Coasta femeilor
În vinerea aceea, Coasta se acoperă cu femei. Numai atunci, în vinerea de Sântoader, femeile pădurence primesc dezlegare din cer să scoată din pământ Iarba Vântului. Numai culeasă atunci, buruiana are putere. Puterea de a apăra casele oamenilor de rele, de boli, de faceri şi farmece.
În zori, satul fierbe. "Mergem pă Coastă, să luăm Iarba Vântului...", se îmbie-ntre ele muierile, buimace încă de somn, trăgându-se una pe alta din case, urcând, smerite, spre soare. Coasta lui Carpen e o pantă însorită, un prăvăliş lung, chelbos, ridicându-se deasupra firului de drum ce intră dinspre răsărit, peste apa Runcului, în satul Lelese. Un fel de paravan de stâncă luminată, pus pe cale, între Ţara Pădurilor şi lumea largă. Iarba Vântului nu creşte decât aici, pe spinarea dinspre soare a dealului, unde zorii dimineţilor de Sântoader află pădurencele gheboşate deasupra pământului, căutând. Tabloul e de-a dreptul uluitor. Coasta pietroasă a dealului se aprinde deodată în mii de culori, se împestriţează de neasemuitele costume ale femeilor. Iarba Vântului nu se poate culege decât în hainele strămoşeşti... Nu degeaba s-a zis că portul pădurencelor Hunedoarei e cel mai apropiat de cel dacic, cel mai arhaic din România, că felul în care îşi înfăşoară cingătoarea peste mijloc leagă în fiecare învârtitură o taină pierdută în timp. Regine vechi, păstrate printr-o minune într-o cută a timpului, pădurencele sunt mândre de frumuseţea lor. Cele tinere au straiul roşu ca purpura şi ca obrazul lor iubăreţ, cele mai în vârstă au mâneca iei cenuşie, zimţată, iar cele bătrâne mânecă neagră, neagră de tot, purtând pe capete broboade din borangic străveziu. Milenii întregi zac pe hainele astea. Pe veşmântul muierilor care culeg Iarba Vântului poţi citi mersul tainic al universului. Dar între toate, te înfioară de frumuseţe cojoacele. Biblii păgâne, cărţi de ancestrale semne hieroglifice sunt spinările lor. Pe pielea moale, de oaie neprihănită, e cusută o puzderie de sori. Sori roşii, sori cenuşii, sori negri. Sori rotunzi, înşiraţi unul lângă altul, roţi solare cu razele învârtite pe dinăuntru, iar în mijloc o cruce din patru aştri, având deasupra luna, cu colţurile întoarse spre pământ. Sorii din spinările pădurencelor se încovoaie rotunzi spre soarele din cer, în vreme ce ele răscolesc înfrigurate Coasta. Căutarea poate dura mult, căci Iarba Vântului n-o găseşti tocmai uşor. Au fost aici botanişti care n-au izbutit să-i măsoare puterea şi nici măcar s-o închidă precis în vreo specie a lumii vegetale. Cătuşnică? Iarba dragostei? Iarba fecioarei? Pir gros? Steliţă? Nu se ştie. E mică, trei sferturi rădăcină aţoasă, uscată, înfiptă zdravăn în crusta pământului, lăsând la lumină doar câteva mustăţi firave, verzi-cafenii. Sapi pe lângă ea ca s-o scoţi întreagă. Până spre seară, însă, femeile o găsesc. Şi se întorc în amurg, chicotind mulţumite, ţinând în palme, ca pe o comoară, câte un mănunchi. Aşa se sfârşeşte vinerea de Sântoader, prima vineri din postul Paştelui. "Se lasă post de Paşti", zic pădurencele, ca şi cum ar zice că se lasă seara...
Ţiganii şi sipetele cu comori
Iarba Vântului aveam s-o găsesc prin toate casele bătrânelor leleşence. Cele mai multe o păstrează în poduri, ascunsă în lăzi de zestre, adevărate tezaure.
