Economia veritabilă de piaţă, traiul bun, demnitatea naţională, conectarea deplină la valorile Europei - toate au fost aievea înainte de război, au dispărut apoi în comunism, şi, din păcate, nu au reapărut în întregime în fragila democraţie postdecembristă. Cu această excepţie lăudabilă: tratarea la cel mai înalt nivel de civilizaţie a minorităţilor naţionale. Ce este alegerea ca preşedinte al republicii a unui minoritar etnic şi religios, Klaus Johannis, dacă nu semnul suprem al îngăduinţei şi înţelepciunii româneşti dintotdeauna? Ce este perpetuarea la guvernare, din 1996, a reprezentanţilor minorităţii maghiare, dacă nu acelaşi semn nobil, sfinţit de suferinţe seculare? Ca să nu aibă duşmani la graniţe, guvernele Regelui Ferdinand Întregitorul au plătit, în anii '20, multe tone de aur şi sute de milioane de dolari aşa-zişilor "optanţi" unguri, în contul averilor abandonate pe teritoriul Transilvaniei. Dintr-un cavalerism greu de înţeles în zilele noastre, comandantul armatei române care a cucerit Budapesta în anul 1919, generalul Traian Moşoiu, a refuzat să aducă acasă Arhivele Transilvaniei. Deşi a încheiat mai multe tratate cu statul român pe tema repatrierii lor, Ungaria nu a pus niciodată în aplicare acest deziderat naţional românesc. Cu toate aceste semne de inamiciţie, la 96 de ani de la Marea Unire, avem un tratat de înţelegere, cooperare şi bună vecinătate între România şi Republica Ungară. Acesta este baza relaţiilor între cele două ţări, a drepturilor individuale ale minorităţii maghiare, aşa cum au fost ele concepute de corifeii de la Alba Iulia. Sărbătorind cele peste nouă decenii şi jumătate de istorie românească, sărbătorim şi relaţiile de prietenie cu vecinii, dând iertării, dar nu uitării, episoadele tragice din anii 1940-1944. Ăstimp, ce fac bunii noştri vecini? Strigă la noi ca pe maidan, se agită şi susţin autonomia teritorială, vor să ridice biciul lui Attila asupra justiţiei române. Cum s-ar putea numi isteria vicepremierului ungur, Zsolt Semjen, care a sărit în apărarea deputatului UDMR, Marko Attila, condamnat la trei ani de închisoare pentru retrocedări ilegale? Iată cum săgetează domnul vicepremier de la Budapesta: "Renaţionalizarea unor proprietăţi restituite unor organizaţii ecleziastice, în cazul lui Marko, sunt inacceptabile". În acelaşi minut, ca din întâmplare, Biserica Reformată maghiară din Ardeal protestează şi ea, "vehement", faţă de condamnarea la închisoare a aceluiaşi udemerist, inculpat şi în dosarul procuroarei Alina Bica, de parcă liceul "Miko" din Sfântu Gheorghe, "restituit" de domnul Marko acestei biserici, i-ar fi aparţinut vreodată. Protestul bisericesc, dar şi cel politicianist, de la Budapesta, abundă în confuzii voite, prin care Guvernul român este scos vinovat de sentinţele Justiţiei. Mai mult, feţele "reformate" se tem să nu ajungă şi maghiarii "comerciabili" ca saşii, vânduţi, cum se ştie, de Nicolae Ceauşescu. Aceşti domni prelaţi încurcă epocile, se fac a uita în ce timpuri trăiesc... Iată în ce atmosferă am sărbătorit eu, ca cetăţean român tolerant, ziua naţională a ţării mele. Şi iată-l pe primarul extremist al oraşului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, care refuză, de când a fost ales, să poarte eşarfa tricoloră a statului român şi chiar să ia parte la festivităţile de la 1 Decembrie. Nu-i bai! Chiar şi fără participarea lui Antal, ziua sfântă a Marii Uniri a strălucit în toată România, în ciuda acestor întârziaţi aparatcici ai unei triste himere.
Marea Unire, după 96 de ani...
La 96 de ani de la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, aş putea spune că un singur legământ făcut în 1918 a fost dus la îndeplinire cu asupra de măsură: respectul pentru minorităţi.
