Sala Tezaurului de la subsolul Muzeului Naţional de Istorie a României este unul dintre cele mai fascinante locuri din Bucureşti. La doi paşi de hărmălaia Lipscaniului şi de claxoanele isterice de pe Calea Victoriei, te scufunzi într-o linişte ca de vis, pe care doar uimirea şi entuziasmul o întrerup. Aici, istoria de mii de ani a spaţiului românesc străluceşte în lumini de aur şi de argint, în reflexii de rubine şi de smaralde şi în unduirea rafinată a filigranului. Aici, în Sala Tezaurului, istoria nu se ţese din buzdugane şi iatagane, ci din comori ce ascund, sub măiestria bijuteriilor, poveşti fericite sau drame despre care nu scriu, niciodată, manualele de istorie.
O astfel de comoară m-a urmărit, încă de la prima mea vizită în Muzeu, întâmplată în urmă cu ani. O cutie mică, de argint, cât căuşul palmelor, pierdută în strălucirea şi eleganţa celorlalte vitrine, care prezintă obiectele personale ale Reginei Maria a României: daruri de nuntă, primite de principesă de la bunica sa, Regina Victoria a Marii Britanii, o fructieră realizată de marele bijutier Paul Telge, un set de birou, o cutie mare, suflată cu aur, dăruită de Doamnele Române... Şi, pierdută printre toate acestea, micuţa casetă de argint! Există, însă, un detaliu care transformă în comoară acest obiect decorativ: "Caseta de argint în care a fost depusă inima reginei Maria”, scrie mărunt, dedesubtul exponatului. Citeşti şi nu crezi că este adevărat! Cum adică "a fost”? Cum a dispărut inima Reginei Maria din culcuşul care îi era hărăzit? Şi cum de figurează într-un inventar de muzeu, când ea a fost dăruită, prin testament, unei bisericuţe ridicate de suverană pe malul mării, în Balcicul pe atunci românesc? Din păcate, răspunsul la întrebări nu se află printre comorile din vitrine. Acolo tronează doar umilinţa unei inimi aruncate la ghenă, inima unei regine care a ars de iubire, pentru ţara care i-a devenit patrie şi mormânt...
Lacrimile unei prinţese
Principesa Maria de Edinburgh avea 17 ani când s-a logodit cu Ferdinand, principele de coroană al României. O căsătorie forţată de mama sa, marea ducesă rusă Maria Alexandrovna, peste capul Reginei Victoria a Angliei, care avea alte planuri, mai măreţe, cu nepoţica ei "Missy”. Dar Maria îi este făgăduită lui Ferdinand, şi nici măcar Victoria nu se mai poate opune. De-abia dacă trecuseră câţiva ani de când micuţa principesă, aflată în vacanţă, îi scria celebrei sale bunici de la reşedinţa de vară a acesteia, din Osborne: "Suntem atât de fericiţi să fim din nou aici! Facem plimbări lungi şi mergem pe mare, culegem scoici, care sunt atât de minunate! Eu şi surorile mele trimitem dragii noastre bunici şi mătuşii Beatrice, dragostea noastră, cu multe sărutări. Nepoata dumneavoastră iubitoare, Missy”. Parcă ieri trăise zilele însorite ale primilor ani ai adolescenţei, când totul era încântare şi nicio mâhnire nu pătrunsese încă în grădina raiului său, iar oamenii, când zâmbeau, o făceau pentru că se simţeau fericiţi... "Era vârsta nevinovăţiei, paradisul în care nu te mai poţi întoarce, după ce i-ai trecut pragul, intrând în lumea realităţilor”.
