Crucifixul lui Padre Pio
Louise A.G. este o persoană dotată cu puteri speciale. Între 1982 şi 1985, ea a mers de mai multe ori la Centrul de studii parapsihologice din Bologna, pentru a se supune unor experimente cu garanţii ştiinţifice certe, coordonate de un comitet condus de celebrul neurolog doctor Piedro Cassoli. Şedinţele se desfăşurau în felul următor: membrii comitetului făceau un cerc în jurul doamnei A.G. care, stând pe un scaun, fixa câtva timp un punct oarecare. Apoi închidea ochii. Respiraţia sa profundă dovedea că intrase în transă. În clipa aceea, se ridica şi mergea prin cameră cu paşi mici, răspunzând la întrebările care îi erau adresate. Întrebări bizare, ciudate, legate de nişte obiecte care i se dădeau pentru a li se reconstitui istoria.
În timpul şedinţei care a avut loc pe 29 martie 1983, i s-a dat un crucifix care, cu douăzeci de ani înainte, îi fusese dăruit unei femei bătrâne de către celebrul părinte Pio de Pietralcina, sanctificat sub numele de Padre Pio. Erau prezente douăsprezece persoane, toate făcând parte din grupul de cercetători al doctorului Cassoli. Iată ce a spus mediumul despre obiectul pe care nu îl văzuse niciodată până atunci - şi nu îl vedea nici în acel moment, pentru că avea ochii închişi. "Simt o mână care mă mângâie pe cap şi prezenţa unui preot ce poartă barbă. Un om înalt... cu privire blândă şi mai puţin tristă decât o are în prezent. Am impresia că suferinţa l-a epuizat un pic..."
În clipa aceea, doctorul Cassoli a intervenit: "Totul este adevărat în ce priveşte persoana care a dăruit crucifixul. Dar cea care l-a primit?". Louise A.G. s-a ridicat şi s-a îndreptat încet spre interlocutorul ei, murmurând: "Mi se pare că este bunica ta... Te iubea foarte mult. Am impresia că o văd alături de tine". "De ce spui «te iubea»?", a întrebat atunci Cassoli. "Pentru că o văd transparentă, ca şi cum ar fi moartă." Într-adevăr, bunica doctorului decedase în urmă cu cinci luni.
În timpul şedinţei din ziua de 15 martie 1984, doamnei A.G. i-a fost dată spre recunoaştere o pereche de ochelari cu ramă de baga. Imediat ce i-a luat în mână, mediumul a manifestat semne evidente de rău, în timp ce faţa sa exprima groaza şi dezgustul. Deodată, s-a culcat pe jos şi a rămas o clipă imobilă, cu braţul drept îndoit sub cap. Un gest simbolic, pentru a evoca sfârşitul tragic al persoanei căreia îi aparţinuseră ochelarii şi care se sinucisese, aruncându-se de la etajul al patrulea al unui bloc.
Fenomenul despre care vorbim constă în "achiziţionarea de informaţii cu ajutorul obiectului". Este una dintre numeroasele forme ale clarviziunii, extrem de spectaculoasă prin manifestările ei. Numită şi psihometrie, ea presupune posibilitatea ca persoana care o exersează să retrăiască episoade din viaţa altuia, să simtă bucuria, durerea, chiar şi disperarea care marchează anumite momente ale existenţei. Şi toate acestea, prin intermediul unui impuls misterios, primit de la un obiect oarecare, martor mut al acestor dureri şi bucurii.
Aproape întotdeauna, subiectul "psihometru" tinde să se identifice cu proprietarul obiectului, ale cărui gesturi şi atitudini le reia uneori. În unele cazuri, când mediumul este foarte puternic, el poate să renunţe temporar la propria sa personalitate, pentru a o împrumuta pe cea a individului pe care îl "cercetează".
Memoria pietrelor
Psihometria înseamnă şi posibilitatea de a retrăi mici fragmente din istorie. În timpul şedinţei de pe 29 martie 1983, o scrisoare veche şi îngălbenită i-a fost dată aceluiaşi medium. "Simt că este o foaie care a fost împăturită şi desfăcută de foarte multe ori... o foaie care, înainte de a ajunge aici, a trecut prin multe mâini, în epoci diferite... am senzaţia că alerg în spatele unui cal şi că aud o fanfară... Doamne, ce alergătură!... Nu mai pot să respir... Văd un câmp vast, roşu, de culoarea macului... dar această întindere este formată din fiinţe omeneşti, care mărşăluiesc undeva, departe." Într-adevăr, oamenii aceia îmbrăcaţi în roşu merseseră foarte mult pe jos: scrisoarea fusese scrisă de revoluţionarul Garibaldi.
