Crucifixul lui Padre Pio
Louise A.G. este o persoană dotată cu puteri speciale. Între 1982 şi 1985, ea a mers de mai multe ori la Centrul de studii parapsihologice din Bologna, pentru a se supune unor experimente cu garanţii ştiinţifice certe, coordonate de un comitet condus de celebrul neurolog doctor Piedro Cassoli. Şedinţele se desfăşurau în felul următor: membrii comitetului făceau un cerc în jurul doamnei A.G. care, stând pe un scaun, fixa câtva timp un punct oarecare. Apoi închidea ochii. Respiraţia sa profundă dovedea că intrase în transă. În clipa aceea, se ridica şi mergea prin cameră cu paşi mici, răspunzând la întrebările care îi erau adresate. Întrebări bizare, ciudate, legate de nişte obiecte care i se dădeau pentru a li se reconstitui istoria.
În timpul şedinţei care a avut loc pe 29 martie 1983, i s-a dat un crucifix care, cu douăzeci de ani înainte, îi fusese dăruit unei femei bătrâne de către celebrul părinte Pio de Pietralcina, sanctificat sub numele de Padre Pio. Erau prezente douăsprezece persoane, toate făcând parte din grupul de cercetători al doctorului Cassoli. Iată ce a spus mediumul despre obiectul pe care nu îl văzuse niciodată până atunci - şi nu îl vedea nici în acel moment, pentru că avea ochii închişi. "Simt o mână care mă mângâie pe cap şi prezenţa unui preot ce poartă barbă. Un om înalt... cu privire blândă şi mai puţin tristă decât o are în prezent. Am impresia că suferinţa l-a epuizat un pic..."
În clipa aceea, doctorul Cassoli a intervenit: "Totul este adevărat în ce priveşte persoana care a dăruit crucifixul. Dar cea care l-a primit?". Louise A.G. s-a ridicat şi s-a îndreptat încet spre interlocutorul ei, murmurând: "Mi se pare că este bunica ta... Te iubea foarte mult. Am impresia că o văd alături de tine". "De ce spui «te iubea»?", a întrebat atunci Cassoli. "Pentru că o văd transparentă, ca şi cum ar fi moartă." Într-adevăr, bunica doctorului decedase în urmă cu cinci luni.
În timpul şedinţei din ziua de 15 martie 1984, doamnei A.G. i-a fost dată spre recunoaştere o pereche de ochelari cu ramă de baga. Imediat ce i-a luat în mână, mediumul a manifestat semne evidente de rău, în timp ce faţa sa exprima groaza şi dezgustul. Deodată, s-a culcat pe jos şi a rămas o clipă imobilă, cu braţul drept îndoit sub cap. Un gest simbolic, pentru a evoca sfârşitul tragic al persoanei căreia îi aparţinuseră ochelarii şi care se sinucisese, aruncându-se de la etajul al patrulea al unui bloc.
Fenomenul despre care vorbim constă în "achiziţionarea de informaţii cu ajutorul obiectului". Este una dintre numeroasele forme ale clarviziunii, extrem de spectaculoasă prin manifestările ei. Numită şi psihometrie, ea presupune posibilitatea ca persoana care o exersează să retrăiască episoade din viaţa altuia, să simtă bucuria, durerea, chiar şi disperarea care marchează anumite momente ale existenţei. Şi toate acestea, prin intermediul unui impuls misterios, primit de la un obiect oarecare, martor mut al acestor dureri şi bucurii.
Aproape întotdeauna, subiectul "psihometru" tinde să se identifice cu proprietarul obiectului, ale cărui gesturi şi atitudini le reia uneori. În unele cazuri, când mediumul este foarte puternic, el poate să renunţe temporar la propria sa personalitate, pentru a o împrumuta pe cea a individului pe care îl "cercetează".
Memoria pietrelor

Psihologul britanic Joseph Buchanan, în 1849, şi geologul William Denton în 1854, au fost primii care au descoperit această posibilitate paranormală de a explora trecutul. Joseph Rodes Buchanan susţine că lucrurile inanimate "au un suflet şi o memorie" care îi permit unui individ dotat cu puteri paranormale să vadă, prin ele, în trecut. Apa, pietrele - toate au o memorie şi deţin informaţii. William Denton era convins că lucrurile materiale sunt "impregnate cu imagini". De unde şi celebra sa afirmaţie: "O piatră culeasă de pe străzile Ierusalimului este o adevărată bibliotecă ce conţine istoria naţiunii evreieşti în întregime".