Acum câţiva ani, în sat au intrat ţiganii, ţigani nomazi, cu pălării rotunde şi părul lung, revărsat peste umeri. Veneau de departe. Coviltirele căruţelor se unduiau greoi, ostenit, urcând prin defileele Govăjdiei. În faţa lor, călărea un bărbat cu ochi sclipitori, subţire şi drept în şa, un fel de căpetenie, care se oprea dinaintea fiecărei case, întrebând de lăzile mireselor. Ofereau pe ele preţuri de neînchipuit: cu banii de pe-o ladă puteai să-ţi iei un viţel. Oricât n-ar fi vrut, oamenii le-au scos din case. Le-au scos mai întâi pe cele pe care le credeau strămoşeşti, mari, sculptate, îmbinate în cuie de lemn. Ţiganul a învârtit biciuşca în aer şi a zis "nu". Nu pe acestea le căuta. Şi a mai zis că el ştie, ştie precis unde să le găsească pe cele adevărate. A urcat în podul primei bătrâne aflate în drum, Pătrău Maria Iuca lu' Cónăle, şi s-a dus spre ladă aproape cu ochii închişi. Acolo era, la locul ei de când lumea. Dacă n-ar fi venit ţiganii în sat, dacă n-ar fi scormonit prin cămări şi hambare, în căutarea străvechilor sipete pădureneşti, pe care le ştiau şi le căutau "cu adresă", trimişi anume de colecţionari din Austria şi Ungaria, leleşenii n-ar fi aflat niciodată că tocmai lăzile acelea modeste, abia suflate pe deasupra cu un abur de flori, lăzile lor străvechi, uitate pe sub paie şi pe sub ţesături de păianjeni, erau aurul trecutului lor.
Maria Iuca lu' Cónăle, zisă în sat Conăleasa, şade acum în curtea casei sale pe-o băncuţă albastră şi-şi aminteşte. E băncuţa pe care obişnuieşte să şadă după fiecare somn de amiază, când afară-i frumos şi ea nu vrea să facă nimic. Doar să stea. Maria Iuca e femeie bătrână, dar clocotitor de puternică, cu fire bărbătească aproape, fără stavilă la vorbe şi râs. În faţa ei te simţi firav, despuiat de secrete, din creştet şi până-n tălpi. Pe spate, cojocelul cu sori vechi de-un secol a căpătat culoarea scoarţei copacilor. Broboada cea albă, imaculată, îi e înnodată zmucit sub bărbie, iar din ovalul strânsurii, doi ochi verzi te iscodesc fără milă, înfigându-ţi-se direct în suflet, o privire căreia greu îi ţii piept. "Era frumos ţiganul şi-avea mâini lungi, ca de fată", îşi aminteşte bătrâna, de parcă l-ar avea chiar acum în licăririle ochilor. "De nici o ladă nu i-o plăcut din vecine, numa' de-a mea. Când o văzut-o, i-o scăpărat ochii-n cap ca la drac.«Asta-i! Trebe' să aivă-n ea cui de fier şi puiuţ!», aşa o zâs..." Cuie de fier şi puiuţ. Aveam să văd şi eu acel alintat "pui al lăzii", tot căutând prin sat, ca ţiganii, magica Iarbă a Vântului. E un sertăraş secret, care se deschide înăuntru, în partea dreaptă a lăzii de zestre, un sertăraş cu patru despărţituri, ca patru unghere sacre ale vieţii unei femei. Una e plină cu sare, ca femeia să fie însetată de dragoste şi de viaţă. Alta are în ea ţărână, rodnică precum pântecul, pe care mireasa o ia cu dânsa din curtea casei "parinţăşti". Într-alta, e pus cu fală conciul miresei, găteala plină de ace lungi şi podoabe vechi, alături de ceapsă, un soi de învelitoare magică pentru coc, pe care bărbatul îl scoate în noaptea nunţii, înainte de a-şi preschimba mireasa în femeie. "Dezveleşte mireasa", aşa se zice, cu o deosebită cuviinţă, în Ţinutul Pădurenilor. Odată ce i-ai dat jos unei fete podoaba părului, înseamnă c-ai făcut-o a ta pe vecie. I-ai scos căiţa neprihănirii. Conciul este şi dans. Dansul din noaptea nunţii, de despărţire a bărbaţilor din sat de fosta fecioară, în urma căreia ei primesc, pe rând, din mâna miresei, pâine şi brânză de oi. Dansul rotit precum şuviţele împletite pe creştet. Ăsta e al treilea sertar. Şi abia în ultimul, cel mai adânc, e ascunsă Iarba Vântului...
