- Domnule Florin Pârlea, sunteți directorul unei companii, activați în domeniul IT, de unde până unde această pasiune pentru istoria antică?
- Trebuie să mărturisesc că povestea acestui proiect a pornit chiar din paginile revistei voastre. Un prieten bun, știind că sunt pasionat de istorie, mi-a trimis un link pe e-mail cu un material despre statuile de daci, publicat în "Formula AS". Și m-am enervat. Fusesem un bun elev la istorie, dar uite că nu auzisem în viața mea despre existența acestora. Lucrurile au început deci de la indignarea că un aspect important al istoriei noastre le este aproape necunoscut românilor. Călătorim la Paris, la Florența, la Madrid, dar habar nu avem că acolo se găsesc aceste superbe statui, repere fundamentale ale culturii noastre. Am continuat să fac "săpături", să citesc și să caut și așa am ajuns la istoricul Leonard Velcescu, pe care l-am contactat tot prin intermediul revistei voastre. Este autorul unei lucrări de doctorat extrem de argumentate despre aceste statui, care a fost susținută la Sorbona și care a luat premiul secției de istorie a Academiei Române. Sunt 85-100 de statui cu reprezentări ale dacilor, datând de acum 1900 de ani, risipite prin lumea largă, pe care L. Velcescu le-a fotografiat, cercetat și inventariat. Pornind de la cercetările lui, am hotărât să dăm drumul mai multor proiecte concrete, care să popularizeze această moștenire culturală pe care o avem.
- Unul dintre ele este chiar această aplicație, care poate fi instalată pe orice computer sau chiar pe unele telefoane mobile, care se numește "statui de daci". Le puteți spune cititorilor despre ce este vorba?
- Statui de daci își propune să fie un ghid al românilor care călătoresc în Occident. Printr-un simplu click pe telefonul mobil, poți afla instant despre toate statuile de daci existente în lume, fie ele în muzee sau în grădini publice. Primești imediat fotografia și povestea statuii, adresa muzeului și multe alte informații concrete, referitoare la material și tehnica de realizare, pe care istoricul L.Velcescu ni le-a pus la dispoziție. Nu mai e nevoie de atlase, de tratate de istorie și alte ghiduri. Azi, tehnologia a dovedit că poate aduce informația mai aproape de oameni și se poate pune în slujba popularizării culturii. Aplicația e unică în lume și, ceea ce e foarte important, este gratuită și disponibilă oricărui doritor.
- De ce, dintre toate momentele istoriei noastre, ați decis să acordați atenție unui aspect legat de antichitate? De ce tocmai statuile de daci?
- În primul rând, pentru că dacii țin de rădăcinile noastre, sunt poporul din care ne tragem, care a dispărut în mod misterios, dar ne-a lăsat moștenire o limbă, un port național, obiceiuri și tradiții, dar mai ales o țară. Dacii au fost primii care au crezut trup și suflet în unirea tuturor românilor de pe aceste teritorii. Trebuie să ne cunoaștem istoria și începuturile, să înțelegem cine suntem și de unde venim. Or, pentru români, dacii sunt un reper identitar foarte puternic. Apoi, pentru că studiul acestor statui naște extrem de multe întrebări. Sunt aproape 100 de statui datând din epoca lui Traian și nimeni nu-și explică această dragoste subită a romanilor pentru un popor pe care l-au învins. Sunt statui realizate din marmură și din porfir roșu, o piatră purpurie dedicată doar zeităților și cezarilor, o piatră pentru eternitate, aș putea spune, fiindcă este de o duritate extremă, care distruge articulațiile sculptorului. Cine sculptează în porfir roșu își riscă sănătatea, se sacrifică. Dacă dacii erau doar niște prizonieri barbari, așa cum scrie în dreptul unor statui din Luvru, de ce ar fi riscat împăratul Traian pierderea unor sculptori valoroși? Să nu mai spun că acești daci au mâinile împreunate, nu legate, așa cum sunt ilustrați, în genere, cei învinși. La Florența, în Casa Buonarroti, s-au găsit sute de desene ale lui Michelangelo făcute după statuile de daci. Mai mult, dacii nu au cunoscut sclavagismul, care pe alte teritorii n-a dispărut decât o dată cu apariția creștinismului. A fost nevoie de morala creștină ca să dispară. Putem presupune, prin urmare, că dacii erau o civilizație destul de evoluată spiritual. Nu în ultimul rând, postura acestor statui impresionează. Sunt similare ca alură și demnitate cu cele ale părinților fondatori ai Statelor Unite. Istoricul L. Velcescu merge chiar mai departe, afirmând că sculptorii nu au realizat doar un portret exterior, ci și unul psihic, dominat de noblețe și demnitate. În tot cazul, sunt detalii care ne pun pe gânduri. Sunt amănunte care merită să ajungă la cunoștința publicului, iar noi încercăm să sprijinim acest lucru aducând în țară o copie a acestor statui.
- Ne puteți da câteva detalii?
- Asociația pentru Identitate Culturală Contemporană, pe care o reprezint, a demarat realizarea unei copii de statui de dac, după celebra statuie aflată azi la Florența, în Giardino di Boboli, lângă Palatul Pitti. E o statuie de dac înaltă de 2,20 m, datând de la sfârșitul domniei lui Traian, chipul și mâinile sunt realizate din marmură albă, iar corpul din porfir roșu. Istoricii speculează că ar fi vorba chiar de chipul lui Decebal. Suntem în negocieri cu o echipă de artiști restauratori din Italia și sperăm ca anul viitor să reușim să o realizăm. România are nevoie de un simbol al rădăcinilor ei, nu de o creație modernă, care de multe ori este discutabilă. Are nevoie de un reper chiar din antichitate, care să-i aducă istoria mai aproape. Noi considerăm că este impardonabil că până acum nu există o replică a niciuneia dintre aceste statui și în țara noastră, în timp ce putem găsi trei statui și busturi ale fondatorului Turciei moderne, Ataturk. Istanbul e orașul meu favorit, turcii sunt un popor foarte cald, dar hai să nu uităm de propria noastră istorie. Mai ales când avem această moștenire culturală de partea noastră.
- Un demers de asemenea natură presupune și costuri uriașe. Cum ați procedat?
- Aplicația pe care o lansăm este creată și susținută de firma Gemini Solutions, o firmă de IT. Inginerii acestei companii, niște oameni absolut extraordinari, au lucrat la această aplicație gratuit, doar din dorința de a returna societății o informație culturală prețioasă. Iar proiectul aducerii unei copii a statuii din Florența este rodul unor negocieri între oameni de afaceri italieni și români. Asociația care derulează aceste proiecte nu este arondată niciunui partid politic, nu a luat bani de la Ministerul Culturii, nu a luat bani nici de la ICR. Este un gest făcut pentru cultura română din banii noștri și ai prietenilor noștri. Și reprezintă un mesaj puternic pe care vrem să-l transmitem mediului privat de business din România, care ar trebui să se implice mai mult în promovarea unei identități culturale românești. În muzeele de artă din Occident, mare parte din tablouri sunt donate de cetățeni care și-au permis să le cumpere. Așa cum noi l-am sprijinit pe Leonard Velcescu în cercetările lui, oferindu-i un birou la firma noastră, la care poate lucra de fiecare dată când vine în țară, la fel toți oamenii cu dare de mână ar trebui să aibă simțul responsabilității față de cultura și istoria lor.
Click aici pentru a intra pe site-ul proiectului "Statui de daci".
Descarcă aplicația "Statui de daci" din Google Play.
Descarcă aplicația "Statui de daci" din App Store.
Foto: arhiva L.Velcescu