Bunicul şi vioara
- Profesia ta de prezentatoare TV împinge în umbră o parte extrem de frumoasă a vieţii tale, pe care aş vrea s-o evoci pentru cititorii revistei noastre. La "bază", tu eşti violonistă, urmaşă directă, pe linie de familie, a unei "legende": marele violonist Ion Voicu, supranumit "Paganini", care ţi-a fost bunic. Şi povestea muzicală nu se opreşte aici. Tatăl tău este dirijorul şi politicianul Mădălin Voicu, iar fratele tău mai mare, Mădălin Voicu Jr., este un reputat pianist.
- Bunicul a remarcat de foarte devreme că aveam datele necesare unui bun violonist, aşa că după ce am împlinit cinci ani, a început să mă dăscălească, să mă introducă în studiul viorii. Ăsta a fost începutul... După moartea lui, am intrat la Liceul de muzică "George Enescu", deşi multă vreme mi s-a părut că nu-mi place acest instrument care mă ţinea ore în şir cu arcuşul în mână. Voiam şi eu să ies pe-afară, să mă joc cu copiii, să mă plimb cu fetele... Abia la paisprezece ani s-a produs un declic şi am realizat că, deşi e foarte dificil de studiat, vioara chiar îmi plăcea. N-aş putea să-ţi dau o explicaţie pentru ce s-a întâmplat, nu ştiu cum am ajuns aşa de brusc la convingerea asta! Cert e că după această "trezire", m-am pus cu burta pe carte, cu multă pasiune şi cu o mare dorinţă de a face performanţă artistică. De altfel, nici nu aveam de ales. Crescând, devenisem conştientă de valoarea muzicală a bunicului şi a tatei şi mă simţeam cumva datoare să nu dezamăgesc. Mai ales că aşteptările profesorilor în ceea ce mă privea erau foarte mari.
- Când ai realizat că bunicul tău, care îţi pusese vioara în mână, era, de fapt, un mare muzician?
- Pe la nouă-zece ani, când la şcoală, sala de concerte a primit numele lui şi cu această ocazie a fost organizat şi un concert memorial. Abia atunci am înţeles că sunt nepoata unei somităţi şi că toată lumea se aştepta ca şi eu să cânt la vioară excepţional. O vreme m-am simţit destul de apăsată de presiunea acestor nume impozante din familie, al bunicului şi al tatei, dar, ulterior, mi-am dat seama că eu sunt eu şi că trebuie să-i fac pe oameni să mă perceapă ca atare, ca pe o fiinţă de sine stătătoare, şi-atunci m-am relaxat. Oricum, presiunea asta nu mi-a afectat niciodată sentimentul de mândrie pe care îl am: că sunt nepoata lui Ion Voicu şi fiica lui Mădălin Voicu!
Muzică şi pupături
- Cum e să creşti într-o familie cu personalităţi aşa de celebre?
- Celebritatea nu i-a împiedicat niciodată pe bunicul şi pe tata să fie cât se poate de normali şi de afectuoşi. Să fi putut vedea atmosfera din familia noastră: multă dragoste, multă căldură, multă tandreţe, multe îmbrăţişări, un capitol la care campion era tata. Când eram mică, mă pupa atât de înfocat, încât, de fiecare dată când mă "ştampila", eu mă ştergeam cu mâna pe obraz, iar el, amuzat, îmi zicea: "Iar te ştergi? Hai să te mai pup o dată!" (râde) Am crescut într-o casă vie - cu prieteni, cu petreceri, cu glume, cu dans, cu muzică - aşa cum erau şi casele bunicilor. De altfel, vizitele între noi erau nesfârşite: când mergeam noi la bunici, când veneau ei la noi... "Tataii", bunicul Ion Voicu, era, la rândul lui, un om foarte cald, blând, generos şi amuzant. Din păcate, a murit pe când eu aveam abia şapte ani, aşa că am destul de puţine amintiri cu el, însă cea mai pregnantă e aceea legată de ouăle de ciocolată. Când a început să mă înveţe să cânt la vioară, ca să mă impulsioneze, fie că interpretarea mea era corectă, fie că mai greşeam ceva, la sfârşit, Tataii mă ducea la un magazin aflat în vecini