Despre perfecţiune
- Performanţa ta echivalează cu un titlu de campion mondial. Cum ai asemenea performanţe, la doar 25 de ani?
- Întotdeauna am fost un spirit perfecţionist. Am considerat că e de datoria mea să încerc să-mi depăşesc limitele, să mă îmbunătăţesc din toate punctele de vedere, pornind de la bagajul cultural, care trebuie mereu extins, trecând prin profesionalismul impus de carieră şi ajungând la genul de om care mi-ar plăcea să fiu şi care se reflectă în tipul de relaţie pe care o am cu persoanele din jurul meu şi cu Dumnezeu. Există şi un însă! La un moment dat, stăteam de vorbă cu profesorul meu de canto şi dânsul mi-a spus: "Ai mare grijă ca perfecţionismul tău să nu devină o obsesie, să nu se transforme într-un defect." Într-adevăr, există riscul să exagerezi în această căutare a perfecţiunii şi să nu te mai bucuri de ceea ce faci. Aşa că am grijă să mă supraveghez, ca nu cumva să alunec pe panta asta.
- Perfecţionismul face casă bună cu relaxarea?
- Regimul riguros de viaţă pe care-l duc nu mi se pare o povară. În niciun caz nu-l văd ca pe un efort! Tabloul nu e alcătuit doar din tuşe întunecate. Exerciţiul continuu are şi o răsplată. Te duce într-o zonă de maximă libertate artistică, unde nu trebuie şi nu poţi să mai controlezi nimic, un punct de relaxare, când laşi automat bucuria să te inunde şi apoi să inunde şi publicul. Cred că este o magie la mijloc. Un dar de la Dumnezeu, prin care să-i bucuri pe oameni şi să-i însufleţeşti. Scânteia de divinitate pe care fiecare dintre noi o purtăm înăuntru trebuie lăsată liberă, căci numai aşa actul artistic se poate desăvârşi.
- Perfecţionismul e mare consumator de energie, combustibilul de bază al artiştilor. Cum îţi faci plinul?
- Marea mea sursă de energie o reprezintă credinţa. Mama îmi spunea deseori, când eram micuţă: "Să crezi în ceea ce ţi se dă! Nimic din ceea ce ni se întâmplă nu e o coincidenţă." Nu spun că nu trebuie să lupţi şi să munceşti în viaţă, dar trebuie şi să crezi că drumul sau paşii "ţi se arată". Calea în viaţă e dincolo de controlul nostru, cu siguranţă că ea are un rost şi încă unul înălţător, chiar dacă uneori noi nu-l înţelegem. Aşa că eu cred: cred că Dumnezeu m-a aşezat pe acest drum şi că el îmi călăuzeşte paşii. Convingerea aceasta, certitudinea că niciodată nu sunt singură, că Dumnezeu e mereu alături de mine, îmi dă o energie fantastică. După fiecare apariţie de pe scenă, închid ochii şi-i mulţumesc Domnului că am izbutit din nou să fac oamenii să se bucure, că mi-am mai împlinit, cu un strop, menirea. În clipele acelea e aşa o pace în sufletul meu...!
Olimpică pe ţară la cântat
- Cum a început pasiunea asta a ta? Cine te-a pus "pe cale", cum îţi place să spui?
- Totuşi, ai închis repede "paranteza" de libertate. Din câte ştiu, ai debutat pe scenă fiind încă studentă.
- În anul II de Conservator, am aflat de o audiţie la Operetă: se căuta Adela, din spectacolul "Liliacul". M-am dus şi eu şi, cu toate că a fost o competiţie acerbă - am fost vreo treizeci de concurente, dintre care, cele mai multe erau nume sonore, cu cariere solide în spate - am câştigat, pentru că m-am potrivit cel mai bine cu viziunea regizorală a domnului Răzvan Ioan Dincă. Şi-atunci m-am pus iar cu burta pe carte! Ai dreptate. Debutul în carieră a însemnat că vacanţa se încheiase. (râde)
- Ceva foloase ai tras?
- "Liliacul" s-a bucurat de mare succes, a avut parte de un public extrem de numeros şi-aşa am fost descoperită de o mulţime de persoane, care au început să mă contacteze pentru diverse proiecte. În felul acesta mi s-a oferit o şansă aproape de nesperat. Am avut ocazia să cânt mai multe genuri de muzică clasică. La fel ca muzica uşoară, ea are mai multe "ramuri" - există opera, opera modernă, opereta, muzica vocal-simfonică, liedul, musicalul, pop-opera, crossover-ul... Iar eu am avut ocazia să le experimentez pe toate, ceea ce mi se pare a fi o "achiziţie" profesională de mare valoare.
- Orice pom tânăr creşte la umbra unor arbori maturi. Există persoane care ţi-au ocrotit evoluţia?
