Inima Reginei Maria

Ciprian Rus
- Lăsată prin testament unei bisericuțe construite pe malul mării, în apropierea castelului de la Balcic, inima superbei suverane a României a străbătut comunismul într-o cutie de pantofi. Iar epopeea rușinii nu s-a sfârșit -

Sala Tezaurului de la subsolul Muzeului Na­țio­nal de Istorie a României este unul dintre cele mai fascinante locuri din Bucu­rești. La doi pași de hărmălaia Lipscaniu­lui și de claxoanele iste­rice de pe Calea Victoriei, te scufunzi într-o liniște ca de vis, pe care doar ui­mirea și entu­zias­mul o întrerup. Aici, istoria de mii de ani a spa­țiu­lui românesc strălu­cește în lumini de aur și de argint, în reflexii de rubine și de smaralde și în unduirea rafinată a filigra­nului. Aici, în Sala Tezau­rului, istoria nu se țese din buz­dugane și iatagane, ci din comori ce ascund, sub măiestria biju­teriilor, povești fericite sau dra­me despre care nu scriu, nicio­dată, manua­lele de istorie.
O astfel de comoară m-a ur­mărit, încă de la prima mea vizită în Muzeu, întâmplată în urmă cu ani. O cutie mică, de argint, cât căușul palmelor, pierdută în stră­lucirea și eleganța celorlalte vitri­ne, care prezintă obiectele perso­nale ale Reginei Maria a Româ­niei: daruri de nuntă, primite de principesă de la bunica sa, Regina Victoria a Marii Britanii, o fructieră realizată de marele bijutier Paul Telge, un set de birou, o cutie mare, suflată cu aur, dăruită de Doamnele Române... Și, pierdută printre toate acestea, micuța casetă de argint! Există, însă, un detaliu care trans­formă în comoară acest obiect decorativ: "Caseta de argint în care a fost depusă ini­ma reginei Maria”, scrie mărunt, dedesubtul expona­tului. Citești și nu crezi că este adevărat! Cum adică "a fost”? Cum a dispărut inima Reginei Maria din cul­cușul care îi era hărăzit? Și cum de figurează într-un inventar de mu­zeu, când ea a fost dăruită, prin testa­ment, unei bise­ricuțe ridicate de suverană pe malul mării, în Balcicul pe atunci românesc? Din păcate, răspunsul la întrebări nu se află printre comorile din vitrine. Acolo tronează doar umilința unei inimi aruncate la ghenă, inima unei regine care a ars de iubire, pentru țara care i-a devenit patrie și mormânt...

