În aceste zile, lângă Grădina Icoanei, pe strada Jean Louis Calderon nr. 80, prestigioasa galerie bucureşteană "H'art" ne prezintă o expoziţie originală şi surprinzătoare: artă fotografică, cu colaje digitale. La 35 de ani, Ştefan Iacob, autorul ei, are, şi el, un destin surprinzător. Vine dintr-o cu totul altă direcţie, decât cea a artelor frumoase sau a artiştilor însinguraţi în ateliere. Poate tocmai de aceea, imaginile lui au o altă noutate şi prospeţime. Sunt colaje stranii şi deconcertante, pline de sugestii, când tranşante, când subliminale. Lumi alcătuite cu migală de ceasornicar, din tot soiul de alte bucăţi de lume, redate cu obsesia detaliului. De pe pereţii sălii undergroud din Calderon 80, gingăşia acestor colaje ale visului iese mai tare în evidenţă.
Invitaţii la reverie
- Ştefan, tu vii din cu totul altă zonă, faţă de cea a artiştilor plastici cu care suntem obişnuiţi. Ai făcut facultatea de Litere, ai avut o carieră de producător în cinematografie şi în marea publicitate, apoi ai absolvit la Berlin un interesant MBA (Master of Business Administration); iar acum lucrezi la o firmă de IT. Cum ai ajuns, pornind de aşa de departe, la arta fotografică şi apoi la colaje?
- Este una dintre vieţile mele secrete. Dintotdeauna m-au atras arta şi literatura. De altfel, am mâzgălit de mic poezii. Există un mic demon artistic care mă chinuie şi cu care trebuie să fac pace, să-l las să se exprime pe mai multe căi. Poezia nu vreau încă s-o fac publică. Dar acum câţiva ani, am simţit, pur şi simplu, dorinţa să mă exprim vizual. De altfel, fotografia este o pasiune destul de comună, mulţi oameni adoră să se joace cu aparatul foto şi cu lentile. Numai că eu m-am jucat la o scară mai mare, investind foarte mult în ustensilele fotografice. Căci atunci când ştii ce vrei să exprimi şi la ce nivel, instrumentele se impun singure. Uite, colajele mele digitale de acum sunt de 1,30 metri pe 0,90. Dar eu visez dimensiuni mult mai mari!
- Cum ţi-a venit ideea acestor colaje ale visului?
- N-a fost un moment declanşator. Nu am avut nişte clipe în care fiecare dintre imagini să mi se impună brusc şi cu obstinaţie în minte, în cele mai mici detalii, ca apoi să nu mai am nici o altă şansă decât să le realizez. Nu a fost aşa! Totul a început cândva, prin 2011-2012. Atunci m-am retras din lume, m-am decis că e vremea să schimb radical tot ceea ce fac. Şi am început să privesc în jurul meu şi să mă gândesc la visele mele.
- Biografia ta este de-a dreptul surprinzătoare. De la 16 ore de muncă bine plătite, la vise exprimate în fotografii. Cum se explică o trecere aşa de bruscă?
- E adevărat că până atunci lucrasem foarte intens. Deşi jobul meu fusese unul profund neconvenţional. De-asta am şi reuşit să-l fac. Se întâmpla că astăzi eram cu echipa de filmare pe o cetate, mâine eram în Deltă, poimâine construiam un decor futurist, cu elemente de Hollywood... Şi am lucrat şi la filme de ficţiune. Am debutat în 2000, la Castel Film, cu o ecranizare englezească, a lui Sherlock Holmes, care a avut un buget de câteva milioane de dolari, mare pentru vremea aceea în România. Şi pe urmă am făcut sute de spoturi publicitare pentru toate colţurile lumii; lucram cu echipe italieneşti, americane, franţuzeşti. Dar am ştiut mereu că nu asta e ceea ce vreau să fac până la sfârşitul vieţii. De aceea am simţit nevoia unei rupturi radicale. Şi atunci am început să fac aceste colaje ale mele, digitale. Ele s-au născut cu naturaleţe şi printr-o muncă febrilă. Făcându-le, intenţia mea a fost să aduc prin imagine, o infuzie cât de mică de sacru, peste nişte locuri din Bucureşti, de pildă. Şi pe o cale personală. Deşi ştiam că într-o lume saturată de imagine şi de culoare e foarte greu să aduci ceva nou şi care să aibă noimă. Şi care să conteze şi în viaţa iubitorului de artă.
Cum să revrăjeşti o bucată de cotidian
- În expoziţie tu ai două teme: "Lumi ascunse" şi "Demoni". Să vorbim întâi de Lumile ascunse, pe care le-ai numit "Ecotopia", un cuvânt inventat...
- Aceste Lumi sunt o invitaţie la visare şi reverie. Toate locurile pe care le-am ales sunt comune, aşa cum e Casa poporului, de exemplu. Multe dintre ele sunt şi urâte şi foarte încărcate simbolic. Sunt locuri pe lângă care deja trecem fără să le mai vedem. Şi mi s-a părut importat să le arăt oamenilor că locurile astea de lângă ei - pot fi recreate cu totul altfel! Ăsta ar fi un lucru frumos, pe care l-am putea face cu toţii. Să ne oprim în preajma bucăţilor noastre de cotidian şi să vedem cum le putem revrăji.
- Ce tehnică au colajele tale?
