Colajele visului - de vorbă cu artistul vizual ȘTEFAN IACOB

Valentin Iacob
"Am simțit nevoia unei rupturi radicale. Și am început să fac colaje fotografice"

În aceste zile, lângă Grădina Icoanei, pe strada Jean Louis Calderon nr. 80, prestigioasa gale­rie bucureșteană "H'art" ne prezintă o expo­ziție originală și surprinzătoare: artă fotografică, cu colaje digitale. La 35 de ani, Ștefan Iacob, autorul ei, are, și el, un destin surprinzător. Vine dintr-o cu totul altă direcție, decât cea a artelor frumoase sau a ar­tiștilor însingurați în ateliere. Poate tocmai de aceea, imaginile lui au o altă noutate și prospețime. Sunt colaje stranii și deconcertante, pline de sugestii, când tranșante, când subliminale. Lumi alcătuite cu migală de ceasornicar, din tot soiul de alte bucăți de lume, re­date cu obsesia detaliului. De pe pereții sălii un­dergroud din Calderon 80, gingășia acestor colaje ale visului iese mai tare în evidență.

Invitații la reverie

- Ștefan, tu vii din cu totul altă zonă, față de cea a artiștilor plastici cu care suntem obișnuiți. Ai fă­cut facultatea de Litere, ai avut o carieră de pro­ducător în cinematografie și în marea publicitate, apoi ai ab­solvit la Berlin un interesant MBA (Mas­ter of Business Administration); iar acum lucrezi la o firmă de IT. Cum ai ajuns, pornind de așa de de­parte, la arta fotografică și apoi la colaje?

- Este una dintre viețile mele secrete. Din­tot­dea­una m-au atras arta și literatura. De altfel, am mâz­gălit de mic poezii. Există un mic demon artistic care mă chinuie și cu care trebuie să fac pace, să-l las să se exprime pe mai multe căi. Poezia nu vreau încă s-o fac publică. Dar acum câțiva ani, am simțit, pur și simplu, dorința să mă exprim vi­zual. De altfel, fotografia este o pa­siune destul de comună, mulți oa­meni adoră să se joace cu aparatul fo­to și cu lentile. Numai că eu m-am jucat la o scară mai mare, investind foarte mult în ustensilele foto­gra­fi­ce. Căci atunci când știi ce vrei să ex­primi și la ce ni­vel, instrumentele se impun singure. Uite, co­la­jele mele digitale de acum sunt de 1,30 metri pe 0,90. Dar eu visez dimensiuni mult mai mari!

- Cum ți-a venit ideea acestor colaje ale visu­lui?

- N-a fost un moment declan­șa­tor. Nu am avut niște clipe în care fie­care dintre imagini să mi se im­pună brusc și cu obstinație în minte, în cele mai mici detalii, ca apoi să nu mai am nici o altă șansă decât să le rea­lizez. Nu a fost așa! Totul a în­ceput cândva, prin 2011-2012. Atunci m-am retras din lume, m-am de­cis că e vremea să schimb radical tot ceea ce fac. Și am în­ceput să pri­vesc în jurul meu și să mă gân­­desc la visele mele.

- Biografia ta este de-a drep­tul surprinzătoare. De la 16 ore de muncă bi­ne plătite, la vise ex­pri­mate în fotografii. Cum se explică o trecere așa de bruscă?

- E adevărat că până atunci lucrasem foarte in­tens. Deși jobul meu fusese unul profund necon­ven­țional. De-asta am și reușit să-l fac. Se întâmpla că astăzi eram cu echipa de fil­mare pe o cetate, mâine eram în Deltă, poimâine cons­truiam un decor futurist, cu elemente de Hol­lywood... Și am lucrat și la filme de ficțiune. Am debutat în 2000, la Castel Film, cu o ecranizare en­glezească, a lui Sherlock Holmes, care a avut un buget de câteva mi­lioane de dolari, mare pentru vre­mea aceea în Ro­mânia. Și pe urmă am făcut sute de spo­turi publi­citare pentru toate colțu­rile lumii; lu­cram cu echipe italienești, americane, franțuzești. Dar am știut mereu că nu asta e ceea ce vreau să fac până la sfârșitul vieții. De aceea am simțit nevoia unei rupturi radi­cale. Și atunci am început să fac aceste colaje ale mele, digitale. Ele s-au născut cu naturalețe și prin­tr-o muncă febrilă. Făcându-le, in­ten­­ția mea a fost să aduc prin imagine, o infuzie cât de mică de sacru, peste niște locuri din București, de pildă. Și pe o cale personală. Deși știam că într-o lu­me saturată de ima­gine și de culoare e foarte greu să aduci ceva nou și care să aibă noimă. Și care să con­teze și în viața iu­bi­torului de artă.

Cum să revrăjești o bucată de cotidian

- În expoziție tu ai două teme: "Lumi ascunse" și "Demoni". Să vorbim întâi de Lumile ascunse, pe care le-ai numit "Ecotopia", un cuvânt inventat...

- Aceste Lumi sunt o invitație la visare și reverie. Toate locurile pe care le-am ales sunt comune, așa cum e Casa poporului, de exemplu. Multe dintre ele sunt și urâte și foarte încărcate simbolic. Sunt locuri pe lângă care deja trecem fără să le mai vedem. Și mi s-a părut importat să le arăt oamenilor că locurile astea de lângă ei - pot fi recreate cu totul altfel! Ăsta ar fi un lucru frumos, pe care l-am putea fa­ce cu toții. Să ne o­prim în preaj­ma bu­căților noastre de co­ti­dian și să ve­dem cum le putem revrăji.

- Ce tehnică au colajele tale?

