Pelicanii
De sus, de pe meterezele de piatră bătrână a Cetăţii Enisala, cerul arată linişte până departe. Dobrogea e la picioarele tale. O hartă vie, deschisă ca o inimă care pulsează. Îi vezi liniile ca nişte artere, câmpiile nesfârşite de rapiţă haşurate în galben, verdele crud, unduitor al grâului, petele întunecate ale pădurii de lângă Visterna, balaurul uriaş de apă al Razelmului, ochiul deschis de pământ al Insulei Popina, smârcurile de stuf încă obosit ale lacului Babadag, colinele ca nişte cuşme pleoştite ale Tulcei, fâşia nelămurită de nisip şi piatră a Grindului Lupilor, iar dincolo, mai departe, totuna cu cerul, marea. Ca în orice hartă invizibilă, viaţa zvâcneşte imperceptibil, cu rosturile ei vechi, ca pământul pe care călcăm. Sunt turmele de oi şi capre de la poalele cetăţii, sunt pelicanii care se rotesc încet deasupra lumii, puncte albe, de îngeri uitaţi, întorşi acasă, după o pribegie aspră, sunt satele astea răsfirate ca nişte furnici, cu numele lor ciudate, cu poveştile lor ascunse, cu oamenii lor încă invizibili, pe care, încet, cu grijă, le vom scoate la iveală. Bogdan şi Claudiu sunt acum în Sarichioi, Cătălin, probabil, a ajuns în Sinoe, Ciprian trebuie să fie la Capul Doloşman, Cristian în Jurilovca, Sânziana poate fi oriunde, ca orice om scormonitor şi fără astâmpăr, Andrei e cu mine, aici, în inima unui loc bătrân, printre pietrele astea ca nişte oase, care odinioară străjuiau marea. Marea e departe acum, alungată de Grindul Lupilor. O clepsidră de nisip a tot curs vreme de secole, încet, tăcut, neînduplecat, până când marea s-a oprit acolo, în cordonul de nisip scurs din clepsidră, iar singura ei poartă de intrare spre cetate a rămas doar Gura Portiţei.Corăbiile mari n-au mai avut cum să treacă de limanele nisipoase, iar golful mării de odinioară a devenit, cu timpul, apa salmastră, dulce-sărată, a Marilor Lacuri. Razim, Goloviţa, Zmeica, Sinoe au fost cândva, înainte ca nisipul din clepsidra nevăzută să le închidă în pântecul Dobrogei, ape învolburate şi adânci ale Mării Negre. Aşa cum şi noi, oamenii ăştia mici, ajunşi pe meterezele unei cetăţi vechi, am fost cândva îngeri. Cum şi nouă ne-au rămas visul şi aripile ciuntite de demult. Şi ele, Marile Lacuri, măcar când albastrul de sus al cerului se lasă peste apele lor încremenite, când se întorc pelicanii, iar fâlfâitul aripilor lor uriaşe face ca văzduhul să se dea la o parte, şi ele, nu se poate altfel, trebuie să se viseze, din nou, mare. Înainte de toate, orice hartă invizibilă îţi va spune asta, un tărâm are un suflet al lui pe care-l simţi, atunci când e linişte până departe, cum vibrează. Iar un suflet, la fel ca orice suflet de pe lumea asta, nu are încotro, visează. Visează acelaşi vis, de când e lumea lume şi omul om. Să ne întoarcem de unde am plecat. Oamenii să fie iarăşi în Grădina Raiului, iar Marile Lacuri, pur şi simplu, mare. E un dor nelămurit aici, la Enisala, ajunge doar să închizi ochii ca să-l simţi cum se amestecă cu al tău. Eşti una cu Marile Lacuri, om, apă şi cer, toate laolaltă, tânjind împreună.
Peştele de aer
Istoria corăbiilor care ajungeau la Enisala a început să se şteargă, au rămas doar vestigiile peste care păşeşti şi care strigă să le asculţi, din inima unei hărţi invizibile. Ai ajuns aici, sus, şi ai vrea să vorbeşti despre harta afurisită care se zvârcoleşte în tine ca un şarpe, despre liniile ei care se suprapun şi se îndepărtează, despre senzaţia asta ca o ameţeală, că nimic nu se şterge, că totul rămâne, că, undeva, la picioarele tale, de acolo de unde Dobrogea se arată ca o inimă deschisă, te aşteaptă un peşte de aer gata să te înghită. Ai vrea să-i spui lui Andrei, că, uite, taică-miu a construit socialismul, în Babadagul de acolo, o fabrică de zahăr care astăzi e în ruine, că acum, uite, socialismul ăsta nu mai există, că tatăl meu credea în construirea lui, iar toate astea, astăzi, nu mai sunt, cum nici tatăl meu nu mai este, dar că, uite, Andrei, ele rămân într-o hartă a mea, invizibilă, şi nu se vor şterge niciodată. Dar nu-i spui, nu poţi, nu te simţi în stare, preferi să taci şi să adulmeci încet liniştea asta până departe. De sus, de pe meterezele cetăţii, soarele arde şi pluteşte ca un şarpe galben peste marile lacuri. Ai vrea să zbori într-acolo, până ajungi la mare. Ştii că e de ajuns să închizi ochii şi să zbori şi ştii că, dacă o să zbori de-adevăratelea, n-o să mai fii. O să cazi în gol de pe metereze, o să te faci una cu pământul. Aşa că mai bine închizi ochii. Rămâi pe pământ. Şi zbori.