Lacrimile unei prințese

Principesa Maria de Edinburgh avea 17 ani când s-a logodit cu Ferdinand, principele de coroană al României. O căsătorie forțată de mama sa, marea du­cesă rusă Maria Alexandrovna, peste capul Reginei Victoria a Angliei, care avea alte planuri, mai mărețe, cu nepoțica ei "Missy”. Dar Maria îi este făgăduită lui Ferdinand, și nici măcar Victoria nu se mai poate opu­ne. De-abia dacă trecuseră câțiva ani de când micuța principesă, aflată în vacanță, îi scria celebrei sale bu­nici de la reședința de vară a acesteia, din Osborne: "Suntem atât de fericiți să fim din nou aici! Fa­cem plimbări lungi și mergem pe mare, cule­gem scoici, care sunt atât de minunate! Eu și surorile mele trimitem dragii noastre bunici și mătușii Beatrice, dragostea noastră, cu multe sărutări. Nepoata dum­neavoastră iubitoare, Missy”. Par­că ieri trăise zilele însorite ale primilor ani ai ado­lescenței, când totul era încântare și nicio mâh­nire nu pătrunsese încă în gră­dina raiului său, iar oamenii, când zâmbeau, o făceau pentru că se simțeau fericiți... "Era vârsta nevino­văției, paradisul în care nu te mai poți întoarce, după ce i-ai trecut pragul, intrând în lumea realităților”.
Maria intră, brusc, în "lumea realităților”. Pă­răsește mediul distins și relaxat al regalității bri­ta­nice și, după căsătoria cu Ferdinand de Sigma­ringen și luna de miere din Bavaria, ajunge în­tr-o țară din capătul Europei, într-o lume străină ei și într-o familie străină ei. Numai jurnalul său intim, ținut la zi, cu rigoare victoriană, știe câte lacrimi a vărsat tânăra Princi­pesă în primii săi ani în România! Regele Carol I, omul unei mari mi­siuni (îi era lui însuși greu în noua sa țară!) era excesiv de rigid cu toți cei din jur; Regina Elisa­beta o trata, și ea, cu răceală pe Maria, consi­de­rând-o prea nesupusă față de rigorile curții, în vreme ce Fer­dinand, pre­o­cupat de curiozitățile sale științifice, era mult prea absent. În general, atmo­sfera din jurul tinerei dinastii domni­toare din România era de un confor­mism teuton exasperant. Tristă, arsă de dorul părinților și al surorilor ei, principesa Maria bân­tuia singură într-un palat pe care îl ura, cu încă­peri grele, nem­țești, opu­len­te, pline de ornamente apăsătoare, pom­poa­se, fără vreun ungher în care să te poți regăsi. Totul era "altdeutsch” și nu de cea mai bună calitate, notează Maria, cu malițiozitatea femeii ră­nite... "Toate bogățiile mele aduse de acasă erau pierdute, nu-și gă­seau locul aici, nu se potriveau, păreau aproape absurde, la fel de pierdute ca și mine, absurd, mizerabil, o fiin­ță umană smul­să din rădăcini și in­capabilă să mă adaptez la noile condiții”, se destăinuie principesa în me­moriile sale.
Departe de cei dragi, lipsită de prieteni, nimerită într-un Bu­curești al bârfei și al cinis­melor de salon, criticată mereu pentru "extravaganțele” sale, altfel atât de obișnuite la Lon­dra, tânăra principesă se încă­pă­țâ­nează, totuși, să rămână fi­delă propriului său stil. Se în­căpățânează să răzbească și să-și găsească locul în acest capăt de Europă, spre care până și bunica sa cea atotputernică se uita cu neîncredere și cu tea­mă. În noua sa reședință de la Cotroceni, Maria trece peste toa­te convențiile și își ia drep­tu­rile unei viitoare re­gine. Aduce spiritul epocii victoriene în inima Bucu­reștiu­lui: cruci celtice, stucaturi bogate și, peste tot, frize pic­tate cu "Madonna Lily”, crinul Maicii Dom­nului, floa­rea preferată a copilăriei sale, de care îi era atât de dor, în fiecare zi a noii sale vieți de Principesă de Ro­mânia.

În linia întâi

Revoltelor sale artistice din tinerețe, Maria le dă, cu timpul, substanța temperamentului său pasional, pe care aveau să-l elogieze toți cei care au cunoscut-o în timpul Primului Război Mondial și în lunile care au premers Marii Uniri de la 1918. Devenită Regină, în 1914, după moartea lui Carol I, Maria e adevăratul bărbat al familiei regale, după cum o descriu martori ai timpului. Regina agață pe umeraș celebrele sale ro­chii, care au impus-o în elita eleganței europene, își pune uniforma de infirmieră și, braț la braț cu bran­car­dierii voluntari, se duce la gară, în fiecare dimi­neață, pentru a-i primi pe răniții veniți de pe câmpurile de luptă ale Primului Război Mondial. Înfruntă oboseala și tifosul, stă chiar și 20 de ore pe zi printre răniți, ofe­rindu-le, adesea, ultima îngrijire, sfidează moartea cu un curaj nebun. De fapt, e mai mult decât curaj. "Când este vorba de Regină, nu ne referim la cu­raj. Curajul presupune teamă și energia de a învin­ge. Sen­ti­ment necunoscut pentru o suverană, a cărei îndrăz­neală aduce a invulnerabilitate”, o laudă aliații Ro­mâniei. Maria nu știe să piardă. Credința sa nestră­mu­tată în cauza României, atunci când nimeni nu mai crede, face din ea câștigătoarea morală a războiului. Unirea și încoronarea de la Alba Iulia o transformă într-un mit național. Nărăvașa Missy, anglo-saxonă, micuța prințesă din grădinile împărătesei Victoria de­ve­nită regină a României Mari, își găsește, în fine, locul ei în inimile românilor. Dar tot nu-și găsește, încă, un loc pentru inima ei. Căci în spatele femeii puternice aflate alături de "Nando”, cum îl alintă ea pe Regele Ferdinand, rămâne adolescenta în costum de amiral din pozele în care apare alături de tatăl ei, rămâne puștoaica îndrăgostită de marea nesfârșită ce îmbrățișa insulele britanice, adolescenta dornică de libertate ce hoinărea ore în șir prin labirintul grădi­nilor terasate de la Osborne, tânăra căreia parfumul primelor îndrăgosteli îi amintea mereu și mereu de crinii Maicii Domnului, "din petalele cărora izvorăște lumina”.
Dar România Mare mai avea să-i aducă Mariei un dar: întâlnirea cu Balcicul. Regina vizitase Cadrila­terul, de-abia alipit României, încă din 1914. Atunci, purtată de entuziasmul principelui Nicolae, fiul său, care gonea cu mașina prin imensul ocean prăfuit al Do­brogei, Maria ajunge și la Balcic, pe malul mării. Impresionată, notează în amănunt emoția momen­tului, nu îi scapă nici un detaliu din exotismul locului, îi place marea turcoaz, îi plac fântânile turcești, îi plac oamenii atât de speciali ai locului. Dar trec zece ani până când, reîntoarsă la Balcic, Regina înțelege că ace­la e locul inimii sale. Avea, deja, acasă, locurile ei de suflet: Cotroceniul, Pelișorul, Mamaia, Branul, dar Balcicul, consacrat între timp ca fief al lumii artistice bucureștene, o cucerește definitiv. Găsește și locul unde ar vrea să se mute. "Locul pe care îl vreau și pe care trebuie să îl am. Toată viața mi-am dorit un astfel de loc, imaginându-mi că-l pot găsi doar în Italia, și iată-l aici, la Balcic”. Face imediat toate diligențele pentru a cumpăra terenul și pentru a începe construcția propriului său "Paradis iluzoriu” și a "Cuibului liniș­tit” ("Tenha Juvah”), născut sub penița pictorului Ale­xandru Satmary, unul dintre cei care descoperiseră prin­tre primii farmecul unic al Balcicului și cel care insistase pe lângă Regină să se mute în zonă.

