Ucenicia
Noiembrie era pe sfârşite când am ajuns la Vaţa de Jos. Ceţurile rupte dinspre pădure lăsau să se vadă, din când în când, copacii goi. Am scăpat de ploaia mohorâtă, în casa primitoare, aflată pe vârful unui deal, unde l-am găsit pe Pera Bulz. Aştepta nerăbdător ninsoarea. Îi era dor de iarna aceea adevărată şi de zăpezile tihnite, căci s-a săturat de fulguielile păcălitoare de până acum. Pentru ca nimic din măreţia primei ninsori să nu-i scape, şi-a scos din vreme taragotul din cutie, l-a şters şi l-a pregătit ca să fie numai bun de cântat. Şi asta, pentru că vrea să întâmpine iarna cu cântece vechi, numai de el ştiute, învăţate de la meşteri mari care, atunci când se apucau de cântat, făceau pădurile şi dealurile să cânte odată cu ei. Cu dorul proaspăt de zăpezi, amintirile şi poveştile s-au lăsat ţesute fără greutate.
"Prima dată când am simţit io că muzica e un fel de taină, ca o vrăjitorie cumva, eram copil, aveam doar câţiva ani şi l-am auzit cântând la vioară pe ţiganul Ferenţ, un bătrân pe care-l angajau oamenii să le cânte, în vreme ce secerau. La toate clăcile din vremea aceea cântau muzicanţi, poate pentru ca să le pară oamenilor munca mai uşoară. Mi-a rămas în minte Ferenţ şi nu voi uita niciodată felul în care ţinea vioara, cum se apleca peste ea când cânta, cum ţinea arcuşul cu un fel de eleganţă, cumva. Deşi era un biet ţigan amărât, cânta cu tare mare seriozitate. Şi cum cânta! Doamne Dumnezeule, că te apucau fiori când îl ascultai. Cânta mai ales o doină, "Frunza" îi zicea, şi o interpreta cu atâta jale, cu atâta iscusinţă, încât ascultându-l, deşi era vară, parcă am şi văzut deodată cum frunzele sunt purtate de vânt, cum cad, ca toamna, cum sunt mâncate de brume. Am fost fermecat cu totul şi mi-am zis că musai şi eu să învăţ meşteşugul acela minunat al muzicii şi am mai simţit că nimic nu mă va putea opri de la asta."
Rugăminţile şi rugăciunile pruncului de nici opt ani au găsit sprijin la părinţii care cântau şi ei din gură, cât era ziua de mare, prin gospodărie, la munci, căci aveau "voci de aur, cum rar se aud". Tatăl lui i-a meşterit o vioară pe măsură, ajutat de un vecin mai iscusit, şi aşa a început ucenicia într-ale cântatului, fără să aibă la început alt dascăl, în afară de păsările cerului, apele izvoarelor şi frunzele mişcate de vânt. Micul Pera asculta cu atenţie zgomotele din jurul lui şi apoi încerca să le reproducă la vioară, armonizându-le. "Seara, după ce terminam muncile din gospodărie, ne aşezam cu tata Aurel şi cu mama Aurelia şi cântam până nu mai puteam. Părinţii mei cântau tare frumos amândoi şi de la ei am prins cântece vechi, pe care puţini le mai ştiu astăzi, în afară de mine. Toată ziua eram cu vioara aceea în mână. Dimineaţa, pe la poarta noastră trecea domnul învăţător Negrea Ion către şcoală. Îl aşteptam şi îi dădeam onorul, cântându-i la vioară de cum apărea în colţul uliţei. El se oprea zâmbind lângă mine, mă asculta un timp, mă acompania cu vocea câteodată şi mă corecta, dacă era cazul. Doamne, odihneşte-l, că m-a încurajat cât a putut!"
