Belşugul din cer
Urcăm pieptiş, de câtăva vreme, dar casele întârzie să se arate. Ne întâmpină, în schimb, animale. Multe, libere, mari, mişună prin păduri, ca nişte arătări mătăhăloase şi blânde. Porci nefiresc de uriaşi, toţi din aceeaşi rasă, cu urechile acoperindu-le ochii, vaci falnice, cu ugerele clocotind de lapte, berbeci prăbuşiţi sub blana de lână miţoasă. Sunt multe, sunt peste tot, zeci de animale însoţindu-ne către înălţimi. Apoi ţâşnim la lumină, pe podişul aerian de deasupra piscurilor ceţoase ale Şureanului. O fi raiul? O neomenească ameţeală te învăluie, ca-ntr-o plutire, şi n-ai cum să nu te opreşti câteva clipe şi să te cocoţi într-un loc, pe o piatră, de unde poţi da roată cu privirea peste toată faţa pământului. Arareori am trăit starea asta: să ameţeşti de atâta frumos. Să te îmbeţi de privelişti: Valea Mureşului, cuprinsă în strânsura unor îngrămădiri uriaşe de munţi, Sarmizegetusa, Tărtăria şi Sebeşul, iar fix în faţă, deosebit de limpezi, culmile Apusenilor, până în Roşia Montană. De cealaltă parte, chiar sub picioarele noastre, talazurile fremătânde ale munţilor Orăştiei, valuri peste valuri de creste împădurite, ocrotind marile cetăţi ale dacilor, cu toate comorile lor încă negăsite. E miezul României aici, îmi zic. Tot tezaurul ei bătrân, cuprins într-o singură privire. Iar pajiştea asta înverzită de deasupra pământului e presărată cu alte animale mănoase, turme de oi şi cirezi de vaci, încremenite cu privirea spre noi, ca-n nişte imense tablouri edenice. Belşug, îmi spun. Ăsta-i cuvântul. Belşugul din ograda văzduhului. Bogăţia unui singur sat, cu optsprezece familii. Ciungu Mare. Încep să văd casele risipite spre piscuri, agăţate de versanţii abrupţi. Îţi pare că nu poţi ajunge la ele decât prin cer.
Zi de zi, în straie de dac
Primul om care îmi iese în drum este îmbrăcat în strai alb, bătrânesc, şi cară din greu o roabă cu piatră. De dimineaţă, din zori, doar asta a făcut: a cărat cu roaba din munte bucăţi sfărâmate de piatră, ca să le pună pe o bucată de drum, să astupe câteva şanţuri. Se vede că e ostenit. Se opreşte, din când în când, îşi şterge sudoarea de pe frunte, apoi se opinteşte iarăşi. S-a mai împiedicat la urcuşuri, straiul cel alb i-e pătat de pământ, la genunchi şi la mâneci, dar zice că mâine o să-şi schimbe hainele, cu altele, de asemenea albe, căci are mai multe rânduri acasă şi "numai aşa s-o purtat, de când s-o pomenit", în costumul ăsta popular, şi-aşa vrea să şi moară. Îl cheamă Nasta Avram. Bine legat la mijloc, cu chimirul din piele de bou, spune că i se pare firesc să poarte veşmintele astea în toată ziua, oriunde, la lucru, şi chiar şi atunci când ajunge în oraş, fiindcă asta-i "o leje" pe care el n-are de gând s-o încalce. N-a îmbrăcat nicicând haine cumpărate, "nemţeşti", deşi recunoaşte c-ar fi mai uşor de păstrat curate. "Da' nu mă las eu, dintr-atâta, de ele. Nu mă las de ele pân-oi muri. Astea-s haine pe care noi le păstrăm de la daci", şi-arată cu mâna spre valurile de păduri albastre ale Orăştiei. "Dacii, hăi care-or avut cetăţile acló!..." zice şi porneşte din nou cu roaba cu piatră, până în apropierea gospodăriei sale aflată ceva mai încolo, pe marginea drumului. Un ciobănesc mare, alb, cu un ochi acoperit de blană neagră, vine la picioarele sale. Omul are 65 de ani, câinele unul. Privim belşugul. În spatele casei sale, lucrează la pământ, cu sapa, feciorul Dan şi nora Aurora. Nimeni din neamul lui Avram n-a plecat vreodată din sat, n-a părăsit casele părinteşti. Au pământuri întinse, animale, vreo 13 vaci, doi cai, şir de oi, ciopoare de porci şi păsări atât de multe, că nici nu le mai ştiu numărul. "Nu ne lipseşte nimic", spune omul. "Suntem toţi bogătani." Se trăieşte bine deasupra pământului, chiar sub cer. Doar un drum mai bun le-ar fi de folos, pe care primăria din Romos îl tot promite de atâţia ani. Îl întreb când a coborât ultima oară la vale. Nu mai ştie exact. "Să tot fie vreo doi-trei ani...".
