- Domnule Florin Pârlea, sunteţi directorul unei companii, activaţi în domeniul IT, de unde până unde această pasiune pentru istoria antică?
- Trebuie să mărturisesc că povestea acestui proiect a pornit chiar din paginile revistei voastre. Un prieten bun, ştiind că sunt pasionat de istorie, mi-a trimis un link pe e-mail cu un material despre statuile de daci, publicat în "Formula AS". Şi m-am enervat. Fusesem un bun elev la istorie, dar uite că nu auzisem în viaţa mea despre existenţa acestora. Lucrurile au început deci de la indignarea că un aspect important al istoriei noastre le este aproape necunoscut românilor. Călătorim la Paris, la Florenţa, la Madrid, dar habar nu avem că acolo se găsesc aceste superbe statui, repere fundamentale ale culturii noastre. Am continuat să fac "săpături", să citesc şi să caut şi aşa am ajuns la istoricul Leonard Velcescu, pe care l-am contactat tot prin intermediul revistei voastre. Este autorul unei lucrări de doctorat extrem de argumentate despre aceste statui, care a fost susţinută la Sorbona şi care a luat premiul secţiei de istorie a Academiei Române. Sunt 85-100 de statui cu reprezentări ale dacilor, datând de acum 1900 de ani, risipite prin lumea largă, pe care L. Velcescu le-a fotografiat, cercetat şi inventariat. Pornind de la cercetările lui, am hotărât să dăm drumul mai multor proiecte concrete, care să popularizeze această moştenire culturală pe care o avem.
- Unul dintre ele este chiar această aplicaţie, care poate fi instalată pe orice computer sau chiar pe unele telefoane mobile, care se numeşte "statui de daci". Le puteţi spune cititorilor despre ce este vorba?
- Statui de daci îşi propune să fie un ghid al românilor care călătoresc în Occident. Printr-un simplu click pe telefonul mobil, poţi afla instant despre toate statuile de daci existente în lume, fie ele în muzee sau în grădini publice. Primeşti imediat fotografia şi povestea statuii, adresa muzeului şi multe alte informaţii concrete, referitoare la material şi tehnica de realizare, pe care istoricul L.Velcescu ni le-a pus la dispoziţie. Nu mai e nevoie de atlase, de tratate de istorie şi alte ghiduri. Azi, tehnologia a dovedit că poate aduce informaţia mai aproape de oameni şi se poate pune în slujba popularizării culturii. Aplicaţia e unică în lume şi, ceea ce e foarte important, este gratuită şi disponibilă oricărui doritor.
- De ce, dintre toate momentele istoriei noastre, aţi decis să acordaţi atenţie unui aspect legat de antichitate? De ce tocmai statuile de daci?
- În primul rând, pentru că dacii ţin de rădăcinile noastre, sunt poporul din care ne tragem, care a dispărut în mod misterios, dar ne-a lăsat moştenire o limbă, un port naţional, obiceiuri şi tradiţii, dar mai ales o ţară. Dacii au fost primii care au crezut trup şi suflet în unirea tuturor românilor de pe aceste teritorii. Trebuie să ne cunoaştem istoria şi începuturile, să înţelegem cine suntem şi de unde venim. Or, pentru români, dacii sunt un reper identitar foarte puternic. Apoi, pentru că studiul acestor statui naşte extrem de multe întrebări. Sunt aproape 100 de statui datând din epoca lui Traian şi nimeni nu-şi explică această dragoste subită a romanilor pentru un popor pe care l-au învins. Sunt statui realizate din marmură şi din porfir roşu, o piatră purpurie dedicată doar zeităţilor şi cezarilor, o piatră pentru eternitate, aş putea spune, fiindcă este de o duritate extremă, care distruge articulaţiile sculptorului. Cine sculptează în porfir roşu îşi riscă sănătatea, se sacrifică. Dacă dacii erau doar nişte prizonieri barbari, aşa cum scrie în dreptul unor statui din Luvru, de ce ar fi riscat împăratul Traian pierderea unor sculptori valoroşi? Să nu mai spun că aceşti daci au
mâinile împreunate, nu legate, aşa cum sunt ilustraţi, în genere, cei învinşi. La Florenţa, în Casa Buonarroti, s-au găsit sute de desene ale lui Michelangelo făcute după statuile de daci. Mai mult, dacii nu au cunoscut sclavagismul, care pe alte teritorii n-a dispărut decât o dată cu apariţia creştinismului. A fost nevoie de morala creştină ca să dispară. Putem presupune, prin urmare, că dacii erau o civilizaţie destul de evoluată spiritual. Nu în ultimul rând, postura acestor statui impresionează. Sunt similare ca alură şi demnitate cu cele ale părinţilor fondatori ai Statelor Unite. Istoricul L. Velcescu merge chiar mai departe, afirmând că sculptorii nu au realizat doar un portret exterior, ci şi unul psihic, dominat de nobleţe şi demnitate. În tot cazul, sunt detalii care ne pun pe gânduri. Sunt amănunte care merită să ajungă la cunoştinţa publicului, iar noi încercăm să sprijinim acest lucru aducând în ţară o copie a acestor statui.