şi-mi cumpăra ouă de ciocolată, despre care ştia că erau preferatele mele. Iar când bunica îl admonesta, spunându-i: "Nu-i mai da ouă de ciocolată, că nu mai mănâncă la masă!", el îi răspundea cu un calm imperial: "Lasă, dragă, că a cântat bine! Merită fetiţa!". Şi dacă tot am pomenit-o, să-ţi povestesc şi de bunica. Ea se trage din familia Cantacuzino şi, într-adevăr, îşi onorează originea: e o femeie manierată, extrem de elegantă, de o vastă cultură şi cu o atitudine regală. De altfel, porecla ei e "Contesa". Sau, mai degrabă a fost, fiindcă atunci când eram mică, nu puteam să-i spun Buni şi varianta cea mai apropiată pe care am reuşit s-o rostesc a fost Buti, iar apelativul acesta l-a preluat întreaga familie. Ceea ce nu a supărat-o, fiindcă are un simţ al umorului foarte dezvoltat. Ea a fost cea care s-a ocupat de mine şi mi-a pregătit apariţiile în societate, ea m-a învăţat noţiunile de bază din domeniul istoriei artei, dar tot ea m-a învăţat şi cum să mă rujez. (râde) Nici nu-i era greu să-mi captiveze atenţia, căci eram gata fascinată de prezenţa ei aşa de elegantă şi de decorul rafinat în care trăia: mobilă stil, porţelanuri, cărţi, tablouri etc. Şi azi, când merg la ea, parcă mi-e şi teamă să mă aşez pe canapea, căci e o piesă foarte valoroasă. (râde) În plus, e o colecţionară împătimită. Are tot felul de minuni: o colecţie de cutiuţe foarte preţioasă, o colecţie de mănuşi din dantelă, o alta de binocluri de operă... De fiecare dată când ne vedem, o întreb ce noi achiziţii a mai făcut, prilej cu care trecem în revistă un veritabil inventar de artă.
- Din galeria de portrete a familiei Voicu nu pot lipsi mama şi tatăl tău...
- Mama era figura cea mai severă din familie: când îi auzeam paşii pe parchet, ştiam că vine la mine să mă verifice sau să mă dojenească. Ea a dus greul în ceea ce a privit educaţia mea. Tata, fiind extrem de ocupat, mă prelua doar seara: mă corecta când studiam la vioară şi avea grijă să n-o iau "razna", adică să nu mă machiez prea tare, să nu am fusta prea scurtă, să nu uit de mine prin cluburi. Ceea ce nici nu am făcut. Am început să ies în cluburi după ce am împlinit optsprezece ani şi nici atunci în exces. Înainte aveam de făcut teme, de studiat la vioară, de repetat cu orchestra (orchestra "Lyceum Strings", a Liceului de muzică "George Enescu")... În ce-l priveşte pe tata, el este un adevărat personaj: un om care mereu vrea să înveţe, să se perfecţioneze şi să se ţină în pas cu timpul, iar asta nu doar în domeniul muzicii, ci în toate sferele culturale şi în tot ceea ce ţine de viaţă, în general... Mai puţin pe partea cu tehnica, pe care nu dă doi bani. De când îl bat la cap să-şi ia un telefon "normal", modern, cu touchscreen... El are un telefon "antic" şi abia ce a învăţat să dea sms-uri şi să pună smiley faces. (râde) E un om extraordinar de sufletist şi de generos, e genul care îşi dă literalmente cămaşa de pe el dacă întâlneşte un sărman, pe cineva aflat în nevoie. E foarte iubitor, foarte cald, foarte haios, dar are şi un soi de nervozitate, o formă de lipsă de răbdare, care se accentuează atunci când e obosit. Sau când îi e foame. O trăsătură pe care am moştenit-o şi eu - când ne e foame, nu te mai înţelegi cu noi. Lasă-ne să mâncăm ceva şi după aceea stăm de vorbă despre ce vrei tu.
Marea "trădare"
- Urmează o mare întrebare: cum se face că după o copilărie petrecută într-o casă plină de muzică, după ce ai absolvit un liceu cu profil muzical şi toată lumea îţi aştepta apariţia pe scena Ateneului, tu ai ales Facultatea de Jurnalism?
