Seceta este devastatoare şi pentru că, în douăzeci şi cinci de ani postcomunişti, conducătorii vremelnici ai ţării nu au făcut nimic pentru salvarea sistemului naţional de irigaţii. Prăbuşirea (şi prăduirea) lui îşi arată acum efectele. Seceta afectează grav culturile de porumb, cartofi, floarea-soarelui ş.a., marcând o scădere dură a producţiei agricole (în jur de 30%), una din principalele surse de venituri ale României. Codul Fiscal (în actuala lui structurare) şi măsurile complementare ce-l însoţesc riscă să destabilizeze economia naţională, aflată într-un fragil echilibru după traversarea "depresiunii" provocate, din 2010, de criza financiară mondială. Conjugate, cele două potenţiale primejdii anunţă, în prelungirea verii de foc, un sfârşit de an 2015 fierbinte. Revenirea economică a ultimilor ani (după sacrificiile obligatorii cerute de generalizarea crizei) este ameninţată, în contextul istoric al momentului - generator de instabilitate - o "supraîncălzire" a domeniului fiind tot ce mai lipsea. Să ne explicăm.
Dacă de secetă nu pot fi făcuţi responsabili actualii conducători ai administraţiei statale (nepăsarea faţă de mediul natural şi lipsa de viziune legată de viitorul lui revenind întregii clase politice postdecembriste), în cazul efectelor adoptării Codului Fiscal în forma concepută iniţial, vinovaţii sunt clar şi precis nominalizabili. Codul propune o relaxare exagerată a fiscalităţii - de la reducerea TVA-ului (de la 24% la 19%), până la scăderea impozitelor şi a taxelor - alături de o creştere masivă a salariilor şi pensiilor. Fără a intra în disputa propagandistică legată de ordinea creşterilor salariale şi pensiilor (demnitarii, funcţionarii de stat şi parlamentarii fiind favorizaţi), trebuie arătat că, în principiu, efectele imediate ale adoptării Codului sunt benefice. Oamenii vor avea mai multe venituri în bugetele familiale, preţurile vor scădea, stimulând astfel creşterea consumului, şi statul va avea o masă de impozitare mai bogată (cota de 16% menţinându-se şi pentru noile venituri). Fără a face un salt uluitor, România se va apropia mai mult de plutonul ţărilor europene cu un venit mediu pe cap de locuitor onorabil. Aceste argumente pentru relaxarea fiscală propuse de noul Cod sunt valabile şi atractive. Cetăţeanul obişnuit va fi mulţumit, pentru că îşi va simţi imediat buzunarele mai pline. Austeritatea ultimilor ani va fi uitată, şi coşul zilnic, dar nu numai el, va fi mai mare. Un consum sporit stimulează, după cum se ştie, o creştere a ofertei, deci o creştere a producţiei. Bugetul statului va fi, desigur, dezechilibrat (cu o "gaură" de 17 miliarde de lei), dar o mai bună colectare a impozitelor şi o mai eficientă acţiune a aparatului administrativ vor face ca acest dezechilibru să fie relativ rapid depăşit. Perspectiva optimistă realizată astfel are însă şi câteva defecte.
Scăderea concomitentă (cu 5%) a TVA-ului şi creşterea consistentă a salariilor şi pensiilor (amintind de "dărnicia" guvernului Tăriceanu, în ultimul său an de mandat) nu sunt dublate şi de o creştere a investiţiilor şi a producţiei interne. Limitarea (sau, pur şi simplu, blocarea) investiţiilor în infrastructură va afecta tot mai dur, în termeni previzibili, viitorul economiei naţionale. Consumul mărit va stimula o creştere a importurilor, în detrimentul producţiei interne, mai ales în condiţiile unor contexte defavorabile ale naturii, precum seceta. Productivitatea muncii, element fundamental într-o politică de relaxare a creşterii veniturilor salariale, nu a fost vizată, consecinţa fiind o dezvoltare nesustenabilă, impusă doar prin măsuri fiscale de moment. Criza ce a afectat economia românească după 2010 ar fi avut efecte mai puţin dureroase dacă guvernul Tăriceanu s-ar fi arătat mai parcimonios cu "darurile" sale. În împrejurările internaţionale actuale, economia românească devine foarte fragilă, dacă ţinta - fixată prin acordurile cu UE - unui deficit structural al bugetului de stat sub 2% nu va fi păstrată. "Găurile" bugetului vor trebui acoperite prin împrumuturi rapide, pe termen scurt, cu dobândă mare, de la marile bănci ale lumii, ajungându-se la o creştere exponenţială a nivelului de îndatorare a ţării. Pe termen mediu şi lung, cei care vor plăti vor fi tot cetăţenii, "fericiţi" de efectele imediate ale adoptării Codului. Rezerva prezidenţială faţă de intrarea lui rapidă în vigoare (concomitentă cu cea emisă de FMI) devine astfel inteligibilă. Chiar şi cea mai mare parte a deputaţilor PNL, care iniţial au susţinut aplicarea integrală a noului Cod Fiscal, a realizat că, în adoptarea deciziei, trebuie ceva mai multă prudenţă. Constituirea unui Comitet Naţional pentru Supraveghere Macroprudenţială condus de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, este un răspuns la tentaţiile politicianiste de manipulare a electoratului prin amanetarea viitorului ţării. Situaţia din 2010 nu ar trebui să se repete.
Noul Cod Fiscal este, în cea mai mare măsură, un proiect liberal. El a fost însuşit viclean de PSD, în numele defunctei USL. Premierul Ponta ştie foarte bine că aplicarea lui în ansamblu, într-o singură etapă, va lăsa goală "puşculiţa" guvernului. Dar, în iresponsabilitatea lui egoistă, şi-a pregătit plecarea sperând că "succesorii", obligaţi, asemeni guvernării BOC, să ia decizii dure pentru "(re)umplerea sacului", vor pierde alegerile din 2016, asigurându-i revenirea. Retragerea din fruntea PSD-ului a fost una tactică, menită să demonstreze că, fără el, partidul nu va mai avea accesul neîngrădit la "resurse". Deşi calculul numirii ca lider provizoriu al Rovanei Plumb nu i-a ieşit, el speră că Liviu Dragnea, noul şef politic, nu va avea timp să-şi arate "calităţile de manager". Prin decizia lui de a accepta discutarea consecinţelor noului Cod Fiscal înainte de revotarea lui în Parlament, Gabriel Oprea, liderul UNPR, a pus deja PSD-ul într-o situaţie dificilă. Ruperea alianţei PSD-UNPR şi constituirea unei noi majorităţi parlamentare sunt, de acum, previzibile. UNPR va da semnalul a ceea ce urmează să se întâmple. Dacă noul Cod Fiscal va fi acceptat fără amendamentele dictate de prudenţa cerută de dezvoltarea economiei, atunci se va demonstra că planul revenirii PSD în noiembrie 2016 există.