Psihologul britanic Joseph Buchanan, în 1849, şi geologul William Denton în 1854, au fost primii care au descoperit această posibilitate paranormală de a explora trecutul. Joseph Rodes Buchanan susţine că lucrurile inanimate "au un suflet şi o memorie" care îi permit unui individ dotat cu puteri paranormale să vadă, prin ele, în trecut. Apa, pietrele - toate au o memorie şi deţin informaţii. William Denton era convins că lucrurile materiale sunt "impregnate cu imagini". De unde şi celebra sa afirmaţie: "O piatră culeasă de pe străzile Ierusalimului este o adevărată bibliotecă ce conţine istoria naţiunii evreieşti în întregime".
În realitate, lucrurile nu sunt chiar aşa de simple, cum le păreau celor doi cercetători. Protagonistul psihometriei nu reprezintă memoria obiectelor, ci spiritul subiectului paranormal care se deschide, dincolo de experienţele sale personale, până ajunge să includă în propria sa sferă un trecut care, fără să-i aparţină, îi devine totuşi accesibil, în virtutea unei clarviziuni retrospective: o călătorie reală, prin spirit, în trecut.
Zburătoarea incaşă
Una dintre cele mai stranii şi mai cunoscute "călătoare în trecut" a fost sud-americanca Maria Reyes, supranumită şi "zburătoarea incaşă". Evocările psihometrice datorate acestei femei aparţinând vârfului societăţii mexicane aveau precizia unui documentar cinematografic şi intensitatea dramatică a unor evenimente trăite în realitate. Unul din cazurile care au făcut-o celebră a fost legat de o scrisoare de adio, scrisă de un naufragiat şi pusă într-o sticlă care a fost recuperată mulţi ani mai târziu. Fără să ştie nimic despre ceea ce se întâmplase, Maria Reyes a descris cu un realism cutremurător disperarea pasagerilor unui pachebot torpilat în 1917 de germani, în Oceanul Atlantic: devotamentul ofiţerilor şi al membrilor echipajului, explozia motoarelor, disperarea autorului scrisorii, care în clipa dezastrului îşi îndreptase gândurile spre soţia şi copiii aflaţi departe de el.
Unele dintre experienţele sale sunt absolut memorabile. Pe 29 octombrie 1919, după ce a intrat în stare de transă, medicul german Pagenstecher, conducătorul experimentului, i-a dat un cuţit din chihlimbar, care provenea din Muzeul Arheologic al Mexicului. Era vorba despre un cuţit destinat sacrificiilor umane, dar ea nu ştia acest lucru. "Văd o mulţime care se grăbeşte spre un spaţiu vast", a spus Maria. "Sunt acolo două sau trei sute de persoane. Sunt indieni. Au pene pe cap şi par îngrijoraţi... Fără îndoială, este vorba despre o ceremonie. Acum văd alţi patru indieni care târăsc un om după ei, cu forţa. Se zbate, dar eforturile sale sunt inutile. Este ridicat şi legat pe o piatră... o piatră plată şi rotundă, de culoare gri, înaltă de aproximativ un metru. Un om înalt şi robust se apropie..."
Urmează descrierea unui sacrificiu uman, ale cărui detalii este mai bine să le lăsăm deoparte. Dar viziunea a fost aşa de atroce, încât Maria Reyes a fost cuprinsă de convulsii. Doctorul Pagenstecher i-a luat atunci obiectul din mâini, încercând să o sugestioneze să uite, la trezire, cumplita experienţă, ceea ce nu a împiedicat-o însă să înceapă să plângă cu sughiţuri şi să cadă pradă, pentru câteva clipe, unui tremur nervos.
Din nefericire, calitatea de medium aduce adesea cu sine o transferare momentană a suferinţelor şi durerii, din cauza inevitabilului proces de identificare cu persoanele şi lucrurile descrise. Uneori, suferinţele Mariei Reyes erau legate de identificarea sa cu un obiect aflat, la un anumit moment, într-o situaţie care ar fi făcut pe oricine să sufere. Când s-a identificat, de pildă, cu un aerolit, a fost cuprinsă din nou de convulsii, pentru că "s-a simţit înghiţită într-o prăpastie fără fund cu o viteză enormă". În altă zi, graţie unei bucăţi de lavă solidificată, ea "a asistat" la o erupţie vulcanică ce avusese loc cu câteva secole mai înainte, simţind căldura cumplită, degajată de lava în curs de topire. A început să tuşească, incomodată de gazul care "o sufoca".