Maria intră, brusc, în "lumea realităţilor”. Părăseşte mediul distins şi relaxat al regalităţii britanice şi, după căsătoria cu Ferdinand de Sigmaringen şi luna de miere din Bavaria, ajunge într-o ţară din capătul Europei, într-o lume străină ei şi într-o familie străină ei. Numai jurnalul său intim, ţinut la zi, cu rigoare victoriană, ştie câte lacrimi a vărsat tânăra Principesă în primii săi ani în România! Regele Carol I, omul unei mari misiuni (îi era lui însuşi greu în noua sa ţară!) era excesiv de rigid cu toţi cei din jur; Regina Elisabeta o trata, şi ea, cu răceală pe Maria, considerând-o prea nesupusă faţă de rigorile curţii, în vreme ce Ferdinand, preocupat de curiozităţile sale ştiinţifice, era mult prea absent. În general, atmosfera din jurul tinerei dinastii domnitoare din România era de un conformism teuton exasperant. Tristă, arsă de dorul părinţilor şi al surorilor ei, principesa Maria bântuia singură într-un palat pe care îl ura, cu încăperi grele, nemţeşti, opulente, pline de ornamente apăsătoare, pompoase, fără vreun ungher în care să te poţi regăsi. Totul era "altdeutsch” şi nu de cea mai bună calitate, notează Maria, cu maliţiozitatea femeii rănite... "Toate bogăţiile mele aduse de acasă erau pierdute, nu-şi găseau locul aici, nu se potriveau, păreau aproape absurde, la fel de pierdute ca şi mine, absurd, mizerabil, o fiinţă umană smulsă din rădăcini şi incapabilă să mă adaptez la noile condiţii”, se destăinuie principesa în memoriile sale.
Departe de cei dragi, lipsită de prieteni, nimerită într-un Bucureşti al bârfei şi al cinismelor de salon, criticată mereu pentru "extravaganţele” sale, altfel atât de obişnuite la Londra, tânăra principesă se încăpăţânează, totuşi, să rămână fidelă propriului său stil. Se încăpăţânează să răzbească şi să-şi găsească locul în acest capăt de Europă, spre care până şi bunica sa cea atotputernică se uita cu neîncredere şi cu teamă. În noua sa reşedinţă de la Cotroceni, Maria trece peste toate convenţiile şi îşi ia drepturile unei viitoare regine. Aduce spiritul epocii victoriene în inima Bucureştiului: cruci celtice, stucaturi bogate şi, peste tot, frize pictate cu "Madonna Lily”, crinul Maicii Domnului, floarea preferată a copilăriei sale, de care îi era atât de dor, în fiecare zi a noii sale vieţi de Principesă de România.
În linia întâi
Revoltelor sale artistice din tinereţe, Maria le dă, cu timpul, substanţa temperamentului său pasional, pe care aveau să-l elogieze toţi cei care au cunoscut-o în timpul Primului Război Mondial şi în lunile care au premers Marii Uniri de la 1918. Devenită Regină, în 1914, după moartea lui Carol I, Maria e adevăratul bărbat al familiei regale, după cum o descriu martori ai timpului. Regina agaţă pe umeraş celebrele sale rochii, care au impus-o în elita eleganţei europene, îşi pune uniforma de infirmieră şi, braţ la braţ cu brancardierii voluntari, se duce la gară, în fiecare dimineaţă, pentru a-i primi pe răniţii veniţi de pe câmpurile de luptă ale Primului Război Mondial. Înfruntă oboseala şi tifosul, stă chiar şi 20 de ore pe zi printre răniţi, oferindu-le, adesea, ultima îngrijire, sfidează moartea cu un curaj nebun. De fapt, e mai mult decât curaj. "Când este vorba de Regină, nu ne referim la curaj. Curajul presupune teamă şi energia de a învinge. Sentiment necunoscut pentru o suverană, a cărei îndrăzneală aduce a invulnerabilitate”, o laudă aliaţii României. Maria nu ştie să piardă. Credinţa sa nestrămutată în cauza României, atunci când nimeni nu mai crede, face din ea câştigătoarea morală a războiului. Unirea şi încoronarea de la Alba Iulia o transformă într-un mit naţional. Nărăvaşa Missy, anglo-saxonă, micuţa prinţesă din grădinile împărătesei Victoria devenită regină a României Mari, îşi găseşte, în fine, locul ei în inimile românilor. Dar tot nu-şi găseşte, încă, un loc pentru inima ei. Căci în spatele femeii puternice aflate alături de "Nando”, cum îl alintă ea pe Regele Ferdinand, rămâne adolescenta în costum de amiral din pozele în care apare alături de tatăl ei, rămâne puştoaica îndrăgostită de marea nesfârşită ce îmbrăţişa insulele britanice, adolescenta dornică de libertate ce hoinărea ore în şir prin labirintul grădinilor terasate de la Osborne, tânăra căreia parfumul primelor îndrăgosteli îi amintea mereu şi mereu de crinii Maicii Domnului, "din petalele cărora izvorăşte lumina”.