Lupii
Şi se mai întâmplă ceva acum, aici, după ce socialismul a fost construit şi apoi dărâmat. După ce Razelmul a tot fost poluat, iar Gura Portiţei, calea dintre apă sărată şi apă dulce, închisă. Închisă de comunişti, pentru ca şi ultima rămăşiţă din marea de odinioară să rămână departe de Marile Lacuri. Un proiect absurd, care şi-a propus să scoată din apele salmastre ale Razelmului toată sarea mării de altădată. De mai bine de patru decenii, Razelmul e doar un lac de apă dulce. Nicio urmă din peştii marini nu mai poate fi găsită aici.
Şi se întâmplă ca şi unii oameni să nu mai înţeleagă nimic din toate astea. Pentru că au construit, fără să vrea, ceva ce nu trebuia construit - socialismul - şi pentru că, apoi, l-au dărâmat, fără să înţeleagă de ce, cu totul. Istoria s-a jucat cu ei, le-a râs în nas, i-a dat peste cap, i-a buimăcit. Mulţi şi-au pierdut rosturile, ordinea firească a lumii. Pescari din tată-n fiu au fost alungaţi de pe lacuri, trimişi acasă, făcuţi una cu pământul, ei, oamenii apelor, deveniţi peşti pe uscat, agricultori. Şi mulţi n-au înţeles. Şi s-au răzvrătit. Asta îmi spune Paul Condrat, în drumul nostru tihnit prin iarba înaltă, plină de insecte, spre Capul Doloşman. Peştele a început să dispară încet, odată cu comunismul, odată cu închiderea ultimei porţi a mării înspre Razelm. Gura Portiţei. Mai întâi sturionii, apoi chefalii, scrumbiile, tot peştele de apă sărată, care se adăpostea pe vremuri, un timp, în apele tăcute şi dulci-sărate ale lacului. Cei mai mulţi dintre pescari au fost alungaţi din setcile lor. De timpurile noi, de vremurile barbare, fără noimă, de după prăbuşirea balaurului socialist. Ca în basme: din capetele tăiate ale monstrului comunist a curs otravă, enorm de multă otravă, iar otrava asta s-a vărsat în lac, ucigându-l încet. Unii oameni s-au întors şi ei împotriva lacului, cu ură. I-au smuls cu forţa aproape tot peştele. Aşa fac oamenii când nu înţeleg, aşa e pe lume, "sunt oameni şi oameni", spune Paul Condrat.
Oamenii lupi
Oamenii
Rănile se vindecă. Îţi trebuie timp şi dragoste. Iar timpul are răbdare, aici, în Jurilovca, satul cu case albastre, scăldat în liniştea unui soare de amiază. Viaţa, viaţa simplă, viaţa firească, se ascunde după porţile caselor şi te aşteaptă să o întâmpini. Deschizi o uşă şi intri, iar oamenii te primesc: mătuşa Musia şi unchiul Efim, iar zâmbetul lor e totuna cu liniştea unui soare de amiază. Timpul are răbdare, timpul s-a oprit într-o curte cu pisici, cu un copil, nepotul lor, care se învârte în jurul soarelui până ameţeşte, cu oamenii ăştia doi care au trăit o viaţă, au trecut prin timpuri şi încă îşi zâmbesc unul altuia ca în prima zi: liniştea unui soare de amiază. Uite-i, sunt oamenii care, de fapt, duc lumea mai departe fără s-o ştie, doar prin iubirea lor simplă şi firească. Doi tineri de 70 de ani, care încă se mai joacă unul cu altul, ca nişte copii. "Uuuu uuu", o strigă Efim pe Musia, "uuuu uuu", îi răspunde Musia din grădină. Aşa trebuie să arate Moş Crăciun, mă gândesc, când îl privesc pe Efim Zenovei. Sfătos, senin ca ochii lui albaştri, cu barba colilie, de adevărat creştin starover. Ştie şi el asta, şi râde cu poftă, i se mai spune când ajunge la oraş, când intră în vreo farmacie sau aiurea, "cu ce vă pot servi, domnule Moş Crăciun?" Ea, Musia Zenovei, îşi ţine zâmbetul pe dinăuntru, i-l ghiceşti cu coada ochiului, atunci când crede că nu e privită. Ne aşezăm la masă, peştele n-a dispărut din lacuri chiar de tot, ajunge în farfurii şi pentru ciorbă, şi pentru plachie, ajunge pentru fiecare zi. Lumea merge mai departe în cercurile ei largi, neabătute. "O să-ţi pierzi credinţa", îi spunea mama fiului Efim, atunci