IRINA BAIANȚ - "Prefer să beau o cafea dintr-o cană de porțelan, decât dintr-un pahar de carton"

Ines Hristea
- La doar 25 de ani, are un palmares fabulos, îmbinând, cu talent și dăruire egale, opera, opereta, musicalul și aparițiile pe scenele internaționale. Cum poți deveni, încă de la anii adolescenței, Maestru, trăgând cortina peste culorile lumii, am încercat să aflăm din dialogul pe care vi-l prezentăm -

Despre perfecțiune

- Performanța ta echivalează cu un titlu de campion mondial. Cum ai asemenea performanțe, la doar 25 de ani?

- Întotdeauna am fost un spirit perfecționist. Am considerat că e de datoria mea să încerc să-mi de­pășesc limitele, să mă îmbunătățesc din toate punc­tele de vedere, pornind de la bagajul cul­tural, care trebuie mereu extins, trecând prin profesionalismul impus de carieră și ajungând la genul de om care mi-ar plăcea să fiu și care se reflectă în tipul de relație pe care o am cu persoanele din jurul meu și cu Dumnezeu. Există și un însă! La un moment dat, stăteam de vorbă cu profe­sorul meu de canto și dânsul mi-a spus: "Ai mare grijă ca perfecționismul tău să nu devină o ob­sesie, să nu se transforme într-un defect." Într-adevăr, există riscul să exa­gerezi în aceas­tă cău­tare a per­fecțiunii și să nu te mai bucuri de ceea ce faci. Așa că am grijă să mă su­pra­veghez, ca nu cumva să alunec pe panta asta.

- Perfecționismul face casă bună cu re­laxa­rea?

- Regimul riguros de viață pe care-l duc nu mi se pare o povară. În niciun caz nu-l văd ca pe un efort! Tabloul nu e alcătuit doar din tușe întu­necate. Exercițiul continuu are și o răs­plată. Te duce într-o zonă de maximă libertate artis­tică, unde nu trebuie și nu poți să mai controlezi nimic, un punct de relaxare, când lași automat bucu­ria să te inunde și apoi să inunde și publicul. Cred că este o magie la mijloc. Un dar de la Dumnezeu, prin care să-i bucuri pe oameni și să-i însuflețești. Scân­teia de divinitate pe care fiecare dintre noi o purtăm înăuntru trebuie lă­sată liberă, căci numai așa actul artistic se poate desăvârși.

- Perfecționismul e mare consumator de ener­gie, com­bustibilul de bază al artiștilor. Cum îți faci pli­nul?

- Marea mea sursă de energie o reprezintă cre­dința. Mama îmi spunea deseori, când eram micuță: "Să crezi în ceea ce ți se dă! Nimic din ceea ce ni se în­tâmplă nu e o coincidență." Nu spun că nu trebuie să lupți și să muncești în viață, dar trebuie și să crezi că drumul sau pașii "ți se arată". Calea în viață e dincolo de controlul nostru, cu siguranță că ea are un rost și încă unul înălțător, chiar dacă uneori noi nu-l înțelegem. Așa că eu cred: cred că Dumnezeu m-a așezat pe acest drum și că el îmi călăuzește pașii. Convingerea aceasta, certitudinea că niciodată nu sunt singură, că Dumnezeu e mereu alături de mine, îmi dă o energie fantastică. După fiecare apa­riție de pe scenă, închid ochii și-i mulțumesc Dom­nului că am izbutit din nou să fac oamenii să se bucu­re, că mi-am mai împlinit, cu un strop, menirea. În clipele acelea e așa o pace în sufletul meu...!

Olimpică pe țară la cântat

- Cum a început pasiunea asta a ta? Cine te-a pus "pe cale", cum îți place să spui?