- Fiecare ima­gi­ne a mea e compusă din alte 30-40 de alte ima­gini mai mici. Ca să pot să le fac să se potrivească între ele și să fie credibile, să fie un tot unitar, și care nu este su­prare­alist, a tre­buit să res­pect și să fiu atent la tot felul de lu­cruri. De la optică la lu­mină, la un­ghiul de a­tac. Fiecare ima­gine tre­buie să fie cam în a­ceeași lu­mină, să aibă același unghi de ca­me­ră, să ai aceeași len­tilă. Și asta e foar­te greu de rea­li­zat.

- Cât îți ia să faci un colaj di­gi­­tal?

- Și luni de zile! De la fugăritul imaginilor în diverse colțuri de lume, până la asamblatul lor. E de o mie de ori mai greu decât să încondeiezi un ou.

Cămile și baloane de aer cald

- Ai ales simboluri ro­mâ­nești puternice. Cum este Arcul de Triumf, pe ca­re l-ai prezentat apocaliptic, plu­tind pe ape, ca după Potop...

- Am simțit nevoia să spăl locul ăla, care a ajuns să fie îmbâcsit de trafic și amal­­gamat de oamenii blo­cați în mașinile lor, ca în niș­te tuneluri nevrotice. Am simțit nevoia să îl eliberez și să-l arăt altfel. De-asta, ima­ginea mea din preajma Ar­cului de Triumf e una ju­căușă, cu acele vase de agre­ment, pline de oamenii care se plimbă în jurul Arcului. A devenit o zonă plăcută; fru­moasă în alt fel.

- Să vorbim și despre em­ble­ma expoziției, aleasă de organizatori: Palatul Par­lamentului, pe care l-ai plasat la marginea unui deșert inundat de baloane și de cămile.

- Era un loc care avea nevoie de o cu totul altă destinație. E un loc inutil. De la început și până acum, a fost o construcție de o inutilitate monstruoasă. Și azi, de pildă, parlamentarii noștri sunt mai numeroși decât cei ai SUA. Așa că am simțit nevoia să îl surghiunesc în deșert, printre cămile și baloane de aer cald.

- Cum ai pozat Casa Poporului?

- Fiind cocoțată pe un deal, a trebuit să o foto­gra­fiez de patru ori până să pot să o potrivesc și să-i gă­sesc unghiul corect. Prima dată am încercat cu tre­pie­dul de sol, după aia cu o schelă, apoi am dublat sche­la. Până la urmă, a trebuit să închiriez o ma­ca­ra, sin­gura care mi-a oferit un­ghiul și perspectiva co­rectă. Toate astea le-am făcut pe banii mei și ai unui partener de atunci.

- Și baloanele?

- Baloanele au fost luate din Slovenia, de la un festival de ba­loa­ne cu aer cald. Acolo am des­coperit cu plăcere că la ei plim­batul cu baloanele e ca fot­balul la noi. În weekend, ies să se dea cu baloanele cu aer cald. M-am dus în Slovenia pe banii mei. Unde am și zbu­rat cu baloanele - iar ăsta a fost darul or­ga­nizatorilor. N-am avut bani decât să merg cu o ma­și­nuță până în Slovenia, la festival, am condus 14 ore, am și dormit în mașină peste noapte. Și după ce ne-am cunoscut, organizatorii au fost foarte im­pre­sio­nați că am venit tocmai din România, numai ca să fotografiez acele baloane și pe ei. O plimbare cu un balon costa câteva sute de euro, iar ei ne-au dăruit un astfel de zbor splendid. Numai că, în momentul ateri­zării, a trebuit să sar din balon și să alerg disperat du­pă el, peste câmp, schimbând obiectivul în mers, ca să pot să-l pozez poposind pe pământ. Căci ba­loanele știi când pleacă și de unde pleacă, dar nu poți știi când și unde aterizează. Așa că le-am fugărit pe fie­care, peste câmp, cu mașinile.

- Și cămilele?

- După cămile am mers la Berlin. A fost primul meu contact cu cămilele și urșii polari. Și urșii polari din alt colaj de al meu sunt tot de acolo. Pentru că gră­dina zoologică berlineză e cea mai mare din Eu­ro­pa, iar animalele nu stau în cuști, ci după niște șan­țuri uriașe și garduri vii. Așa am putut să le pozez bine.

Duhurile jucăușe

- De ce ai ales să-ți numești, „Demoni", a doua serie de colaje?

- Nu m-am gândit la diavoli! Demonii mei sunt daimoni, mai degrabă. Nu am vrut să prezint o ome­nire urmărită de duhuri rele. Cei din colajele mele sunt niște demoni personali și jucăuși. Creații indi­viduale ale minții fiecăruia. Și nu-s răuvoitori. Căci noi ne alegem demonii. Poate că ni-i și creem. Iar ei sunt aici să ne și ajute, dar să ne și necăjească, aten­ționându-ne discret, atunci când rupem echilibre­le.

Epilog

- La sfârșit, vreau să te întreb cum a început colaborarea ta cu elitista galerie "H'art"?

- Eu am trăit și am lucrat retras, viața mea de artist era secretă și nici nu frecventam cercurile de plasticieni din București. Ei, și la un moment dat, în ianuarie 2015, m-am hotărât că ar fi bine să expun. Cineva, un bun prieten, mi-a recomandat "H'Art", despre care prea multe nu știam atunci, izolat cum fusesem. Și m-am dus cu un tub cu lucrări la d-l Dan Popescu, directorul galeriei. Iar acum, am această expoziție. Sunt încă ușor copleșit de colaborarea mea cu "H'Art", o galerie care are în portofoliu 20 de artiști români extrem de importanți, cu expoziții în țară și în străinătate. Și totul mi s-a întâmplat în doar șase luni.