BABU ION. Cântece pentru păsări şi brazi
"Asta-i prima zicere pe care am învăţat-o la fluieră. Se cheamă «De-a merge după oi»", îmi spune Babu Ion şi apoi tace. Stă aşa, cu privirea pierdută pe muntele ce se vede prin ferestruica deschisă a odăii. Aşezat pe masă, în faţa lui, fluierul e îmbrăcat într-o folie de alamă răsucită în spirale, încrustată cu sori şi stele mărunte. Străluceşte ca aurul, şi patina celor peste o sută de ani îl face să pară un obiect ritualic, ce urmează să deschidă porţile altor lumi. Poate de-asta şi stă Babu Ion cu palmele aşezate pe masă, de parcă ar urma să facă o metanie. Mâinile lui, ţepene de muncile grele de-o viaţă, au pielea arsă de soare şi vânturi. Sunt crăpate ca nişte scoarţe de copac, cu degetele groase şi răşchirate. Tot cu privirea aţintită departe, spre zarea largă a ferestrei, bătrânul ia fluierul şi îl duce la gură. Degetele încep să se mişte peste stele şi sori şi un murmur duios începe să crească, ca un fior, prin aerul subţire de primăvară, încărcat de mirosul pomilor înfloriţi. Porţile altor lumi s-au deschis şi Ion este din nou un copil, un fecioraş bălai, ce duce mieii la păscut în zorii zilei. Oile sunt deja sus, în munte, doar mieii au rămas în ocol. Trebuie duşi la păscut până ce soarele răsare, căci după ce razele lui ating iarba, mieii nu o mai mănâncă. O oaie bătrână conduce cioporul de miei, şi Ion păşeşte în urma lor, cântând la fluier prima melodie învăţată de la un bătrân din sat. Are pe cap un clop ciobănesc mic şi negru, o cămaşă albă, încinsă cu sfoară, peste care poartă o vestă de lână. Cântecul lui sună acum ca şi atunci, plutind pe deasupra pământului, peste miei şi peste florile înflorite, peste iarba crudă, trezită de primăvară. Lumile se amestecă, sunt toate deodată, Babu Ion e şi copilul cu clop, şi bătrânul de-acum. O viaţă topită într-un cântec.
"Am pchicat într-o zi şi am rupt fluiera. Fai, ce jele o fo pe mine! Cât am plâns! Că mai crescusem şi trebuia să merg cu oile în munte, şi eu fără fluieră nu mă vedeam dus. Aşa că tata mi-o comandat o fluieră nouă. Îi făcusem o dublură la căptuşeală, aici, pe partea stângă, lângă inimă şi numa aici o purtam, la piept. Învăţasem de la un bătrân, aşa, cam cum sunt eu acum, alte şi alte ziceri, şi după ce am primit fluiera nouă, abia aşteptam să plec cu oile. Când am pornit, tăt pe lângă păduri mergeam, că îmi plăcea cum răsună cântecul meu. Şi păsările veneau după mine, tot din brad în brad, să mă asculte. Când mă opream eu, începeau ele să ciricăiască şi să ciripească şi eu cântam de dragul lor şi ele de dragul meu. Şi tăt aşa turluiam ziua întreagă, în urma oilor, şi vântul doar adia, dar mie mi se părea că fagii hăi mai bătrâni şi cetina toată se legănau după cântecul meu şi izvoarele se mai domoleau ca să mă audă pe mine. Că eram tânăr şi lor le cântam şi mi se părea că toată suflarea numa pe mine mă ascultă şi eu îs alesul muntelui. Când găseam câte un crâng, numa' ce mă opream, mă sprijineam în botă şi începeam să-i zic în fluier. Ce fain era să văd oile cum odată se liniştesc şi mâncă şi m-ascultă!"