- Sunt bucureșteancă get-beget și provin dintr-o familie în care nimeni nu a avut legătură cu muzica, la modul profesionist. Mama a fost kinetoterapeut și tehnician biolog, la Institutul de Biologie din București, iar tata a fost ingi­ner-șef în domeniul minier. În schimb, amândoi au fost mari iubitori de artă. La noi în casă se as­culta muzică de diverse genuri, existau cărți și albume de artă, pentru noi era ceva normal să mergem la teatru, la Operă, la Operetă, la concerte la Ateneu, la ex­poziții de pictură sau sculp­tură... Iar eu am fost un copil destul de pre­coce. Am început să vor­besc și să merg foarte de­vreme și ai mei m-au tratat întot­deauna cu serio­zitate. În plus, și mama, și tata și-au dorit să fac câte puțin din cât mai multe, să-mi descopăr de mică chemările. Așa că m-au dat și la balet, și la dansuri sportive, și la înot, și la tenis, și la engleză... La trei ani, când am început să fac balet, pro­fesoara mea a observat că am ureche mu­zicală și-atunci i-a spus tatei c-ar fi păcat să nu urmez și niște cursuri de pian. Ba chiar i-a și recomandat o profesoară. Și-așa am în­ceput să învăț pianul. Și mi-a plăcut foarte mult! Am continuat, timpul a trecut... La cinci ani și jumătate am intrat în clasa de pre­școlari de la Liceul de Muzică "George Enescu", din nou, anii au trecut, iar în clasa a XI, s-a produs un declic: mi-am dat seama că, deși iubeam pianul, mi-ar fi plăcut totuși să și cânt. Și-atunci s-a "în­tâmplat" și minunea: am cunoscut-o pe doamna Liliana Dumitrache, celebra soprană, care s-a oferit să mă asculte și care mi-a spus: "Măi, Irina, da' tu chiar ai talent! Studiind, ai putea să cânți orice, dar sfatul meu este să încerci, mai întâi, opera. Căci soliști de operă nu se nasc pe toate drumurile, iar tu ai toate datele. Hai, încearcă un an de zile să vezi dacă-ți place! Dar eu sunt sigură c-o să-ți placă." Așa am făcut saltul: în clasa a XII-a, m-am mutat de la secția de pian la cea de canto clasic, asumându-mi riscul de a o porni de la zero, tocmai atunci, în acel an terminal! M-am pus pe studiat din răsputeri, am muncit enorm, dar am simțit tot timpul că eram pe drumul cel bun, fiindcă asimilam informațiile cu mare repeziciune și mult mai ușor decât ceilalți. Și-așa, în nici un an de zile, am ajuns să fiu olimpică pe țară! Ceea ce mi-a dat curajul să merg mai depar­te, la Conservator. O per­formanță care mi-a permis după aceea să mă relaxez. Am ieșit din cetate. Am redeschis ușa către lume și am început să mă văd iar cu prietenii, mi-am reluat obiceiul de a merge la con­certe, m-am lipit din nou de mama - stăteam de vor­bă, găteam împreună, râ­deam... - i-am vizitat mai des pe bunicii mei, pe ca­re i-am iubit enorm...

- Totuși, ai închis repede "paranteza" de liber­tate. Din câte știu, ai debutat pe scenă fiind încă stu­dentă.

- În anul II de Conservator, am aflat de o audiție la Operetă: se căuta Adela, din spectacolul "Lilia­cul". M-am dus și eu și, cu toate că a fost o com­petiție acerbă - am fost vreo treizeci de concurente, dintre care, cele mai multe erau nume sonore, cu ca­riere solide în spate - am câștigat, pentru că m-am po­trivit cel mai bine cu viziunea regizorală a domnului Răzvan Ioan Dincă. Și-atunci m-am pus iar cu burta pe carte! Ai drep­tate. Debutul în carieră a însemnat că va­canța se încheiase. (râde)

- Ceva foloase ai tras?

- "Liliacul" s-a bucurat de mare suc­ces, a avut parte de un public extrem de nume­ros și-așa am fost descoperită de o mulțime de persoane, care au în­ceput să mă con­tac­teze pen­tru diverse proiecte. În felul acesta mi s-a oferit o șan­să aproape de nesperat. Am avut oca­zia să cânt mai multe genuri de muzică clasică. La fel ca muzica ușoară, ea are mai multe "ramuri" - există opera, opera modernă, opereta, muzica vocal-simfonică, liedul, musi­calul, pop-opera, crossover-ul... Iar eu am avut ocazia să le experimentez pe toate, ceea ce mi se pare a fi o "achiziție" profesională de mare va­loare.

- Orice pom tânăr crește la umbra unor arbori maturi. Există persoane care ți-au ocrotit evoluția?

- Maestrul este o necesitate în viața unui tânăr artist. În cazul meu, la loc de frunte se află tenorul Ionel Voineag, la clasa că­ruia am și absolvit Conservatorul. Domnul Voineag este o minune de om și un dascăl de vis, care, realmente, mi-a deschis ari­pile. Dar mai există încă trei per­soa­ne în fața cărora simt nevoia să fac o reverență la fel de adâncă. E vor­ba de doamna Andreiana Roșca, care a crezut în mine de la început, m-a ghidat și m-a ocrotit, mi-a netezit mereu calea cu sfaturi și cu o atitudine extrem de apropiată. De-altfel, cu timpul, dânsa mi-a devenit, practic, o a doua mamă, căci eu am pierdut-o pe mama, în urmă cu doi ani. Doamna Roșca este o pianistă desăvârșită și un antrenor vocal de excepție, astfel că am avut doi profesori minunați, care m-au șlefuit pe toate fețele. Apoi mă gândesc cu gratitudine la doamna Liliana Dumitrache, prima mea profesoară de canto, căreia îi datorez începutul de drum. Și, nu în ultimul rând, mă simt profund îndatorată maestrului Vladimir Cos­ma. Întâlnirea cu dum­nea­lui, petrecută în urmă cu apro­ximativ doi ani, în­seam­nă un punct de răs­cruce în viața mea, nu doar din punct de vedere profe­sio­nal, ci și uman, căci este o persoană de o genero­zi­tate și sensibilitate incredi­bi­le! E imposibil să nu fii influențat de un astfel de om!