Vestea că pruncul Pera ştie să cânte minunat s-a întins şi n-a trecut multă vreme până când a fost chemat să cânte la jocurile tinerilor, chiar dacă n-avea decât câţiva ani. Faima i-a crescut, stăpânea deja bine secretele viorii, dar totuşi, simţea că parcă, parcă, rămâne mereu ceva nespus, ceva nelămurit, ceva ce vioara nu reuşea să prindă în sunetele ei, ori poate că era ea prea primitivă în alcătuirea înjghebată de tatăl lui. De aceea şi-a zis că ar fi bine să înveţe să cânte şi la alte instrumente. A început cu clarinetul şi, vreme de trei ani i-a cercetat toate "vocile", dar nici acestea n-au putut reda tumultul care se ascundea în sufletul lui. Abia atunci s-a gândit să încerce să cânte la taragot şi iarăşi, ca de fiecare dată când îi meşterea vreun instrument, părintele lui, tata Aurel, l-a ajutat să-şi vadă visul împlinit. "Tata a avut mare încredere în mine, a văzut cât sunt de serios cu muzica şi ca să-mi poată cumpăra un taragot a vândut o vacă cu trei mii de lei. Nu erau prea înstăriţi ai mei, tata avea doar două vaci cu care şi trăgea căruţa, când era de cărat ceva. A vândut una ca să mă ajute, şi apoi a trebuit să ia mereu câte o vacă împrumut, când era de tras la căruţă. Dar niciodată nu mi-a reproşat acest lucru şi când a văzut cât de repede şi de bine am învăţat să cânt la taragot şi cât mă lăudau oamenii pentru felul în care cântam, a fost tare, tare mulţumit şi mândru de mine. Dar nici eu n-am uitat sacrificiul pe care l-au făcut părinţii mei. Am ştiut că trebuie să mă străduiesc să ajung cel mai bun. Abia când am început să cânt la taragot, am simţit că, în sfârşit, am găsit instrumentul cu care mă voi ajuta ca să exprim toată frumuseţea care este ascunsă în această lume. Dar în acelaşi timp, am ştiut că am datoria să nu uit cântecele primite în dar, învăţate de la cei care au crezut în mine."
"Impresarul"
Pera Bulz e un om timid.Tot ceea ce face şi spune este însoţit de blândeţe şi de judecată paşnică. Vorbele lui sunt aşezate, curg lin, împăciuitor, fără stridenţe. Se vede că nu prea îi place să vorbească despre el şi pare cumva ruşinat când soţia lui, Eugenia, aduce o cutie mare de carton, plină de fotografii şi diplome, explicându-ne, cu voce hotărâtă şi fermă, cine este bărbatul ei. Căci "nu este ţară din Europa pe care să n-o fi colindat cu taraful lui". Se vede că ea este "motorul", "impresarul", şi Pera, blajin, se lasă "povestit", intervenind doar din când în când cu câte o glumă ori cu vreo amintire din călătoriile pe care le-a făcut. "Io-s mai aprigă cu gura", mărturiseşte ea, de la început, ca să ştim cum stau lucrurile "şi, câteodată, atunci când Pera nu mai voia să meargă la vreun concurs sau spectacol în străinătate, îi puneam bagajele în faţă şi-i spuneam: «Du-te, Pera! Să te duci acolo şi să vii cu diplomă acasă!». Şi el venea întotdeauna încărcat de cadouri pentru toţi, şi mie-mi dădea diploma. Eram mândră de el, eram fericiţi, mă îmbrăcam în rochiile frumoase pe care mi le aducea de pe unde umbla şi uitam că m-a lăsat singură, cu toată gospodăria asta mare şi cu toate greutăţile, ca să poată merge la cântat."
"Dezvăluirile" doamnei Jeni coboară în timp şi la momentul în care s-au cunoscut. Era în clasa întâi şi a fost împinsă în curtea şcolii de un băiat. "Atunci Pera a venit la mine, el era mai mare, într-a patra, şi mi-a spus să nu fiu supărată, că mă va avea el în grijă de atunci înainte... Şi-a ţinut promisiunea. Uite, am împlinit patruzeci şi şase de ani de la nuntă...", mai adaugă doamna râzând sănătos şi cu mare voie bună, în vreme ce Pera "vorbeşte" cu Bobiţă, câinele care nu se dezlipeşte de el şi îl urmează peste tot prin gospodărie, prin grădină, pe unde are treabă, ori prin sat, dacă pleacă de acasă.