Odată, doctorul Pagenstecher a întrebat-o: "Dar cum poţi să te agiţi aşa de tare sub efectul unei simple viziuni?". Maria i-a răspuns: "Pentru mine, dragă domnule doctor, nu este vorba despre o viziune, ci de o realitate pe care o trăiesc. Mă aflam în apropierea vulcanului şi vedeam fluviul de foc cum se apropia din ce în ce mai mult. Am auzit strigătele îngrozitoare ale victimelor înainte de a muri. Am fost înconjurată de flăcări. Am simţit o căldură cumplită şi o senzaţie de sufocare. Dar, cel mai neplăcut era faptul că nu puteam să fac nicio mişcare: eram lipită de pământ".
Într-o noapte cu lună plină
Uneori, viziunea retrospectivă se manifestă la nişte fiinţe care nu ştiu că au acest dar şi nu intră în stare de transă. Iată o asemenea împrejurare, relatată de marele psihanalist elveţian, Carl Gustav Jung, al cărei protagonist a fost chiar el.
Într-o noapte a anului 1924, în timp ce dormea singur în turnul său din Bollingen, a fost trezit de zgomotul unor paşi uşori care se auzeau de afară. Apoi a auzit o muzică îndepărtată care se apropia de el şi a desluşit chiar râsete şi voci. Era foarte straniu, pentru că el se afla într-un loc izolat, îndepărtat de casele locuite. S-a ridicat, s-a dus la fereastră, dar nu a văzut pe nimeni. A adormit la loc, dar a fost iarăşi trezit din somn de acelaşi zgomot, însoţit de râsete, cântece, de data aceasta auzindu-se şi notele unui acordeon. Iritat, a sărit iar din pat şi a ridicat jaluzelele: nu a văzut decât spectacolul unei nopţi senine şi calme, luminată de luna plină. Pe de altă parte, halucinaţia, cu toate că doar auditivă, fusese prea reală pentru ca el să nu-şi pună problema contactului eventual dintre spiritul său şi trecut. Îndârjit să afle adevărul, după ce a făcut numeroase cercetări, a descoperit că exact pe locul unde se înălţa turnul său, în îndepărtatul Ev Mediu, tinerii care mergeau în Italia pentru a se înrola ca mercenari aveau obiceiul să se întâlnească la începutul primăverii. În locul acela se întâlneau pentru a-şi lua la revedere, poate chiar adio, de la pământul natal.
Un alt caz foarte interesant de psihometrie este povestit de Elizabeth d'Esperance, o celebră clarvăzătoare britanică, în cartea ei autobiografică, "The Shadow Land". Este vorba despre un vis trăit cu ochii deschişi pe vremea când era copil, în timpul unei călătorii pe mare, pe un vapor comercial aflat sub comanda tatălui său. Ea avea atunci doar treisprezece ani şi părinţii crezuseră că o călătorie lungă îi va scoate din mintea ei de copil unele "fantezii ciudate". Într-adevăr, Elizabeth povestea că vede fantome, evocând scene şi personaje foarte stranii din trecut.
Zile în şir, Elizabeth a stat liniştită pe vapor, fără să fie tulburată de "viziuni", fără întâlniri cu personaje din trecut. Totuşi, într-o zi, pe când se juca cu maimuţa de la bordul vasului, s-a întâmplat ceva nefiresc: în timp ce fugea pe punte, s-a oprit dintr-odată, împietrită de o imagine pe care nu o mai văzuse până atunci: un vapor maiestuos, cu pânze albe, umflate de vânt, străpungea valurile, îndreptându-se în direcţia lor. Pe pasarelă, cu braţele încrucişate la piept, stătea un bărbat înalt, în vreme ce pe punte se agitau mai mulţi marinari zdrenţăroşi. Fetiţa nu a reţinut detaliile anacronice ale viziunii, ea fiind şocată de faptul că velierul se îndrepta cu toată viteza spre vaporul pe care se afla ea, accidentul fiind inevitabil.