Şi iarăşi începe Babu Ion să zică la fluieră, şi parcă toată frumuseţea de-atunci se revarsă din văzduhuri peste noi. Se întâmpla ca prin pădure să se audă câteodată şi fluierul altui cioban, şi-atunci Ion zicea una şi mai întoarsă, şi mai învârtită, cât să nu se poată nimeni ţine după el. Şi tot aşa, până noaptea târziu, când, după mulsul oilor, se culcau toţi la stână, în jurul focului. Dar dacă ursul sau lupii se apropiau, începeau câinii să bată. Atunci Ion se trezea în mijlocul nopţii şi înteţea focul şi striga la ei. Scotea fluierul şi începea să zică încetişor, şi rămânea lângă foc, până dimineaţa. "Era linişte, se vedeau stelele aşe, să pui mâna pă ele, şi focul te încălzea şi undeva ştiai că te-ascultă o băciţă în coliba ei. Te-apuca, aşe, un foc din piept, şi îl suflai în fluieră, de parcă direct în stele îl suflai, şi ele parcă-parcă licăre mai tare. Câteodată era lună plină tătă noaptea. Se vedea tăt-tăt ce se mişca pe poiană şi pe munte. Ooo, de câte ori vedeam ursu, cum tăt se apropie, şi îl lăsam să vină binişor. Câteodată se băga până aproape, de ne alerga caii şi vacile, şi eu luam câte o croambă (creangă) din foc şi aruncam după el, că altfel nu-l potoleam."
Oricât de vesel ar cânta Babu Ion, melodiile lui sunt domolite, au în adâncuri un fir de dor ce le ţine legate de o tristeţe nesfârşită. Nu închide niciodată ochii când cântă. Îi ţine larg deschişi, priveşte mereu undeva, în depărtare. O privire senină, curăţată poate de traiul acela simplu şi greu, pe munţi, doar cu oile, o privire curăţată în verdele adânc al pădurilor, în liniştea plaiurilor suspendate între cer şi pământ, sub pulberea tainică a lunii.
- Era frumos pe-atunci? îl întreb.
- Oi, Doamne! Atâta era de frumos... Mai frumos decât îţi cânt eu! Poate că asta ne-o împins până la anii ăştia, de-am trăit atâta, eu mai am numa câtva şi ajung la 80.
- La fluier când mai cântaţi?
- Când am timp. Când n-am timp şi mă sfădeşte muierea că de ce stau degeaba, merg şi lucru prin curte şi fluier aşe, din gură. Noi aşe am fost învăţaţi aicea, să facem totul în cântec, aşa o fo traiul nostru. Când merg după vaci, cânt şi... trece.
- Ce să treacă, Babule?
- Trece timpu, doru... uit că-s bătrân...
Cu cântecele lui Babu Ion în suflet am pornit din nou prin munţii dacilor. Pe drumurile de piatră şi pământ, apoi pe potecile abia ghicite, pe lângă casele de lemn părăsite şi cotropite de păduri, prin curţi năpădite de buruieni hulpave şi încolăcite flămând pe ziduri şi ferestre. Pe la Strugari, pe la Scîrna, pe la Şteaua Mică. Pădurea, de un verde nou, intens, mă înghiţea de fiecare dată în pântecul ei, ca al unui peşte verde şi uriaş, ce zbura printre nori, deasupra munţilor, amestecând în unduirile lui stolurile de fluturi albi cu florile de cireş sălbatic, iarba de la picioarele mele cu mugurii crengilor ce se uneau deasupra, în bolţi. Şi când zborul s-a terminat, am ajuns pe Valea Rea, departe de drumul principal, printre case ce stăteau risipite în cotloanele muntelui.
MIHAI ALIONESCU. Hore şi şezători
Am nimerit la Mihai Alionescu, un alt bătrân dintre ultimii fluieraşi ai Munţilor Orăştiei. N-a trebuit să îl rog prea mult, şi fluierul a început să răsune sub imensitatea albastră a primăverii. Cântecul lui avea ceva de basm. Era incredibil cum lemnul acela de prun, preschimbat în fluier, îmi desena atât de clar în suflet ceva greu de pus în cuvinte. Notele acelea duioase conturau aievea poveşti, întâmplări, înţelesuri uitate ale lumii vechilor daci, şi poate chiar de mai-nainte. Un instrument fermecat, care odată pornit, revărsa întreg trecutul.
