Zeii nu se lasă văzuţi
"Niciunui muritor nu i se va permite vreodată să păşească pe culmea muntelui Kailash, acolo unde, printre nori, se află lăcaşul zeilor. Cel care va îndrăzni să pornească către vârful Muntelui sfânt şi va vedea chipurile zeilor va fi pedepsit cu moartea!" - glăsuiesc mai toate scrierile străvechi tibetane. Cu toate astea, în ultimele decenii, mai multe echipe de alpinişti, nesocotind acest avertisment, au purces pe munte, în încercarea temerară de a cuceri unul dintre cele mai misterioase masive ale lumii. Pare de necrezut, dar toţi cei care au pornit în ascensiune s-au confruntat cu schimbări bruşte de vreme, au întâmpinat pe traseu obstacole aproape imposibil de trecut, au trăit experienţe misterioase, toate aceste fenomene inexplicabile determinându-i pe aventurieri să facă cale întoarsă.
În anii '20 ai secolului trecut, alpiniştii britanici Hugh Ruttledge şi R. C. Wilson au realizat prima expediţie pe muntele Kailash, fiecare pornind pe un traseu diferit. Ruttledge era convins că va putea urca înspre vârf de pe latura nordică a masivului, însă odată ajuns la poale, a descoperit dezamăgit că varianta aleasă era extrem de grea. Cu toate astea şi în ciuda condiţiilor meteo nefavorabile, alpinistul şi-a continuat traseul către est şi, într-un final, a găsit o cale de acces către culmea muntelui. Se făcuse însă mult prea târziu, temperatura scăzuse neaşteptat pentru acea perioadă a anului, orizontul se acoperise de pâcle, şi Ruttledge a fost forţat să se întoarcă la bază.
Cu aceeaşi experienţă meteo stranie s-a confruntat şi colonelul Wilson, care pornise pe partea opusă a masivului, cea de sud-vest. Tocmai când descoperise un traseu accesibil către piscul muntelui, ninsori abundente au început să cadă, făcând ascensiunea imposibilă.
Câţiva ani mai târziu, geologul şi alpinistul australian Herbert Tichy cerea permisiunea liderului regional să escaladeze muntele. Se spune că acesta l-ar fi refuzat, spunându-i: "Numai un om absolut fără de păcat ar putea urca pe muntele Kailash. Iar un asemenea om nu există pe Pământ! Pentru fiece muritor, pereţii muntelui sunt ca de cristal; ar trebui să zbori până sus, pentru a-i putea atinge piscul."
În anul 1980, guvernul chinez i-a oferit celebrului Reinhold Messner, supranumit "alpinistul cu două inimi", oportunitatea de a porni în ascensiune pentru cucerirea vârfului Kailash. Din motive necunoscute, Messner a abandonat ideea în ultimul moment. Se spune că germanul şi-ar fi schimbat decizia, avertizat fiind că această tentativă ar putea avea asupra lui consecinţe nefaste. Tot în anii '80, un grup de turişti americani s-au aventurat în escaladarea muntelui de necucerit. Total nepregătiţi fizic şi prost echipaţi, şi încercarea lor s-a soldat cu un eşec. Dar finalul avea să vină câţiva ani mai târziu, când, potrivit legendelor locale, alpiniştii americani, în vârstă de aproximativ 30 de ani, ar fi îmbătrânit peste noapte. Unghiile le crescuseră nefiresc de mult, iar părul le albise în două săptămâni!
O taină mai presus de înţelegerea omului
Deşi fenomenul scurgerii mai rapide a timpului a fost studiat de mai mulţi cercetători, nu s-a putut încă oferi nicio explicaţie ştiinţifică. Singura lămurire se regăseşte tot în scrierile tibetane, în care se spune că muntele este protejat de forţe superioare, care au puterea de a modifica realitatea şi timpul. În acest context, nu putem să nu ne întrebăm dacă aceste legende nu au cumva un sâmbure de adevăr! Altfel, cum s-ar putea explica mărturiile a zeci de oameni care povestesc că în apropierea muntelui au simţit energii puternice şi au avut trăiri misterioase? "Sunt alpinist experimentat, am realizat zeci de expediţii pe crestele Munţilor Himalaya, dar ceea ce am trăit în ascensiunea pe acest munte depăşeşte înţelegerea mea", povestea alpinistul rus Serghei Cistiakov, în anul 2007, după incursiunea, de asemenea nereuşită, pe muntele Kailash.
