Maya Simionescu este director co-fondator al Institutului de Biologie şi Patologie Celulară "Nicolae Simionescu" din Bucureşti, a fost timp de 8 ani vicepreşedinte al Academiei Române, profesor asociat la mai multe universităţi din străinătate: Rockefeller, Yale, Columbia (SUA), McGill (Canada) şi Doctor Honoris Causa al mai multor universităţi din ţară şi din lume. Adevărată doamnă a ştiinţei româneşti, personalitate complexă în domeniul biologiei celulare, domnia sa crede cu tărie că cercetarea ne poate ajuta să devenim parteneri egali cu cei în laboratoarele cărora se pritocesc premiile Nobel.
Imposibilul nu există! Micuţa Bebe
- Împreună cu profesorul Nicolae Simionescu aţi inaugurat în România studiul biologiei celulare şi moleculare, în beneficiul sănătăţii umane. Cum este să fii deschizător de drumuri în ştiinţă?
- Pentru un cercetător, orice început este o provocare pentru care trebuie să găsească răspunsul potrivit, în ciuda tuturor greutăţilor şi piedicilor care apar. Cred că cea mai importantă însuşire a unui cercetător, indiferent de condiţiile în care lucrează, este să nu-şi piardă încrederea şi optimismul, pentru că cercetarea are un parcurs foarte greu. De obicei, se întâmplă să ai un eşec, apoi, poate, vine un succes, dar poate fi şi eşec, eşec, succes, după cum şi eşec, eşec, eşec, şi abia apoi succes. Succesul vine greu, uneori după ani de zile, şi cred acum, după o viaţă petrecută în cercetare, că cercetătorul trebuie să păstreze mereu ideea că "imposibilul nu există". Cercetare înseamnă libertate şi responsabilitate, în acelaşi timp. Atunci când nu avem de la început rezultatul aşteptat la un experiment înseamnă că n-am ştiut să punem întrebarea bună. "Natura nu minte niciodată", spune Eminescu. Dacă nu ştii s-o întrebi, dacă nu ştii să-i cauţi tainele şi să pui întrebarea potrivită, nu vei obţine raspunsul sau rezultatul pe care-l aştepţi. Orice început e greu dacă nu ştii ce să întrebi.
- Cu alte cuvinte, totul porneşte de la o întrebare...
- Da, totul porneşte de la curiozitate şi de la întrebările pe care nişte minţi luminate şi le pun. Toate marile descoperiri s-au făcut din curiozitate. Curiozitate, optimism şi minte neobosită, acestea sunt însuşirile care te ţin în viaţă, ca om de ştiinţă, dar care îţi şi iau toată viaţa, înrobindu-te în cercetare.
- De la ce întrebare aţi pornit dumneavoastră atunci când aţi hotărât să faceţi cercetare?