Dar România Mare mai avea să-i aducă Mariei un dar: întâlnirea cu Balcicul. Regina vizitase Cadrilaterul, de-abia alipit României, încă din 1914. Atunci, purtată de entuziasmul principelui Nicolae, fiul său, care gonea cu maşina prin imensul ocean prăfuit al Dobrogei, Maria ajunge şi la Balcic, pe malul mării. Impresionată, notează în amănunt emoţia momentului, nu îi scapă nici un detaliu din exotismul locului, îi place marea turcoaz, îi plac fântânile turceşti, îi plac oamenii atât de speciali ai locului. Dar trec zece ani până când, reîntoarsă la Balcic, Regina înţelege că acela e locul inimii sale. Avea, deja, acasă, locurile ei de suflet: Cotroceniul, Pelişorul, Mamaia, Branul, dar Balcicul, consacrat între timp ca fief al lumii artistice bucureştene, o cucereşte definitiv. Găseşte şi locul unde ar vrea să se mute. "Locul pe care îl vreau şi pe care trebuie să îl am. Toată viaţa mi-am dorit un astfel de loc, imaginându-mi că-l pot găsi doar în Italia, şi iată-l aici, la Balcic”. Face imediat toate diligenţele pentru a cumpăra terenul şi pentru a începe construcţia propriului său "Paradis iluzoriu” şi a "Cuibului liniştit” ("Tenha Juvah”), născut sub peniţa pictorului Alexandru Satmary, unul dintre cei care descoperiseră printre primii farmecul unic al Balcicului şi cel care insistase pe lângă Regină să se mute în zonă.
Grădinile suspendate
"Nicăieri nu poate fi găsită acea bucurie liniştitoare precum cea de aici, marea de un albastru-intens, parfumul florilor de portocal, magnolii, caprifoi, trandafiri..., liniştea, refugiul, toate fac un paradis perfect - pe care întotdeauna îl voi regreta atunci când voi fi plecată”.
Oricine a fost măcar o dată în viaţă la Balcic şi oricine recunoaşte stilul memorialistic inconfundabil al Reginei Maria ar jura că rândurile de mai sus sunt ale Reginei Maria, scrise chiar de ea. Dar nu sunt. Istoricul Diana Mandache, de la Muzeul Naţional de Istorie a României, le-a descoperit în paginile de memorii ale bunicii Victoria, strălucitoarea regină a Marii Britanii. Acelaşi stil, aceleaşi doruri, aceleaşi nostalgii. Dorul neastâmpărat de mare, dorul neastâmpărat de copilărie, pe care Balcicul exotic i l-a retrezit Reginei Maria... În doar câţiva ani, dealul sterp de pe malul mării devine un adevărat paradis. Maria investeşte în refugiul la care visase frenetic atâta timp. Armata o ajută să efectueze lucrările, artiştii îi fac desene pe placul ei, mari arhitecţi şi riguroşi administratori veghează la bunul mers al lucrărilor. Regina însăşi îşi redefinise gustul estetic în anii din urmă. Autenticul o fermeca mai mult decât orice. Casa de la Balcic trebuia să fie parte din decor. Integrată perfect în nodul acela de nisip şi de vânturi, în sălbăticia priveliştii, compusă din podişul dobrogean cu neliniştea albastră a mării.
Totul, la Balcic, de la liniile teraselor, inspirate de Osborne-ul copilăriei, la aranjamentul floral, după culoare şi mărime, de la şerpuitul aleilor, la curgerea apelor, de la refugiile umbroase, încadrate de colonade albe, la locurile tainice care dau spre marea strălucitoare, totul stă sub pecetea Mariei. Regina inspectează pentru prima oară grădinile de la Balcic - de-acum finalizate - şi îi mulţumeşte lui Dumnezeu că a făcut posibilă această minune, când, în mijlocul unei rugăciuni, înţelege ce lipseşte din micul său paradis: o bisericuţă, o bisericuţă ortodoxă, simplă şi caldă, aşa cum văzuse ea, cândva, într-un sătuc îndepărtat...