"Când ne-am apropiat de poalele masivului, inima îmi bătea cu putere. Aveam în faţa ochilor muntele sacru, muntele despre care se spune că nu poate fi învins. Mă simţeam nevolnic în faţa măreţiei lui şi mi-era teamă că voi fi şi eu, ca şi predecesorii mei, înfrânt de magia lui. După ce am început ascensiunea, atât eu, cât şi alţi membri ai echipei noastre, am început să ne plângem de dureri de cap puternice. Ne-am gândit că acestea au fost provocate de lipsa de oxigen, dat fiind faptul că ne aflam deja la o altitudine destul de ridicată. Câteva ore mai târziu, senzaţiile stranii s-au intensificat. Aveam picioarele grele, ca de plumb, şi abia dacă le mai puteam târî. Mă simţeam extrem de vlăguit şi, deodată, am devenit subjugat de gândul că nu am ce căuta pe acest munte, că trebuie în mod obligatoriu să mă întorc! Deşi ideea era bine formulată în mintea mea, gura îmi era încleştată. Voiam cu orice preţ să le comunic colegilor mei decizia de a face cale întoarsă, dar eram complet neputincios. Imediat ce am început coborârea, m-am simţit ca eliberat. Trupul mi s-a detensionat, muşchii s-au descătuşat, aveam impresia că păşesc ca în stare de imponderabilitate. O energie puternică, binefăcătoare, m-a invadat. În ciuda eşecului, mă simţeam mai fericit ca niciodată!" - relata ulterior alpinistul.
Abia la câteva zile de la întoarcerea de pe munte, Serghei Cistiakov a aflat cu uluire că în folclorul local există o legendă care spune că duhurile muntelui trimit asupra omului care îndrăzneşte să păşească pe crestele sale amuţirea, încleştarea limbii. "Sunt ferm convins că avertismentele din scrierile tibetane nu sunt simple născociri şi că trăirile pe care zeci de alpinişti le-au experimentat de-a lungul anilor nu sunt doar coincidenţe! Există prea multe indicii care ne semnalează că aici se ascunde o taină al cărei înţeles, cel mai probabil, omul nu este încă pregătit să îl priceapă!"
Poarta de intrare în Şambala
Din timpuri străvechi, masivul a fost venerat de toate popoarele din Asia, fiind considerat sacru în patru religii: hinduism, budism, jainism şi şamanism. Conform miturilor cosmologice ale acestor religii, muntele Kailash reprezintă "Axis mundi", centrul Universului, locul de naştere al întregii lumi şi liantul dintre Cer şi Pământ. În hinduism, muntele Kailash este considerat a fi lăcaşul lui Şiva, zeul distrugerii, văzut ca o forţă pozitivă, căci în religia hindusă distrugerea este o urmare firească a creaţiei. În budism, aici locuieşte Buddha, iar în jainism, pe acest munte, Rishabha, creatorul religiei, a atins moksa, starea de iluminare şi eliberare.
Conform unor teorii moderne, muntele Kailash ar fi gol în interior şi ar reprezenta poarta de intrare în Şambala, ţinutul de unde marii înţelepţii guvernează Lumea. Cel puţin aşa afirmă profesorul rus Ernst Muldaşev, medic oftalmolog, renumit în Rusia pentru incursiunile sale inedite din Tibet. În urmă cu câţiva ani,
Muldaşev, împreună cu mai mulţi specialişti în geologie, fizică şi speologie, au realizat o expediţie în Podişul Tibet în încercarea de a descifra tainele muntelui Kailash. Timp de câteva luni, ei au poposit la poalele masivului, au studiat şi cartografiat zona, au cules legende şi mărturii unice despre fenomenele ce se petrec în jurul muntelui misterios. "Liniştea nopţii era adesea întretăiată de sunete stranii, care se auzeau din pântecele muntelui. Într-o noapte, atât eu, cât şi colegii mei, am auzit foarte clar zgomotul produs de o cădere de pietre care, fără îndoială, venea de undeva din interior. Sunt convins că muntele Kailash nu este o formaţiune geologică naturală, ci o piramidă realizată în vremuri imemoriale în care stau ascunse taine nebănuite", povestea Ernst Muldaşev.