Dincolo de vorbele care s-au spus, dincolo de declaraţiile care s-au făcut, dincolo de amintirile iscate de o grămadă uriaşă de fotografii care ne-au fost "lămurite", rând pe rând, se vede de la o poştă armonia care-i stăpână în casa acestor oameni şi, dincolo de ea, am descoperit iubirea trainică şi netulburată care-i leagă şi-i face să fie mereu zâmbitori şi senini. Şi poate că această armonie este responsabilă, într-un oarecare fel, şi de muzica minunată pe care Pera o întoarce în dar celor care-l ascultă.
Umbra veghetoare
"Tezaur viu"
Nichifor Bulz, Haida Sabin, Trandafir Haida, Sabin Petreanu sunt doar câţiva dintre instrumentiştii de altădată de la care Pera a învăţat melodii şi cântece bătrâneşti. Toţi, dar absolut toţi învăţătorii lui i-au cerut să nu se lase păcălit ori cumpărat cu ceva, ca să modifice, eventual, după placul unuia sau altuia aceste cântece vechi, după cum se mai întâmplă pe la multe nunţi şi petreceri de azi, când manelele ucid adevăratul folclor. Ele au putut fi ascultate şi acum o sută, două sute de ani şi, din fericire, vor rămâne şi în viitor, pentru că le-au preluat deja băiatul lui Pera, Eugen, şi nepotul Darin. "Am vrut ca băiatul şi nepotul meu să înveţe de la mine ceea ce nu mai ştiu alţii, ca să fiu sigur că nu se vor pierde aceste comori. «Ţarina din Brad», «Ardeleanca din Ghiadin», «Jocul din Câmpeni», «Ţarina din Buciumani», «Ţarina de la Abrud», cântată în patru variante, ori «Ţarina de la Găina», «Muzicuţa din Tărtăreşti», «Ponoreanca», «Bătuta», «Învârtitele», «Suitele de pe Valea Crişului Alb», acestea sunt cântecele ivite în locurile acestea şi ele fac parte acum din zestrea noastră, a tuturor. Trebuie să le preţuim cum se cuvine. Le-am cântat prin toată lumea pe unde am fost, prin toate ţările Europei, ba chiar şi în Vietnam, la Hanoi, unde am ajuns acum vreo douăzeci de ani. Am primit o groază de diplome pentru cum ştiu să le cânt, nici nu le mai ştiu numărul, dar ultima le întrece pe toate. Nici n-am ştiut ce înseamnă diploma asta. Cum adică, «tezaur uman viu»? M-am gândit io la început că e ca şi cum i-ai face unuia monument, deşi trăieşte. Apoi m-au sunat cei de la judeţ şi mi-au spus că diploma asta e o mare onoare, de care n-a mai avut parte nimeni în Hunedoara, că sunt numai câteva de toate în ţară, şi după ce mi-au dat-o în cadru festiv, la «Festivalul taragotului», au început să năvălească ziariştii. Atunci mi-am dat seama că diploma asta e ceva ieşit din comun, dar io nu m-am schimbat de când am primit-o. Sunt acelaşi Pera, am rămas tot vesel şi bucuros să cânt la petreceri şi sărbători, la fel cum am învăţat demult, demult, ca să le aduc bucurie oamenilor. Mă mai gândesc câteodată că e o chestie, totuşi, să fii apreciat aşa, adică să fii şi viu, şi să fii şi tezaur..."
Rugăciunea de Crăciun
Pera Bulz a pornit în lume dintr-un loc cu o frumuseţe binecuvântată şi a simţit toată viaţa puterea minunată şi forţa cu care locul acela îl cheamă mereu înapoi, oriunde s-ar afla şi oricât de departe l-ar duce concertele şi ieşirile în lume. Ori de câte ori se retrage în raiul acela aflat deasupra dealurilor, deasupra cu mult de locul în care are acum casa, îşi dă seama că renaşte şi că nu-l mai supără metehnele bătrâneţii. Cea mai mare bucurie a lui este că a reparat casa părintească şi a mărit averea lăsată de părinţi, cumpărând pământurile părăsite de cei care au plecat la oraş. A pus pomi, ca să facă livezi, le-a îngrădit, le îngrijeşte şi simte mai mult decât înainte că rostul lui în lume e tot mai legat de locul din care a pornit acum aproape şaptezeci de ani. Îmi povesteşte că cea mai mare sărbătoare a copilăriei lui a fost întotdeauna Crăciunul şi că atunci când era copil, orice sărbătoare din casa lor începea cu gândul de mulţumire către Cel de Sus.