"Îi cântec şi nu-i cântec. E de fapt viaţa noastră. Am cântat acu «Munte, munte, brad frumos». Aşa vorbeam noi cu muntele şi cu brazii şi ei ne răspundeau, eram una cu ei. Pe noi ne cunoşteau, ne ştiau bucuriile şi supărările şi tătă viaţa. Că meream la făcut de fân câte 20 de ficiori, zece lucrau şi ofta iarba la fiecare coasă, şi zece zâceau la fluieră. Apoi schimbam şi coseau hăi hodiniţi şi ziceau din fluieră cosaşii. Tăt aşa merea lucru'. Apăi, când făceam nedee, noi tăt hoream şi jucam numai după fluiere! Numa' ce vedeai de Paştele Mic cum încep să coboare fetele şi feciorii de prin Tîrsa, de prin Luncani, de prin Runc. Unii erau călare, alţii pe jos. Se umpleau dealurile şi potecile de cămeşile lor albe, care tăt coborau în vale. Că aşa se purta pe-atunci, cămeşi albe, cusute numai cu negru, pe la mâneci şi pe la gulere, ţesute în casă. Şi fetele străluceau de frumuseţe, erau ca florile, şi jucau uşurel, tăt cu ochii plecaţi, şi flăcăii frământau pământu' de numa'. Sâmbătă seara se făcea joc, duminica după slujbă se făcea iar. Cântam 3-4 fluieraşi pe rând şi lumea juca. Pentru unii trebuia mai aspru, pentru alţii mai... lento, aşe. Strigau pe dealuri strigături, sau cum se zice, minciuni. «I-auzi mândră, cucu cântă, ieşi afară de-l ascultă!». Sau «Ţine Doamne vara lungă, să mai ies odat în luncă, s-aud brazii vojoind, moaţele-n frunză cântând, şi mândra la boi mânând!». Pe-atunci se făcea clacă şi oamenii lucrau împreună, femeile aduceau ghemele lucrate cu flori pe ele, stăteam la curăţat de cucuruz până noaptea târziu, la flăcăruia lămpii, şi altfel se legau discuţiile şi altfel se cunoşteau oamenii între ei, că nu era pe-atunci să lucri pe bani pentru altu, numa' din omenie."
Nu e de ajuns să înveţi notele acelor cântece, nu e de ajuns să ştii pe ce găuri ale fluierului să ţii degetele. Bătrânii cântă aşa cum trăiesc, cântecele nu sunt doar melodii, e chiar viaţa lor, aşa trăiau. O viaţă în care fiecare lucru e o poveste, o întâmplare care nu se poate uita. De pildă, facerea unui ciubăr. Secretul unui ciubăr ros de timp, în care se ascunde rânduiala simplă şi smerită a vieţii, aşa cum noi astăzi nu mai ştim sau nu mai avem curajul să o trăim.
"Ciubărul ăsta l-am făcut eu cu tata", spune badea Mihai. "Mi-aduc aminte ca acu'. Ne-am pornit în zori. Tata o făcut o rugăciune înainte, ca Dumnezău să îngăduie ceea ce vrem noi. Eram în postul Crăciunului şi în zilele acelea aveam blide anume, în care nu se mânca niciodată de dulce. Am luat desajii ţesuţi de mama, i-am pus pe cal şi am pornit la pădure. Acolo, tata a început să caute un brad, nici mai mare, nici mai mic decât ne trebuia. Şi numa' îi ciocănea să audă cum sună, că hăl de era bun trebuia să sune într-un anume fel. Şi când a zis care-i bun, ne-am pus în faţa lui şi am mai zis o rugăciune. Şi către Dumnezău, şi către brad. Abia apoi am îndrăznit să îl tăiem. L-am făcut boace, aşe, cam la doi coţi, şi le-am încărcat în desaji, pe cal, şi aşe le-am adus acasă, eu tăt zicând din fluieră, în urma calului. Aici tata le-a curăţat şi le-a legat cu cercuri tăt de lemn şi aşe s-o făcut un ciubăr şi ne-am folosit de el şi ne-am bucurat de el până azi".
Deşi ar putea să aleagă traiul mai uşor de la oraş, unde are copii şi nepoţi, Mihai Alionescu nu vrea în ruptul capului să plece din cleanţurile sălbăticite ale munţilor. Acolo e casa lui. Încă mai ţine animale şi face fânul, deşi a trecut de 70 de ani. Stă iarna întreagă în munte, cu soţia, şi se bucură când mai apucă încă o primăvară. Găleata cu apă de la izvor o duc acum din două drumuri. Degetele, când crapă până la sânge, şi le unge cu răşină de brad. Pun bucate deoparte, pentru copiii de la oraş, că "mâncarea-i tătă otrăvită, şi până şi la apă or îmblat." E seară şi nevasta lui badea Mihai se aude strigând pe dealuri: "Pui, pui, pui, puuuuuui!".