În realitate, lucrurile nu sunt chiar aşa de simple, cum le păreau celor doi cercetători. Protagonistul psihometriei nu reprezintă memoria obiectelor, ci spiritul subiectului paranormal care se deschide, dincolo de experienţele sale personale, până ajunge să includă în propria sa sferă un trecut care, fără să-i aparţină, îi devine totuşi accesibil, în virtutea unei clarviziuni retrospective: o călătorie reală, prin spirit, în trecut.
Zburătoarea incaşă

Unele dintre experienţele sale sunt absolut memorabile. Pe 29 octombrie 1919, după ce a intrat în stare de transă, medicul german Pagenstecher, conducătorul experimentului, i-a dat un cuţit din chihlimbar, care provenea din Muzeul Arheologic al Mexicului. Era vorba despre un cuţit destinat sacrificiilor umane, dar ea nu ştia acest lucru. "Văd o mulţime care se grăbeşte spre un spaţiu vast", a spus Maria. "Sunt acolo două sau trei sute de persoane. Sunt indieni. Au pene pe cap şi par îngrijoraţi... Fără îndoială, este vorba despre o ceremonie. Acum văd alţi patru indieni care târăsc un om după ei, cu forţa. Se zbate, dar eforturile sale sunt inutile. Este ridicat şi legat pe o piatră... o piatră plată şi rotundă, de culoare gri, înaltă de aproximativ un metru. Un om înalt şi robust se apropie..."
Urmează descrierea unui sacrificiu uman, ale cărui detalii este mai bine să le lăsăm deoparte. Dar viziunea a fost aşa de atroce, încât Maria Reyes a fost cuprinsă de convulsii. Doctorul Pagenstecher i-a luat atunci obiectul din mâini, încercând să o sugestioneze să uite, la trezire, cumplita experienţă, ceea ce nu a împiedicat-o însă să înceapă să plângă cu sughiţuri şi să cadă pradă, pentru câteva clipe, unui tremur nervos.
Din nefericire, calitatea de medium aduce adesea cu sine o transferare momentană a suferinţelor şi durerii, din cauza inevitabilului proces de identificare cu persoanele şi lucrurile descrise. Uneori, suferinţele Mariei Reyes erau legate de identificarea sa cu un obiect aflat, la un anumit moment, într-o situaţie care ar fi făcut pe oricine să sufere. Când s-a identificat, de pildă, cu un aerolit, a fost cuprinsă din nou de convulsii, pentru că "s-a simţit înghiţită într-o prăpastie fără fund cu o viteză enormă". În altă zi, graţie unei bucăţi de lavă solidificată, ea "a asistat" la o erupţie vulcanică ce avusese loc cu câteva secole mai înainte, simţind căldura cumplită, degajată de lava în curs de topire. A început să tuşească, incomodată de gazul care "o sufoca".
Odată, doctorul Pagenstecher a întrebat-o: "Dar cum poţi să te agiţi aşa de tare sub efectul unei simple viziuni?". Maria i-a răspuns: "Pentru mine, dragă domnule doctor, nu este vorba despre o viziune, ci de o realitate pe care o trăiesc. Mă aflam în apropierea vulcanului şi vedeam fluviul de foc cum se apropia din ce în ce mai mult. Am auzit strigătele îngrozitoare ale victimelor înainte de a muri. Am fost înconjurată de flăcări. Am simţit o căldură cumplită şi o senzaţie de sufocare. Dar, cel mai neplăcut era faptul că nu puteam să fac nicio mişcare: eram lipită de pământ".
Într-o noapte cu lună plină

Uneori, viziunea retrospectivă se manifestă la nişte fiinţe care nu ştiu că au acest dar şi nu intră în stare de transă. Iată o asemenea împrejurare, relatată de marele psihanalist elveţian, Carl Gustav Jung, al cărei protagonist a fost chiar el.