- Prima întrebare care mi-a conturat oarecum drumul, deşi nu pot să spun că în copilărie am simţit sau am ştiut că mai târziu voi cerceta viaţa celulelor, a fost cum aş putea s-o fac sănătoasă pe micuţa mea prietenă Bebe, care nu putea să meargă, nu vorbea, dar era de o frumuseţe desăvârşită. Mi-am pus în cap că trebuie să mă fac neapărat medic pediatru, ca s-o pot face bine pe ea. Am ajutat-o foarte mult, eu am învăţat-o să meargă. Era război şi stăteam în adăposturi în timpul bombardamentelor. Adăpostul avea o parte întunecată şi eu făceam cu ea exerciţii de mers. O duceam în zona întunecată şi o obligam să vină de acolo la lumină, şi iar o duceam înapoi, şi iar, şi iar, cu o răbdare şi o încăpăţânare de care numai copiii sunt capabili. Aveam cinci, şase ani, ea era puţin mai mică decât mine şi-mi intrase în cap că numai eu pot s-o salvez. Întâmplarea a făcut ca, mai târziu, să nu intru la Facultatea de Medicină (vedeţi, deci, că mi-am urmat ideea din copilărie). Cu media obţinută am intrat la Facultatea de Biologie şi mi-am zis că, după un an, mă voi întoarce la Medicină. Dar mi-a plăcut biologia şi am descoperit în acel an lucruri uimitoare, datorită unor profesori excepţionali, care mi-au trezit interesul pentru biologie ca ştiinţă a vieţii. La un moment dat, mi-am dat seama că nu este neapărat necesar să fac Medicina ca s-o vindec pe prietena mea, că pot foarte bine s-o ajut făcând cercetare în domeniul biomedical. Aşa am ajuns, în anul cinci de facultate, la Institutul de Endocrinologie al profesorului Ştefan Milcu, şi să-mi fac teza de absolvire cu dr. Nicolae Simionescu. Atunci am început ucenicia mea în cercetare. Abia acum înţeleg cât este de important pentru un tânăr să se formeze lângă un profesor cu multe calităţi, care să-l ia de mână, să fie bun cu el, să fie rău cu el, să facă tot ce trebuie ca să-l atragă, să-l mobilizeze spre studiu şi cercetare. Profesorul Simionescu era un împătimit al cercetării, avea un anumit mod de a gândi pe care, mărturisesc, l-am preluat în parte. Totul la el era extrem de organizat, de împărţit pe etape, pe cămăruţe, de la simplu la complex, pentru ca apoi să se poată întoarce cu concluziile, din nou, la simplu. Avea o filosofie a cercetării care se baza pe dorinţa lui profundă de a înţelege alcătuirea lucrurilor, de a merge până la esenţa fenomenelor. Muncea enorm, viaţa lui toată a fost legată de laborator. Pe-atunci, însă, laboratoarele nu erau dotate. Ca să ajungem la o concluzie finală, luam proba de ţesut la noi, la institut, apoi mergeam la Institutul de Oncologie, unde făceam secţiuni, pe care apoi le studiam la microscopul electronic de la Institutul Cantacuzino. Pentru o operaţiune care azi durează câteva ore, atunci aveam nevoie de multe zile şi multe drumuri.
Marea şansă: George Emil Palade
- Credeţi că a existat un moment providenţial, care a marcat evoluţia dumneavoastră profesională?
- În 1968, profesorul George Emil Palade, primul român care a primit premiul Nobel pentru cercetare în domeniul biologiei celulare, a venit în România cu o delegaţie a Academiei de ştiinţe din America, după o absenţă de peste douăzeci de ani. Pe atunci, ţara noastră se bucura de simpatie internaţională, vă aduceţi aminte că România nu a intrat în Cehoslovacia, cum au făcut alţii, şi în acest climat de deschidere a Occidentului faţă de noi s-a încercat o colaborare cu cercetători români. Profesorul Palade a vizitat câteva centre universitare şi a ajuns şi la Institutul de Endocrinologie al profesorului Milcu. Profesorul Palade a discutat cu noi cam 30 de minute şi s-a uitat cu atenţie la ceea ce lucram. Era un om tăcut, nu vorbea mult, privea doar şi mustăcea din când în când, zâmbind. Ne-a întrebat câţi oameni eram prinşi în cercetare şi i-am răspuns că suntem doar noi doi, împreună cu două tehniciene foarte bune. N-a mai zis nimic, dar după aproape un an, ne-am trezit cu o invitaţie de la el, ca să ne alăturăm echipei cu care lucra în Statele Unite. Aceasta a fost marea noastră şansă, pentru că acolo am înţeles ce înseamnă cu adevărat un climat favorabil muncii de cercetare. Profesorul îl plăcea pe Nicolae Simionescu, pe care-l ştia de când fusese student şi, după ce am ajuns în America, prietenia dintre noi s-a sudat; este un exemplu de colaborare intelectuală desăvârşită. N-a fost uşor să plecăm, soţului meu i-au dat drumul mai repede, dar eu am putut pleca doar după aproape o jumătate de an, timp în care profesorul Palade a scris de nenumărate ori autorităţilor din ţară.