Sora Soarelui
Maria Iuca lu' Cónăle nu şi-a vândut atunci lada de zestre ţiganilor. S-a dovedit apoi că, într-adevăr, era foarte veche, încă din vremea nunţii bunicii sale, care o moştenise şi ea prin neam... Bătrânei nu-i pare rău nici o clipă c-a refuzat banii. A ales, în schimb, s-o dăruiască primarului Ciprian Achim - un apărător vajnic al tradiţiilor pădureneşti -, i-a dăruit-o cu tot cu sare, cu pământ, cu conci şi cu Iarba Vântului, iar lada ei a făcut faima leleşenilor, într-o mulţime de expoziţii de folclor din lumea largă. Acum, bătrâna stă singură pe băncuţa albastră, ţinând în palme un mănunchi încâlcit din fire de iarbă, adunat în primăvara asta pe Coastă, îndreptându-l încet spre soare, de parcă numai aşa ar putea să-i "vadă" puterile. "Iarba asta-i soră cu soarele. Nu creşte decât cu mustaţa spre soare. O culeg de copilă şi-aproape în fiecare zi de Sântoader a fost soare pe deal. Iarba asta îmi ocroteşte casa şi neamu' şi bătrâneţile..." Apoi, aşezând cuminte buruiana în poală, continuă cu glas potolit, cântărindu-şi atentă fiece spusă. "Da, o culeg de copilă, da' nu i-am cunoscut toată puterea decât târziu. Într-o zi, eram deja muiere la casa mea, mi s-o bolnăvit o vacă. Ştiam eu de muroi de-aiştea care iau laptele de la vaci, da' n-aş fi gândit s-o păţesc tocma' eu. Zghiera vita... Da cu labele pă mine, nu mă lăsa s-o mai mulg. Nebună era. Cerea din ochi agiutor. Atuncea eu m-am dus la nişte bătrâni, cum sunt eu acu', să mă-nveţe. Mi-or zâs de-o muiere bătrână, bătrââână, care sta-n Cerbăl, păstă munte, şi care ştia să citească-n nişte cărţi cu semne vechi şi să spună descântece tari. M-am dus şi i-am zâs ce sufăr cu vaca. Şi ea zâse: «N-ai o sticlă cu apă?». «Ba, zâc, cum să n-am?» Mă-nvăţaseră bătrânii s-aduc. Şi ea luase apa de la mine şi prinse a descânta. Vorbele ei erau ca un plâns de foc ce-o ardea pe dinăuntru şi se stingea acolo, în apă. Zâse cătră mine: «Te duci acasă, apa asta o dai la vacă s-o beie. Pă urmă iei lanţu' vitei, îl bagi să ardă-ntr-un foc şi zici: aşa să ardă inima la ăla care-o făcut! Abia la sfârşit îi afumi ugeru' cu rădăcină uscată de Iarba Vântului...». Atât mi-o zâs baba. Şi când dădeam să ies din bordeiu' ei, numa' ce-aud că mă mai întreabă ceva: «Vrei să moară el, omu' care ţi-o făcut farmecu', sau să-i moară vaca?». Eu mă speriai toată: «Doamne fere, nu să moară el, că nu vreau să-l iau pă sufletu' meu! Da' să-i moară o leacă vaca, parcă nu m-aş supăra, că mult am mai pătimit...». M-am dus acasă, am scos vătraiu' plin cu jar roş din sobă şi-am pornit-o spre grajd. Am pus păstă jar Iarba Vântului şi am băgat vătraiu' sub ugeru' vitei. Am ars lanţu-n foc şi am zâs cum mi-o spus. Vita o-nceput a răcni de plăşere. Şi numa' aflu a doua zi, că la un om de aicea, din sat, care era bănuit că-i muroi - încă nici nu-i departe de noi -, i-o murit vaca. Iar vaca mea o-nceput a avea iarăşi lapte... După aceea, am învăţat mai multe. Că a triilea zi după ce-ţi fată o vacă, trebuie să mergi iarăşi în grajd cu jar roş şi cu Iarba Vântului, să afumi viţălu' şi să încongiori vita lăuză cu fum de trii ori. Numa' după aia îi dai vacii drumu' afară, la apă. La fel, să-ţi afumi boii înainte de-a pleca cu ei la plug prima dată, când începea aratu', primăvara. Tare frumos era când începea aratu' şi oaminii-şi afumau grajdurile şi boii, ca semn de primăvară. Tare frumos. Era satu' plin de muguri, de fum. Asta era, de fapt, Iarba Vântului, iarbă de leac."