DOINEL. Învârtitele tinereţii
Cel mai tânăr dintre cei ce mai ştiu a cânta la fluier vechile ziceri este Doinel. Stă în Bobaia, un sat risipit sub munte, de la Boşorod în sus. Are o casă mare, înconjurată de grădini, cu şură şi staul de oi. Cumva, gospodăria lui mi-a dat imaginea felului în care trăiau oamenii odată pe aici. Nu doar pentru că locuiesc împreună trei generaţii - părinţii lui, el şi soţia şi copiii lor, ci pentru că într-o rânduială a locului, moştenită şi respectată, au tot ce le trebuie în vârful muntelui, un cheag omenesc obţinut prin muncă grea, de dimineaţa şi până seara. Ţin vaci, porci, cai, au livezi, fac fânul şi lucrează pământul.
Ca şi cum mi-ar dezvălui un mare secret, Doinel mă duce şi îmi arată câteva zeci de oi. Ţurcane enorme, cum nu am mai văzut vreodată, cu lână albă şi lungă. "Aici am doar câteva, le ţin de drag, restul sunt date la stână. Astea sunt oi cum aveau bunicii noştri, la început. Mai târziu, oamenii au început să ţină şi oi ţigaie, că aveau lână mai fină, dar bătrânii numai din oaie de ţurcană îşi făceau ţesături, că era cea mai rezistentă şi cea mai călduroasă".
Apoi am intrat în casă. Doinel, încă mirosind a fân şi a staul, şi-a scos fluierele. A început să îmi cânte învârtite şi bătute. Îţi venea să joci, să chiui şi să bei "vinars". Cântecele lui nu aveau magia celor cântate de bătrâni, dar aveau focul şi vigoarea tinereţii, forţa celui ce ţine şi se bucură să muncească pentru o gospodărie bogată. Cânta repede şi aprig, cu multe întorsături, bătând ritmul cu piciorul în podea. "No, cine mai poate să zică aşa pe munţii aştia, să mi-l arăţi!", mi-a spus la sfârşit şi mi-am adus aminte că aşa povesteau şi bătrânii, de concursurile din tinereţe, de la hore, când se "ocoşeau" unii în faţa celorlalţi. Numai că Doinel nu mai are concurenţi. E cel mai tânăr şi ultimul care a mai învăţat cântecele bătrânilor. Cântă la hore şi nedei, dar ele nu se mai ţin duminica în faţa bisericii. Oamenii se întâlnesc în localuri sau la căminul cultural al satului. Poate de-asta, încă îi mai cheamă şi îi mai "poartă" pe fluieraşi, la întâlniri şi spectacole. Amintiri din trecut. Să-i vadă şi să îi asculte pe cei ce spun din fluier povestea acestor locuri, povestea lor. Măcar pentru câteva momente, cât ţine "zicerea", trăiesc şi ei acele vremuri curate, de demult, visează cu ochii deschişi la acele timpuri şi la acel fel de a trăi viaţa împreună cu muntele.
Epilog
Pe Ioan Susan l-am găsit în grădina lui din Orăştioara. Cânta din fluier prunilor, corcoduşilor şi cireşilor înfloriţi. Nu cred că există pe lume cântec mai trist decât atunci când ciobanul şi-a pierdut oile. Cerul se înroşise de amurg sau de jale. Peste bocetul încetişor al fluierului ningea cu petale albe. O deznădejde sfâşietoare plutea peste iarbă şi flori.
"Eu îs mai din sus, din Strugari", îmi spune Susan. "Aveam cal şi puneam şaua pe el şi coboram la ţară doar să iau gaz de lampă şi dohan. Meream tăt cu oile prin munţi. Aveam locurile mele, izvoarele mele... Toţi s-or dus, câte unu, câte unu. Am mai rămas câţiva, rătăciţi. S-a domnit lumea, nu mai e cum era odată. Multe lucruri or dispărut şi nu se mai întorc. Sama asta de oameni, cum am fost noi cândva, nu se mai întoarce."
Lângă noi, tăcută şi cu ochii mari, negri, se aşează soţia lui Ioan.Tace, cu mâinile în poală, şi îl ascultă cum cântă. Apoi tac amândoi. Se uită la mine. Se uită peste dealuri. Pomi rotunzi, albi, înfloriţi pe verdele costişelor. Ioan începe iarăşi să cânte încetişor şi trist. Femeia îşi face curaj şi zice şoptit:
- Mă! Zi una mai veselă. Zi una de-aia din gât, cum ziceai tu!
- Amu nu-i timpu', zice Ioan. Şi după ce oftează, începe iarăşi să cânte tânguitor, aşa, stând într-o rână pe iarba tânără.
Femeia se ridică cu greu, îşi scutură şorţul. Se îndepărtează cu paşi mărunţi şi spune ca pentru ea:
- Dă-o-n călcătură de supărare!