Peste 6000 de profesori au fost ameninţaţi cu pierderea locului de muncă. Milioane de părinţi au fost puşi pe drumuri, pentru a completa formulare prin care acceptă sau nu ca ora de religie să rămână în programa şcolară a copiilor. A fost un fel de referendum, cu rezultate zdrobitoare: peste 90 la sută dintre părinţi au ales să-şi trimită copiii la ora de religie. În acelaşi timp, într-un sat din Prahova, copiii au ales să-şi rezolve singuri problema.
Lanţul viu din jurul bisericii
Mireş, un sat ca dintr-un basm frumos, cu case arătoase, grădini roditoare, ascuns departe de urâţenia lumii, între dealurile blajine de la marginea judeţului Prahova. Aici oamenii îşi văd cu încăpăţânare de rânduielile lor, păstrând obiceiurile străvechi şi smerenia dinaintea lui Dumnezeu. Dar, acum vreo două săptămâni, la şcoala gimnazială din sat a fost răzmeriţă mare. Zeci de elevi au ieşit în curtea bisericii, protestând în tăcere împotriva mai-marilor de la Bucureşti, care s-au gândit aşa, nitam-nisam, să desfiinţeze pentru totdeauna orele de religie din şcoli. Vestea revoltei lor s-a întins iute. Părinţii şi bunicii au sărit ca arşi, dând năvală la biserică, pentru a-şi lua copiii acasă, speriaţi, pesemne, de eventualele consecinţe neplăcute ale gestului lor, unic în istoria aşezării. Chiar şi profesorul de religie, preotul satului, s-a arătat surprins auzind de acţiunea copiilor, mergând degrabă la faţa locului să vadă cu ochii lui ce se întâmplă. Cu toţii însă, odată ajunşi acolo, au rămas uluiţi. Copiii stăteau cuminţi, ţinându-se de mână, formând cu mic, cu mare, un lanţ în jurul bisericii. Niciunul nu spunea nimic, stăteau lipiţi cu spatele de zidul bisericii, privind liniştiţi către părinţii şi bunicii lor. Prima impresie a fost că se joacă, că e, aşa, o bazaconie a lor. Numai preotul Corneliu Pârvu, profesorul de religie, avea deja o bănuială, ştiindu-le supărarea. "Măi, copii, ce-i cu voi aici?", i-a întrebat cu blândeţe. "Taică părinte, noi nu vrem să ne ia religia din şcoală!", i-a răspuns cu glas subţire şi rugător Narcis, un băieţel mai firav din clasa a patra, făcând un pas în faţa şirului de copii. Vorbele lui au dat semnalul. Zeci de voci s-au revărsat ca nişte clinchete ascuţite, totul transformându-se într-o larmă de nedescris, pe care doar stăruinţa părintelui a reuşit, într-un târziu, să o domolească."Hai mai bine să facem altfel, ca să ne şi audă cineva", le-a spus părintele, bucuros de elevii lui. "E frumos ce faceţi şi sunt tare mândru de voi. Dar haideţi să facem nişte fotografii, cum staţi, aşa, de mână, în jurul bisericii, şi pe urmă să mergeţi frumos acasă şi să scrieţi o compunere în care să povestiţi de ce nu vreţi voi să vă scoată orele de religie de la şcoală. Strângem pe urmă toate compunerile şi le trimitem împreună cu fotografiile la Bucureşti, să le vadă cine trebuie." Copiii au acceptat propunerea cu mare bucurie. Au făcut mai multe fotografii şi-apoi au plecat spre casele lor, ca să se apuce de scris. A doua zi dimineaţă, pe catedra din cabinetul de religie erau strânse peste 50 de compuneri. Unele mai scurte, de câteva rânduri, altele lungi, chiar şi de patru pagini. Unele simple, scrise mai stângaci, altele elaborate, pline de fraze meşteşugite şi cuvinte frumoase. Toate, pline de emoţie şi candoare. Apoi, în zilele următoare, numărul lor s-a dublat. Aflaseră şi alţi copii de răzmeriţă şi-au vrut să se alăture şi ei celor ce-au pornit-o, punându-se pe scris compuneri despre ora lor de religie. "Întâmplarea asta minunată mi-a adus cea mai mare fericire", îmi spune părintele Pârvu. "De fapt, tot ce se întâmplă aici pare sub semnul unui miracol. Vă spun sincer, faţă de tot ce ni se arată zilnic la televizor, satul ăsta e o altă Românie."
