O ţesătură de o frumuseţe regală, care a străbătut întinderi de veacuri, până să ajungă aici, în casa asta bătrânească din munţi, în stăpânirea unui om care a păstrat-o ca pe o taină, cu teamă şi veneraţie.
De pânza roşie e prins un cartonaş, pe care un condei a scris foarte citeţ, cândva, cu slove bătrâne: "Din Mantia lui Mircea cel Mare, de la Mânăstirea Cozia, înmânată mie de un călugăr de acolo, în anul 1908. Cu ocazia vizitei mele cu alţi colegi”.
"E scrisul bunicului meu”, spune bărbatul din faţa mea. "O moştenire lăsată înainte să moară. Bucata asta de stofă a învelit, cândva, trupul marelui domnitor al Munteniei. Face parte din mantia sa. Petecul ăsta, pe care vântul ar putea să-l ia ca pe o frunză, este o relicvă istorică.”
Foarfecele călugărului de la Cozia
Suntem în satul Tismana, la poalele străvechii mânăstiri cu acelaşi nume, învăluită în negurile Vâlcanului. Am ajuns aici chiar în ziua primelor ninsori de noiembrie. E foarte frig. Şedem în singura odaie încălzită a lui Crişan Rădulescu, nepotul, azi în vârstă de 66 de ani, al vestitului Ghiţă D. Barbu Bărbulescu, mare zugrav de icoane şi de biserici din nordul Olteniei, născut în 1883 şi decedat în 1967. Alături, pe podea, se află un cufăr din lemn, cu litere încrustate artistic - "1923 Cr. GB. Tismana”, în care e adunată o adevărată comoară: documente străvechi, lăsate de bunic urmaşilor săi. Multă vreme, cei din familie n-au ştiut nimic despre tezaurul din
casa lor. Bunicul Ghiţă fusese un om posac, taciturn, poate şi fiindcă fusese persecutat amarnic de comunişti: chiabur, exploatator al poporului, fusese închis multă vreme, confiscându-i-se toată agoniseala vieţii. Aşa-l descrie şi nepotul Crişan: un om ursuz, reţinut, ce-şi arăta afecţiunea indirect, nu prin mângâieri şi vorbe, ci prin lucruri făcute pentru alţii. "Doar o singură dată, demult, mi-a arătat bucăţica de pânză. Eram prin clasa a patra, îmi plăcea istoria, tot voiam să aflu despre voievozi, lupte... Îl băteam la cap, îl întrebam despre Mircea cel Bătrân... Atunci mi-a povestit scena de la Cozia, când un călugăr din mânăstire a tăiat cu foarfecele o bucată din mantia aflată în tezaurul de acolo. Când am văzut-o, am vrut s-o iau la şcoală, să mă laud şi eu la copii, dar bunicul mi-a spus, răspicat, nu! Şi nu a rămas.” Decenii la rând de tăcere, cât a fost comunism...
Zugravul Gorjului
În anul acela, 1908, faima lui Ghiţă Barbu Bărbulescu era în creştere. Elev şi ucenic de suflet al celebrului artist Costin Petrescu, prieten apropiat al marelui pictor de biserici Iosif Keber, tânărul zugrav gorjean din Tismana era deja binecunoscut în lumea mânăstirilor. Dovada - Medalia şi Diploma de Onoare, primită personal şi semnată de însăşi regina Elisabeta a României. Alături, păstrate în acelaşi cufăr din lemn, numeroase alte distincţii pentru cele peste 50 de biserici pe care le-a pictat prin toată Oltenia, în Vâlcea, Dolj, Gorj, Mehedinţi. Cât priveşte fragmentul din mantia de la Cozia, el reprezintă, probabil, preţul în "natură” al unor sfinţi pictaţi de zugravul de la Tismana, pe frescele de la Cozia. Purpura tivită cu aur ajunsese, oricum, pe mâini bune. Ghiţă Bărbulescu îi preţuia pe eroii istoriei, ca pe sfinţii din icoane. Odată, i-a povestit nepotului său, Crişan, că atunci când primise bucata de purpură cu broderie în filigran, el văzuse, la mânăstire, mantia lui Mircea, întreagă. Că arăta întocmai ca în tablourile care-l înfăţişează şi ca în celebra pictură din bolniţa de la Tismana, păstrată din vremea voievodului. "O mantie până la glezne, tivită cu aur, prinsă într-o parte, pe umărul drept”.