- Cum a decurs colaborarea cu profesorul Palade?
- Profesorul Palade era un împătimit neobosit al cercetării, un om de o profunzime extraordinară, avea o minte bine organizată, cu multe "fişiere" şi conexiuni originale. Totul era judecat de zeci de ori înainte de a fi enunţată o observaţie. Experimentele erau refăcute la nesfârşit, ca să se verifice totul şi să se găsească explicaţia reală a fenomenelor. "Publici numai când eşti sigur, când poţi explica ceva întru totul, dar până să publici, trebuie risipite toate incertitudinile", ne spunea el mereu. Am făcut echipă bună cu profesorul Palade, tocmai pentru că toate aceste rigori ale cercetării le aveam şi noi în obişnuinţă, de acasă. Sigur că a contribuit şi faptul că eram toţi români, dar dincolo de asta, a mai fost ceva - aveam acelaşi mod de gândire, pentru că urmasem şcoala românească de altădată, foarte serioasă, cu profesori foarte exigenţi. Aşa că aveam un background comun, gândeam, judecam, acţionam la fel, şi comunicarea dintre noi a fost astfel mult mai simplă. Lucram mult, de dimineaţă până seara, aşa cum lucrau, de fapt, toţi de acolo, dar petreceam şi clipele libere tot împreună. Soţul meu, Nicolae Simionescu, cânta la pian, eu cântam din cântecele Mariei Tănase, profesorul Palade recita din lirica românească, avea o memorie fenomenală, ştia mii de versuri pe de rost.
- Ce-aţi învăţat în laboratoarele americane, adevărate "pepiniere" de premii Nobel?
- Primul lucru pe care l-am învăţat a fost că numai printr-o competiţie loială, corectă, cu oameni curioşi, inteligenţi, cinstiţi, poţi merge mai departe sigur în cercetare. În Statele Unite, în fiecare an participam la un Congres anual de biologie celulară, cu lucrări originale şi rezultate noi. În cercetare nu poţi avea noutăţi dacă nu munceşti serios şi constant. Nimeni nu-ţi impunea acolo un program fix, dar fără zeci şi sute de ore petrecute în laborator, la microscop, n-aveai şanse să fii printre cei buni. Atmosfera de lucru era formidabilă. Ne-au ajutat şi dotările universităţii Rockefeller, pentru că în campus aveam tot ceea ce ne trebuia, simplificând astfel mult viaţa noastră din afara laboratorului: existau locuri unde luam masa, terenuri de sport, săli de spectacol, o bibliotecă deschisă permanent, zi şi noapte, unde aveam acces liber la raftul de cărţi. În echipa de cercetare a profesorului Palade, încadrarea, angajarea, se făcea pe un an doar. Nu erai angajat pe veci. Rămâneai în echipă doar dacă rezultatele muncii tale erau pe măsura exigenţelor impuse de performanţele anterioare. Când rezultatele nu erau potrivite cu ale echipei, exista o formulă elegantă prin care i se spunea celui vizat să-şi caute de lucru în altă parte. "Peste trei luni, mi se termină fondurile şi n-am să te mai pot plăti", i-a spus profesorul, odată, unui coleg care nu s-a ridicat la înălţimea profesională necesară. Şi el a înţeles şi a plecat. Cu alte cuvinte, am învăţat că rigoarea muncii, onestitatea intelectuală, perseverenţa, tenacitatea, mintea deschisă pentru orice întrebare, curiozitatea, toate acestea sunt obligatorii atunci când vrei să faci performanţă în cercetare.
Experimentul Simionescu
- Profesorul Palade a sprijinit ideea înfiinţării Institutului de Biologie şi Patologie Celulară, care azi poartă numele profesorului Nicolae Simionescu?