Străbunica lui, pe care-o chema Creştina (la fel ca pe mama părintelui Arsenie Boca), îi punea cartea sfântă pe cap şi citea din ea rugăciunile şi atunci o linişte mare îl cuprindea. Era în aer ceva care îl făcea să se simtă apărat şi în siguranţă, ceva care-l ajuta să nu se teamă de nimic, să ştie că nimic rău nu i se poate întâmpla şi să fie cu totul şi cu totul fericit. "Aşa începea pe-atunci Crăciunul, şi nu ştiu cum, dar întotdeauna erau zăpezi mari, uriaşe, care făceau lumea mai mică şi îi adunau mai uşor pe oameni unii către alţii, îi făceau să se caute mai des şi să petreacă în bucurie toate zilele acelea luminate, până în ianuarie, la Sfântul Ion. Erau zile de poveste, şi eu mă străduiesc acum să le păstrez la fel, pentru familia mea şi pentru vecinii pe care-i colind şi cu care petrecem sfârşitul unui an şi începutul altuia mai tânăr. N-avem voie să lăsăm să moară sărbătorile şi nici să le transformăm în circul care se vede pe la unele televiziuni fără cap. Câtă vreme ne vom ţine de sărbătorile vechi, va trăi şi tradiţia noastră curată şi noi vom fi normali."
Sărbători de fiecare zi
În vârful dealului, în casa Eugeniei şi a lui Pera Bulz, toate cele ale vieţii curg altfel decât în vale. Timpul pare oprit în loc la ora abundenţei, vacile dau lapte mai mult decât în alte gospodării, găinile fac ouă mai mari, pisicile au pui mai frumoşi şi mai harnici la prins şoareci, pomii dau roadă îmbelşugată an de an, câinii sunt mai înţelepţi şi mai păzitori. Gospodăria lor a ajuns înfloritoare, şi oamenii sunt curioşi să afle care-i secretul ce se ascunde în spatele acestui belşug. "Eu am ajuns un exemplu pentru toţi. Oamenii se iau după mine, dacă ies în holdă primăvara, şi ei ies, dacă mă apuc de crescut anumite animale, tăţi cresc. Acuma vreau să m-apuc să cresc vaci din rasa Angus şi anul viitor, dacă veniţi pe-aici, sigur o să mai găsiţi şi pe alţii cu ele în grajd. S-au tot întrebat oamenii o vreme: «Oare cu ce le hrăneşte Pera pe vacile lui, de dau atâta lapte? Oare de ce vacile lui fac numai viţele grase şi frumoase? Cum de pomii lui sunt toamna mai încărcaţi?». Răspunsul e unul singur şi uşor de dat. Dragul de toate cele face ca în curtea mea să crească pomi şi animale şi flori ca-n poveşti. Am pornit de la o vacă şi-am ajuns acum să am zece. Păi, cum să tai io viţelele? Io am mare drag de animale. La mine nu se aruncă pisoii ori căţeii, când sunt mici. Nici nu mai ştiu câte animale am. Nevasta le ţine socoteala, ea le cunoaşte pe toate, după nume şi obiceiuri. Şi tot ea mai dă pui de pisică, pe ascuns de mine, pe la prieteni care se îndrăgostesc de ei, de cum îi văd, că-s tare frumuşei. Da' să-i omorâm noi, cu mâna noastră, după ce Dumnezeu ne-a făcut bucuria să-i vedem, nici nu încape vorbă! La mine în gospodărie animalele mor de bătrâneţe. Dumnezeu ne-a lăsat pământul tuturor, încăpem toţi pe el, dacă avem omenie. Păi când ies io în curte, mă înconjoară toate, vin la mine şi se uită în ochii mei, aşteaptă să vadă ce le zic. Ăsta-i un alt fel de sărbătoare pentru mine. Zilnică. Şi n-o pot cumpăra toate averile din lume. Ce-mi trebuie mai mult?!