"Stella Maris”
Reporter "neliniştit”, mă aflu, în acest început neguros de noiembrie, în paradisul de la Balcic. Caseta de argint de la Muzeul de Istorie din Bucureşti m-a pus pe drum. Am vrut să ajung în locul unde inima reginei Maria a fost lăsată prin testament. M-am lăsat purtat, ore în şir, pe urmele paşilor ei, descoperind, detaliu cu detaliu, ca un detectiv ascuns sub lupa emoţiilor, nesfârşitele exclamaţii de fericire ale Reginei din însemnările sale zilnice de la Balcic. Crucile bizantine, mari sau mici, dar de o simplitate absolută, cu care şi-a presărat fiecare colţişor de grădină; migdali care înfloreau în ianuarie, umplându-i reginei inima cu miracolul frumuseţii lor, leandri, iasomie, cactuşi şi cicoare, o beţie de culoare, de simţire şi de viaţă. Cişmelele care îi răcoreau chipul, grădinile denumite după cei dragi... Imaginea Mariei e peste tot. Te însoţeşte ca o nălucă. E chiar în faţa mea, senină şi zâmbitoare, îmbrăcată în alb, ca o mireasă a florilor. Miroase a crini, a crinii Maicii Domnului, care te conduc, cu parfumul lor, până la intrarea în "Stella Maris”, bisericuţa ortodoxă pe care Maria a ridicat-o la Balcic, pe malul mării. E atât de mică, încât abia de încapi în ea tu şi îngerii tăi păzitori, iar între suspinele rugăciunilor îţi auzi, cântat, ca dintr-o toacă veche de lemn, bătăile inimii...
Îngerii sfioşi de pe pereţii bisericuţei bizantine i-au fost alături Reginei, în clipele de încercare ale ultimilor săi ani de viaţă. Îngeri sfioşi care au vegheat-o îndeaproape, tăinuindu-i secretele cele mai adânci ale inimii sale înflăcărate, cele mai intime doruri ale principesei britanice, suspinate prin saloanele reci ale Palatului de pe Calea Victoriei, zbuciumul anilor de război, conflictele tot mai dese cu fiul ei, Carol al II-lea, suferinţa târzie a vieţii ei. "Stella Maris” era, mereu, punctul terminus al plimbărilor sale sub soarele Balcicului. Aici, toată neliniştea şi toate desfătările unei zile se spiritualizau şi urcau spre cer, purtate de rugăciuni, drept mulţumiri către Cel de Sus, pentru încă o zi îngăduită în Paradisul de la Balcic.
"Stella Maris” avea să fie şi ultimul popas al Reginei la Balcic, înainte de moarte. E toamna lui 1937, iar starea de sănătate a Mariei naşte tot mai multe semne de întrebare. Pozează un faimos pictorial, pentru nu mai puţin faimosul fotograf Guggenberger Mairovits, iar imaginile, preluate de întreaga presă naţională şi internaţională, îi şterg Mariei sentimentul dureros al uitării şi al intrării în umbră. În octombrie se simte, însă, "intolerabil de slăbită, bântuită de teama că neobosiţii mei doctori vor dori să mă ia din «Paradisul iluzoriu», pe care îl iubesc mai mult ca niciodată”. Mintea îi stă doar la primăvara viitoare, când Paradisul va prinde din nou viaţă. Pe 23 octombrie, însă, părăseşte pentru totdeauna Balcicul. "Cu inima grea am plecat din îndrăgita mea casă de lângă mare, şoptind încet o rugăciune, să-mi fie dat să mă întorc din nou anul viitor, s-o văd înflorită”. Dar regina nu avea să se mai întoarcă niciodată. Doar inima ei...
Un vis neîmplinit
După o lungă suferinţă, Regina Maria moare pe 18 iulie 1938. Presa mondială transmite cu tristeţe vestea dispariţiei uneia dintre cele mai impozante figuri regale ale timpului, Casa Regală Britanică intră în doliu vreme de două săptămâni. În ţară, Maria are parte de funeralii naţionale, iar trupul său este înhumat alături de Regele Ferdinand, în catedrala episcopală de la Curtea de Argeş.