Grădinile suspendate

"Nicăieri nu poate fi găsită acea bucurie liniști­toare precum cea de aici, marea de un albastru-intens, parfumul florilor de portocal, magnolii, caprifoi, tran­­dafiri..., liniștea, refugiul, toate fac un paradis perfect - pe care întotdeauna îl voi regreta atunci când voi fi plecată”.
Oricine a fost măcar o dată în viață la Balcic și oricine recunoaște stilul me­mo­rialistic inconfundabil al Reginei Maria ar jura că rândurile de mai sus sunt ale Reginei Maria, scrise chiar de ea. Dar nu sunt. Isto­ricul Diana Mandache, de la Muzeul Național de Isto­rie a României, le-a descoperit în paginile de memorii ale bunicii Victoria, strălucitoarea regină a Marii Britanii. Același stil, aceleași do­ruri, aceleași nostal­gii. Dorul neastâm­părat de mare, dorul neastâmpărat de co­pilărie, pe care Balcicul exotic i l-a re­trezit Re­ginei Maria... În doar câțiva ani, dealul sterp de pe malul mării devine un adevărat paradis. Maria inves­tește în refugiul la care visase frenetic atâta timp. Armata o ajută să efectueze lucrările, artiștii îi fac de­sene pe placul ei, mari arhitecți și riguroși adminis­tratori ve­ghează la bunul mers al lucrărilor. Regina însăși își redefinise gustul estetic în anii din urmă. Autenticul o fermeca mai mult decât orice. Casa de la Balcic tre­buia să fie parte din decor. Integrată perfect în nodul acela de nisip și de vânturi, în sălbăticia priveliștii, compusă din podișul dobro­gean cu neliniș­tea albastră a mării.
"Când am venit pentru prima dată în acest loc, m-am trezit într-o realitate sălbatică și pustie. Dar aici era marea și apa de izvor și peste tot erau copacii. Pe când le poves­team celorlalți despre el, m-am simțit cuprinsă de o vrajă. Pustietatea s-a transformat în cămin al frumuseții, în loc al fericirii, al păcii și al tihnei. Mă plimbam în stare de fericire de­plină, prin­tre parcurile pline de flori, care răspundeau iubirii mele ca nici­unde în altă parte. În canalele îngus­te apa șoptea, iar eu mă desfătam privind cascadele, care răcoreau cu stropii lor fața mea. Încetul cu înce­tul, urcam poteca, fremătând de emo­ție, grăbindu-mă spre locul cel mai înalt, de unde întreaga priveliște, de acolo, de sus, m-a făcut fericită”.
Totul, la Balcic, de la liniile tera­selor, inspirate de Osborne-ul copilă­riei, la aranjamentul floral, după cu­loare și mărime, de la șerpuitul alei­lor, la curgerea apelor, de la refugiile umbroa­se, încadrate de colo­na­de albe, la locurile tai­nice care dau spre ma­rea străluci­toare, totul stă sub pecetea Mariei. Regina inspectează pen­tru prima oară grădinile de la Balcic - de-acum finalizate - și îi mul­țumește lui Dumnezeu că a făcut po­sibilă a­ceas­tă minune, când, în mijlocul unei rugă­ciuni, înțelege ce lipsește din micul său paradis: o bi­sericuță, o bisericuță or­todoxă, simplă și cal­dă, așa cum văzuse ea, cândva, într-un sătuc în­depărtat...