Bătrâna Maria Petriş a fost şi ea una dintre "respectatele" din Lelese. "Am trăit şi n-am fost ultima, am fost printre primele!!!", spune trăgând adânc aer în piept şi parcă totul se înseninează în juru-i. Casa Mariei are revărsată peste gard, spre uliţă, o salcie uriaşă, plângătoare. Ograda ei pare ticluită astfel încât lumea să înceapă şi să se sfârşească în spatele salciei: fântână, vacă, porc, pivniţă plină de cartoafe şi grâne, teasc pentru ţuică, chiar şi cuptor de pâine, pe care mai coace, uneori, prescuri, toate sunt ale Mariei Petriş. De nimic n-are nevoie. Are 77 de ani, boli vechi îi macină trupul, trebuie să stea mereu straşnic încinsă la mijloc, fiindcă în urmă cu vreun sfert de veac medicii "i-au scos fierea", dar acum nici de asta nu-i prea pasă. "Am tot ce-mi trebuie. De toate am. Da' sufăr de ai mai grea boală di pă lumea asta: singurătatea...", zice, plângând tăcut, precum salcia. Copii n-a avut. Soţul, Miron, i-a murit acum patru ani. S-a stins pe picioare. "Azi era sănătos, poimâine era murit. Ziceau că i s-au încurcat maţele în burtă. În două zile o fost gata." Fascinante tablouri sunt pereţii bătuţi de vânt ai şurilor sale, uşile de lemn afumat ale grajdurilor. Sub streşini, pe scândurile lungi, sunt atârnate cele mai gustoase bunătăţi ale pământului: şiraguri de cepe galbene şi zemoase, una lângă alta, buchete nenumărate, albe, de căţei de usturoi, flori de toate culorile, ce nu se veştejesc niciodată şi, puţin mai jos, plantele, tainice mirodenii şi frunze de leac, grupate cu migală în mănunchiuri parfumate. Bătrâna stă înaintea acestor tablouri cu ochii închişi, aplecaţi spre pământ. E mult mai tristă decât Conăleasa. Şi, spre deosebire de ea, nu-şi ţine Iarba Vântului în podul casei, ci sub pământ, în răcoarea de piatră a beciului. "La noi, vântu' rece vine din soare. Din soare porneşte vântu' şi boalele vin pă vânt cătră sat. Noi aşa ne-am pomenit, că bate vântu' din soare şi Iarba Vântului stă mânioasă pă Coastă, cu mustaţa la soare, şi apără satu' de bolile care vin pă vânt..." Neagră îi e ţesătura de pe mânecă, negri îi sunt sorii din spinare, alb îi este părul cel lung, ascuns sub năframa de giulgiu. Şi-a "dezbolnăvit" şi ea, ca mulţi dintre pădureni, vitele cu Iarba Vântului. Şi oile, şi caii, şi fagurii colcăind de albine şi iepurii catifelaţi. Dar această bătrână îmi spune ceva mai mult: cu mânioasa buruiană se pot afuma şi oamenii. Chiar şi astăzi, pădurenii se afumă cu Iarba Vântului. De blânde, de bubă rea, de pântec, de descântec... Şi-a afumat şi ea bărbatul bătrân, l-a afumat bolnav, gol din cap până-n tălpi, dar a fost prea târziu. S-a afumat pe ea însăşi, s-a îmbăiat întreagă, adeseori, în fiertura de Iarba Vântului, şi ei i-a folosit. Fără iarba asta, zice, de mult s-ar fi prăpădit. Dar, recunoaşte într-un târziu, iarba asta e moartă, e deşartă, dacă nu "crezi" în ea, în dumnezeiasca-i putere. Ei i-a ajutat pur şi simplu "să ştie c-o are". Să ştie că a cules-o la vreme, în vinerea de Sântoader, c-o păstrează în pivniţă, an după an. I-a folosit numai gândul că puternica rădăcină are grijă de casa şi de bătrâneţile ei. I-a folosit, zice, ca leac sfânt, pentru "ai mai grea dintre toate boalele pământului"...