- La puţin timp după ce am început să lucrăm în echipa profesorului Palade, ne-a venit ideea de a înfiinţa şi în România un centru de cercetare pentru studiul biologiei celulare. La început, profesorul era sceptic; ne spunea că în România nu avem condiţii de lucru, aparate, materiale şi toate celelalte necesare, şi că e păcat să întrerupem cercetările începute în America. Avea dreptate. Dar noi am perseverat şi am mers mai departe cu ideea noastră, de parcă eram determinaţi genetic. Am desenat proiectul unui viitor centru de biologie celulară, am făcut o listă cu necesarul de materiale şi am şi început formalităţile necesare. Am fost susţinuţi de profesorul Theodor Burghele, de Corneliu Bogdan, ambasadorul României la Washington, dar în special de profesorul Palade, care, înţelegând determinarea noastră, ne-a acordat o susţinere deosebită. El numea asta "experimentul Simionescu". A scris mereu autorităţilor pentru a cere sprijin pentru noi şi le spunea, pentru a-i sensibiliza pe cei de acolo, că este păcat să nu profite de întoarcerea noastră acasă, după ce ne-am specializat în cele mai performante laboratoare din lume. Aşa am primit aprobarea pentru institut şi apoi, ani de zile, am adunat materiale, aparatură, din donaţii, din sponsorizări. Am cărat noi, personal, din Statele Unite, 16 tone de materiale, de la prietenii americani, pentru a înzestra laboratoarele noastre. Pentru a ne vedea visul împlinit, am refuzat propuneri de posturi avantajoase venite de la Universităţi de renume din Statele Unite şi Canada. Vacanţele le-am petrecut cu arhitecţii şi constructorii institutului, pe şantier, până când totul a fost gata. Nu vreau să intru acum în detaliile neplăcute, legate de piedicile pe care autorităţile române ni le-au pus în acei ani, ba chiar şi la inaugurare, care a fost, cu adevărat, o sărbătoare a ştiinţei, la care au participat profesorul Palade, Christian de Duve şi Gunter Blobel, toţi premiaţi Nobel, David Sabatini, Werner Franke, Marilyn Farquhar, cercetători, şi mulţi, mulţi alţii. Profesorul Palade a scris un poem cu această ocazie, numind inaugurarea Institutului nostru "o fereastră deschisă spre viitor" şi sper aşa să rămână mereu. Numai că bucuria a fost de scurtă durată. În 3 septembrie 1979, s-a inaugurat Institutul, iar la câteva luni, s-au tăiat toate fondurile pentru cercetare. Ni s-a transmis de către oficialităţi: "Simioneştii să facă ce vor cu americanii lor. Au aparate, au clădire, au salarii. Restul, treaba lor!". Noi, de-abia aveam bani să plătim lumina, dar am apelat la singurul for din vremea respectivă care dădea fonduri pentru cercetare, National Institute of Health (NIH) din Statele Unite. Aşa am obţinut, timp de 12 ani, din 1981 până în 1992, mai multe grant-uri şi am putut să funcţionăm. Dar au apărut bănuielile şi semnele de întrebare. Cu puţin înainte de revoluţie, am fost avertizaţi să ne pregătim apărarea, pentru că urma să fim acuzaţi că vindem americanilor cine ştie ce secrete ştiinţifice. Şi asta pentru că am îndrăznit să publicăm în reviste americane rezultatele muncii noastre de laborator. Numai că cei care ne acuzau nu înţelegeau că dacă nu publici constant rezultatele obţinute în reviste cu audienţă internaţională e ca şi cum ai vorbi singur în deşert.
Pantoful Cenuşăresei
- Astăzi vă bucuraţi de o susţinere potrivită pentru proiectele de cercetare?