"Stella Maris”

Reporter "neliniștit”, mă aflu, în acest început ne­guros de noiem­brie, în paradisul de la Balcic. Ca­seta de argint de la Muzeul de Is­torie din București m-a pus pe drum. Am vrut să ajung în locul unde inima reginei Maria a fost lăsată prin testament. M-am lăsat purtat, ore în șir, pe urmele pașilor ei, descoperind, detaliu cu detaliu, ca un detectiv ascuns sub lupa emo­țiilor, nesfârșitele excla­mații de fericire ale Reginei din însem­nările sale zilnice de la Balcic. Crucile bi­zantine, mari sau mici, dar de o sim­pli­tate absolută, cu care și-a pre­sărat fiecare colțișor de grădină; mig­dali care în­flo­reau în ianuarie, umplându-i regi­nei inima cu miracolul frumuseții lor, leandri, iaso­mie, cactuși și cicoare, o beție de culoare, de simțire și de viață. Cișmelele care îi răcoreau chi­pul, gră­dinile denu­mi­te după cei dragi... Imaginea Mariei e peste tot. Te însoțește ca o nălucă. E chiar în fața mea, se­nină și zâmbitoare, îmbrăcată în alb, ca o mireasă a flo­rilor. Miroa­se a crini, a crinii Maicii Dom­nului, care te conduc, cu par­fumul lor, până la intrarea în "Stella Maris”, bisericuța orto­doxă pe care Maria a ridicat-o la Balcic, pe malul mării. E atât de mică, încât abia de încapi în ea tu și îngerii tăi păzitori, iar între suspinele rugăciunilor îți auzi, cântat, ca dintr-o toacă veche de lemn, bătăile inimii...
Îngerii sfioși de pe pereții bisericuței bizantine i-au fost alături Reginei, în clipele de încercare ale ulti­mi­lor săi ani de viață. Îngeri sfioși care au ve­gheat-o îndeaproape, tăinuindu-i secretele cele mai adânci ale inimii sale înflăcărate, cele mai intime do­ruri ale prin­cipesei britanice, sus­pinate prin saloanele reci ale Pa­la­tului de pe Calea Victoriei, zbuciu­mul ani­lor de război, conflictele tot mai dese cu fiul ei, Carol al II-lea, suferința târzie a vieții ei. "Stella Maris” era, me­reu, punctul termi­nus al plimbărilor sale sub soarele Balcicului. Aici, toată neliniștea și toate desfătările unei zile se spiri­tualizau și urcau spre cer, purtate de rugăciuni, drept mulțumiri către Cel de Sus, pentru încă o zi îngăduită în Paradisul de la Balcic.
"Stella Maris” avea să fie și ultimul popas al Regi­nei la Balcic, înainte de moarte. E toamna lui 1937, iar starea de sănătate a Mariei naște tot mai multe semne de între­bare. Pozează un faimos pictorial, pen­tru nu mai puțin faimosul foto­graf Guggenberger Mai­rovits, iar imaginile, preluate de întreaga pre­să națio­nală și internațională, îi șterg Mariei sentimentul dure­ros al uitării și al intrării în umbră. În oc­tombrie se simte, însă, "intolerabil de slăbită, bântuită de teama că neo­bosiții mei doctori vor dori să mă ia din «Para­disul iluzoriu», pe care îl iubesc mai mult ca niciodată”. Min­tea îi stă doar la primăvara viitoare, când Paradisul va prinde din nou viață. Pe 23 oc­tom­brie, însă, pără­sește pentru totdeauna Balcicul. "Cu inima grea am plecat din îndrăgita mea casă de lângă ma­re, șoptind încet o rugăciune, să-mi fie dat să mă întorc din nou anul viitor, s-o văd înflorită”. Dar regina nu avea să se mai întoarcă niciodată. Doar inima ei...