Reginele pădurence
Aveam s-o pornesc, apoi, prin alte sate ale Ţinutului Pădurenilor, să intru prin case, să vorbesc cu multe bătrâne care încă mai păstrează, şi azi, Iarba Vântului. Toate o au. O ţin prin poduri, prin pivniţe, prin lăzile de zestre, uitate printre foile rufoase ale Bibliilor, o ţin până şi sub perne, ca să le păzească visele, atunci când dorm. Aproape toate o mai culeg în vinerea Sântoaderului. Aveam să colind prin Plop, prin Alun, Cerişor, prin Runcu Mare, călăuzit mereu de tânărul primar Ciprian Achim, cel mai simpatic, mai "neoficial" primar din câţi am pomenit, care vorbeşte cu oamenii ca de la pădurean la pădurean, simplu şi nefandosit, căruia nu-i pasă de niciun capital electoral, căci ce capital poate fi mai bogat decât dragostea pe care-o simţi tu în inimă faţă de satul tău... Împreună cu el, aveam să mă opresc la un capăt de drum, într-un vârf de munte, în locul de cruce asurzitoare a tuturor vânturilor, şi acolo avea să-mi mărturisească un vechi crez de-al său, născut după mulţi ani de spionări atente ale oamenilor locului, un crez pe care nu-l împărtăşesc, azi, decât bărbaţii bătrâni. Anume, că aici, în Ţinutul Pădurenilor, au condus, altădată, femeile. "Aici femeile sunt reginele!" Are o mulţime de pricini s-o spună. "Bărbaţii or fost mereu plecaţi la mină, vara cu oile-n munte, iarna înapoi cu oile-n strungă. Femeile-or trebuit să fie bărbaţi." În nopţile nunţilor, încă se ţine aici un obicei păgân, păstrat din timpul dacic: "răsucitu' miresei păstă mână". Soacra urcă fecioara pe masă şi o întoarce pe sub mână, s-o verifice ca pe un nobil animal dacă-i întreagă, sănătoasă, dacă n-are vreun picior rupt, dacă are toţi dinţii în gură. De ce soacra? De ce niciodată socrul, bărbat? Apoi, cheile... "Aţi văzut unde sunt cheile? Cheile simbolice ale vieţii unei familii, ale vieţii unui neam întreg?... Cheile-s la muiere, aici, pă şoldul ei puternic! Nu la bărbat! Şi ce dovadă poate fi mai bună decât Iarba Vântului, iarba pe care numai femeile pot fi vrednice s-o culeagă în toată puterea?..."