- Maestrul este o necesitate în viaţa unui tânăr artist. În cazul meu, la loc de frunte se află tenorul Ionel Voineag, la clasa căruia am şi absolvit Conservatorul. Domnul Voineag este o minune de om şi un dascăl de vis, care, realmente, mi-a deschis aripile. Dar mai există încă trei persoane în faţa cărora simt nevoia să fac o reverenţă la fel de adâncă. E vorba de doamna Andreiana Roşca, care a crezut în mine de la început, m-a ghidat şi m-a ocrotit, mi-a netezit mereu calea cu sfaturi şi cu o atitudine extrem de apropiată. De-altfel, cu timpul, dânsa mi-a devenit, practic, o a doua mamă, căci eu am pierdut-o pe mama, în urmă cu doi ani. Doamna Roşca este o pianistă desăvârşită şi un antrenor vocal de excepţie, astfel că am avut doi profesori minunaţi, care m-au şlefuit pe toate feţele. Apoi mă gândesc cu gratitudine la doamna Liliana Dumitrache, prima mea profesoară de canto, căreia îi datorez începutul de drum. Şi, nu în ultimul rând, mă simt profund îndatorată maestrului Vladimir Cosma. Întâlnirea cu dumnealui, petrecută în urmă cu aproximativ doi ani, înseamnă un punct de răscruce în viaţa mea, nu doar din punct de vedere profesional, ci şi uman, căci este o persoană de o generozitate şi sensibilitate incredibile! E imposibil să nu fii influenţat de un astfel de om!
"Între calculator şi hârtie, voi alege întotdeauna hârtia"
- Despre artişti se spune că sunt ai timpului lor. Cum te simţi în lumea care te înconjoară?
- E extraordinar că mă întrebi asta, pentru că de multe ori, stând eu cu mine, mi-am spus că m-am născut într-o epocă greşită. Sunt destul de adaptată în această lume, chiar şi la nivel de tehnică (folosesc calculatorul, am un telefon performant, fac fotografii digitale etc.), dar nu o simt ca fiind potrivită sufletului meu. Fiind pusă să aleg între a-mi nota ceva într-o agendă electronică şi una clasică, de hârtie, întotdeauna voi alege hârtia şi scrisul de mână. Lucrurile cu multe butoane şi viteză de reacţie ultrarapidă destramă poezia şi, finalmente, mi se par periculoase. Prefer să beau o cafea dintr-o ceaşcă de porţelan, decât dintr-un pahar de carton. Prefer să mă plimb printr-un parc şi să îmbrăţişez copacii, decât să împuşc omuleţi virtuali pe calculator. Sunt o fire aplecată spre visare şi romantism. De-asta mi se pare că locul meu ar fi fost, mai degrabă, undeva pe la începutul secolului al XIX-lea. Ca să nu mă duc chiar în plin secol XVIII! (râde)
- Care sunt valorile vieţii tale, Irina? Cu ce "votezi"?
- Aşa cum îţi spuneam, prima şi cea mai importantă este credinţa. De la părinţii şi de la bunicii mei am învăţat că Dumnezeu ne e mereu alături, şi la bine, şi la greu, că El ne călăuzeşte, ne apără şi ne iubeşte, chiar şi atunci când noi uităm să-L apărăm şi să-L iubim. De la bunica am învăţat cum să mă rog. Ea nu se culca seara până nu-şi făcea rugăciunea. Se aşeza în genunchi, într-un colţ al camerei, în faţa icoanei, şi îi vorbea lui Dumnezeu spunându-I păsurile, dar şi bucuriile, rugându-L s-o ajute, dar şi mulţumindu-I. Aşa procedez şi eu azi. Mi se pare foarte important să nu ne adresăm lui Dumnezeu numai atunci când suntem într-un impas şi avem nevoie de-o salvare, ci şi atunci când ne e bine. Eu îi mulţumesc lui Dumnezeu după fiecare reuşită şi pentru fiecare moment de fericire pe care îl trăiesc şi fac asta fie intrând într-o biserică, fie, pur şi simplu, în liniştea casei mele. Al doilea reper al vieţii mele îl reprezintă familia. Nu am avut o familie foarte numeroasă, dar am avut o familie foarte unită, caldă, iubitoare şi comunicativă, în care deciziile se luau împreună. Acum "clanul" s-a redus la doi membri: eu şi tata. Locuim împreună şi iubirea care ne-a legat întotdeauna e, în continuare, la fel de puternică. Apoi, după cum am fost învăţată de mama, consider că munca pentru dezvoltarea bagajului cultural şi spiritual este o altă valoare a vieţii mele. A învăţa şi a te eleva spiritual este, după părerea mea, o strădanie pe care nu trebuie s-o abandonezi niciodată. Unde mai pui că un creier exersat rămâneproaspăt chiar şi la vârstele cele mai înaintate! (râde) În fine, o altă virtute importantă a vieţii mi se pare aceea de a şti să taci şi doar să asculţi şi să priveşti. Să ştii să taci e, cred, una dintre marile înţelepciuni ale vieţii.
- Dar să iubeşti? Zona asta nu te interesează?
- Mă interesează, fireşte, dar e foarte dificil să găseşti un bărbat care să înţeleagă rigorile şi necesităţile pe care le impune profesia mea. Şi, dincolo de acest aspect, e foarte dificil să găseşti un bărbat care să te înţeleagă, în general, ca om, cu sensibilităţile tale, cu performanţa profesională fără sfârşit, un bărbat care să rezoneze cu tine şi care să nu-ţi spună într-o bună zi: "Mai lasă muzica, mai lasă cariera...!". Sigur, cândva, mi-aş dori şi eu să-mi întemeiez o familie, să mă căsătoresc, să am un copil... Din fericire, mai am încă vreme! La 25 de ani, mă pot considera tânără, nu-i aşa? (râde)