Într-o noapte a anului 1924, în timp ce dormea singur în turnul său din Bollingen, a fost trezit de zgomotul unor paşi uşori care se auzeau de afară. Apoi a auzit o muzică îndepărtată care se apropia de el şi a desluşit chiar râsete şi voci. Era foarte straniu, pentru că el se afla într-un loc izolat, îndepărtat de casele locuite. S-a ridicat, s-a dus la fereastră, dar nu a văzut pe nimeni. A adormit la loc, dar a fost iarăşi trezit din somn de acelaşi zgomot, însoţit de râsete, cântece, de data aceasta auzindu-se şi notele unui acordeon. Iritat, a sărit iar din pat şi a ridicat jaluzelele: nu a văzut decât spectacolul unei nopţi senine şi calme, luminată de luna plină. Pe de altă parte, halucinaţia, cu toate că doar auditivă, fusese prea reală pentru ca el să nu-şi pună problema contactului eventual dintre spiritul său şi trecut. Îndârjit să afle adevărul, după ce a făcut numeroase cercetări, a descoperit că exact pe locul unde se înălţa turnul său, în îndepărtatul Ev Mediu, tinerii care mergeau în Italia pentru a se înrola ca mercenari aveau obiceiul să se întâlnească la începutul primăverii. În locul acela se întâlneau pentru a-şi lua la revedere, poate chiar adio, de la pământul natal.
Un alt caz foarte interesant de psihometrie este povestit de Elizabeth d'Esperance, o celebră clarvăzătoare britanică, în cartea ei autobiografică, "The Shadow Land". Este vorba despre un vis trăit cu ochii deschişi pe vremea când era copil, în timpul unei călătorii pe mare, pe un vapor comercial aflat sub comanda tatălui său. Ea avea atunci doar treisprezece ani şi părinţii crezuseră că o călătorie lungă îi va scoate din mintea ei de copil unele "fantezii ciudate". Într-adevăr, Elizabeth povestea că vede fantome, evocând scene şi personaje foarte stranii din trecut.
Zile în şir, Elizabeth a stat liniştită pe vapor, fără să fie tulburată de "viziuni", fără întâlniri cu personaje din trecut. Totuşi, într-o zi, pe când se juca cu maimuţa de la bordul vasului, s-a întâmplat ceva nefiresc: în timp ce fugea pe punte, s-a oprit dintr-odată, împietrită de o imagine pe care nu o mai văzuse până atunci: un vapor maiestuos, cu pânze albe, umflate de vânt, străpungea valurile, îndreptându-se în direcţia lor. Pe pasarelă, cu braţele încrucişate la piept, stătea un bărbat înalt, în vreme ce pe punte se agitau mai mulţi marinari zdrenţăroşi. Fetiţa nu a reţinut detaliile anacronice ale viziunii, ea fiind şocată de faptul că velierul se îndrepta cu toată viteza spre vaporul pe care se afla ea, accidentul fiind inevitabil.
Elizabeth a scos un ţipăt de groază, rugându-l pe ofiţerul de la cârmă să facă ceva. Dar acesta nu vedea nimic, în afara oceanului încreţit uşor de adierile brizei. Disperată, şi-a ascuns capul la pieptul ofiţerului, aşteptând şocul fatal. Dar nu s-a întâmplat nimic, iar când Elizabeth a ridicat capul, a văzut misterioasa corabie continuându-şi drumul, de cealaltă parte a vasului lor, ca şi cum ar fi trecut prin el, fără să producă nici cea mai mică stricăciune. Oare fusese vorba despre un vapor-fantomă? Sau fetiţa primise un "mesaj vizibil", provenit dintr-un punct îndepărtat al acestei imense panorame aflate în afara timpului şi pe care spiritul nostru conştient poate, uneori, să o perceapă. Este ca şi cum s-ar suprapune două fotografii ale aceluiaşi loc, făcute în epoci diferite.
Tot Elizabeth d'Esperance povesteşte întâmplarea următoare. "După mulţi ani de la apariţia acelui straniu vapor, într-o zi, mi s-a făcut foarte rău, văzând o batistă de mătase care mi-a fost oferită spre examinare. Imediat ce am atins-o, am fost cuprinsă de ameţeli şi frisoane. Ea fusese folosită pentru a acoperi timp de câteva minute faţa unei nefericite, ucisă într-un accident de maşină. Unele obiecte fac nişte «glume» destul de bizare. O carte de vizită, de exemplu, mi-a produs într-o zi senzaţia că mă curentez. Semnificaţia acestei întâmplări am descoperit-o mai târziu, când am aflat că posesoarea cărţii de vizită fusese spitalizată şi suferise un tratament cu electroşocuri."
"Cu toate acestea", mai spune ea, "cel mai curios caz a fost acela al unui portofel uzat, pe care nu reuşeam să-l ating. M-am chinuit să-l iau în mână, dar o forţă superioară voinţei mele mă împingea înapoi." Oare cui îi aparţinuse? Poate unei persoane avare, bănuitoare, a cărei idee fixă era că va fi prădată.
Fantomele plutitoare

Carl Gustav Jung
Savantul din turnul de piatră