Economia veritabilă de piaţă, traiul bun, demnitatea naţională, conectarea deplină la valorile Europei - toate au fost aievea înainte de război, au dispărut apoi în comunism, şi, din păcate, nu au reapărut în întregime în fragila democraţie postdecembristă. Cu această excepţie lăudabilă: tratarea la cel mai înalt nivel de civilizaţie a minorităţilor naţionale. Ce este alegerea ca preşedinte al republicii a unui minoritar etnic şi religios, Klaus Johannis, dacă nu semnul suprem al îngăduinţei şi înţelepciunii româneşti dintotdeauna? Ce este perpetuarea la guvernare, din 1996, a reprezentanţilor minorităţii maghiare, dacă nu acelaşi semn nobil, sfinţit de suferinţe seculare? Ca să nu aibă duşmani la graniţe, guvernele Regelui Ferdinand Întregitorul au plătit, în anii '20, multe tone de aur şi sute de milioane de dolari aşa-zişilor "optanţi" unguri, în contul averilor abandonate pe teritoriul Transilvaniei. Dintr-un cavalerism greu de înţeles în zilele noastre, comandantul armatei române care a cucerit Budapesta în anul 1919, generalul Traian Moşoiu, a refuzat să aducă acasă Arhivele Transilvaniei. Deşi a încheiat mai multe tratate cu statul român pe tema repatrierii lor, Ungaria nu a pus niciodată în aplicare acest deziderat naţional românesc. Cu toate aceste semne de inamiciţie, la 96 de ani de la Marea Unire, avem un tratat de înţelegere, cooperare şi bună vecinătate între România şi Republica Ungară. Acesta este baza relaţiilor între cele două ţări, a drepturilor individuale ale minorităţii maghiare, aşa cum au fost ele concepute de corifeii de la Alba Iulia. Sărbătorind cele peste nouă decenii şi jumătate de istorie românească, sărbătorim şi relaţiile de prietenie cu vecinii, dând iertării, dar nu uitării, episoadele tragice din anii 1940-1944. Ăstimp, ce fac bunii noştri vecini? Strigă la noi ca pe maidan, se agită şi susţin autonomia teritorială, vor să ridice biciul lui Attila asupra justiţiei române. Cum s-ar putea numi isteria vicepremierului ungur, Zsolt Semjen, care a sărit în apărarea deputatului UDMR, Marko Attila, condamnat la trei ani de închisoare pentru retrocedări ilegale? Iată cum săgetează domnul vicepremier de la Budapesta: "Renaţionalizarea unor proprietăţi restituite unor organizaţii ecleziastice, în cazul lui Marko, sunt inacceptabile". În acelaşi minut, ca din întâmplare, Biserica Reformată maghiară din Ardeal protestează şi ea, "vehement", faţă de condamnarea la închisoare a aceluiaşi udemerist, inculpat şi în dosarul procuroarei Alina Bica, de parcă liceul "Miko" din Sfântu Gheorghe, "restituit" de domnul Marko acestei biserici, i-ar fi aparţinut vreodată. Protestul bisericesc, dar şi cel politicianist, de la Budapesta, abundă în confuzii voite, prin care Guvernul român este scos vinovat de sentinţele Justiţiei. Mai mult, feţele "reformate" se tem să nu ajungă şi maghiarii "comerciabili" ca saşii, vânduţi, cum se ştie, de Nicolae Ceauşescu. Aceşti domni prelaţi încurcă epocile, se fac a uita în ce timpuri trăiesc... Iată în ce atmosferă am sărbătorit eu, ca cetăţean român tolerant, ziua naţională a ţării mele. Şi iată-l pe primarul extremist al oraşului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, care refuză, de când a fost ales, să poarte eşarfa tricoloră a statului român şi chiar să ia parte la festivităţile de la 1 Decembrie. Nu-i bai! Chiar şi fără participarea lui Antal, ziua sfântă a Marii Uniri a strălucit în toată România, în ciuda acestor întârziaţi aparatcici ai unei triste himere.
