Bunicul cu glas de clopot
- Interpreţii de muzică populară sunt legaţi pe viaţă, prin cântecele şi portul lor ţărănesc, de obârşie. Mare trebuie să fie mândria de a duce în lume, prin cântec, frumuseţea unei vetre vechi româneşti...
- Eu sunt oltean. Am copilărit la Voineasa, în judeţul Olt, un sat frumos şi bogat, aşezat între dealuri şi câmpia Romanaţiului, înconjurat de zăvoaie şi de păduri de stejar, prin care curg pâraie ce se varsă, toate, în Olteţ. Acolo, deschizând eu ochii în lume, pe la vreo patru anişori, am auzit întâia dată lăutarii satului. Cântau balade minunat de frumoase, acompaniate pe corzi de cobză, ori tremurat la fluier, despre vremi şi eroi duşi demult. La noi în sat erau două tarafuri - unul de lăutari ţărani, care cânta "de ascultare", doine şi balade, şi altul de ţigani - aceştia din urmă cântau la joc, hori repezi şi sârbe înfocate. În vremea copilăriei mele, deja bătrânii baladişti ţărani se duseseră, mai trăiau din tot taraful vreo doi-trei oameni, toţi Creţeni. În familia noastră s-a cântat din vechime. Bunicul dinspre tată nu cânta în taraf, dar avea o voce ce făcea să răsune întreg văzduhul, când îi dădea drumul, lucrând pe câmp, venind acasă pe sub poala pădurii, ori stând pe prag, cu gândurile şi cu un pahar de vin vechi alături. Şi acum bătrânii satului îşi mai amintesc de bunicul meu şi vorbesc despre el: "Glasul lui nea Ioniţă Creţeanu era aşa de puternic şi de pătrunzător, că se auzea şi de la doi kilometri, dimineaţa, pe răcoare! Avea glas de clopot!!!" Bunicul era şi mare povestitor, cât stătea cu vitele pe islaz, toţi copiii se adunau în jurul lui, ca să-i asculte basmele şi poveştile, şi toţi mă invidiau, că ştiau că eu le ascult şi seara, la ceasurile de linişte dinainte de culcare.
- În Oltenia nu sunt munţi. Din ce-şi adună satele frumuseţea?
- Din largul zării şi dealurile vălurite ca-n rai. Nu cred că există în lume răsărituri de soare mai frumoase ca pe la noi. Îmi aduc aminte ca azi cum dimineaţa, în zori, vedeam primele suliţe ale luminii ridicându-se din Olteţ, şi apoi măreţul soare roşu încălzea tot pământul, zvânta firele ierbii, încărcate de rouă. Olteţul, spre vărsarea sa în Olt, spre Osica de Jos - Cioroiu, pe unde trecea Iancu Jianu Oltul, părea o căldare din care ieşeau flăcări. Şi apoi urmau zilele lungi, de vară, şi apusurile peste sat, şi zgomotele din ogrăzi arătând că oamenii se întorseseră de la câmp şi grijeau de animale, iar copiii se jucau nestingheriţi până ce cina era gata şi se adunau cu toţii în jurul măsuţelor joase de lemn, pe care trona mămăliga, galbenă, mare, ca sfântul soare. Şi apoi, pacea... tăcerea, stelele mari, care atârnau deasupra satului, şi somnul binecuvântat de rugăciune. Şi apoi, iarăşi zorii! Şi iernile aveau frumuseţea lor, deşi în Oltenia iernile-s grele, cu zăpezi mari, dar ţăranul avea pe atunci putina cu varză, jumeri din porc, putina cu "murători", sacul cu mălai şi butoiul cu vin. Şi inima uşoară! Iarna, mai ales, era timp mai mult de povestit şi de cântat.
Zeii căluşari
- Sudul românesc e locul unde s-au născut dintâi căluşarii, faimoşii magi-dansatori. I-aţi apucat?
- Când am mai crescut, am intrat şi eu în horă, şi apoi în Căluş. După Paşti, până la Rusalii, se juca jocul acesta de către tinerii satului. Bătrânii şi acum "fac din Căluş". Oamenii aşteptau cu bucurie căluşarii ca pe nişte zei care băteau pământul, să-l purifice, să vindece pe oamenii betegi. Era o datină veche, şi pentru ea satul se pregătea cu mai multe zile înainte. Era bine să priveşti şi, mai ales, să dansezi căluşul, pentru că dansul şi ritmul acela te fac să intri într-o transă, erai magnetizat, pur şi simplu, puteai să dansezi ore în şir, fără să simţi oboseala. Spre bucuria mea, am întâlnit acest ritual şi în satele de români de la sudul Dunării, exact cum se juca atunci când eram eu copil, şi nu cum se joacă acum în festivaluri, în stil acrobatic, pentru spectacol (am auzit că au admis şi fete în Căluş, ceea ce e un sacrilegiu).