când a plecat din sat să facă şcoala militară. L-au tuns, i-au tăiat barba, i-au schimbat numele, i-au zis Vasile. Nu te jucai cu orânduirea comunistă. La nunta cu Musia, s-a temut să nu fie văzut la biserică. Să nu fie alungat, să nu i se facă dosar. Vremuri în care trebuia să păşeşti cu grijă, ferit, dacă voiai să-ţi ţii lumea şi obiceiurile. Şi uite-l: acum, la masă, cu barba lungă de starover, rugându-şi nepotul să citească din Biblia scrisă în slavona veche. Credinţa n-a putut fi alungată de vremuri, şi nici dragostea, şi nici oamenii.Apoi Musia, Musia Zenovei, rămasă orfană de tată, încă de la un an. El, tatăl, ofiţer în armata regală, împuşcat în gât de ruşi. Chiar de ruşi! Ajunsă, la doar doi ani, la Mânăstirea Vovidenia de la Slava Rusă. "Dă-ne-o nouă", i-a spus o mătuşă, maică în mânăstire, mamei sale, "noi măcar avem pâine". Unsprezece ani a rămas Musia în mânăstire, printre maici, printre icoane şi interdicţii, unsprezece ani grei "pentru o copilă aşa de năzbâtâioasă ca mine". A şi fugit de acolo şi s-a întors acasă, pe jos, 30 de kilometri până în Jurilovca. Doar că n-a putut să stea, a trebuit să se întoarcă la mânăstire. Vremurile erau grele. La Vovidenia încă mai era pâine. Acum, nu-i pare rău de nimic. Copilăria ei printre maici, mătănii şi ascultări a întărit-o, a făcut să vadă viaţa cu alţi ochi, să se bucure pur şi simplu de ea. Ea e cea care ştie că în ziua Sfântului Simon, el, sfântul, coboară pe pământ şi binecuvântează toate plantele, pentru ca ele să capete puteri magice. Ea le culege, ea cunoaşte rostul fiecărei flori în parte, ea ştie cu ce şi cum se vindecă rănile. Rănile văzute, rănile nevăzute. Ea şi cu bărbatul ei duc viaţa mai departe, simplu, aşa cum trebuie să fie. Ei, Musia şi Efim Zenovei, mă ajută să-mi peticesc harta şi să merg mai departe. S-o iau de la capăt, din nou, cu Dumnezeu înainte, spre Capul Doloşman.
Acum, în liniştea unui soare de amiază, lângă Marile Lacuri, într-un sat cu case albastre, care a învăţat să-şi ducă viaţa mai departe, dincolo de vremuri şi de vitregii.
Fereastra
Privesc Razelmul prin fereastra bisericii. Atât a mai rămas din ea: o fereastră. Şi e de-ajuns. Privesc Razelmul prin fereastra primei biserici creştine de pe pământul României de azi. Aici, la Capul Doloşman, unde marele lac era cândva doar Mare. O privire până departe, până în pântecele lumii, peste ape şi cer, peste tot ce a fost, a rămas şi va fi vreodată. Simt pământul ăsta bătrân cum foşneşte sub picioarele mele încremenite, simt mirosul nebun de mentă, simt cum roiul de insecte m-a învăluit cu totul, ca o aură. Şi mai simt cum ruinele cetăţii, zidurile astea pitice, năpădite de ierburi, cresc în jurul meu, se înalţă şi mă înghit, mă zidesc înăuntru pentru totdeauna. Pietre, ruine, iarbă, fiinţe zălude care zboară, apă, cer, pământ. Fereastra bisericii mele, harta vie, invizibilă a lumii. E a mea, numai a mea şi se ridică singură, acum, fără ca măcar să ştiu. Am căutat-o şi am găsit-o. Am găsit-o cu ochii închişi, e în mine şi zvâcneşte. O văd, o aud, o miros, o pipăi. Numai aşa se poate ridica, numai aşa poate dăinui, cu mine, zidit înăuntru, ca într-o altă poveste, de demult. De aici, de la fereastra bisericii ăsteia, începe povestea Marilor Lacuri. Lacuri ce au fost cândva o mare. De aici începe visul. De aici începem noi. Harta asta invizibilă care se trasează numai şi numai cu sufletul. Pe care, măcar în viaţa asta, trebuie s-o scriem până la capăt. Aş vrea să rămân în genunchi şi să mă rog. Dar nu ştiu prea bine cum. Prefer să tac şi să adulmec încet liniştea asta până departe. Să închid ochii, să zbor şi, cu voia lui Dumnezeu, să scriu.
Fotografii de CLAUDIU TÂRZIU