Aproape de şcoală, sus, pe o colină blândă, se înalţă zidurile albe ale bisericii din Mireş. Aici slujeşte părintele Corneliu Pârvu, un preot inimos şi tânăr, ales parohul satului în urmă cu vreo cinci ani. Chiar de atunci a înţeles că locul ăsta ascuns pare însemnat de Dumnezeu şi că oamenii de aici au o evlavie aparte. A văzut că nimic rău sau urât nu le tulbură viaţa, ca şi cum dealurile astea care stau de jur-împrejur i-ar fi apărat dintotdeauna, ca un soi de cetate, de fărădelegile lumii. A descoperit, uimit, că o mulţime de copii vin duminica la biserică, îndrăgind-o ca pe propria lor casă. I-a văzut cum se roagă, cum vin la el, cu chipurile lor ca de îngeri, să-şi ia cuminecătura, să-i povestească despre supărările lor, cum ies apoi în curtea bisericii şi mai zăbovesc acolo, jucându-se "uliul şi porumbeii", cum îi spun, plini de respect, la plecare, "sărut mâna, taică părinte". Mai târziu, când a primit propunerea de a veni la şcoală, luând sub grija lui orele de religie, a acceptat bucuros. Cum să refuze aşa ceva? Cum să nu-şi dorească să aibă sub oblăduirea lui asemenea copii minunaţi? "Candoarea îngerească a acestor copii a aprins în sufletul meu un entuziasm cum n-am mai simţit până atunci", mărturiseşte tânărul preot. "I-am ales pe cei mai vrednici şi cuminţi dintre ei şi i-am luat lângă mine, i-am îmbrăcat în veşminte bisericeşti, i-am lăsat să vină în altar şi să mă ajute duminica, înainte de Sfânta Liturghie, la tăiatul prescurii sau pregătirea cădelniţei, i-am învăţat să cânte la strană, să înţeleagă mai bine tâlcul Sfintei Scripturi şi puterea rugăciunii. Mai târziu, i-am îndemnat să scrie poezii sau poveşti, să picteze, să facă fotografii, să filmeze. Au făcut chiar şi un filmuleţ despre şcoala lor. Au filmat la ore, la biserică, au luat interviuri unor elevi şi profesori, au pus ceva muzică, şi a ieşit o minune de film.Am format cu câţiva dintre ei o grupă de catehizare cu care am participat la toate concursurile organizate de Patriarhia Română, alţii au participat la alte concursuri şi festivaluri de poezie, compuneri sau pictură. Au început imediat să curgă o mulţime de premii. Pot să spun că de atunci am clădit împreună o adevărată familie. Ne vedem aproape zi de zi, îmi spun tot ce au pe suflet, iar eu fac tot ce pot să-i ajut şi să le păstrez entuziasmul şi dragostea asta a lor pentru şcoală şi biserică. Vă daţi seama câtă durere au simţit aceşti copii când au auzit că e posibil ca orele de religie să le fie desfiinţate? Veneau la mine, mă opreau prin şcoală sau pe stradă şi mă întrebau, «Părinte, de ce vor să ne facă atâta rău? Că asta e singura materie pentru sufletul nostru». Ce să le spui, cum să le explici o asemenea măsură absurdă? Avem 189 de elevi în şcoală. Toţi, fără nicio excepţie, au fost împotriva acestei măsuri. Cu toţii au zis că vor merge şi la Bucureşti, să protesteze, dacă e nevoie. Sau că vor veni la biserică, să facem mai departe orele aici, dacă la şcoală nu vor mai avea voie."