- Lumea satului oltenesc era mult diferită de-acum?
- În copilăria mea, cum vă spuneam, lucrurile erau în rosturile lor din bătrâni, iar firii oamenilor li se adăuga o mândrie anume, venită hăt, dintr-o istorie a locului spectaculoasă, la care făceau trimitere toate legendele, cântecele, baladele şi istoriile locului. Dar chiar şi fiinţa lor era aparte, pentru că iscodind genealogiile familiilor, le găseai ca fiind rubedenii ale unor haiduci vestiţi, dar şi neamuri sărăcite ori copii din flori ai boierilor mari şi domnitorilor, cum erau Tudor Vladimirescu, Brâncovenii ori Mihai Viteazul. Toate acestea reprezentau o conştiinţă puternică pentru oamenii în mijlocul cărora am venit pe lume şi am crescut, vizibilă încă şi astăzi în semeţia lor. Eu am crescut cu această conştiinţă, că aparţin unui neam de seamă. Mi-a fost inoculată de mic copil. Aşa că, pe la vreo patru-cinci anişori, ţin minte, m-am urcat pe o buturugă uriaşă, care era în mijlocul bătăturii noastre şi pe care bunicul ascuţea coasa ori bătea sapa, şi am început să cânt din toate puterile, păsărilor din văzduh şi orătăniilor din ogradă, cântecul "Cucule, mare duşman". Aceea a fost pentru mine prima scenă. Mai apoi au urmat şi baladele învăţate de la bunicul, care nu erau altceva decât istoria, povestită prin cântec, a locului.
"Brâncoveanu Constandin, boier drept şi domn creştin"
- Ce eroi ai istoriei populează baladele vechi olteneşti?
- Cel mai grăitor exemplu este al Brâncovenilor. Iată, de pildă, cântecele îl pomenesc pe Preda Brâncoveanu, care avea moşii întinse şi stăpânea Voineasa şi toate satele dimprejur, pentru că era un boier bun şi drept. Ca şi Constandin, viitorul domnitor, nepotul său. Tragedia acestuia din urmă a mişcat puternic conştiinţele oltenilor, care cunoşteau aceste familii de os domnesc şi care au ţinut să îi nemurească prin cântece de vitejie şi balade sfâşietoare. O legendă din partea locului povesteşte cum domnitorul Matei Basarab, bunicul lui Preda Brâncoveanu, avea o boală de piele şi s-a spălat într-un izvor din pădure, vindecându-se ca prin minune. Iar pe locul acela, drept mulţumire lui Dumnezeu că a făcut cu putinţă lucrul acesta, a zidit frumoasă mânăstire, numită apoi Brâncoveni. În fiecare vineri după Paşti, de sărbătoarea Izvorului Tămăduirii, izvorul acela în care s-a spălat Matei Basarab izbucneşte cu şi mai mare putere, curge năvalnic pentru trei zile, ca apoi să-şi micşoreze din nou debitul, la un firicel de apă, indiferent dacă Paştele pică devreme, "mai în iarnă" cum zic bătrânii, ori târziu, în mai. Tot pe-acolo, spre Balş, la vreo opt kilometri, pe Olteţ în sus, e Mânăstirea Mâineşti, unde Iancu Jianu se ascundea atunci când era urmărit de poteră, într-un tunel aproape prăbuşit şi care trecea pe sub râu. Oamenii îl pomenesc şi acum ca pe unul de-al lor. Iancu Jianu avea rude la Dobruna, aproape de noi. Iar lângă noi, în satul Racoviţa, comuna Voineşti, mai există încă prima biserică în care a slujit popa Radu Şapcă, revoluţionarul de la 1848. Mai sus, pe Olteţ, este Mânăstirea Călui, ctitorie a fraţilor Buzeşti, căpitanii lui Mihai Viteazul.
- Domnule Creţeanu, umblaţi prin lume cu cobza şi cu un sac de comori: străvechi balade istorice. Care vă sunt mai dragi, între ele?