Elizabeth a scos un ţipăt de groază, rugându-l pe ofiţerul de la cârmă să facă ceva. Dar acesta nu vedea nimic, în afara oceanului încreţit uşor de adierile brizei. Disperată, şi-a ascuns capul la pieptul ofiţerului, aşteptând şocul fatal. Dar nu s-a întâmplat nimic, iar când Elizabeth a ridicat capul, a văzut misterioasa corabie continuându-şi drumul, de cealaltă parte a vasului lor, ca şi cum ar fi trecut prin el, fără să producă nici cea mai mică stricăciune. Oare fusese vorba despre un vapor-fantomă? Sau fetiţa primise un "mesaj vizibil", provenit dintr-un punct îndepărtat al acestei imense panorame aflate în afara timpului şi pe care spiritul nostru conştient poate, uneori, să o perceapă. Este ca şi cum s-ar suprapune două fotografii ale aceluiaşi loc, făcute în epoci diferite.
Tot Elizabeth d'Esperance povesteşte întâmplarea următoare. "După mulţi ani de la apariţia acelui straniu vapor, într-o zi, mi s-a făcut foarte rău, văzând o batistă de mătase care mi-a fost oferită spre examinare. Imediat ce am atins-o, am fost cuprinsă de ameţeli şi frisoane. Ea fusese folosită pentru a acoperi timp de câteva minute faţa unei nefericite, ucisă într-un accident de maşină. Unele obiecte fac nişte «glume» destul de bizare. O carte de vizită, de exemplu, mi-a produs într-o zi senzaţia că mă curentez. Semnificaţia acestei întâmplări am descoperit-o mai târziu, când am aflat că posesoarea cărţii de vizită fusese spitalizată şi suferise un tratament cu electroşocuri."
"Cu toate acestea", mai spune ea, "cel mai curios caz a fost acela al unui portofel uzat, pe care nu reuşeam să-l ating. M-am chinuit să-l iau în mână, dar o forţă superioară voinţei mele mă împingea înapoi." Oare cui îi aparţinuse? Poate unei persoane avare, bănuitoare, a cărei idee fixă era că va fi prădată.
Fantomele plutitoare
Nu toate fantomele au înfăţişări omeneşti. Obiectele "nasc" şi ele fantome. Cele mai frecvente sunt nălucile unor corăbii care s-au scufundat. Ele rătăcesc pe mări şi oceane, fiind văzute cu ochii imaginaţiei de către persoanele cu însuşiri parapsihologice, care le reconstituie istoria pe baza unor relicve: scrisori sau obiecte ale marinarilor dispăruţi. Câteodată, se-ntâmplă, însă, ca şi oamenii normali să le poată zări. E cazul regelui britanic George al V-lea, care, împreună cu echipajul de pe vasul "Bacchante" au trăit, în 1881, o asemenea experienţă uluitoare: pe valurile oceanului, au văzut navigând, dintr-odată, un vas al flotei engleze, scufundat în urmă cu câţiva ani. După câteva minute, năluca a dispărut.
Carl Gustav Jung
Savantul din turnul de piatră
Fiu de pastor, Carl Gustav Jung s-a născut pe 26 iulie 1875 în Kesswil, pe malul lacului Constanţa, din Elveţia. A făcut studii de medicină, iar interesul său cu totul deosebit pentru particularităţile biologice şi spirituale ale materiei l-au determinat să aleagă psihiatria. În 1900, a devenit asistent la Clinica de Psihiatrie de la Universitatea din Zürich, unde s-a specializat în maladiile mentale. Descoperirea lucrărilor lui Sigmund Freud, marele psihanalist german, privind hipnoza şi visul, l-au ajutat pe Jung să înţeleagă universul straniu al ospiciilor în care lucra. Cei doi savanţi se cunosc în 1907, dar divergenţele de opinii apar foarte repede între ei şi ruptura se produce în 1910. Jung traversează o perioadă de profundă solitudine, confruntat cu propriul său inconştient. Iese din criză în 1918, când începe o perioadă fertilă de studiu, soldată cu opere fundamentale. În 1903 se căsătoreşte, are cinci copii, iar în 1923, cumpără un teren în localitatea elveţiană Bollingen (aproape de domiciliul familiei sale) unde îşi construieşte un turn, loc de refugiu şi meditaţie, care îl apără de lumea exterioară. În 1944, este victima unui infarct, când trăieşte experienţa trecerii din viaţă spre moarte, în prima sa fază. O forţă "invizibilă" îl obligă "să revină pe pământ". După această întâmplare, savantul se interesează îndeaproape de parapsihologie, trăind chiar câteva experienţe pe care le va comunica în cărţile lui, unele publicate postum: "Realitatea sufletului", "Viaţa mea. Amintiri, vise, reflecţii", "Fenomene oculte". Carl Jung moare pe 6 iunie 1961, la Küssnacht, în vârstă de 86 de ani.