"Ne place. Trăim bine"
Mai mergem câţiva kilometri şi satul începe să se adune, să-şi coboare casele către drum. Vedem cimitirele din grădini şi jerbele de flori aşezate pe cruci. Ciungenii n-au avut biserică niciodată, şi-au îngropat morţii la ei în ogradă, cimitirele lor le sunt adesea acte de proprietate, chezăşia că pământurile sunt ale lor de când lumea. Şi bogăţia continuă: ogrăzi pline de orătănii, şuri îmbelşugate, cu şiraguri de cepe şi usturoi la încheietori. În fiecare gospodărie sunt câte două-trei case trainice, pentru bătrâni şi urmaşii care au ales să nu plece, să rămână lipiţi de pământul lor. "Suntem legaţi. Suntem legaţi de locurile noastre. Nu ne lipseşte nimica", îmi spune şi Radu Nasta, un bărbat solid ca un urs, c-o pălăriuţă verde, voinicească, umbrindu-i ochii. Singur, doar cu nevasta lui uscăţivă şi băiatul de 20 de ani, ţin nu mai puţin de 17 vite, 20 de porci din aceia mari, oi şi pământuri întinse. Nu se plânge de muncă fiindcă - zice - "Îmi place. Trăim bine aici. Altă viaţă n-avem." Rar mi-a fost dat să aud asemenea vorbe rostite de un ţăran. Prin câte locuri am fost, auzeam mai mult plângeri, oricât ar fi fost oamenii de înstăriţi: că-i prea multă muncă, că nu-s bani, că nu-i drum... Şi uite-i pe ciungenii aceştia declarându-se fericiţi. Nici nu vreau să-mi închipui cât de mult trebuie să muncească această familie, doar pentru a-şi întreţine animalele. 17 vite... Îl văd pe feciorul lor de 20 de ani, în capătul ogrăzii, cum râneşte la porci şi ne face semne de salut cu mâna, zâmbitor şi dezinhibat de orice prejudecăţi, cum că el e ţăran din marginea lumii şi noi oaspeţi de la ziar. Îi place şi lui aici. "Îmi place, nu m-am gândit să plec", zice râzător. "Cum să-mi las pământurile moştenite de la părinţi?" Şi-apoi, lumea nu-i chiar aşa departe, dacă vrei s-o găseşti. Au curent electric, lighene de televiziune pe case şi chiar şi maşini 4x4 (aşa cum aveam să văd în multe din curţile gospodarilor tineri). Ar putea coborî oricând de vale. Şi chiar coboară, câteodată, dar nu de tot. Casa lui e aici. Îi place aici. Chiar dacă n-au nici măcar o cârciumioară în sat, o prăvălie, un loc unde să întâlnească tineri ca şi el. "Aicea suntem aşa... cumva.. liberi", zice râzând. Tocmai s-au unit de curând într-o Asociaţie a crescătorilor de vite, şi-au strâns bani pentru refacerea drumului. Dacă primăria se va nesimţi în continuare, şi-l vor "chetrui" singuri. Totu-i să vrei. Şi să pui umărul la muncă, cu drag.
Muncă şi "rugaşiune"
Toată lumea mă îndeamnă spre un fel de staroste al satului, pe nume Gligor Uretoiu, ce-şi are casele urcate pe un dâmb înalt, acolo unde drumul se opreşte pentru totdeauna. La fel ca Avram, bătrânul Gligor n-a purtat toată viaţa lui, încă de mic copil, decât numai straiele cele albe al dacilor. Nu se lasă nici el de ele, pân-o muri. E mai în vârstă decât Nasta Avram, a văzut mai multe în viaţă, priveşte lucrurile mai înţelept, de la înălţimea celor 88 de ani ai săi, pe care i-a trăit doar aici, fără să părăsească satul decât o singură dată, cât a fost în armată. Ştie locul cetăţilor, legendele dacilor ce-au locuit odinioară aici, pe culmi, a fost contemporan cu oameni "nezdraveni", care se pricepeau să ia mana laptelui de la vite aflate la kilometri distanţă, în păşunile din Şureanu, sau cu "precolucii" ce se preschimbau noaptea în lupi, a prins timpurile în care absolut toată lumea din satul ăsta era îmbrăcată numai în straie albe, şi erau mulţi, vreo 40 de familii, toate cu copii numeroşi. Totul în sat era alb, primenit, puteai spune că seamănă, într-adevăr, cu Raiul. Raiul cu bogătani. Dar nu se plânge nici azi. Dacă-l întrebi care au fost timpurile în care a dus-o cel mai bine - sub rege, sub comunişti sau acum - răspunde fără ezitare, că cele mai bune sunt vremurile de azi, din aceste zile. "Muncesc", zice zâmbind pe sub mustaţa lui încă neagră. "Şi dacă munceşti, ai". "Nu-i uşor, dar nu-i nici degeaba". Zice vorbele astea pe un ton egal, de parcă "munca" asta ar fi cineva drag, care-l aşteaptă acolo, în grădina din spatele casei, sau la vite, în grajd, ca şi cum i-ar fi intrat în sânge, în bătăile inimii şi n-are cum să stea decât dacă-şi reglează "o ţâră" cadenţele, respirând adânc, silit să-şi ia un răgaz care nu-i face neapărat o plăcere, căci nu-l interesează nici interviurile, nici fotografiile, nimic din ceea ce-l scoate din rostul lui, ci stă doar aşa, puţin, cu noi, ca şi cum ar face toate lucrurile din mers. "De la şase dimineaţă şi pân' la nouă sara, liber n-am. Lumea nu-nţăleje. Asta-i lejea noastră. În rest, când am o vreme, cetesc în cărţâle de rugaşiuni. În toată zâua muncesc şi-n cap am rugaşiunea. Nu mă pot lăsa de astea, pân-oi muri..."
