"Lumea rurală poate fi salvată de la dispariţie"
- Un Târg de case, grădină şi peisaj sună neobişnuit, şi totuşi, manifestarea a ajuns la cea de-a şaptea ediţie. De ce aţi considerat necesară existenţa unui astfel de eveniment?
- În primul rând, pentru că mulţi iubitori de tradiţie vor să îşi facă o casă sută la sută românească, şi noi mergem în întâmpinarea lor. Am creat acest eveniment, pentru ca ei să vină în curtea Muzeului Astra, să îşi aleagă un model de casă tradiţională, fie de locuit, fie de vacanţă, şi noi să îi punem în legătură directă cu meşterii care le-o pot face. În plus, este o bună ocazie ca iubitorii de tradiţii româneşti să vadă, pe viu, cum lucrează meşterii, în ateliere demonstrative. Şi nu în ultimul rând, vrem ca activitatea noastră să nu se reducă doar la ceea ce se întâmplă în curtea muzeului, ci vrem să ne implicăm în viaţa comunităţii, să oferim soluţii concrete pentru păstrarea şi dezvoltarea satelor şi a patrimoniului lor.
- Anul acesta, tematica târgului va fi satul hunedorean. De ce au căzut sorţii asupra lui şi ce vor putea descoperi curioşii în Dumbrava Sibiului?
- Deşi e mai puţin cunoscută decât cea din Maramureş, în satul hunedorean există o mare şi veche tradiţie de prelucrare a lemnului. Stau mărturie nu doar casele, dar şi extraordinarele biserici din lemn, păstrate încă de la începutul secolului 17. Apoi, vă spun asta în cunoştinţă de cauză, nu există în ţară diversitate etnografică mai mare ca în acest judeţ. Este absolut impresionant! Dacă o luăm din sud spre nord, avem momârlanii, apoi Ţara Haţegului, mureşenii (cei ce trăiesc pe Valea Mureşului), pădurenii (Munţii Poiana Ruscăi), Ţara Zarandului şi în nord de tot, moţii crişeni. Fiecare zonă are un anumit specific, o anumită personalitate, şi această diversitate este foarte bogată şi frumoasă.
La târg vor veni meşteri care le vor arăta şi le vor explica vizitatorilor cum se făcea o casă tradiţională, de la primii paşi şi până la tehnici de lucru: când se taie lemnul, cum se taie, cum se prelucrează şi cum se păstrează la uscat. O echipă din Apuseni, din satul Zdrapţi, va veni chiar cu un motor pe roţi, care se numeşte "tene". Era folosit în vechime la mori sau la circulare. Ei l-au pus pe un şasiu, mergeau prin satele învecinate şi tăiau lemnele. Făceau lemne de foc, dar şi lemn pentru construcţii, în special case. Interesant este că acest motor nu distruge fibra lemnului. Nu taie industrial, la viteză mare, şi atunci pânza nu degradează lemnul. E ca un joagăr acţionat de apă, cum era pe vremuri. Moţii din Zdrapţi vor face o demonstraţie, nu doar cum se taie lemnul, dar şi cum gândeau această tăiere, pentru a folosi totul din el: marginile se foloseau la garduri, din bârnă se calcula în aşa fel încât să rămână şi o scândură sau un dulap (fostănă cum se spune în zonă). Apoi se pune la uscat sub formă de piramidă sau de pătrat. O altă echipă va veni să arate cum se face şi se montează şindrila şi să arate cum se fac îmbinările sau chiutoarele la casele de lemn şi cum se folosesc cuiele de lemn, mai eficiente şi mai ieftine decât orice sistem de prindere modern. Va veni şi un meşter tulnicar, vor fi mai multe surprize.
- În ziua de azi, meşterii populari par mai degrabă nişte exponate vii ale muzeelor etnografice. Faptul că îi invitaţi pe vizitatori la un dialog cu ei ar putea să însemne că e nevoie să îi privim altfel?