"Între calculator și hârtie, voi alege întotdeauna hârtia"

- Despre artiști se spu­ne că sunt ai timpului lor. Cum te simți în lumea ca­re te înconjoară?

- E extraordinar că mă întrebi asta, pentru că de multe ori, stând eu cu mi­ne, mi-am spus că m-am năs­cut într-o epocă greșită. Sunt destul de adaptată în această lume, chiar și la nivel de tehnică (folosesc calculatorul, am un telefon performant, fac fotografii digitale etc.), dar nu o simt ca fiind potrivită sufle­tului meu. Fiind pusă să aleg între a-mi nota ceva într-o agendă electronică și una clasică, de hârtie, în­tot­deauna voi alege hârtia și scrisul de mână. Lucru­rile cu multe butoane și viteză de reacție ultrarapidă des­tramă poezia și, final­men­te, mi se par peri­culoase. Prefer să beau o cafea dintr-o ceaș­că de porțelan, decât dintr-un pahar de carton. Pre­fer să mă plimb prin­tr-un parc și să îmbră­țișez co­pacii, decât să împușc omu­leți virtuali pe cal­culator. Sunt o fi­re aple­cată spre visare și ro­mantism. De-asta mi se pare că locul meu ar fi fost, mai degrabă, unde­va pe la în­ceputul se­colului al XIX-lea. Ca să nu mă duc chiar în plin secol XVIII! (râ­de)

- Care sunt valorile vieții tale, Irina? Cu ce "votezi"?

- Așa cum îți spu­neam, prima și cea mai im­portantă este credin­ța. De la părinții și de la bunicii mei am învățat că Dumnezeu ne e me­reu alături, și la bine, și la greu, că El ne că­lă­uzește, ne a­pă­ră și ne iu­bește, chiar și atunci când noi uităm să-L apă­răm și să-L iu­bim. De la bu­nica am învățat cum să mă rog. Ea nu se culca sea­ra până nu-și făcea rugă­ciu­nea. Se așeza în genunchi, în­tr-un colț al camerei, în fața icoanei, și îi vorbea lui Dumnezeu spunân­du-I păsurile, dar și bucu­riile, rugându-L s-o aju­te, dar și mulțu­mindu-I. Așa procedez și eu azi. Mi se pare foarte impor­tant să nu ne adresăm lui Dumnezeu numai atunci când suntem într-un im­pas și avem nevoie de-o salvare, ci și atunci când ne e bine. Eu îi mulțu­mesc lui Dumnezeu după fiecare reușită și pentru fiecare mo­ment de fericire pe care îl trăiesc și fac asta fie intrând într-o biserică, fie, pur și simplu, în li­niștea casei mele. Al doilea reper al vieții mele îl repre­zintă familia. Nu am avut o fa­mi­lie foarte nume­roa­să, dar am avut o fa­milie foarte unită, cal­dă, iubitoare și co­municativă, în ca­re deciziile se luau împreună. Acum "cla­nul" s-a redus la doi mem­bri: eu și tata. Locuim împre­ună și iubirea care ne-a legat întot­dea­una e, în continuare, la fel de puternică. Apoi, după cum am fost învățată de mama, consider că munca pentru dez­vol­tarea bagajului cultural și spiritual este o altă va­loare a vieții mele. A învăța și a te eleva spiritual este, după părerea mea, o stră­danie pe care nu tre­bu­ie s-o aban­donezi niciodată. Unde mai pui că un cre­ier exersat rămâne proaspăt chiar și la vârstele cele mai înaintate! (râde) În fine, o altă virtute importantă a vieții mi se pare aceea de a ști să taci și doar să asculți și să privești. Să știi să taci e, cred, una dintre marile înțelepciuni ale vieții.

- Dar să iubești? Zo­na asta nu te intere­sea­ză?

- Mă interesează, fi­rește, dar e foarte dificil să găsești un bărbat care să înțeleagă rigorile și necesitățile pe care le impune profesia mea. Și, dincolo de acest aspect, e foarte dificil să găsești un bărbat care să te înțe­leagă, în general, ca om, cu sensibilitățile tale, cu per­formanța profesio­na­lă fără sfârșit, un bărbat care să rezoneze cu tine și care să nu-ți spună în­tr-o bună zi: "Mai lasă mu­zica, mai lasă carie­ra...!". Si­gur, cândva, mi-aș dori și eu să-mi întemeiez o familie, să mă căsătoresc, să am un copil... Din fericire, mai am încă vreme! La 25 de ani, mă pot con­sidera tâ­nără, nu-i așa? (râde)