TEATRU DE PĂPUȘI ȚĂNDĂRICĂ, un puștiulică de 70 de ani

Iulian Ignat
Cifrele sunt seci, însă dau o prestanță in­con­testabilă: în cei 70 de ani scurși de la în­fiin­țare, Teatrul Țăndărică a susținut 28.000 de spectacole, ce au fost urmărite de opt mili­oane de copii și adulți.

Ce m-a impresionat însă cel mai mult în seara aniversării, pe 12 noiembrie, a fost atmosfera de familie în care s-au reunit fostele glorii ale tea­tru­lui, actuala trupă și colaboratorii. S-a simțit că actorii tineri și cei retrași din activitate sunt mânați de aceeași pasiune comună, că trecutul și prezentul teatrului în­seamnă un flux continuu de a învăța și de a transmite mai departe. S-au prezentat imagini fil­mate la primul spectacol al teatrului, "Cu Țăndărică pe mările su­du­lui", din 1945, precum și de la marile suc­­cese obținute ul­terior. A fost rememorat mo­men­tul în care Maria Tă­nase a luat-o în brațe și a feli­citat-o pe Antigona Pa­pazicopol, actrița teatrului, ca­re a mânuit cu atâta pri­­cepere păpușa ce o re­pre­zenta pe cântăreață, în spec­­tacolul "Umor pe sfori", din 1954. Directoratul Mar­garetei Niculescu, ce a condus tea­trul între 1947 și 1985, dându-i aura de im­portantă instituție cul­tu­rală, "Nocturnele" organizate aici de re­putata core­gra­­fă și dansatoare Miriam Răducanu, la începutul ani­lor '70, "Sânziana și Pe­pelea", primul spectacol în aer liber, în 1974, turneele internaționale, premiile. Au fost amintite, de asemenea, succesele actuale, între care spectacolul "Motanul încălțat", ce a adunat 600 de reprezentații în 20 de ani și faptul că prezentul es­te foarte productiv pentru un teatru ce organizează anu­al trei festivaluri și joacă atât în sală, cât și într-un sediu mobil. Un prezent pe măsura is­to­riei. Faptul că mari nume ale vieții artistice ro­mâ­nești au colaborat de-a lungul anilor cu Teatrul Țăn­dă­rică arată locul important pe care acesta îl merită în cultura noastră. Liviu Ciulei a semnat decorurile la câ­teva spectacole, Sil­viu Purcărete, Radu Penciu­les­cu, Cătălina Bu­zo­ia­nu au pus spectacole în scenă aici, Henry Mă­li­nea­nu, Nicu Alifantis, Mircea Flo­rian au scris muzică...

Brândușa Zaița Silvestru
"Succes în lumea mondială a păpușăriei!"


"Cea mai numeroasă și iubită familie a mea fost aici, în Teatrul Țăndărică. Am avut colegi de la care am învățat meserie, păpușărie, acto­rie, vestiți re­gi­zori de teatru. Am în­vă­țat disciplină și dă­ruire de la ma­rea și inegalabila Mar­­gareta Ni­cu­lescu, eleganța de la Ra­­du Bo­ro­ianu și respectul pentru toți artiștii, co­le­gii, de la Mihaela To­nitza Ior­dache. Am toată admirația pentru actuala trupă a teatrului, care aș dori să se impună în fruntea teatrului mon­dial de păpuși. Fie­care din noi, și mai ales din voi, cei tineri, să în­semne performanță. Regret că am îmbătrânit și nu mai pot sta alături de voi, să muncesc cu priceperea și cu pasiunea mea. Însă con­sider orice re­ușită a voastră și o re­ușită a mea, de pro­fesor în facultatea de tea­­tru și de coleg. Pen­tru toți, sănătate, bucu­rie a creației, succes și culmi cât mai înalte în lumea mondială a pă­pu­șăriei! La mulți ani, Țăndărică, pen­tru acto­rii, se­cre­tarii, con­tabilii, sce­no­grafii, cons­truc­torii de păpuși! La mulți ani, tuturor cole­gi­lor din corpul tehnic, ce mun­cesc ne­vă­zuți, cu ab­ne­gație și cu prietenie. Ei erau primii și cei mai buni cronicari ai spec­ta­colelor și nu gre­șeau niciodată. Să nu vă lăsați în­vinși de perioade negre și rele. Tre­buie să învingeți, cu stă­ruință și strădanie! Tuturor, o viață luminoasă și mii de mulțumiri, pentru zilele și nopțile, turneele și spec­tacolele la care am reușit să particip în acest teatru."