- Adevărul e şi mai crud! Am dat admitere la Conservator şi am şi intrat - o instituţie în care accesul e foarte greu şi reuşita este comparabilă cu o adevărată victorie. Numai că, în paralel, fără ca tata să ştie, m-am înscris şi la Mediapro, la Regie de Teatru şi TV. Şi, un an de zile, am mers cu ambele, în paralel. Dar după acel an, am decis că vreau să renunţ la Conservator, pentru că nu-mi plăcea atmosfera. Totul era mult prea didactic şi monoton, mă simţeam îngrozitor de sufocată, parcă am fi fost nu la şcoală, ci într-o închisoare. Aşa că, într-o zi, l-am invitat pe tata la un restaurant şi, în timp ce aşteptam mâncarea, i-am făcut anunţul. Mă gândeam că o să ia foc, dar, spre marea mea surprindere, după o pauză de câteva secunde, foarte calm, m-a întrebat: "Da' de ce?". I-am explicat, l-am asigurat că, totuşi, nu vreau să abandonez vioara şi atunci, la fel de calm, mi-a zis: "Bine! N-are niciun rost să mă opun, că tu, dacă nu vrei să faci ceva, nu faci! Da' dacă renunţi la Conservator, ce faci în loc?". I-am expus planul B, acela cu regia şi televiziunea, şi cu asta discuţia s-a încheiat.
- De unde pasiunea pentru televiziune?
- De mică eram fascinată de ştiri. Seara, când începea Jurnalul, eu şi bunicul eram nedezlipiţi din faţa televizorului. Apoi, de două ori am fost în platoul emisiunii "Duminica în familie", a Mihaelei Rădulescu. Fusese invitat tata şi m-a luat şi pe mine. Mi-am dat seama că mă simţeam cât se poate de relaxată printre camere de filmat şi reflectoare, că-mi plăcea forfota din culise, dar şi de pe platou... Aşa m-a cuprins pasiunea. Ca atare, după ce-am terminat cu Conservatorul, am continuat la Mediapro şi, după încă un an, am dat admitere şi la Universitatea Hyperion, la Jurnalism Radio şi TV, unde am şi absolvit. În paralel cu şcoala, în 2008, m-am angajat la MTV. Apoi m-am mutat la "Music Channel", unde prezentam ştirile muzicale şi mondene, dar şi un "Top Latino", după care am făcut pauză un an, pentru ca apoi să revin, angajându-mă la "Dolce Sport", unde am avut o emisiune a mea. Şi de-acolo am ajuns aici, la TVR1, unde-mi place cel mai mult, fiindcă am cel mai mult de învăţat.
- Eşti coprezentatoare a emisiunii "Se zice că...". Ce te "ademeneşte" în ceea ce faci?
- Proiectul acesta a venit ca o provocare pentru mine. Este mult mai complex şi mai dificil decât toate cele anterioare. Mi-am dorit mult o emisiune a cărei ştachetă să fie mai sus decât ceea ce am cunoscut eu până acum. Punctual, "Se zice că..." are un format de tip magazin, cu subiecte de discuţie variate, care implică multă documentare din partea mea, şi invitaţi de calitate, de la care am ce învăţa.
- Cu vioara ce-ai mai făcut? Ai pus-o în cui? Ţi-ar fi oferit un destin special...
- Continuu să studiez la vioară, deşi într-un ritm mai lejer. Şi chiar am în minte două proiecte: un recital, împreună cu fratele meu, Mădălin Voicu Jr., eu la vioară, şi el la pian, dar şi un concert cu orchestră şi cu tata dirijor. Pe de altă parte, m-a bătut gândul să încep să cânt şi cu vocea. Îmi place foarte mult să cânt! Am, totuşi, nişte reţineri, căci nu-mi place felul în care funcţionează industria muzicii din România şi mai ales perspectiva asupra artiştilor. E o viziune superficială, lipsită de respect, nu se ia în considerare valoarea, ci, mai curând, mondenitatea personajului.
Despre iubire, cu drag
- Pe agenda dorinţelor tale mai există priorităţi?
