Preot peste 7 sate: Johannes Halmen
Istoria saşilor (şi nu povestea lor) vorbeşte despre veacurile de prosperitate, anii de deportări, vitregiile îndurate în comunism, exodul de la începutul anilor '90. Istoria vorbeşte despre sfârşit, dar povestea cea vie trebuie să fie a celor rămaşi. Pentru că o poveste nu se sfârşeşte niciodată, nu are cum. Povestea se scrie chiar acum, în linişte, departe de privirile necruţătoare ale istoriei. Priviţi-i, sunt ei, câţiva saşi dintre cei rămaşi, vreo 50 de oameni, care merg tăcut spre biserică, ascultă cuvintele preotului, înalţă salutul Învierii, trag clopotele şi înconjoară, aproape plutind, cimitirul. Sunt morţii lor acolo, sub pietrele năpădite de timp, sunt cei mai mulţi dintre cei care au rămas acasă. Apoi, la fel de tăcuţi, ca nişte umbre care aduc lumina, urcă încet spre o altă biserică, cea din deal, ajung la o criptă şi citesc rugăciunile din Vechiul Testament. "Hristos a înviat!", îşi vor spune, "Adevărat a înviat!", îşi vor răspunde. Şi vor fi laolaltă apoi, ca într-o poveste care merge mai departe, şi bucuria va fi cu ei. Clopotele din Saschiz, Criţ, Vânători, Apold, Laslea, Nadeş, Viişoara vor purta cu ele cântecul de atunci, de acum şi de cândva, toate împreună, acum şi pururea şi-n vecii vecilor, amin!
..."Nu, nu s-a sfârşit nimic", îmi spune Johannes Halmen, singurul preot pentru toate aceste biserici şi locuri săseşti, "totul se întâmplă acum, iar datoria noastră e să ducem lucrurile mai departe." Nu contează că din toată istoria de secole a saşilor au rămas azi o mână de oameni. Ei trăiesc, sunt vii, pentru ei răsună clopotele astăzi, cu ei, de la ei trebuie să înceapă povestea, aceeaşi poveste fără sfârşit. E Învierea, clopotele vestesc lumina, viaţa fără de sfârşit, viaţa. Priviţi-i: sunt credincioşii lui Johannes Halmen, 270 de suflete, răspândiţi, aici 5, dincolo 27, în ceva mai mult de 10 localităţi din apropiere de Sighişoara.Pentru toţi aceşti oameni, pentru bisericile şi clopotele lor, pentru bucuria lor de acum, există un singur preot, el, Johannes Halmen. Când am vorbit pentru prima oară, mirarea lui a fost sinceră, aproape dojenitoare: "Dar de ce aţi scrie doar despre saşi? Suntem numai o mică parte din istoria Transilvaniei. Trăim laolaltă cu românii de secole. Dar, în ultima vreme, se vorbeşte despre noi de parcă am fi singurii de aici. Şi nu mi se pare drept, nici cinstit să fie aşa". Are dreptate Johannes Halmen. Primăvara asta care urcă şoptit peste Dealul Uriaşilor, verdele care se înfiripă nevăzut, copacii care îşi aşteaptă lumina ca să se umple de flori şi miresme, minunile care foşnesc lângă tine atât de aproape, Dumnezeu ce se aşează peste satele de aici, viaţă dăruindu-le, Învierea Lui, a noastră, a văzutelor şi nevăzutelor, sunt toate o mică parte, vie, a unui uriaş Acasă. Nu poţi vorbi despre saşi ca şi când ar fi singuri. Pentru că nu sunt, pentru că n-au fost niciodată. Iar el, Johannes Halmen, "preot simplu, de ţară", cum îmi spune că este, el ştie. "Ştiţi", îmi zice, "anul trecut, de Paşti, am fost la slujba de Înviere dintr-o biserică ortodoxă de ţară. Am cântat bucuria Învierii împreună cu credincioşi ortodocşi de acolo, iar anul ăsta preotul de acolo vine la noi. S-ar putea să fie o mie de ani de când nu s-a mai întâmplat asta, ca un preot evanghelic să cânte în strană într-o biserică ortodoxă, dar pentru mine asta e normalitatea. Aşa trebuie să fie."