Alexandrina Halic
"E un har să faci ce fac păpușarii, artiștii Teatrului Țăndărică"


"Prima colaborare cu Teatrul Țăndărică s-a în­tâm­plat prin anii '60, când încă mai eram studentă. Am înregistrat atunci o voce pentru un spectacol al lor. Au urmat și alte colaborări, tot cu vocea. Înre­gis­tram într-o fază în care ei deja mâ­nuiau păpușile, scenografia și miș­carea erau deja desăvârșite. Ve­deam ce se întâmpla pe scenă și, cu ajutorul regi­zo­ru­lui, înregistram și vocile. Toate vo­ci­le erau înre­gis­trate, nu se juca di­rect. A fost o vre­me în care ac­torii erau ascunși, se vedea doar păpușa pe ațe, sau pe o mână, apoi actorii au ieșit în fața publicului, iar păpușa undeva, alături. La început, am fost șocată, mi s-a părut o treabă hibri­dă, apoi mi-am dat seama că în mo­men­tele desăvârșite din punct de vedere artistic, nu ve­deam actorul, vedeam păpușa, ca un fel de pre­lungire a actorului, a personalității, a su­fle­tului. Cu timpul, s-a renunțat la vocile înre­gis­trate, actorii și-au mânuit personajele dându-le și glas. Și i-am invidiat întotdeauna pentru că nu am putut să fiu la înălțimea măiestriei lor și să însuflețesc și eu o păpușă, am re­gre­tat că, jucând într-un teatru pentru copii, nu mi-am perfecționat și latura asta. Eu găsesc că e un har în plus să poți să faci ce fac păpu­șarii, artiștii Tea­trului Țăndărică, e o artă, o altă artă să poți face as­ta. Am im­presia că ei au mai multe po­sibilități decât noi, pot să pună în scenă lucruri mai puțin accesibile nouă. Pe­ter Pan poate să zboare, Alice se simte bine într-o altă lume. Am jucat «Alice în țara minunilor» la Tea­­trul Creangă, în 1978, și am avut colaborarea ce­lor de la Țăndărică. Fără ei, spec­tacolul n-ar fi avut ace­lași farmec, n-am fi reușit să creăm o lume spe­cia­lă."

Marius Țeicu
"A fost o mare bucurie să lucrez cu un teatru de asemenea renume"


"Nici nu-mi vine să cred că celebrul teatru de pă­puși a împlinit 70 de ani. Ce repede au trecut anii! Asta pot să spun și despre viața mea, pentru că am împlinit și eu tot 70 de ani. Țăndărică e mai bătrân decât mine, pentru că s-a lansat în martie, eu am aș­teptat să apară mai întâi teatrul, ca să pot să co­laborez mai târziu cu el, așa că am apărut abia în mai. A fost o mare bucurie pentru mine să lucrez cu un teatru de aseme­nea renume, cu un colectiv artistic extraordinar de talentat și de dăruit meseriei. Am colaborat prin două muzi­ca­luri, pe libretele semnate de repu­tata și cu­noscuta scriitoare a multor cărți și piese dedicate co­piilor, Silvia Kerim. Primul, în 1991, «Gulliver în țara piticilor», preluat și de teatrul de păpuși din Valencia, apoi «Frumoasa din pădurea adormită». Doresc Teatrului Țăndărică mulți ani de acum înainte și multe succese, spre deliciul copiilor mici și mari."