Un vis neîmplinit

După o lungă suferință, Regina Maria moare pe 18 iulie 1938. Presa mondială trans­mite cu tristețe vestea dispa­riției uneia dintre cele mai im­pozante figuri regale ale timpu­lui, Casa Regală Britanică intră în doliu vreme de două săptă­mâni. În țară, Maria are parte de funeralii naționale, iar trupul său este înhu­mat alături de Regele Ferdinand, în catedrala episco­pală de la Curtea de Argeș.
Potrivit ultimei dorințe tes­ta­men­tare, Regina ceruse ca inima să-i fie scoasă din piept și depusă în Capela "Stella Maris” din Bal­cic. "În timpul unei vieți îndelun­gate, atâția au venit la inima mea, încât, moartă, aș dori încă să simt că ei pot veni la ea, de-a lungul potecii de crini, care mi-a fost bucuria și mândria”. "Do­resc ca inima mea să fie adusă lângă mare, sub les­pezi, la Stella Maris. Am iubit «Tenha Juvah», locul pe care l-am creat, locul pe care l-am clădit; deci, lăsați ca ini­ma mea să stea acolo”, îi scrie Regina lui Carol al II-lea. Nevrednicul fiu îi împlinește dorința. Inima Reginei a fost pusă într-o casetă octogonală de argint, care, la rândul său, a fost pusă într-o casetă mai mare de argint aurit, în­cas­trată cu prețioase briliante, safire și rubine, iar aceasta din urmă a fost în­fășurată în drapelul Ro­mâ­­niei și într-un vechi stindard britanic.
Lungul drum al inimii Mariei avea să înceapă în biserica mânăstirii Co­troceni. De acolo e dusă, după trei luni, în­tr-un ceremonial im­pre­sionant, la Balcic, unde e depusă la Capela "Stella Maris”, chiar de ziua Reginei. Dar inima Mariei nu și-a găsit liniștea.
"Istoria a confirmat îngrijorările Reginei. Inima a trebuit să fie luată de la Balcic, de către generalul Eugen Zwiedinek, aghiotantul Mariei, cu pu­țin înain­te de cedarea Cadrilaterului către Bulgaria, în sep­tem­brie 1940. La dorința Arhidu­ce­sei Ileana (fiica Re­­ginei), inima a fost așezată inițial într-o mică bise­rică de lemn de la Bran, mai târziu fiind depusă în firida unei stânci din apropiere”, spune Dia­na Man­dache, o specialistă de marcă în istoria familiei regale a României. Ileana a încercat să ia cu ea, în exil, inima Re­ginei, în 1948, când a părăsit România co­munistă, dar nu a reușit să ridice lespedea de piatră. A luat asta drept un semn că inima Reginei tre­buie să ră­mână pe pământ ro­mânesc. Numai că, peste 20 de ani, liniștea Reginei avea să fie tulburată din nou. Comuniștii scot inima Mariei și o mută într-o incintă muzeală. Zvo­nurile despre felul în care era tratată dorința testamen­tară a Re­ginei sunt cât pe ce să nască un conflict diplo­matic între Londra și București. Ca să-l evite, autori­tățile comuniste iau, în 1971, decizia de a prelua cele două casete cu inima Reginei, în patrimoniul Muzeu­lui de Istorie a Republicii Socialiste România. Ur­mea­ză un lung și stupid proces birocratic, și abia în 1975, relicva regală, tranzacționată și "eva­lua­tă” în zeci și zeci de hârțogării, ajunge la București.