Spre miazăzi, la Cerişor, un sat mult mai însingurat în munte decât Lelese, şapte bătrâne pădurence aveau să-mi arate cum se cântă Cântecul Bradului, cântecul de petrecere spre mormânt al feciorilor morţi înainte de-a cunoaşte iubirea femeiască. Şapte bătrâne, fiecare având cu sine, în sân, Iarba Vântului. Pe gazda lor, o bătrână mărunţică, oacheşă, mereu chicotind pe-nfundatelea cu o palmă la gură, o chema Poanta Nica. Straniu nume. Trăieşte sub pământ, într-o odaie caldă şi plină de poveşti, o odaie lăbărţată dedesubtul unei frumoase case cu etaj. Acolo îşi duce singurătatea, cu un mănunchi de Iarba Vântului pus de-a curmezişul, pe perete, sub colţul icoanei. Nu mai are puterea să purceadă spre îndepărtata Coastă. Îşi aminteşte, însă, că-n vinerea Sântoaderului pleca din Cerişor cu toate femeile, pentru altă plantă magică. "Noi, muierile din Cerişor, suiam apa Runcului, prin Lunca Mică, ne duceam pă Coastă să luăm Iarba Vântului, da' mai luam şi altceva: Iarba Spurcului. Tot acolo o cauţi şi-o găseşti. Spurcu, da! Spurcu se luptă cu toate boalele care vin prin frig cătră satu' nostru şi care ni se bagă nouă, muierilor, în oase. Ştii ce era ăsta, Spurc? Ei, vezi că nu ştii! Reuma!..."
Şi mai departe, spre miazănoapte, în înaltul sat Cerbăl, aveam s-o cunosc pe ultima femeie din lume care mai face mândrele cojoace pădureneşti. Toţi sorii aceia din spinările femeilor de pe Coastă, toţi au fost cusuţi de mâna ei. Cojocăreasa se numeşte Maria Lăscuş, şi până la cei aproape 80 de ani ai săi a îmbrăcat cu cojoace toate muierile munţilor din jur. O bătrână cu chip mic, ca de copil, din care - jumătate frunte, jumătate restul feţei, albită până la ultimul fir al genelor, ţinându-şi degetele mereu ţuguiate, de parcă încă ar păstra între ele un ac. Încă de tânără, a fost singura femeie din Ţinutul Pădurenilor făcătoare de cojoace. Şi tot încă de tânără a fost nefericită. Pe soţul ei, Gherasim, care-a murit anul trecut, l-a iubit. Ea era încă o copilă, abia îl cunoscuse mai bine după noaptea nunţii, când el "s-o bolnăvit" şi apoi a zăcut la pat 42 de ani încheiaţi - patruzeci şi doi de ani! -, fără să se poată mişca, fără să poată mânca, fără să poată merge, şi în acest timp ea i-a fost alături. Maria Lăscuş mărturiseşte că nu i-a părăsit niciodată căpătâiul patului. A fost bărbatul ei şi a crezut în el, fiindcă Dumnezeu i l-a dat. "Aşa o trecut viaţa mea... Din bărbatu' mare, 'nalt, ocrotitor şi harnic, o ajuns un pumn de om ros de boală. Patrujdoi de ani l-am rădicat în capu' oaselor şi i-am dat de mâncare cu lingura-n gură şi l-am învălit cu pătura-n somn. Aşa o trecut viaţa mea. El pă pat şi eu lângă dânsu', cosând cojoace ca să câştig bani să-l îngrijesc, an de an..."
Un bărbat întins pe pat şi o femeie cosând, an după an, soare după soare, pe o piele de oaie neprihănită. "Dar Iarba Vântului?", o întreb. "Cu ce v-a ajutat pe dumneavoastră Iarba Vântului?" Bătrâna tresare, ca dintr-un vis vechi. La ce i-a ajutat? De la Iarba Vântului "a învăţat o răbdare", zice. O mare răbdare. Răbdarea de a-i înţelege şi iubi pe toţi oamenii, răbdarea că toate trec precumvântul, că nicio minune nu se petrece peste noapte, că nimic din ce-i omenesc nu e veşnic, ci totul se repetă. Ea a crezut în bărbatul ei, cu răbdare, şi nu i-a părut de nimic rău. Poate că, dacă el n-ar fi fost bolnav şi muritor pe pat, poate că atunci nici ea n-ar fi cusut atâtea mii de cojoace, făcând astăzi mândria Ţinutului Pădurenilor. Credinţa în Iarba Vântului tocmai la asta a ajutat: a ajutat ca tradiţiile din Ţinutul Pădurenilor să nu moară...
Fotografii de EMANUEL TÂNJALĂ şi PETRE COJOCARIU