Oricât de fantezistă ar părea această presupunere, ea a fost confirmată de geologii care au studiat topografia şi structura muntelui. Aceştia au adeverit că masivul are o formă piramidală şi, asemeni altor mari piramide ale lumii, are laturile orientate către cele patru puncte cardinale. Mai mult decât atât, conform ipotezei controversatului cercetător rus, altitudinea muntelui ar varia de la an la an, dar media sa ar fi de 6666 de metri. Între altitudinea masivului, Polul Nord, Polul Sud, ansamblul neolitic misterios de la Stonehenge şi marile piramide din Egipt ar exista o corelaţie şi o similitudine uimitoare. Se pare că distanţa dintre muntele Kailash şi monumentul de la Stonehenge ar fi de 6666 de kilometri. Aceeaşi cifră o reîntâlnim şi între Kailash şi Polul Nord, în timp ce până la Polul Sud sunt 13.332 de kilometri, adică dublul numărului iniţial. Numerologii susţin că 6666 este numărul care simbolizează Absolutul şi că acesta nu poate fi încifrat întâmplător în enigma muntelui Kailash.
În ultimii ani, se vorbeşte tot mai des despre teoria conform căreia, în urmă cu milenii, Pământul ar fi fost vizitat de civilizaţii necunoscute, care şi-ar fi lăsat puternic amprenta în istoria omenirii. Se presupune că ansamblurile misterioase ale lumii, cum ar fi monumentul de la Stonehenge, piramidele din Egipt sau cele din America de Sud ar fi fost construite sub supravegherea şi la indicaţiile acestor civilizaţii nepământene. Ernst Muldaşev susţine că piramida din platoul Tibetului se află în centrul acestor edificii, cu care este interconectată prin tuneluri subterane imense. "Poate că Şiva, Tirthankara Rishabha sau alţi zei despre care tibetanii cred cu tărie că trăiesc în inima muntelui Kailash nu au fost decât fiinţe de pe alte planete care deţineau tehnologia necesară pentru a construi astfel de structuri impresionante."
Apa vie şi apa moartă
Nu departe de poalele muntelui Kailash se găsesc două lacuri, pe cât de spectaculoase, pe atât de neobişnuite: Manasarobar - a cărui apă se spune că este tămăduitoare, şi Rakshastal, lacul cu "apă moartă". Cele două întinderi de apă par a străjui muntele Kailash, formând împreună un tablou impresionant şi, în acelaşi timp, enigmatic. Manasarobar, numit şi "Lacul Vieţii", reprezintă în tradiţia hindusă personificarea purităţii. Se spune că cel ce bea fie şi o înghiţitură din "apa vie" a lacului va fi purificat de toate păcatele săvârşite pe parcursul întregului şir al reîncarnărilor sale. Mii de pelerini din întreaga lume vin aici să se "spele de păcate" şi să soarbă din elixirul care, după moarte, îi va purta în împărăţia Zeului Şiva.
În dreapta lacului, despărţit doar de o limbă de pământ de acesta, se întinde Lacul Rakshastal, denumire care în limba sanscrită înseamnă "Lacul Diavolului". Apele sale sunt complet diferite de cele ale "vecinului" său, popoarele băştinaşe considerându-le a fi vătămătoare pentru trup şi suflet. Paradoxal, în timp ce apa Lacului Manasarobar este dulce şi limpede precum cristalul, apele Lacului Rakshastal sunt sărate şi mereu învolburate.
Indiferent de anotimp, "Lacul Diavolului" este mereu înnegurat de furtuni, pe când la doar câţiva kilometri, pe luciul apei Lacului Manasarobar străluceşte, în toată măreţia sa, soarele!
Poate că va trece vremea şi enigmele care învăluie întreaga regiune a Muntelui Kailash îşi vor dezvălui tainele. Poate că atunci va putea fi pătruns şi înţelesul vechilor scrieri ale marilor înţelepţi budişti care spun: "Odată ce aţi atins culmea muntelui, nu vă opriţi, ci mergeţi mai departe în ascensiunea către Ceruri!".