Inima dintre betoane

Noiembrie, 2014. După 40 de ani de istorie și la 25 de ani de la Revoluția din decembrie, ini­ma Re­ginei Maria se află tot la Mu­zeul de pe Calea Victoriei din Bu­cu­rești, uitată într-un beci, în vre­me ce case­tele în care fusese pusă inițial fac parte din ex­poziția per­manentă cu Tezaurul Româ­niei. După 25 de ani de "îndreptare a istoriei”, inima îndrăgitei Regine a Ro­mâniei nu își găsește încă liniștea mult do­rită. Inima aceea, desprinsă din trup, ca în poveștile cavalerești medievale, inima hă­ră­zită, prin testament, Capelei "Stella Maris” din Balcicul ei preaiubit, stă, efectiv, aruncată, în cavoul unor pereți de beton.
"Pe mine nu mă interesează caseta de aur de la Muzeul Na­țio­nal de Istorie! Pe mine mă de­ranjează ținerea inimii Reginei într-un depozit. Asta încalcă prin­cipiile creștine, morale, legale și afective, dacă vreți”, spune revoltat Emil Stoian, președintele aso­ciației "Fiii și prietenii Branului”, unul dintre cei care au luptat în ultimii ani pentru ca inima Reginei să reintre în drepturi creștinești și morale. Hârțogăreala tipic românească, disputele patrimoniale asupra celor două casete, care fac acum parte din Tezaurul Româ­niei, ca și indecizia Casei Regale cu privire la locul cel mai potrivit pentru de­punerea inimii Reginei (în Balcicul, acum, bulgăresc, sau înapoi la Bran, de un­de a fost luată acum 40 de ani?) întârzie, însă, rezol­varea problemei.
"Tot birocrația blochează și acum rezolvarea pro­blemei”, afirmă Ioan Luca Vlad, consilier privat și avo­cat al Casei Regale. "Lucrurile sunt pe făgașul potrivit, dar depindem de o ho­tărâre de gu­vern pen­tru a putea lua inima reginei de la Muzeul Na­țional de Istorie a României. Din păcate, se tot schimbă mi­niștrii Culturii, așa că nu am reu­șit să avansăm, ne-am blocat în birocrație...”. Există, totuși, o veste bună: avocatul Casei Re­ga­le a con­fir­mat, în pre­mieră pen­tru "For­mula AS”, faptul că inima Reginei Maria nu va ajun­ge nici în Balcicul ei iubit, nici în Bran, cum atât de mult și-au do­rit locuitorii de acolo. "În con­dițiile dispariției Balci­cu­lui de pe teritoriul Româ­niei, decizia Casei Regale e ca ini­ma să fie dusă la Sinaia și depusă la Peleș, în camera în care a murit Re­gi­na. Varianta Branului nu este po­sibilă, pentru că nu se întru­nesc condițiile de siguranță la capela de acolo. Inima va fi pusă în caseta mică, de argint, în vreme ce ca­seta mare, aurită, care e obiect de patri­moniu, va rămâne în tezaurul României”, explică avocatul Ca­sei Re­gale.

Notă de autor

Au trecut mai bine de 40 de ani de batjocură instituționalizată, 40 de ani în care s-au promovat prin guvern și parla­ment sute și sute de legi, s-au legat și dez­legat sute și sute de combinații econo­mice și politice, 40 de ani în care Sala Tezau­rului de la Muzeul de Istorie a fost reno­vată și redecorată de mai multe ori, 40 de ani în care ne-am ocupat de vitrine și de trofee, în vreme ce, tot la subsol, dar într-un beci, inima Reginei, inima celei mai mari regine din istoria României, a stat, lăsată de izbe­liște, într-o cutie de pantofi. 40 de ani în care l-am aplaudat pe Ceau­șescu, apoi l-am huiduit și l-am dat jos, ani în care l-am pus pe Iliescu și l-am dat jos, ani în care am clamat "Trăiască Regele!” și ne-am dat monarhiști, ani în care ne-am descoperit drepturile și forța de a lupta pentru ele, ani în care am des­coperit libertatea de a descoperi lu­mea, ani în care am descoperit Balcicul Re­ginei Maria și ne-am umplut de parfumul florilor ei, dar totodată 40 de ani de indiferență și amnezie, în care nu ne-am găsit timp să reparăm una dintre cele mai mari rușini din istoria noastră. Ani în care ne-am plâns de câte și mai câte ori după tezaurul furat de Rusia, în vreme ce, la noi în țară, cea mai "fier­binte” piesă de tezaur a acestui neam, inima reginei sale, stătea abandonată într-un subsol. Un sin­gur lucru ne-a rugat Regina, în testa­men­tul de sfârșit al vieții ei: să avem grijă de inima sa, de inima care a oblojit durerile solda­ților de pe fronturile pri­mului război mondial, inima care a tresăltat la bucuria Marii Uniri, care a purtat ambasada Ro­mâniei regale în Occident, inima care a lăcrimat și s-a bucurat. Acum, în 2014, încă așteptăm să se publice prin "Moni­torul Oficial”, decretul pentru numirea unui nou ministru al Culturii, de care va depinde ca inima reginei Ma­ria să iasă la lumină, din beci.


Bibliografia folosită: "Balcicul Reginei Maria”, de Diana Mandache (Curtea Veche, 2014) și "Balcic: micul paradis al României Mari”, de Lucian Boia (Humanitas, 2014).