- Exact! Ne-am obişnuit să îi punem pe meşterii populari pe un piedestal şi... să îi lăsăm să moară acolo, înconjuraţi de admiraţia noastră. Or, noi vrem să demonstrăm că nu e cazul. În aceste timpuri, când se vorbeşte foarte mult despre "dezvoltare durabilă" sau "sustenabilă", ei ne pot da soluţii curate, care protejează mediul, sănătatea şi peisajul. Sigur că nu se mai pot aplica în totalitate tehnicile lor, însă ele se pot adapta la cerinţele secolului 21. Şi exemple sunt desule. Sunt meşteri care ştiu încă să prelucreze fierul, olari, zidari etc. În momentul ăsta, majoritatea meşterilor zidari sunt de fapt "rigipsari" sau "gletuitori". Un zidar adevărat, care să facă un zid adevărat din piatră, nu prea mai găseşti. Uitaţi-vă la meşterii sobari. Câţi mai sunt? Astăzi, tehnicile lor s-ar putea adapta, să avem o dezvoltare sustenabilă cu ajutorul lor. Cumpărăm pilote chinezeşti, când cerga de lână este mult mai eficientă, mai ieftină şi mai frumoasă. Aruncăm lâna pe câmp, când izolaţia cu lână mărunţită amestecată cu pământ, nisip şi var e mult mai sănătoasă şi mult mai bună. La muzeul Văii Hârtibaciului, s-a pornit o cărămidărie: fac cărămida în cuptor, aşa cum se făcea odată, manual, mult mai rezistentă şi eficientă decât cea făcută industrial. Trebuie doar să avem curaj, să găsim soluţii de a adapta vechile tehnici, mai curate, mai ieftine şi mai prietenoase cu mediul, la ceea ce vrem astăzi. Dacă nu ne lăsăm furaţi de publicitatea noilor materiale, o să ne fie mai bine şi putem salva lumea rurală de la degradare sau chiar dispariţie.
- Într-adevăr, la prima vedere nu pare nimic spectaculos. Privite însă mai îndeaproape, grădinile ţăranilor ne învaţă un extraordinar echilibru între practic şi estetic. De şase ani studiez gardurile gospodăriilor din Apuseni şi nu încetez să mă minunez. În jurul casei existau, de exemplu, "grădinile mutătoare", pe care oamenii le aşezau în altă parte, cam o dată la doi ani. Asemenea grădini au gardul modular, uşor de mutat dintr-un loc în altul. Apoi există gardurile pentru grădini mari, făcute din împletitură mult mai solidă, sau din stinghii aşezate una lângă alta, ca să nu poată intra mistreţii sau alte animale, să strice recolta. În satele de pe munţi, gardul are şi trei metri înălţime, ca să nu poată sări ciuta peste el. În fine, fâneţele pot avea un gard simbolic, din pruni sau din larice. Cât despre grădinile propriu-zise, poţi descoperi în ele întreaga filosofie de viaţă a ţăranului. În primul rând, lângă casă era doar grădina de legume. Aici însă erau puse şi florile, în funcţie de anotimpuri sau de evenimentele de peste an din familie. În jurul gardului erau gălbenele sau busuioc, ca să protejeze culturile de insecte, pentru Sfântul Gheorghe se puneau flori timpurii, pentru Paşte alte flori şi pentru mers la cimitir altele. Dacă era nuntă într-un an, se puneau flori de dus la nuntă, şi dacă era o familie mai înstărită, care primea des musafiri, aveau lângă casă "flori de frumuseţe şi de miros" - ghiocei aduşi din pădure, mâna Maicii Domnului, scrinten (liliac), prescurăreasă, garofiţe sau foiânhiu. În afară de mentă, plante medicinale nu prea ţineau, pentru că puternice erau cele sălbatice, adunate până în Sânziene sau până în Sfântul Ilie. Dar mai mereu vezi în curtea ţăranilor un frasin, care proteja de trăznete, o tufă de alun pentru cozi de unelte sau împletituri, ori un mesteacăn de împodobit porţile primăvara. Nimic nu era întâmplător în grădina unui ţăran, în timp, ei au învăţat cum să combine frumosul cu utilul. Simplitatea armonioasă la care au ajuns ţăranii, nouă ni se pare complicată pentru că noi nu mai avem trăirea lor.
- Aţi spus că la târg vor fi şi alte surprize. Ne puteţi dezvălui una dintre ele?
- Atunci când cineva se hotăra să îşi ridice o casă, era un eveniment foarte important, şi pe lângă meşteri, veneau toţi oamenii din sat, să ajute şi să se bucure. Bucatele bune şi veselia sunt nelipsite la casă nouă. O să avem invitaţi hunedoreni, care vor aduce specialităţi culinare din zonă, mai ales celebrii cârnăciori virşli şi binecunoscutul vinars întors, de prune şi de mere.