- Da, mai am o pasiune înrădăcinată adânc: călătoriile. Îmi place să vântur lumea, să descopăr locuri şi oameni noi, cu cât mai diverşi ca structură, cu atât mai bine. Nu pot să rezist acestei chemări a necunoscutului! E ceva mai presus de mine. Supremul vis ar fi să fac înconjurul pământului, deşi nu neapărat în balon! În rest, viaţa mea e plină de priorităţi normale: dimineţile, încerc să-mi impun să mănânc câte ceva (eu n-aş mânca deloc, dar ştiu că aşa e sănătos), apoi ies la plimbare cu căţeluşa mea, Dolly, care e cea mai minunată din tot universul, după care merg la sală sau alerg în parc, în funcţie de stare, apoi, merg la televiziune sau, dacă am liber, mă uit la nişte seriale pe care le urmăresc cu asiduitate ori ies cu prietenele mele în oraş. Iar în week-end-uri, merg la o cafea în Centrul Vechi, într-un club sau, dacă apare vreun film bun, la cinematograf. Asta, când nu plec din Bucureşti.
- Dragostea nu figurează în agenda ta? La 26 de ani, ar trebui să fie prima dintre priorităţi...
- Chiar este, vizează tot timpul locul întâi. (râde) Iubirea e cea mai importantă pentru mine, nu cred c-aş putea să exist fără ea. Mie, sentimentul de iubire, faptul de a iubi pe cineva şi de a mă şti iubită, îmi dă o stare de linişte, de beatitudine şi îmi dă echilibru. Fireşte, sunt conştientă că nu întotdeauna poveştile de iubire au final fericit. Există şi eşecuri, lacrimi şi suferinţă. Dar cine nu riscă nu câştigă! Dragostea ca-n filme nu se găseşte pe toate drumurile, deşi dorinţele mele nu sunt ieşite din comun: am nevoie de un om iubitor, cald, înţelegător, blând, care să ţină cu casa, care s-o iubească pe Dolly şi, obligatoriu, care să nu mă mintă. Minciuna e incompatibilă cu ideea de cuplu, nu o tolerez sub nicio formă. Dacă m-ai minţit, s-a terminat. Adevărul, oricât de dureros, e de preferat minciunii.
- Şi actualul tău prieten are toate aceste calităţi?
- Le are pe majoritatea. (râde)
- Tatăl tău, domnul Mădălin Voicu, s-a arătat mereu mândru de apartenenţa sa la etnia ţigănească. Subscrii la ea şi tu sau această încrengătură te stânjeneşte?
- Nu mă stânjeneşte deloc, dimpotrivă, ader la ea, deşi la mine sângele ţigănesc e mai diluat, adică apartenenţa mea la această etnie e într-un raport de doar o pătrime. Însă niciodată nu am ascuns lucrul ăsta şi niciodată nu m-am simţit ruşinată. Mi s-a părut ceva firesc, mai ales că am fost crescută cu credinţa că oamenii buni şi cinstiţi sunt buni şi cinstiţi indiferent de etnie, aşa cum oamenii răi şi necinstiţi sunt răi şi necinstiţi indiferent de etnie. E adevărat că imaginea rromilor, la modul general, nu e una tocmai pozitivă, dar asta se datorează faptului că "uscăturile" au fost mai vizibile decât "vârfurile". Există o mulţime de rromi sau ţigani, cum vrei să le spui, care sunt corecţi, educaţi, cu bun simţ. Cred că ar fi mai util, pentru noi toţi, să nu mai judecăm oamenii aşa, la grămadă, şi nu doar în alb şi negru.
- Crezi că sfertul ăsta de sânge ţigănesc ţi-a dăruit ceva special?
- Ţiganii sunt foarte sufletişti, foarte iubitori şi extraordinar de ataşaţi de ideea de familie. E posibil ca moştenirea aceasta să fi întărit aceste trăsături ale familiei noastre.
- Pentru cei care citesc acest interviu ai vreo reţetă de viaţă?
- "Totul se întâmplă cu un motiv" - ăsta e principiul meu. Sunt sigură că, ceea ce gândeşti, aia ţi se întâmplă. Întotdeauna încerc să mă văd în contexte pozitive, ca să atrag realităţi pozitive.