- Am pornit cu cântecul de mic, cum vă spuneam, şi am luat cu mine în traistă doinele şi baladele pe care le ştiam de-acasă şi de la lăutarii din sat - despre haiducii Corbea, Miu, Mărunţelu, Gheorghe, Iancu Jianu şi multe altele. Dar m-am întâlnit cu ele şi-n alte părţi. Odată, la sud de Dunăre, am găsit o variantă a baladei "Mioriţa" care îmi place din cale-afară, pentru că în ea, cei trei ciobani se luptă, iar cel mai tânăr nu acceptă moartea cu seninătate, ci se luptă pentru viaţa şi averea lui, turma de oi. Cântând această baladă, mi-am făcut un mare prieten, pe Marco Lucchese, poet italian şi profesor de literatură comparată la Universitatea din Rio de Janeiro, Brazilia, câştigător al Premiului "Marin Sorescu" pentru
poezie, la Festivalul de la Craiova. Acum şase ani, când l-am cunoscut, Marco ştia deja 18 limbi străine şi a vrut să înveţe şi limba română, de dragul lui Eminescu şi al cântecului nostru tradiţional. Atât de mult i-au plăcut baladele pe care i le-am cântat, că a doua zi, când a plecat spre aeroport, a ţinut morţiş să-l duc eu de la Craiova la Bucureşti, ca să îi mai cânt şi să îi mai povestesc. Mai cu seamă doina "Oltenaş de peste Olt" îi plăcea şi m-a pus să i-o cânt de mai multe ori, ca s-o înveţe şi el, iar când ne-am apropiat de Bucureşti, mi-a spus: "Ce popor miraculos sunteţi voi, de izvodiţi astfel de versuri shakespeareiene!". Marco e acum membru plin al Academiei braziliene, dar tot mai vine din doi în doi ani la Craiova, şi cum ajunge, mă caută întâi pe mine. Întorcându-ne la balade, două din ele sunt lipite de inima mea: "Cântecul lui Mihai Viteazu" pe care îl ştiu de la bunicul meu (l-a auzit în târg la Corabia, între războaie, cântat la băutul unui adălmaş) şi "Balada lui Brâncoveanu", pe care am cules-o de la maicile de la Mânăstirea Brâncoveni. Mai apoi am auzit-o cântată şi la nuntă, şi la botez, şi la înmormântare, atât de adânc era săpată în inimi, aproape că făcea parte dintre cântecele de ceremonial care însoţesc aceste evenimente ale vieţii oamenilor din satele olteneşti. Tăria domnitorului în faţa masacrului familiei sale şi puternica sa credinţă în Dumnezeu erau o emblemă, un crez pentru oltenii mei. Când o cânt, de fiecare dată îmi dau lacrimile. Pentru mine, "Balada lui Brâncoveanu" nu e doar o înşiruire de versuri, ci un tablou viu, cutremurător, un film care porneşte în mintea mea de la primul vers şi până la ultimul: "Doamne, fie voia Ta!". Am cântat mult anul trecut această baladă, pentru că a fost Anul Comemorativ Brâncoveanu, am cântat-o şi la Mogoşoaia, şi la Horezu, ctitoriile sale, şi la Ateneul Român, şi la Muzeul Ţăranului Român, şi în multe alte locuri din ţară, dar tot mi se pare că nu am cântat-o îndeajuns, cât să înţeleagă toţi românii ce înaintaşi de seamă am avut şi cât ne obligă pe noi, astăzi, să le urmăm cu cinste.
Bătrânul cobzar
- Cum aţi ajuns cu baladele dvs. pe scenă?
- Foarte devreme am devenit conştient de valoarea acestor cântece şi, mai ales, de uimirea, încântarea, freamătul interior al celor care cântau şi ascultau acest gen de cântece bătrâneşti, fie că era un eveniment al vieţii satului, fie un ceremonial, fie că erau simple întâlniri la crâşmă, ori între vecini, la clăci, când însoţind lucrul, se spuneau snoave, poveşti cu sau fără perdea. Dar aceste cântece, când se cântau, scoteau din piepturi oftaturi adânci şi impuneau o solemnitate a ascultătorilor, semn că-i atingeau în străfunduri. Toate acestea au sprijinit darul şi dorinţa mea de a cânta mai departe aceste cântece, de a le face cunoscute generaţiilor viitoare, de a nu le lăsa să se piardă în uitare. Mai apoi, când am mers la Facultatea de Electrotehnică din Craiova, ca să mă fac inginer, am învăţat a cânta la cobză de la bătrânul cobzar Ioan Şerban, poreclit "Tarzan" (acelaşi de la care a învăţat să cânte la cobză şi Tudor Gheorghe de la Podari). Iar cobza bătrânului mi-a revenit mie moştenire, e aceasta la care cânt şi acum, are aproape o sută de ani (am recondiţionat-o, acum câţiva ani, la un meşter lutier de la Reghin). Am cântat şi la chefurile din cămin, şi la nunţile colegilor, şi în festivalurile studenţeşti ale vremii, dar, peste tot, m-am încăpăţânat să cânt aceleaşi cântece vechi, aşa cum le învăţasem din satul meu.