- Fiecare imagine a mea e compusă din alte 30-40 de alte imagini mai mici. Ca să pot să le fac să se potrivească între ele şi să fie credibile, să fie un tot unitar, şi care nu este suprarealist, a trebuit să respect şi să fiu atent la tot felul de lucruri. De la optică la lumină, la unghiul de atac. Fiecare imagine trebuie să fie cam în aceeaşi lumină, să aibă acelaşi unghi de cameră, să ai aceeaşi lentilă. Şi asta e foarte greu de realizat.
- Cât îţi ia să faci un colaj digital?
- Şi luni de zile! De la fugăritul imaginilor în diverse colţuri de lume, până la asamblatul lor. E de o mie de ori mai greu decât să încondeiezi un ou.
Cămile şi baloane de aer cald
- Ai ales simboluri româneşti puternice. Cum este Arcul de Triumf, pe care l-ai prezentat apocaliptic, plutind pe ape, ca după Potop...
- Am simţit nevoia să spăl locul ăla, care a ajuns să fie îmbâcsit de trafic şi amalgamat de oamenii blocaţi în maşinile lor, ca în nişte tuneluri nevrotice. Am simţit nevoia să îl eliberez şi să-l arăt altfel. De-asta, imaginea mea din preajma Arcului de Triumf e una jucăuşă, cu acele vase de agrement, pline de oamenii care se plimbă în jurul Arcului. A devenit o zonă plăcută; frumoasă în alt fel.
- Să vorbim şi despre emblema expoziţiei, aleasă de organizatori: Palatul Parlamentului, pe care l-ai plasat la marginea unui deşert inundat de baloane şi de cămile.
- Era un loc care avea nevoie de o cu totul altă destinaţie. E un loc inutil. De la început şi până acum, a fost o construcţie de o inutilitate monstruoasă. Şi azi, de pildă, parlamentarii noştri sunt mai numeroşi decât cei ai SUA. Aşa că am simţit nevoia să îl surghiunesc în deşert, printre cămile şi baloane de aer cald.
- Cum ai pozat Casa Poporului?
- Fiind cocoţată pe un deal, a trebuit să o fotografiez de patru ori până să pot să o potrivesc şi să-i găsesc unghiul corect. Prima dată am încercat cu trepiedul de sol, după aia cu o schelă, apoi am dublat schela. Până la urmă, a trebuit să închiriez o macara, singura care mi-a oferit unghiul şi perspectiva corectă. Toate astea le-am făcut pe banii mei şi ai unui partener de atunci.
- Şi baloanele?
- Baloanele au fost luate din Slovenia, de la un festival de baloane cu aer cald. Acolo am descoperit cu plăcere că la ei plimbatul cu baloanele e ca fotbalul la noi. În weekend, ies să se dea cu baloanele cu aer cald. M-am dus în Slovenia pe banii mei. Unde am şi zburat cu baloanele - iar ăsta a fost darul organizatorilor. N-am avut bani decât să merg cu o maşinuţă până în Slovenia, la festival, am condus 14 ore, am şi dormit în maşină peste noapte. Şi după ce ne-am cunoscut, organizatorii au fost foarte impresionaţi că am venit tocmai din România, numai ca să fotografiez acele baloane şi pe ei. O plimbare cu un balon costa câteva sute de euro, iar ei ne-au dăruit un astfel de zbor splendid. Numai că, în momentul aterizării, a trebuit să sar din balon şi să alerg disperat după el, peste câmp, schimbând obiectivul în mers, ca să pot să-l pozez poposind pe pământ. Căci baloanele ştii când pleacă şi de unde pleacă, dar nu poţi ştii când şi unde aterizează. Aşa că le-am fugărit pe fiecare, peste câmp, cu maşinile.
- Şi cămilele?
- După cămile am mers la Berlin. A fost primul meu contact cu cămilele şi urşii polari. Şi urşii polari din alt colaj de al meu sunt tot de acolo. Pentru că grădina zoologică berlineză e cea mai mare din Europa, iar animalele nu stau în cuşti, ci după nişte şanţuri uriaşe şi garduri vii. Aşa am putut să le pozez bine.
Duhurile jucăuşe
- De ce ai ales să-ţi numeşti, „Demoni", a doua serie de colaje?
- Nu m-am gândit la diavoli! Demonii mei sunt daimoni, mai degrabă. Nu am vrut să prezint o omenire urmărită de duhuri rele. Cei din colajele mele sunt nişte demoni personali şi jucăuşi. Creaţii individuale ale minţii fiecăruia. Şi nu-s răuvoitori. Căci noi ne alegem demonii. Poate că ni-i şi creem. Iar ei sunt aici să ne şi ajute, dar să ne şi necăjească, atenţionându-ne discret, atunci când rupem echilibrele.
Epilog
- La sfârşit, vreau să te întreb cum a început colaborarea ta cu elitista galerie "H'art"?
- Eu am trăit şi am lucrat retras, viaţa mea de artist era secretă şi nici nu frecventam cercurile de plasticieni din Bucureşti. Ei, şi la un moment dat, în ianuarie 2015, m-am hotărât că ar fi bine să expun. Cineva, un bun prieten, mi-a recomandat "H'Art", despre care prea multe nu ştiam atunci, izolat cum fusesem. Şi m-am dus cu un tub cu lucrări la d-l Dan Popescu, directorul galeriei. Iar acum, am această expoziţie. Sunt încă uşor copleşit de colaborarea mea cu "H'Art", o galerie care are în portofoliu 20 de artişti români extrem de importanţi, cu expoziţii în ţară şi în străinătate. Şi totul mi s-a întâmplat în doar şase luni.