În doar trei zile, părintele Pârvu a strâns peste o sută de compuneri de-ale copiilor despre orele lor de religie. L-am rugat să le aleagă pe cele mai reuşite şi să-mi facă cunoştinţă cu autorii lor. "Cu mare bucurie", îmi spune, luminându-se la chip. "Ei sunt îngerii noştri păzitori."
Pasărea neagră
Isabela Mohor, clasa a VII-a: "Acum câteva nopţi am avut un coşmar. O pasăre neagră şi uriaşă, cu gheare lungi şi încovoiate, zbura ameninţător deasupra satului nostru. Zbura în rotocoale mari, din ce în ce mai aproape de sat, gata parcă să atace oricând. Stăteam ascunsă în casă şi o priveam pe fereastră, cu inima îngheţată de spaimă. Strada era pustie, nimeni nu mai avea curajul să iasă sub cerul înnegrit de aripile acelei arătări uriaşe. Deodată, cum mă uitam la ea, am văzut-o cum îşi desface larg ghearele şi coboară cu viteza unui fulger, năpustindu-se cu un ţipăt sinistru spre curtea bisericii. Într-o singură clipă, o beznă cumplită a înghiţit tot satul. Nu mai era niciun fir de lumină, totul era atât de negru, că nici măcar mâinile lipite de geam nu mi le mai puteam vedea. De afară se auzea un şuierat care-mi tăia timpanele. Deodată, un bubuit asurzitor a cutremurat toată casa şi, la scurt timp, cerul s-a luminat din nou. Undeva, acolo, pe cer, pasărea neagră se înălţa iar, purtând în ghearele ei, încovoiate şi strânse ca nişte cleşti, un obiect uriaş şi strălucitor. Am coborât apoi privirea şi am văzut pe deluşorul de lângă şcoală o imagine care m-a îngrozit: turla cea mare a bisericii fusese smulsă de pasărea aceea slută şi blestemată şi se afla acum între ghearele ei. M-am trezit în hohote de plâns, şi până în zori, am stat la fereastră, aşteptând cu sufletul la gură să se lumineze puţin, ca să văd dacă biserica noastră mai e încă acolo, la locul ei. Da, era acolo, pe deluşorul din spatele şcolii, vie şi nevătămată, sub cerul roşu, cu turla ei ocrotitoare. Atunci, în ziua aceea, am aflat de la taica părinte că se tot vorbeşte la Bucureşti despre desfiinţarea orelor de religie din şcoli. Mi-a apărut imediat în minte imaginea păsării negre şi uriaşe pe care o visasem. O vedeam parcă iar, sus, pe cer, cum dă târcoale deasupra satului, desfăcându-şi ameninţător ghearele ei arcuite. Am vorbit cu câţiva colegi şi ne-am hotărât să ne adunăm cât mai mulţi în faţa bisericii şi să o înconjurăm ţinându-ne de mână. Să facem un zid în jurul ei, ca să ştie toată lumea cât de mult îndrăgim noi orele de religie, şi că biserica este a doua casă a noastră, pe care o apărăm cu trupurile noastre de orice pasăre fioroasă."