- Şi răsplata a venit. De 40 de ani încoace, cântaţi neîntrerupt, pe scene din ţară şi din străinătate, şi aţi primit numeroase recunoaşteri pentru ceea ce faceţi. Ce vă spun astăzi consătenii dvs. cu care vă întâlniţi pe uliţă, acasă, în sat?
- Cei mai mulţi încearcă să mă "domnească", dar eu le spun că trebuie să mă vadă tot aşa, ca pe un fiu al satului, cum eram înainte de a pleca dintre ei la şcoală, pentru că nu s-a schimbat nimic în mine, sunt acelaşi. Locuiesc la Craiova, însă casa părintească de la Voineasa de Romanaţi este paradisul meu. Să umblu pe păduri cântând, să ascult glasul păsărilor. Îmi place la fel de mult ca în copilărie să merg desculţ prin iarbă, să cercetez stupii de albine pe care-i am acolo, să îngrijesc de ei şi de grădină, de pomii din livadă şi de vie. Am învăţat apicultura de la tatăl şi de la bunicul meu, iubesc şi respect albinele, pentru lecţia lor de muncă nepregetată şi de smerenie. Nu-mi e frică de ele, iar ele îmi cunosc mirosul şi se urcă pe mine, de drag, până mă acoperă, fără să mă înţepe câtuşi de puţin. Fac lucrurile aşa cum le-am apucat, am păstrat casa părintească aşa cum era, fără să o "modernizez". Mi-am luat nevastă o fată din satul vecin, satul mamei mele, o femeie de toată isprava, care a ştiut să-i crească frumos pe cei doi copii ai noştri, şi care mi-a fost de mare sprijin în încercările vieţii, când am avut probleme de sănătate. Cred că aş fi murit dacă n-aş fi avut credinţă şi rugăciune multă la Maica Domnului, dacă n-aş fi avut-o pe soţia mea alături, şi dacă n-aş mai fi putut cânta!
Cufărul cu cântece şi comori
- Vă pun o întrebare care să încheie basmul cel frumos pe care l-aţi povestit. Care sunt lucrurile de care nu vă despărţiţi niciodată, când vă pregătiţi cufărul pentru drum?
- De la bunica dinspre tată am cea mai valoroasă cămaşă din colecţia mea de costume, cea pe care ea a ţesut-o şi a cusut-o pentru tatăl meu, în 1934, înainte ca el să plece la Şcoala de Ofiţeri. O cămaşă de mire, ştiind că, bolnavă fiind, nu avea cum să-şi mai vadă feciorul ginere. Această cămaşă, cobza de la bătrânul lăutar din Craiova, Ion "Tarzan", şi preţioasa culegere a lui G. Dem Teodorescu de poezii şi cântece bătrâneşti, în ediţia originală de la 1885, dăruită de un admirator din Caracal, sunt trei lucruri de preţ din cufărul meu cu cântece şi "comori". Între aceste comori se mai află şi câteva frumoase cămăşi, dăruite, tot aşa, de oameni cărora le-au plăcut cântecele mele, şi care, la sfârşitul concertelor, veneau şi mi le puneau pe umeri, fără să-mi spună măcar cum îi cheamă. Cântecul mi-a fost reazem în viaţă. Bunicul meu, Ioniţă Creţeanu, cel cu "glas de clopot!", spunea că el cântă nu "să fie de fală", ci că-i e "inima amară", la fel spun eu, "nu cânt că ştiu cânta/ dar mi-astâmpăr inima/ şi-ălui de m-o asculta!". Când eram copil şi încercam a pricepe lucrurile şi sufletele oamenilor, am întrebat-o odat' pe bunica: "Muică, da' de ce cântă omu'?" "Muică", mi-a zis, "cântă ca să-i vie inima la loc."! Aşa cânta omul, în singurătate, de dor ori de amar, şi împreună cu semenii, la veselie. Iar acum... unde te uiţi, peste tot, oamenii, şi când se adună, stau fiecare cu tabletele şi telefoanele în mână şi se uită încruntaţi în ele. Nu-i a bună. Stau şi mă întreb: lor, oare, cum le vine inima la loc?...