Legământul de taină
Cufărul vechi, din lemn, e larg deschis. Unele documente sunt răsfirate pe masă, în faţa noastră. În plină amiază, afară e-ntuneric, din pricina negurii ude, prevestitoare de ninsori timpurii. Nevasta lui Crişan ne aduce ceai. Ne aflăm chiar în odaia lui Gheorghe, bunicul pictor. Nepotul încearcă să ne trezească în închipuire cum arăta încăperea odinioară, cu masa din lemn masiv, două paturi, şevaletul îndreptat spre fereastra dinspre răsărit, şi omul acela tăcut, aplecat spre icoanele pe care le picta, pregătindu-se mereu pentru ele, cu post şi rugăciune, implorându-L în faţa pânzei albe pe Dumnezeu - "cu lacrimi” uneori - să-i arate calea spre chipurile sfinţilor. Iată semnătura de preţuire a reginei Carmen Sylva, portretul unui strămoş, erou în războiul de independenţă, mulţimea de medalii şi diplome culturale cu care nu s-a lăudat niciodată, acest strămoş cu mustaţa îngustă şi părul brun, mărunt şi sârmos, aşa cum îl arată pozele, până la bătrâneţe. Toată viaţa lui a păstrat fragmentul din mantia domnească în cufărul ăsta, pe care l-a ferit de privirile curioase, ascunzându-l, adesea, în podul sau pivniţa casei, ori la el în odaie, tresărind, prin somn, la orice zgomot al nopţii. Un cufăr în care îşi ascundea întreaga viaţă, fotografii, corespondenţe, desene, documente de război, diplome, tăieturi din ziare, cărţi şi icoane vechi (una sculptată, tocmai din secolul al XIV-lea), proiecte de pictură ale unor biserici pe care le-a zugrăvit singur, c-un har şi-o meticulozitate ce-au uimit oamenii acelor vremuri. Preţ de peste un secol, relicva voievodală a fost păstrată aici, în lada de lemn, ferită de lumină şi praf. Abia cu câteva săptămâni înainte să moară, bătrânul îi spusese nepotului său: "Dacă carecumva mă ia Dumnezeu, rogu-te-aş să ai grijă de lucrurile din cufărul meu.”
Petecele poveştii
"Îi tot ziceam: «Nu mai dormi, măi omule, cu lada la cap!»”, intră în vorbă şi nevasta lui Crişan, Daniela. "Era obsedat să nu se piardă lucruri din ea, să nu se joace copiii. Mă tot ruga să nu zic nimic, pe unde merg, să nu afle securiştii ăia de la judeţ...” Crişan tace şi priveşte în pământ. Îmi dau seama că şi nepotul seamănă, ca fire, destul de mult cu bunicul său. Tot închis în el, zăvorât la vorbă, nu prea-i place să se laude cu amintirile. Asta, deşi e şi el strângător de lucruri vechi. Fost geolog, absolvent de Universitate, a moştenit şi patima pentru istorie a bunicului său. Nici după 20 de ani de la căderea comunismului, el tot nu spusese nimănui despre cufărul lăsat moştenire, ci numai prietenului său cel mai bun, profesorul Nicolae Tomoniu. "Tot comuniştii ne conduc. Ăştia care-s acuma la putere l-au băgat la puşcărie pe «chiaburul» de bunicu'”, zicea Crişan, refuzând să înstrăineze obiectele familiei. Astfel că, abia prin anul 2011, cei doi prieteni se hotărăsc să coboare din pod cufărul misterios. Îl cercetează lucru cu lucru şi rămân uluiţi. Fiind priceput la metale nobile, Crişan Rădulescu scoate cu penseta un fir din bucata de pânză şi îl testează cu substanţa numită "apă regală”: era aur pur! Într-un târziu, decide să meargă cu fragmentul de stofă la Cozia, vestita mânăstire ctitorită de Mircea cel Mare în 1388, convins fiind că mantia acestuia mai există acolo. Voia doar să vadă locul de unde fusese tăiată bucata de pânză ("undeva în dosul mantiei”, îi spusese bunicul), ca să pună cap la cap "peticele” poveştii. Stareţul Coziei, Arhimandritul Vartolomeu Andronie, ascultase uimit mărturisirea lui Crişan, ce părea atât de veridică, dar, din păcate, Mantia voievodală nu mai era în Mânăstirea Cozia, prădată şi jefuită, adesea, de comorile ei.