Suntem împreună, Acasă. Ei, cei rămaşi, despre care se vorbeşte atât de puţin, ca şi cum istoria lor ar fi îngheţat atunci, la începutul anilor '90, când cei mai mulţi au plecat departe, spre un viitor pe care îl credeau mai bun. Dar viitorul saşilor e aici şi acum, acasă, unde bat clopotele Învierii. Acasă, în satele astea ascunse, unde preoţi ortodocşi şi evanghelici împărtăşesc împreună bucuria. Aceasta este adevărata poveste, cea care nu se vede, cea care pluteşte ca un abur de lumină mai departe, tot mai departe, până la cei care mai trag clopotele astăzi. "Azi, acum, în fiecare zi, e începutul unui nou început pentru noi", îmi spune Johannes Halmen. Iar pentru asta, pentru poveştile care încep din nou şi din nou, va merita întotdeauna să scrii.
Sufletul locului: Sara Dootz
Şi scrii, scrii despre Viscri, despre satul ăsta care ar fi rămas ascuns, dacă, între timp, faima lui n-ar fi făcut înconjurul lumii. Cum a ajuns prinţul Charles aici? Cum a găsit locurile? Cum îşi petrece timpul? Atâtea şi atâtea întrebări, că doar curiozitatea oamenilor n-are limite, iar un prinţ englez este, orice s-ar spune, un om cu care nu te întâlneşti în fiecare zi. Ăsta este Viscri-ul de acum, un soi de miraj pe care fiecare om şi-l imaginează după chipul şi asemănarea sa. Poate fi un tărâm de basm, poate fi un loc cochet de promenadă, un paradis luxos, o minune nemaivăzută, sau dimpotrivă, un sat desprins din negura vremurilor. Ceva trebuie să fie cu el, de vreme ce o asemenea personalitate a hotărât să-şi petreacă uneori timpul aici. Adevărul este altul şi e foarte simplu, aşa cum arată el, într-o zi de la începutul primăverii: Viscri este satul Sarei Dootz şi, dacă este vreun motiv pentru care un prinţ a hotărât să vină aici, atunci ăsta trebuie să fie. Ea, Sara, este sufletul acestui loc, Sara, o poveste care trăieşte mai departe. Fără ea, fără săsoaica aceasta aprigă, ştiutoare şi vie, în primul rând vie, mai vie decât istoria, Viscri ar fi ajuns să nu mai fie. Fără ea, faima locurilor de aici n-ar fi însemnat nimic. E ca în orice poveste: odată ajuns în locul magic, vei vedea că e ca oricare altul, nici mai bun, nici mai rău, nici mai strălucitor, nici mai miraculos decât alt sat transilvănean, ascuns de şoselele naţionale. Doar privirea aceea cu luare aminte şi doar poveştile şi prezenţa acestei femei sfredelitoare şi vii pot ridica vălul de realitate grea, ca să îţi dezvelească minunea. O asculţi pe Sara Dootz şi înţelegi de ce saşii încă au rămas, de ce povestea va merge mai departe, de ce şi pentru cine încă se mai aud clopotele în bătrânele biserici săseşti. Pe Charles, Sara îl numeşte "prinţul meu" şi spune că, înainte de a fi prinţ, "e un om adevărat şi bun, ceea ce contează mai mult decât orice". Şi ca orice om adevărat şi bun, "prinţul ei" nu face altceva, când vine aici, decât să simtă şi să se bucure de ceea ce vede. "Să ne bucurăm de bucuriile mici", zice Sara, când îmi vorbeşte de primăvară. "Că acum, imediat, o să auzi cum cântă privighetoarea, colo, după grădina aia, în care vine de fiecare dată. Şi acum deja ştiu câte zile mai sunt până o să apară barza noastră. Şi, cu ea, vin atâtea rândunele... N-ai cum să nu iubeşti grădina asta a lui Dumnezeu care învie pentru noi în fiecare an!"
Perii din faţa caselor au înflorit în Viscri. E aceeaşi minune pentru toţi de aici, saşi şi români şi ţigani, dar fără ea, fără Sara, oamenii ar fi uitat, poate, să se bucure. "Că aşa le-am spus tuturor: mă, nu tăiaţi perii din faţa casei, că aşa ştii că a venit primăvara. Şi, dacă tai unul, nu pune securea pe el până nu pui doi în loc!" Când înfloresc toţi perii deodată, Sara ştie că a coborât Dumnezeu pe pământ. "Se umple tot satul nostru de o dulceaţă care, uite aşa, te scoală din morţi!"