Virgil Ogășanu
"O adevărată sărbătoare"


"Aveam 27-28 de ani, eram angajat de doi ani la Tea­trul Bulandra, într-un colectiv excepțional, cu To­ma Caragiu, Gina Patrichi, Ion Cara­mi­tru, Cornel Coman și cu mulți alți mari actori. Pe lângă lucrul în acest mi­nunat teatru, am avut o altă mare bucu­rie, când doamna Margareta Ni­cu­lescu, directoarea Teatrului Țăndă­ri­că, m-a invitat să particip aici la un pro­iect ce se numea «Nocturne». Era un proiect ce părea, de la bun început, nou și îndrăzneț. Îmi aduc aminte că, după ce ter­mi­nam spectacolul la Bulandra, pe la nouă, nouă și zece, o luam la fugă într-o viteză nebună, prin parcul Ciș­mi­giu, de la Piața Kogălniceanu, până la Țăndărică, pe Ca­lea Victoriei. Ajungeam cu sufletul la gură, dar me­rita tot efortul, pentru că intram în alt spațiu, alt vis, pe care îl trăiam alături de doamna Miriam Răducanu, de Gigi Căciuleanu, de doamna Nina Cassian, care era în sală, de minunatul regizor Andrei Șerban, de doam­na Aura Urziceanu, care atunci era la începuturi. Era o adevărată sărbătoare".

Gigi Căciuleanu
"Mulțumesc, Țăndărică! Chiar dacă ai adunat ceva anișori, tot așa de tânăr și de iubitor de libertate ai rămas"


"Primul spectacol pe care l-am văzut în viața mea (cred că nu aveam nici doi ani) a fost la Teatrul Țăn­dărică, bineînțeles. Eram foarte agitat de atmosfera spectacolului și îmi amintesc că, la un moment dat, vulpea mânca o pasăre, și am început să plâng, ca toți copiii din sală. La sfârșitul piesei, se des­chi­dea burta vulpii și ieșea pasărea în libertate, și mi-a plăcut așa de tare, încât am zis că eu de acolo nu mă mai mișc. Nu voiam să mai plec acasă, ci să stau până a doua zi, să văd din nou cum scapă pasărea din burta vulpii. Des­ti­nul a vrut ca, ani după aceea, împre­ună cu Miriam Răducanu, să ajungem la Țăndărică, într-un spațiu de li­ber­tate, în care m-am simțit ca pasărea ce a scăpat și a putut să zboare. Probabil că viața se joacă cu noi, așa cum pă­pu­șarii se joacă cu păpușile și cum păpușile se joacă cu râsul sau plânsul copiilor, dar cred eu că ni­mic nu este inocent și nimic nu este gratuit. Și dacă am ajuns ca pe o scenă atât de mică să avem spec­tacole mari, cu acea minunată măiastră a dansului ro­mâ­nesc, Mi­riam Răducanu, este pentru că destinul ne-a tras de niște sforicele și ne-a adus acolo unde trebuie, când tre­buie. Mulțumesc, așadar, Țăndărică! Chiar dacă ai adunat ceva anișori, tot așa de tânăr, frumos, neaoș și de iubitor de libertate ai rămas."

Miriam Răducanu
"Un spectacol unicat"


"Eram entuziaști și iubeam arta, ștacheta era sus, și nu voiam să facem concesii. Publicul era foarte variat ca vârste, dar cu toții găseau ceva de care se atașau. «Nocturnele» erau un spec­ta­col unicat, pe atunci nu exista ceva asemănător în Bucu­rești, un spectacol cu artiști mari, muzicieni, dan­satori, actori. Spectacolul era compus din piese se­pa­rate, dar întregul lui era uni­tar, sudat în jurul unei idei fun­da­mentale. Era o mare bucurie. Pâ­nă în ziua de azi (mi s-a în­tâmplat și în străinătate), mă întâl­nesc cu oameni ce erau foarte ti­neri atunci, și care îmi spun «Doam­nă, ne-ați marcat pe toată via­ța cu spec­tacolele acelea, ne-ați dat cul­tură. Ne-ați arătat cum arată artele împreună, cum să le înțelegem și să le iubim»".