- În cercetare e nevoie de recunoaştere şi de un dialog permanent cu toţi cei care au aceleaşi preocupări. Ideile vin către toţi cercetătorii cam în acelaşi timp şi cam aceleaşi subiecte sunt prezente în toate laboratoarele. De exemplu, acum se lucrează foarte intens pe celulele stem, toată lumea le are în vedere. Inteligenţa este egal distribuită în toate laboratoarele din lume. Numai că unii au fonduri multe, constante, şi pot experimenta fără întrerupere, pe când noi, vorba unui coleg, operăm azi un şoricel, şi la anul, altul, după ce vom primi cealaltă jumătate din fondurile promise. Între timp, cel care are fondurile la dispoziţie publică deja rezultatele cercetărilor sale. Vedeţi, aceasta este diferenţa între sistemul nostru şi cel de dincolo, între felul nostru de a vedea cercetarea şi al altora, care au un sistem extraordinar de a atrage şi a ţine oamenii competenţi. Dar dincolo de fonduri mai e ceva, se întâmplă că la noi nu există ceea ce se cheamă o "cultură a cercetării". Din păcate, oamenii politici, decidenţii, n-au timp să-şi dea seama că numai prin cercetare competitivă vom fi recunoscuţi în lume. La noi, cercetarea e văzută ca o Cenuşăreasă căreia îi mai dai din când în când câte ceva, cât să nu moară de foame. Dar gândiţi-vă cum s-a transformat Cenuşăreasa din poveste, când i s-a dat pantofiorul de aur! A devenit prinţesă! Şi noi ne putem transforma la fel, căci avem oameni foarte talentaţi. De altfel, eu cred că există un talent propriu al poporului român, al tinerilor români, pentru cercetare. Dar în afară de fonduri, mai sunt necesare respectul şi viziunea, că numai prin cercetare putem deveni parteneri egali cu cei în laboratoarele cărora se pritocesc premiile Nobel. Totuşi, ţara asta nu este săracă. Depinde cum împarţi avuţia. Şi acasă, când faci împărţirea bugetului, dacă vezi că ai nişte copii talentaţi într-un anume domeniu, apoi acolo trebuie să investeşti.
- Sunt, astăzi, tinerii atraşi de cercetare, sau aleg profesii mai bine plătite?
- Acum mulţi ani, profesorul Nicolae Simionescu spunea că "cercetarea ştiinţifică este mai mult decât o profesie, este un mod de a trăi, cu strădanii reuşite alături de încercări nereuşite şi că principalul instrument de conservare a acestui mod de a trăi rămâne pasiunea". Sunt mulţi tineri talentaţi la noi. Mie mi se pare grav când se spune că "cei mai buni pleacă". Da, pleacă unii foarte buni, dar rămân alţii la fel de buni aici. Cine şi ce îi ţine aici, când ar putea foarte bine să facă faţă cu brio la orice standarde ştiinţifice de performanţă în cercetare? Cercetătorii noştri sunt căutaţi în străinătate, deoarece sunt renumiţi pentru seriozitate şi pregătire temeinică şi pentru că este nevoie de mână de lucru înalt calificată şi în domeniul cercetării. La asta trebuie să se gândească cei care decid soarta cercetării. De ce să nu ne ocupăm de tinerii care aleg să rămână în ţară şi să le creăm lor condiţiile necesare de lucru? Cercetarea e un act de creaţie, cercetătorul are nevoie de linişte, de spirit liber, ca toţi ceilalţi creatori. De ce un cercetător trebuie să-şi înceapă viaţa de cercetător cu 1000-1200 de lei pe lună? De ce trebuie să aştepte 15-20 ani ca să devină profesor sau cercetător gr. I? Lucrurile acestea sunt o ofensă pentru tinerii talentaţi, căci trădează, pe de-o parte, lipsa de încredere în capacitatea lor, iar pe de alta, neputinţa celor care iau decizii de a-i alege onest pe cei care merită ajutorul şi sprijinul pentru a merge mai departe. Inconsistenţa şi inconstanţa fondurilor îi deprimă pe tineri, nu e normal ca, de la an la an, acestea să fie tot mai mici. Cei care avem vechime în cercetare suntem dependenţi de asta ca de un drog. Oricât m-ai plăti pe mine, eu tot cercetare aş face, dar tinerii nu sunt aşa, ei au alte nevoi şi trebuinţe, au nevoie de condiţii minime, ca să-şi poată urma pasiunea cercetării.