Asemenea sfintelor moaşte
Nepotul Crişan nu a renunţat, totuşi, la cercetări. O bucată din petecul roşu a plecat spre Banca Naţională, pentru a fi testată la Bucureşti. Ea ajunge la domnul Mircea Perpelea, director în cadrul BNR, care o supune atenţiei colegilor de la Muzeul Băncii. Privind ţesătura şi punând laolaltă informaţiile existente, aceştia consideră că piesa merită toată atenţia. "Mi-aş dori foarte mult ca această pânză să se întoarcă la Cozia. Eu sunt vâlcean, am mers de-atâtea ori acolo, ştiu ce-ar însemna asta pentru credincioşii mânăstirii, pentru toţi oamenii locului. Ar fi ceva extraordinar!”, avea să mărturisească. "Într-adevăr, ar fi o sărbătoare sfântă să reuşiţi ca fărâma de mantie să se întoarcă acasă”, îmi va spune şi părintele stareţ Vartolomeu. "Această pânză, aparţinând celui mai mare domn al Munteniei, care l-a avut pe însuşi Sfântul Nicodim de la Tismana «sfătuitor întru cele dumnezeieşti», în luptele sale pentru salvarea creştinătăţii, ar preţui asemenea unor sfinte moaşte. Nu contează că e doar un petic. Valoarea lui spirituală e la fel de mare. La euharistie, fiecare strop din potir înseamnă Hristos. Fiecare fărâmă de pâine. Fiecare bucăţică din timpul acela înseamnă timpul ăsta!”, spune stareţul.
Sub tutela Băncii Naţionale
La Monetăria Statului este comandată confecţionarea unei cutii speciale, un fel de raclă în care să fie păstrată preţioasa fâşie de stofă. Octavian Schen, directorul Monetăriei, ne confirmă realizarea acestei racle, pe care a retrimis-o apoi Băncii Naţionale. La numai câteva săptămâni, BNR emite o monedă comemorativă, înfăţişându-l pe Mircea cel Mare ca-n renumita pictură votivă de la Cozia, iar pe verso, biserica mânăstirii. Se împlineau 625 de ani de la urcarea pe tron a lui "în Hristos Dumnezeu, binecredinciosul şi de Hristos iubitorul şi singur stăpânitorul Mircea, mare voievod şi domn...”
În prezent, fragmentul din mantia sa se află chiar la guvernatorul Băncii Naţionale, domnul Mugur Isărescu, care doreşte să înceapă demersurile pentru testarea finală. Muzeul Naţional de Istorie e singura instituţie specializată în realizarea unor asemenea analize, aveam să aflăm de la directorul acesteia, domnul Ernest Oberländer-Târnoveanu. "Ştiu de mult de această bucăţică de pânză. Aşteptăm cu nerăbdare să fie adusă la noi. Deţinem astăzi întreaga tehnologie pentru a stabili provenienţa acestei relicve. Avem specialişti, putem realiza analiza stilistică a ţesăturii, a firelor textile, a pigmenţilor cu care a fost vopsită. Ar fi un moment istoric foarte important, întrucât azi nu se mai păstrează niciun obiect personal al marelui domnitor”.
În ce-l priveşte pe nepotul Crişan, el nu doreşte decât să ţină, pe mai departe, cufărul familiei, aşa cum l-a moştenit. Întreg! El ştie cu inima că ce i-a spus înaintaşul său este adevărat. Nu-i trebuie altă dovadă mai puternică. A ieşit la pensie, duce lipsă de bani, dar nu se plânge. I-a părut rău chiar şi să taie, atunci, bucata de pânză, s-o înstrăineze la Bucureşti. "Nu doresc decât să las moştenirea bunicului mai departe, fetei mele şi nepoţilor mei. Fiecare fărâmă, fiecare petic de hârtie din cufăr contează. Asta ne ţine. Să ştim cine-am fost. De unde coboară neamul. Asta este adevărata comoară lăsată moştenire de pictorul de icoane Gheorghe Barbu Bărbulescu, bunicul meu”.