"Eram entuziaşti şi iubeam arta, ştacheta era sus, şi nu voiam să facem concesii. Publicul era foarte variat ca vârste, dar cu toţii găseau ceva de care se ataşau. «Nocturnele» erau un spectacol unicat, pe atunci nu exista ceva asemănător în Bucureşti, un spectacol cu artişti mari, muzicieni, dansatori, actori. Spectacolul era compus din piese separate, dar întregul lui era unitar, sudat în jurul unei idei fundamentale. Era o mare bucurie. Până în ziua de azi (mi s-a întâmplat şi în străinătate), mă întâlnesc cu oameni ce erau foarte tineri atunci, şi care îmi spun «Doamnă, ne-aţi marcat pe toată viaţa cu spectacolele acelea, ne-aţi dat cultură. Ne-aţi arătat cum arată artele împreună, cum să le înţelegem şi să le iubim»".