Să învăţăm de la celule
- La ce vă gândiţi atunci când intraţi în lumea celulelor, când ochiul microscopului vă ajută să evadaţi din lumea obişnuită?
- Noi, cercetătorii în biologia celulei şi în biomedicină, avem şansa ca o mare parte din timp să trăim în altă lume. Eu mă consider o privilegiată, pentru că trăiesc mai tot timpul în ţara ştiinţei şi în lumea celulei şi acestea au nişte reguli şi mecanisme foarte clare şi bine delimitate, care se respectă întru totul şi de la care societatea noastră ar avea ce învăţa. Celulele au capacitatea de a-şi păstra independenţa, dar în acelaşi timp, de a lucra în echipă. În lumea celulelor există o organizare extraordinară, nu există duplicităţi, celulele se ajută între ele, dialoghează. Vă puteţi imagina acest lucru? Celulele noastre vorbesc între ele, de la distanţă sau din apropiere, îşi transmit semnale, se susţin în cazul în care sunt atacate de agresori, de intruşi. Am învăţat să vorbesc cu ele, le botez, le dau nume. "Baloanele colorate" sunt celulele roşii, hematiile, altele seamănă cu nişte pâinişoare rotunjite, am să vă arăt şi imaginea unei celule care patrulează pe un vas de sânge, în căutarea inamicului, şi pe care am numit-o "Dinozaurul", pentru că seamănă cu el. Celula e o lume fascinantă, şi când te întorci în lumea obişnuită, aceasta ţi se pare săracă şi urâtă. Institutul nostru se concentrează pe studierea sistemului cardiovascular, la nivel celular. Am pornit cu biologia celulei normale din inimă şi vasele de sânge şi căutăm să aflăm ce se întâmplă dacă un agresor, intrus, factor extern o atacă şi provoacă boala, infarctul. Căutăm apoi să aflăm cum putem înlocui celulele afectate cu celule sănătoase, celule stem sau şuşe, cum le putem face pe acestea să ajungă în locul bolnav, cum să le facem să stea acolo şi să se transforme, pentru a prelua funcţia celulei bolnave, când şi cât timp e necesar. Încercăm să facem din celulele acestea "doctori" care să ajungă ţintit, fix, într-un loc anume din corp şi să "remedieze problema". Acesta este tratamentul viitorului, după cum "celula este pacientul prezentului".
- Nu este o ironie a sorţii că soţul dumneavoastră, profesorul Nicolae Simionescu, s-a prăpădit tocmai în urma unei boli cardiace?
- Ba da, profesorul Palade a şi scris atunci că "Nicolae Simionescu a murit subit, în somn, răpus cu blândeţe de boala pentru care şi-a dedicat o mare parte din viaţă". Am pierdut enorm, dar am înţeles că trebuie dus mai departe ceea ce am început împreună. La grijile legate de cercetare mi s-au adăugat şi problemele administrative, sâcâitoare de cele mai multe ori.
- E greu pentru o femeie să facă cercetare?
- Nu cred. Noi, femeile, suntem înzestrate cu multă răbdare, de care e nevoie în cercetare, şi poate că suntem mai rezistente la efortul de uzură şi mai perseverente. Dacă există pasiune, nu e greu, pentru că cercetarea devine un mod de viaţă pe care nu-l mai poţi abandona. Cu o bună organizare în familie, e şi mai uşor.
- Cum vine primăvara în lumea celulei, dragă doamnă Maya Simionescu?
- Cu ezitări şi reţineri, la început, dar năvalnic şi de neoprit mai apoi, în culori delicate sau puternice, aşa cum sunt şi plaiurile din Peştera, satul de la poalele Pietrei Craiului pe care l-am descoperit fascinată când aveam douăzeci de ani şi care a rămas de atunci pentru mine locul cel mai frumos din lume.