Cu moartea pre moarte călcând. Exact ca istoria lor care încă se scrie. Exact ca drumul Sarei spre biserica veche, ca să tragă clopotele Învierii. Pentru că viaţa merge înainte, se ridică deasupra tristeţii şi biruieşte moartea. Oftează Sara. I-a fost greu. Greu să-şi vadă satul pustiit: "Cum puteţi să fiţi voi acolo, dacă mai credeţi în Rai, şi să lăsaţi în urma voastră atâta jale?!", le-a scris unora dintre cei mulţi care au plecat în Germania. Mai sunt 15 saşi în Viscri, 350 erau în 1989. De 108 ori a tras Sara Dootz clopotul, pentru cei care s-au dus. Cei care au plecat şi au murit acolo, departe de casă, într-o ţară care era prea puţin a lor. "Săptămâna trecută am tras toate cele trei clopote a o suta opta oară. A murit Walter... Dumnezeu să-l odihnească!" A plantat în curtea bisericii şi un trandafir, pentru cel ce s-a dus. Pentru fiecare din cei ce au murit câte unul. Măcar aşa să rămână în pământul ăsta, de-acasă.
Aşa e în orice poveste adevărată, bucuria vine greu, o dată pe an, poate, de Înviere, după multă, prea multă tristeţe. În toate satele săseşti, clopotele se auzeau negreşit în fiecare zi, la ora 12. Pentru o nouă zi, pentru un nou soare, pentru linişte, pentru a ţine duhurile rele departe, pentru a alunga furtuna, pentru câte şi mai câte, toate tainele şi rosturile unui sat străvechi. Acum se trag doar de sărbători şi, mult mai des, nefiresc de des, când în sate vine vestea că încă unul de al lor a sfârşit departe, prea departe de locurile unde s-a născut. "Dar o să trăim pe pământul ăsta, cât mai tragem clopotele!", spune femeia asta de 79 de ani din Viscri, care nu s-a resemnat nicio clipă din viaţa ei. Dimpotrivă. "Să dau cât pot la viaţă", asta i-a şoptit inima, de când se ştie. Sara mă priveşte adânc, iar privirea asta poartă cu ea lumina, seninul şi o credinţă veche, de nezdruncinat. "Ce iahturi, ce vile, ce atâţia bani?! Am avut întotdeauna ce-mi trebuie. Tot ce ai nevoie în viaţă e să adormi liniştit!"
E primăvară acum în Viscri şi e bine. În curând, clopotele se vor auzi din nou pentru a vesti bucuria. Nepoata Sarei se va căsători în biserica de aici, iar apoi, la Mânăstirea de la Curtea de Argeş, cu Cristian, iubitul ei român. Viaţa merge înainte. Împreună.
Clopotar pentru o biserică goală: Dietmar Depner
Cu Dietmar Depner am urcat încet, în turla clopotniţei din Criţ. Trepte de piatră, o spirală întortocheată care te poartă mai sus şi mai sus, deasupra singurătăţii. Pentru că Dietmar, la cei 37 de ani ai săi, e cel mai tânăr sas care a rămas în sat. Şi au rămas, cu tot cu el, cinci. Clopotar într-o biserică goală. Tăcerea, liliecii. Şi un sat aproape dispărut, cel puţin în felul care a fost odată. Dovadă sunt ruinele grădiniţei de odinioară, care străjuiesc intrarea în biserică. Ar fi singur Dietmar, dacă el ar simţi asta. Nu simte. Prietenii lui sunt aici, români, clopotele îl aşteaptă în fiecare zi. Urcuşul ăsta întortocheat deasupra singurătăţii. Iar lumea ştie că atunci când se aud clopotele trase de Dietmar în timpul săptămânii, a mai murit cineva din Criţ, acolo, departe. Acolo, departe, în Austria, a fost şi el, la muncă. S-a întors pentru că îl aşteptau părinţii. Şi a rămas aici, acasă, chiar şi după ce ei s-au stins. Îmi deschide biserica cu o cheie uriaşă, iar biserica mă primeşte înăuntru rece, goală ca un mormânt. Se aud paşii pe dalele de piatră, foşnetul lor se strecoară printre firide şi se pierde în spatele orgii. E o tăcere care te îngheaţă aici, înăuntru. Ar mai fi soarele de afară şi brazii pe care bătrânii i-au plantat în curtea bisericii pentru Crăciunul de altădată. Şi cuibul de barză pe metereze. Cuibul de barză pe care Dietmar Depner îl ştie de copil. "O să vină?", îl întreb, "O să vină", îmi răspunde. "În mai".