Cele mai bune timpuri sunt acum!
Gligor Uretoiu n-a făcut nicio zi de şcoală. Atunci, în '53, i-a uimit pe toţi cei 900 de militari, când a stat înaintea tuturor şi le-a arătat cum a învăţat el carte singur, cu un creion şi un cuţit, pe o bâtoacă lungă, căci nici hârtie n-avea, când era copil. Aşa a învăţat literele şi toate socotelile. Iar ofiţerii au rămas uluiţi, vorbind între ei, că "dacă îl ajuta cineva, ăsta ajungea departe ", însărcinându-l cu misiuni dificile, "să plec în delegăţii, să aduc alimente la o mie de militari, câte două vagoane, şi să le iau toate în scris, în evidenţie; eu, un cioban fără carte, cu toate-nvăţate numa' din capu' meu...". Dar s-a descurcat pe oriunde s-a dus, şi-ar fi putut după cătănie să rămână acolo, la oraş, dar n-a avut niciodată alt gând, decât să se întoarcă cât mai repede acasă. Armata a fost singurul răstimp în care a lipsit din Ciungu Mare, mai mult de o zi. Apoi viaţa a curs peste el lin şi senin, după aceleaşi rosturi vechi, de la facerea lumii. Nu a fost niciodată altceva decât "crescător de animale", nevasta pe care a iubit-o i-a murit acum mai bine de 20 de ani, şi cu ea a avut doar o fiică, care stă lângă el, în casa de alături, legată, şi ea, de pământuri, până la moarte. "Niciodată nu s-o trăit mai bine decât acuma", îmi zice bătrânul. "Am auzit că azi lumea «se cântă» (plânge) după Ceauşescu, c-o fo' mai bine atunci, ca când ar hi uitat toţi prin ce-am trecut. Ceauşescu o luat de la om tot! Tot, tot! O luat de la ţăran pământu', caru', boii, ne-o luat cote, ne-o luat porc, ne-o luat brânză, ne-o luat vinars... Dacă mai rămânea, făcea aicea crescătorie de animale, casele toate le huruia şi rămânea pământu' pustiu. Da' uite, că Dumnezeu ne-o scos. Acuma-i cel mai bine, în timpurile în care suntem. Plătesc toate hălea la stat, da' fac ce vreau, cresc cât vreau, mă duc unde vreau... Nu atârn de nimenea. Pentru noi, ciungenii, ăsta-i hăl mai important lucru... Să fii liber în rostul tău".
La 88 de ani, Gligor Uretoiu încă mai ţine 12 vite, cal, 8 porci, câteva oi, ograda i-e plină de păsări cu zecile. Le ţine pe toate, împreună cu pământurile care-s foarte îndepărtate de casă, la câteva ore de mers. Are şi o tristeţe în suflet, că unica lui fată nu a putut să îi lase urmaşi care să moştenească pământul. "Junerele îi cam moale". Nu le-a dat Dumnezeu prunci, iar de acum e târziu să mai nădăjduiască. El, Gligor Uretoiu, a fost cel dintâi bărbat care, în urmă cu aproape 60 de ani, a coborât din pădure "primul lemn" pentru şcoala din Ciungu Mare. A fost întemeietor, ctitor al acestei şcoli mari, de bârne, pe care ciungenii şi-au făcut-o singuri, fără să mai aştepte ajutor. Pentru ca toţi copiii lor să aibă unde să înveţe carte... "E bine, pentru om, să înveţe carte. E bine... E foarte bine pentru om...", repetă mereu. Ăsta a fost marele lui vis, să fie şcoală în sat. Dacă el n-a putut săînveţe, să înveţe, barem, ceilalţi copii. Dar astăzi, în Ciungu Mare, nu mai sunt decât patru copii. Şcoala s-a închis în urmă cu un an, a rămas pustiită undeva în capătul satului, căci nu mai are cine să înveţe acolo. Aşa a fost să fie. Gligor nu poate face nimic. Probabil că în scurtă vreme, şi casele lui se vor pustii, căci fiica lui, Ioana, e şi ea aproape bătrână, junerele-i "cam moale", iar alte rude apropiate, care să-i moştenească, nu au. Cu toate astea munceşte zi de zi, mai departe, la fel ca-n zilele dintâi ale tinereţii. La vite, la oi, la pământ. "Ăsta-i rostu' vieţii! Fără muncă, mai bine mori".