Isabela închide caietul şi îşi ridică privirea spre mine. Ochii ei sunt ca două săgeţi, nu trădează nici cea mai vagă emoţie. Părul lung, de culoarea castanelor, îi învăluie graţios chipul senin şi zâmbetul suveran. Vorbeşte calm, cumpătat, fixându-mă permanent cu privirea. S-a născut în Italia, dar asta e doar dintr-o pură întâmplare. Tatăl ei lucrează de mulţi ani acolo, iar mama, tocmai când s-a împlinit sorocul, era într-o scurtă vacanţă la el. Aşadar, Isabela are şi cetăţenie italiană. De atunci, însă, n-a fost niciodată acolo, deşi ar dori tare mult să-şi petreacă o vacanţă întreagă împreună cu tatăl ei. Altfel, n-o interesează deloc să se mute pe alte meleaguri. Vrea să fie profesoară aici, în satul ei, să-i înveţe şi ea pe alţi copii să iubească frumosul şi locul în care s-au născut. "Nicăieri n-am găsit atâta linişte. După părerea mea, satul ăsta e binecuvântat şi nicăieri nu mă simt mai în siguranţă decât aici. Când eram mai mică şi vedeam atâtea rele şi porcării la televizor, mă întrebam dacă nu cumva sunt numai minciuni, pentru că la Mireş niciodată nu s-a pomenit aşa ceva. Aici, cred că oamenii ar putea trăi liniştiţi şi fără poliţie. Nu cred că cineva ar putea face vreodată ceva rău." Singura durere a Isabelei este despărţirea asta îndelungată de tatăl ei. De când s-a născut, nu-l vede decât în vacanţe sau de sărbători. Ba, mai mult, uneori pleacă şi mama acolo, în Italia, iar fata rămâne doar cu frăţiorul ei, în grija bunicii. Şi-atunci, chiar dacă îşi vede mai departe de treburi, zilele ei nu mai sunt aşa de senine. Singurul om din sat care îi ştie oful ăsta şi poate să i-l mai aline e părintele Pârvu, profesorul ei de religie. "De câte ori mă chinuie dorul mai rău, taica părinte îşi face timp să mă asculte şi să-mi alunge supărarea. Ţin minte că odată, când erau amândoi părinţii plecaţi, aşa de dor îmi era, că am luat imediat telefonul să-i sun. Dar, din păcate, niciunul nu răspundea, şi asta m-a supărat şi mai tare. Am fugit plângând la biserică şi, de cum am intrat acolo şi m-am rugat la icoana Maicii Domnului, aşa cum m-a învăţat părintele nostru, imediat am simţit parcă o mângâiere, ca o adiere pe chip, şi o linişte sufletească cum n-am mai simţit până atunci."
Isabela are numai note de zece. Scrie poezii şi compuneri din clasa a doua, alinându-şi uneori şi în felul acesta dorul de părinţi. A obţinut mai multe premii la tot felul de concursuri şi festivaluri, ultimul fiind locul doi la un concurs judeţean de poezie creştină. Pictează, face cursuri de dans, de teatru, şi participă la toate acţiunile parohiei. Anul trecut, de Sfântul Nicolae, împreună cu părintele Pârvu, şi-a mobilizat colegii să cumpere jucării, haine, rechizite şi dulciuri, şi să le facă daruri copiilor de la un orfelinat din Ploieşti. Apoi, de Crăciun, au împodobit bradul bisericii cu globuleţe confecţionate de ei, iar în ziua de Ajun, tot în biserică, au jucat câteva scenete cu teme biblice. "Facem asta la fiecare Crăciun. De fiecare dată, biserica e plină de oameni, că n-ai unde să arunci un ac, cum se zice. Vin toţi copiii din şcoală, părinţi, bunici, în tot satul e o bucurie greu de descris. Cred că astea sunt cele mai frumoase zile din viaţa mea. Atâţia oameni plini de bucurie adunaţi în biserică! E ca un vis minunat pe care nimeni n-are voie să ni-l distrugă."
Fetiţa cu ochi de safir
Ana Florea, clasa a V-a: "Fără ora de religie, sufletele noastre ar fi mai sărace. Poate că oamenii care ne conduc chiar asta îşi doresc, să creştem ca nişte roboţi, cu sufletele reci şi împietrite. Pe mine, de când mă ştiu, părinţii m-au învăţat să-mi iubesc aproapele, să preţuiesc tot ce e frumos pe lume, să mă bucur de natură, de fructele din livadă, de apa din fântână, de animalele mele din grajd, de dealurile înverzite care înconjoară satul. Iar pentru toate minunile astea, tot părinţii m-au învăţat de mică să merg la biserică şi să-i mulţumesc lui Dumnezeu. Acestea sunt rădăcinile mele, pe care nimeni nu le va putea smulge niciodată.