- Ne puteţi da câteva detalii?
- Asociaţia pentru Identitate Culturală Contemporană, pe care o reprezint, a demarat realizarea unei copii de statui de dac, după celebra statuie aflată azi la Florenţa, în Giardino di Boboli, lângă Palatul Pitti. E o statuie de dac înaltă de 2,20 m, datând de la sfârşitul domniei lui Traian, chipul şi mâinile sunt realizate din marmură albă, iar corpul din porfir roşu. Istoricii speculează că ar fi vorba chiar de chipul lui Decebal. Suntem în negocieri cu o echipă de artişti restauratori din Italia şi sperăm ca anul viitor să reuşim să o realizăm. România are nevoie de un simbol al rădăcinilor ei, nu de o creaţie modernă, care de multe ori este discutabilă. Are nevoie de un reper chiar din antichitate, care să-i aducă istoria mai aproape. Noi considerăm că este impardonabil că până acum nu există o replică a niciuneia dintre aceste statui şi în ţara noastră, în timp ce putem găsi trei statui şi busturi ale fondatorului Turciei moderne, Ataturk. Istanbul e oraşul meu favorit, turcii sunt un popor foarte cald, dar hai să nu uităm de propria noastră istorie. Mai ales când avem această moştenire culturală de partea noastră.
- Un demers de asemenea natură presupune şi costuri uriaşe. Cum aţi procedat?
- Aplicaţia pe care o lansăm este creată şi susţinută de firma Gemini Solutions, o firmă de IT. Inginerii acestei companii, nişte oameni absolut extraordinari, au lucrat la această aplicaţie gratuit, doar din dorinţa de a returna societăţii o informaţie culturală preţioasă. Iar proiectul aducerii unei copii a statuii din Florenţa este rodul unor negocieri între oameni de afaceri italieni şi români. Asociaţia care derulează aceste proiecte nu este arondată niciunui partid politic, nu a luat bani de la Ministerul Culturii, nu a luat bani nici de la ICR. Este un gest făcut pentru cultura română din banii noştri şi ai prietenilor noştri. Şi reprezintă un mesaj puternic pe care
vrem să-l transmitem mediului privat de business din România, care ar trebui să se implice mai mult în promovarea unei identităţi culturale româneşti. În muzeele de artă din Occident, mare parte din tablouri sunt donate de cetăţeni care şi-au permis să le cumpere. Aşa cum noi l-am sprijinit pe Leonard Velcescu în cercetările lui, oferindu-i un birou la firma noastră, la care poate lucra de fiecare dată când vine în ţară, la fel toţi oamenii cu dare de mână ar trebui să aibă simţul responsabilităţii faţă de cultura şi istoria lor.
Click aici pentru a intra pe site-ul proiectului "Statui de daci".
Descarcă aplicaţia "Statui de daci" din Google Play.
Descarcă aplicaţia "Statui de daci" din App Store.
Foto: arhiva L.Velcescu