Potrivit ultimei dorinţe testamentare, Regina ceruse ca inima să-i fie scoasă din piept şi depusă în Capela "Stella Maris” din Balcic. "În timpul unei vieţi îndelungate, atâţia au venit la inima mea, încât, moartă, aş dori încă să simt că ei pot veni la ea, de-a lungul potecii de crini, care mi-a fost bucuria şi mândria”. "Doresc ca inima mea să fie adusă lângă mare, sub lespezi, la Stella Maris. Am iubit «Tenha Juvah», locul pe care l-am creat, locul pe care l-am clădit; deci, lăsaţi ca inima mea să stea acolo”, îi scrie Regina lui Carol al II-lea. Nevrednicul fiu îi împlineşte dorinţa. Inima Reginei a fost pusă într-o casetă octogonală de argint, care, la rândul său, a fost pusă într-o casetă mai mare de argint aurit, încastrată cu preţioase briliante, safire şi rubine, iar aceasta din urmă a fost înfăşurată în drapelul României şi într-un vechi stindard britanic.
Lungul drum al inimii Mariei avea să înceapă în biserica mânăstirii Cotroceni. De acolo e dusă, după trei luni, într-un ceremonial impresionant, la Balcic, unde e depusă la Capela "Stella Maris”, chiar de ziua Reginei. Dar inima Mariei nu şi-a găsit liniştea.
"Istoria a confirmat îngrijorările Reginei. Inima a trebuit să fie luată de la Balcic, de către generalul Eugen Zwiedinek, aghiotantul Mariei, cu puţin înainte de cedarea Cadrilaterului către Bulgaria, în septembrie 1940. La dorinţa Arhiducesei Ileana (fiica Reginei), inima a fost aşezată iniţial într-o mică biserică de lemn de la Bran, mai târziu fiind depusă în firida unei stânci din apropiere”, spune Diana Mandache, o specialistă de marcă în istoria familiei regale a României. Ileana a încercat să ia cu ea, în exil, inima Reginei, în 1948, când a părăsit România comunistă, dar nu a reuşit să ridice lespedea de piatră. A luat asta drept un semn că inima Reginei trebuie să rămână pe pământ românesc. Numai că, peste 20 de ani, liniştea Reginei avea să fie tulburată din nou. Comuniştii scot inima Mariei şi o mută într-o incintă muzeală. Zvonurile despre felul în care era tratată dorinţa testamentară a Reginei sunt cât pe ce să nască un conflict diplomatic între Londra şi Bucureşti. Ca să-l evite, autorităţile comuniste iau, în 1971, decizia de a prelua cele două casete cu inima Reginei, în patrimoniul Muzeului de Istorie a Republicii Socialiste România. Urmează un lung şi stupid proces birocratic, şi abia în 1975, relicva regală, tranzacţionată şi "evaluată” în zeci şi zeci de hârţogării, ajunge la Bucureşti.
Inima dintre betoane
Noiembrie, 2014. După 40 de ani de istorie şi la 25 de ani de la Revoluţia din decembrie, inima Reginei Maria se află tot la Muzeul de pe Calea Victoriei din Bucureşti, uitată într-un beci, în vreme ce casetele în care fusese pusă iniţial fac parte din expoziţia permanentă cu Tezaurul României. După 25 de ani de "îndreptare a istoriei”, inima îndrăgitei Regine a României nu îşi găseşte încă liniştea mult dorită. Inima aceea, desprinsă din trup, ca în poveştile cavalereşti medievale, inima hărăzită, prin testament, Capelei "Stella Maris” din Balcicul ei preaiubit, stă, efectiv, aruncată, în cavoul unor pereţi de beton.