Se apropie Paştele. Ca în fiecare an, la ora de religie, vom merge cu taica părinte la biserică şi vom încondeia ouă. Alţii, de la oraş, se vor juca poate pe internet sau vor merge prin cluburi. Noi ne bucurăm doar cu atât şi suntem foarte fericiţi. Aşa că, domnilor care ne conduceţi şi vă certaţi toată ziua la televizor, vă rugăm frumos, nu stricaţi bucuria asta a noastră şi nu sărăciţi sufletele copiilor nevinovaţi de la Mireş."
Ana are ochii albaştri scânteietori. Vorbeşte liniştit, cu o cumpătare de om matur. Pune caietul la locul lui, în sertar, şi se întoarce spre mine, aşteptând smirnă să o întreb ceva. Aici, în camera ei, totul străluceşte de curăţenie. Cărţile şi caietele sunt aliniate perfect, hainele stau aşezate la dungă, nicăieri nu se vede o scamă. "Ea singură îşi face curat", o laudă mama din pragul uşii. "Să ştiţi că n-a obligat-o nimeni, aşa s-a învăţat ea." Ana nu are nici o notă de nouă. E o elevă-model, extrem de exigentă cu ea, dar şi foarte veselă şi prietenoasă. Uneori, fără să ştie de ce, o maicuprinde câte un val mic de melancolie, şi atunci stă aşa, cu privirea pierdută pe fereastră, rătăcind printre tot felul de imagini închipuite şi gânduri bizare. Aşa a păţit acum doi ani, într-o toamnă, când dintr-o visare ca asta a scris prima ei poezie. A doua zi, părintele Pârvu a citit-o la ora de religie şi a hotărât s-o trimită la un concurs judeţean. După vreo săptămână, a primit un telefon şi o voce caldă de femeie i-a dat vestea că a câştigat premiul întâi. "Nu-mi venea să cred, am zis că e o glumă", îşi aminteşte Ana zâmbind. "Am scris poezia asta mai mult aşa, dintr-o joacă. Abia a reuşit să mă convingă doamna aceea că totul e adevărat. De atunci, am prins curaj şi am început să scriu mai departe poezie sau povestiri. Le citeam în clasă, la orele de română sau de religie. Doamna învăţătoare şi taica părinte le luau pe cele mai bune şi le trimiteau la alte concursuri. Aşa am câştigat alte premii. După mine, au început şi alţi copii din clasă să scrie. Şi uite aşa s-a umplut panoul şcolii cu diplome şi trofee. Vedeţi de ce iubim noi aşa de mult orele de religie? Pentru că ne încurajează să facem lucruri frumoase şi ne aduc bucurie în suflet."
Ana merge de când se ştie la biserică. În fiecare vineri şi duminică. Împreună cu mama, bunica, sau Florina, prietena ei cea mai bună. Nu-i place deloc la oraş, vacarmul de-acolo o sperie. Doar aici, la Mireş, se simte în siguranţă. Aici vrea să rămână pentru totdeauna, să fie învăţătoare şi să transmită mai departe dragostea ei pentru satul minunat în care trăieşte. "Aici, la Mireş, nu mă tem de nimic. Tot răul care ne ameninţă vine de departe, dintr-o lume pe care eu nu vreau s-o cunosc niciodată."