Trei ani, îmi spune Dietmar, învăţa un ucenic arta de a trage clopotele. Erau alte vremuri; el a prins mai repede, de la unchiul lui, pentru că cineva trebuia să le facă să cânte. "La început de tot, mi se făcea pielea de găină singur acolo, sus, doar eu şi ele. Dar încet, m-am obişnuit. Te obişnuieşti cu toate". Îl întreb dacă nu îl copleşeşte tristeţea, să fie clopotar pentru o biserică goală. Dietmar îmi zâmbeşte: "Dar eu nu ştiu ce înseamnă să tragi clopotele pentru o biserică plină. Asta e realitatea cu care m-am învăţat". Închide apoi uşa bisericii cu cheia lui uriaşă. E un vânt rece acum în Criţ, dar e un vânt înşelător. Primăvara pândeşte pe aproape, gata să sfâşie tot ce a mai rămas din frig. Dietmar se suie pe bicicletă şi pleacă, împăcat, spre casă.
Clopotul de linişte
"Bobul de grâu cade în pământ şi moare. Ce se întâmplă mai departe îi aparţine lui Dumnezeu." Johannes Halmen vorbeşte cu o linişte care te acoperă ca un clopot. Vorbeşte despre sensul învierii, despre moartea prin care se naşte viaţa nouă. Povestea saşilor de acum, de aici. Nu e vizionar Johannes Halmen şi nu are soluţii concrete pentru ce trebuie făcut ca să fie mai bine pentru cei care au rămas. Toată credinţa lui se sprijină pe Dumnezeu, pe iubirea Lui uriaşă, care face ca bobul de grâu să rodească din nou, chiar şi atunci când pare că a murit. Tocmai s-a întors de la căpătâiul unui muribund. Tocmai i-a răspuns soţiei bolnavului că "Da, trebuie să meargă la Înviere chiar şi acum, că trebuie să se bucure, că totul are sens".
Se simte obosit Johannes Halmen, şi se simte bătrân, deşi nu este. Şi simte de prea multe ori cum tăcerea de gheaţă a bisericilor în care slujeşte singur îl copleşeşte. "Şi simt că mor în fiecare zi de trei ori, când clopotele răsună şi nu vine nimeni, când ţin slujba şi nu e nimeni, când şterg praful în biserici şi nu este nimeni. Dar apoi ştiu că Dumnezeu ştie ce face şi ştiu că fericiţi sunt cei încercaţi de El şi ştiu că va fi bine. Avem o credinţă mică şi un Dumnezeu mare!"
"Dacă nu veniţi voi la mine, o să vin eu la voi", şi-a spus preotul, şi asta face de douăzeci de ani şi mai bine, zi de zi, pentru mai bine de zece parohii. Nu-şi vede soţia cu zilele, abia dacă mai are timp de familie. Tace şi apoi zâmbeşte. Îmi mărturiseşte spăsit că în ziua de dinaintea Învierii, soţia lui a înroşit ouăle, a pregătit o masă copioasă, au mâncat în tihnă, iar la sfârşit au ciocnit pentru Învierea Domnului. "Aşa, cu o zi înainte, pentru că iarăşi va trece prea mult timp până să mă întorc acasă". A vrut să renunţe de atâtea ori, dar ei, oamenii, nu l-au lăsat. "Bucuria pe care o aveam eu, la început, au preluat-o ei, iar acum mă las eu purtat de bucuria lor". "Nu puteţi să plecaţi acum, înainte de Paşti, o să vă ajutăm, facem tot ce ne ziceţi!" Din bucuria asta a oamenilor simpli se hrăneşte acum Johannes Halmen, ca să meargă mai departe, nesmintit. Un om care moare pe dinăuntru şi învie de fiecare dată. Zi de zi. Un om care crede în minunile simple ale lui Dumnezeu. "Dacă ciocnim un ou, mâncăm o ciorbă şi împărţim un colac împreună, în numele lui Hristos, cinci oameni să fim, şi e de ajuns". E de-ajuns!
Tocmai a fost o confirmare în Saschiz, un băiat şi o fată şi-au mărturisit credinţa în Dumnezeu. Acum, primăvara. Când am ajuns şi noi aici.Când liniştea din biserică ne-a acoperit ca un clopot. Tania Ziegler, o fată de 16 ani, ne este ghid şi ne vorbeşte despre istoria locului. O întreb dacă pot urca în clopotniţă. "Nu", îmi spune ea, "treptele de lemn sunt roase pe dinăuntru, s-ar putea prăbuşi oricând". Îi spun că aş vrea să vorbesc cu clopotarul. Tania Ziegler zâmbeşte firesc şi simplu, cu ochii în pământ. "Clopotarul sunt eu", zice şi apoi tace. Şi înţeleg că trebuie să tac şi eu.
În satele săseşti, clopotele vor cânta mai departe. Acum, pentru totdeauna.