"Pe mine nu mă interesează caseta de aur de la Muzeul Naţional de Istorie! Pe mine mă deranjează ţinerea inimii Reginei într-un depozit. Asta încalcă principiile creştine, morale, legale şi afective, dacă vreţi”, spune revoltat Emil Stoian, preşedintele asociaţiei "Fiii şi prietenii Branului”, unul dintre cei care au luptat în ultimii ani pentru ca inima Reginei să reintre în drepturi creştineşti şi morale. Hârţogăreala tipic românească, disputele patrimoniale asupra celor două casete, care fac acum parte din Tezaurul României, ca şi indecizia Casei Regale cu privire la locul cel mai potrivit pentru depunerea inimii Reginei (în Balcicul, acum, bulgăresc, sau înapoi la Bran, de unde a fost luată acum 40 de ani?) întârzie, însă, rezolvarea problemei.
"Tot birocraţia blochează şi acum rezolvarea problemei”, afirmă Ioan Luca Vlad, consilier privat şi avocat al Casei Regale. "Lucrurile sunt pe făgaşul potrivit, dar depindem de o hotărâre de guvern pentru a putea lua inima reginei de la Muzeul Naţional de Istorie a României. Din păcate, se tot schimbă miniştrii Culturii, aşa că nu am reuşit să avansăm, ne-am blocat în birocraţie...”. Există, totuşi, o veste bună: avocatul Casei Regale a confirmat, în premieră pentru "Formula AS”, faptul că inima Reginei Maria nu va ajunge nici în Balcicul ei iubit, nici în Bran, cum atât de mult şi-au dorit locuitorii de acolo. "În condiţiile dispariţiei Balcicului de pe teritoriul României, decizia Casei Regale e ca inima să fie dusă la Sinaia şi depusă la Peleş, în camera în care a murit Regina. Varianta Branului nu este posibilă, pentru că nu se întrunesc condiţiile de siguranţă la capela de acolo. Inima va fi pusă în caseta mică, de argint, în vreme ce caseta mare, aurită, care e obiect de patrimoniu, va rămâne în tezaurul României”, explică avocatul Casei Regale.
Notă de autor
Au trecut mai bine de 40 de ani de batjocură instituţionalizată, 40 de ani în care s-au promovat prin guvern şi parlament sute şi sute de legi, s-au legat şi dezlegat sute şi sute de combinaţii economice şi politice, 40 de ani în care Sala Tezaurului de la Muzeul de Istorie a fost renovată şi redecorată de mai multe ori, 40 de ani în care ne-am ocupat de vitrine şi de trofee, în vreme ce, tot la subsol, dar într-un beci, inima Reginei, inima celei mai mari regine din istoria României, a stat, lăsată de izbelişte, într-o cutie de pantofi. 40 de ani în care l-am aplaudat pe Ceauşescu, apoi l-am huiduit şi l-am dat jos, ani în care l-am pus pe Iliescu şi l-am dat jos, ani în care am clamat "Trăiască Regele!” şi ne-am dat monarhişti, ani în care ne-am descoperit drepturile şi forţa de a lupta pentru ele, ani în care am descoperit libertatea de a descoperi lumea, ani în care am descoperit Balcicul Reginei Maria şi ne-am umplut de parfumul florilor ei, dar totodată 40 de ani de indiferenţă şi amnezie, în care nu ne-am găsit timp să reparăm una dintre cele mai mari ruşini din istoria noastră. Ani în care ne-am plâns de câte şi mai câte ori după tezaurul furat de Rusia, în vreme ce, la noi în ţară, cea mai "fierbinte” piesă de tezaur a acestui neam, inima reginei sale, stătea abandonată într-un subsol. Un singur lucru ne-a rugat Regina, în testamentul de sfârşit al vieţii ei: să avem grijă de inima sa, de inima care a oblojit durerile soldaţilor de pe fronturile primului război mondial, inima care a tresăltat la bucuria Marii Uniri, care a purtat ambasada României regale în Occident, inima care a lăcrimat şi s-a bucurat. Acum, în 2014, încă aşteptăm să se publice prin "Monitorul Oficial”, decretul pentru numirea unui nou ministru al Culturii, de care va depinde ca inima reginei Maria să iasă la lumină, din beci.
Bibliografia folosită: "Balcicul Reginei Maria”, de Diana Mandache (Curtea Veche, 2014) şi "Balcic: micul paradis al României Mari”, de Lucian Boia (Humanitas, 2014).