Luminile de pe deal
Narcis Popa, clasa a IV-a: "Pentru mine, religia este cea mai importantă materie de la şcoală. Fără orele de religie, eu aş fi foarte trist, pentru că nimeni nu ne-ar mai explica tainele sufletului şi m-aş simţi ca un copil părăsit." Doar atât a scris Narcis în compunerea lui. Mai mult n-a ştiut ce să spună. Nu înţelege o iotă din socotelile conducătorilor ţării care le strică lor rânduielile. Mic de statură, cu vocea piţigăiată şi privirea de o candoare angelică, acest prichindel este cel mai dârz apărător al orelor de religie şi cel mai fidel slujitor al bisericii. "De când eram mic, mergeam cu mama la biserică. Îmi plăcea mult să mă uit la icoane şi să ascult cum cântă lumea. Dar cel mai mult mi-a plăcut într-o noapte de Înviere, când tot dealul pe care se află biserica era plin de lumini care se tot mişcau. Parcă era un vis."
Anul trecut, într-o sâmbătă, a mers la biserică şi a asistat la un fel de şedinţă de catehizare. Părintele le vorbea unor copii mai mari despre rânduielile bisericii şi despre rostul şi semnificaţiile Sfintei Liturghii. I-a plăcut aşa de mult, că a mers şi în sâmbăta următoare, când a descoperit că biserica era aproape plină de copii. Preotul lipsea, avea nişte probleme de familie. Copiii însă stăteau cuminţi, numai ochi şi urechi. În faţa lor, lângă altar, un elev mai mare, îmbrăcat într-un veşmânt bisericesc, citea cu voce groasă fragmente din Evanghelie. Era un tablou ireal, care pe Narcis, un biet pici de clasa a treia, l-a emoţionat enorm, fără să înţeleagă prea bine de ce. De atunci, era prezent în fiecare sâmbătă acolo, la biserică, să asculte poveştile despre Iisus.
Mai târziu, într-o dimineaţă ploioasă de toamnă, sora lui i-a dat vestea tristă că Meme, căţeluşa lui iubită, de numai trei luni, dispăruse cu o seară înainte din curte. A plâns mult, s-a zvârcolit toată ziua şi nimeni nu putea să-l liniştească. Spre seară, a luat-o pe furiş prin spatele casei, traversând prin grădinile înnoroiate ale oamenilor şi nu s-a mai oprit până la biserică. Aici l-a rugat cu lacrimi în ochi pe Dumnezeu să-i aducă înapoi căţeluşa, a sărutat icoana Maicii Domnului şi a zbughit-o spre casă. Şi cum se apropia el de grădina din spatele casei, a auzit vag ceva care semăna parcă cu scheunatul unui căţel.Da, era Meme. Stătea la poartă zgribulită şi smotocită groaznic de ploaie. De atunci, biserica a devenit pentru Narcis a doua casă a lui, iar Dumnezeu, cel mai iubit şi iubitor Tată al oamenilor. Merge cam o dată pe lună să se spovedească, apoi se împărtăşeşte, participă la fiecare slujbă de vineri sau duminică, ajută câteodată la curăţenie, schimbă uleiul din candele, învaţă rugăciuni şi cântece. "Eu aş vrea să mă fac preot şi să slujesc aici, în sat", îmi spune senin şi ferm. "Şi o să fiu şi profesor, ca taica părinte. Că nimeni n-o să aibă curaj vreodată să desfiinţeze orele noastre de religie."
Se apropie Paştele, şi până atunci are de învăţat câteva cântece, pe care le va cânta cu alţi copii la biserică. Îşi drege puţin glasul şi începe să fredoneze timid: "Să cântăm cu-adevărat,/ azi Hristos a înviat,/ a înviat, a înviat/ lumea iar s-a luminat." Duminică, după slujbă, va rămâne cu ceilalţi copii să repete şi alte cântece pe care le vor cânta de Paşti, în biserica cea iubită în satul lor.
Afară s-a înserat. Îmi iau rămas bun de la Narcis şi pornesc agale pe drum. O linişte mângâietoare s-a aşternut în tot satul. Peste tot miroase a tămâie proaspătă şi a primăvară.