Şi dacă am văzut că Dumnezeu mi-a dat şi că îmi dă mai mult decât am nevoie, deşi am copil şi nepot aşezaţi la casele lor bine înzestrate, m-am dus la Casa copilului şi am înfiat încă doi copii. După aceea, am dat o petrecere mare, la care i-am chemat pe toţi vecinii şi le-am prezentat copiii, ca să ştie cine sunt şi de cine ţin. Au crescut în curtea mea şi au învăţat tot ceea ce trebuie să ştie un bun gospodar. Mă ajut cu ei şi mă mândresc că din nişte copii abandonaţi fără milă am scos oameni. Unul dintre ei are talent la muzică şi l-am dat să înveţe să cânte la tobe. Celălalt are mare drag de animale şi toată ziua are de grijă să nu le lipsească ceva. Radu şi George îi cheamă şi pot să spun acum, după ce-au stat deja la noi câţiva ani, că sunt ca ai noştri. Nevasta le organizează zilele de naştere, cheamă invitaţi, le pregăteşte cadouri. La ultima petrecere de acest fel, i-a îmbrăcat în costume de gală, cu papion, şi i-a chemat şi pe cei de la Casa copilului, ca să vadă ce-au ajuns copiii aceia părăsiţi şi ai nimănui. Nici nu le-a venit ălora să creadă când i-au văzut. Dar io ştiu, io am învăţat bine lecţia: cu dragoste poţi face orice, poţi îmblânzi şi pietrele, de vrei. Numai să vrei, şi Dumnezeu îţi deschide calea."
Concert la firul ierbii
Când vine primăvara, Pera Bulz urcă întotdeauna cu toate animalele în gospodăria din Vaţa de Sus, acolo unde s-a născut. Călătoria aceasta e şi o întoarcere în timpul fericit al copilăriei şi un prilej de a-şi aminti de cei dragi. Îşi ia cu el întotdeauna taragotul, căci acesta face parte acum din fiinţa lui. Nu s-ar mai putea despărţi de el. Dacă ar face asta, ar fi ca şi cum şi-ar lăsa acasă o mână ori un picior. "Taragotul are un ton dulce, mai plin decât are clarinetul care poate cânta ca o pasăre. Taragotul este o armonie de păsări şi sunetul lui este mult mai bogat. El prinde muzica pomilor scuturaţi de vânt, a florilor mişcate de adieri, a apelor care se strecoară printre ierburi, a pietrelor care se rostogolesc. Toate sunetele din natură pot fi redate în muzica taragotului. El este regele instrumentelor. Io n-aş mai putea trăi dacă cineva mi-ar interzice acum să mai cânt."
La Bujoara, între pomi, înconjurat de animale, Pera Bulz dă cele mai iubite şi aşteptate cântări ale sale, "concertele din iarbă". Cântă cât ţin zilele de vară, până când toamna îl coboară iar acasă. Acolo, sus, muzica lui nu e doar pentru oamenii vii care îl înconjoară, ci sună şi pentru cei duşi în altă lume, pentru care Pera cântă "cântecele adevărate", aşa cum se auzeau ele pe acele dealuri, de la începutul lumii. "Nicio sărbătoare nu-i mai mare decât aceea când acolo sus, la munte, înconjurat de animale, dau drumul la taragot, de sună toate văile. Cânt şi văd că şi vacilor le place, şi ele pasc mai vesele cu muzică şi păscutul lor, zgomotul făcut de ruperea ierbii mă acompaniază, cântăm împreună bucuria de a fi. Ce-ţi trebuie mai mult? Poate că unii care mă aud se gândesc: «No, ni, acela n-are treabă, n-are de lucru, de cântă tătă ziua...». Numai că io mă gândesc şi altfel, şi anume, că lumea îi atâta de frumoasă, că ar fi şi păcat, dacă nu m-aş strădui s-o prind în cântecele mele."
Fotografii din arhiva Pera Bulz