Economia veritabilă de piaţă, traiul bun, demnitatea naţională, conectarea deplină la valorile Europei - toate au fost aievea înainte de război, au dispărut apoi în comunism, şi, din păcate, nu au reapărut în întregime în fragila democraţie postdecembristă. Cu această excepţie lăudabilă: tratarea la cel mai înalt nivel de civilizaţie a minorităţilor naţionale. Ce este alegerea ca preşedinte al republicii a unui minoritar etnic şi religios, Klaus Johannis, dacă nu semnul suprem al îngăduinţei şi înţelepciunii româneşti dintotdeauna? Ce este perpetuarea la guvernare, din 1996, a reprezentanţilor minorităţii maghiare, dacă nu acelaşi semn nobil, sfinţit de suferinţe seculare? Ca să nu aibă duşmani la graniţe, guvernele Regelui Ferdinand Întregitorul au plătit, în anii '20, multe tone de aur şi sute de milioane de dolari aşa-zişilor "optanţi" unguri, în contul averilor abandonate pe teritoriul Transilvaniei. Dintr-un cavalerism greu de înţeles în zilele noastre, comandantul armatei române care a cucerit Budapesta în anul 1919, generalul Traian Moşoiu, a refuzat să aducă acasă Arhivele Transilvaniei. Deşi a încheiat mai multe tratate cu statul român pe tema repatrierii lor, Ungaria nu a pus niciodată în aplicare acest deziderat naţional românesc. Cu toate aceste semne de inamiciţie, la 96 de ani de la Marea Unire, avem un tratat de înţelegere, cooperare şi bună vecinătate între România şi Republica Ungară. Acesta este baza relaţiilor între cele două ţări, a drepturilor individuale ale minorităţii maghiare, aşa cum au fost ele concepute de corifeii de la Alba Iulia. Sărbătorind cele peste nouă decenii şi jumătate de istorie românească, sărbătorim şi relaţiile de prietenie cu vecinii, dând iertării, dar nu uitării, episoadele tragice din anii 1940-1944. Ăstimp, ce fac bunii noştri vecini? Strigă la noi ca pe maidan, se agită şi susţin autonomia teritorială, vor să ridice biciul lui Attila asupra justiţiei române. Cum s-ar putea numi isteria vicepremierului ungur, Zsolt Semjen, care a sărit în apărarea deputatului UDMR, Marko Attila, condamnat la trei ani de închisoare pentru retrocedări ilegale? Iată cum săgetează domnul vicepremier de la Budapesta: "Renaţionalizarea unor proprietăţi restituite unor organizaţii ecleziastice, în cazul lui Marko, sunt inacceptabile". În acelaşi minut, ca din întâmplare, Biserica Reformată maghiară din Ardeal protestează şi ea, "vehement", faţă de condamnarea la închisoare a aceluiaşi udemerist, inculpat şi în dosarul procuroarei Alina Bica, de parcă liceul "Miko" din Sfântu Gheorghe, "restituit" de domnul Marko acestei biserici, i-ar fi aparţinut vreodată. Protestul bisericesc, dar şi cel politicianist, de la Budapesta, abundă în confuzii voite, prin care Guvernul român este scos vinovat de sentinţele Justiţiei. Mai mult, feţele "reformate" se tem să nu ajungă şi maghiarii "comerciabili" ca saşii, vânduţi, cum se ştie, de Nicolae Ceauşescu. Aceşti domni prelaţi încurcă epocile, se fac a uita în ce timpuri trăiesc... Iată în ce atmosferă am sărbătorit eu, ca cetăţean român tolerant, ziua naţională a ţării mele. Şi iată-l pe primarul extremist al oraşului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, care refuză, de când a fost ales, să poarte eşarfa tricoloră a statului român şi chiar să ia parte la festivităţile de la 1 Decembrie. Nu-i bai! Chiar şi fără participarea lui Antal, ziua sfântă a Marii Uniri a strălucit în toată România, în ciuda acestor întârziaţi aparatcici ai unei triste himere.
Alte articole din acest numar
- Albastru şi roşu
- Prof. dr. VASILE DÂNCU - "Alegerile au fost câştigate de românii din ţară, nu de cei din diaspora"
- FLORIN PÂRLEA - "Printr-un simplu click pe telefonul mobil, poţi afla instant despre toate statuile de daci existente în lume"