Vasile Şirli este un celebru compozitor şi producător muzical român. Până a emigra la Paris, în 1986, a semnat numeroase şlagăre de muzică uşoară, muzică de film şi de teatru, dar şi lucrări de muzică cultă. Provine dintr-o familie de meglenoromâni din nordul Greciei care, după peregrinări prin Cadrilater şi Dobrogea românească, s-a stabilit în judeţul Timiş, la Variaş, unde s-a şi născut viitorul compozitor. Înclinat de mic către muzică, Vasile a luat lecţii de pian cu o profesoară de origine şvabă, iar apoi s-a înscris la Liceul de Muzică şi Arte Plastice din Timişoara, clasa de pian. În 1967, a fost admis la Conservatorul din Bucureşti, unde i-a avut ca profesori pe Tudor Ciortea, Adrian Raţiu, Viorel Cosma, somităţi în domeniul compoziţiei şi muzicologiei. După absolvirea Conservatorului, în 1972, devine redactor la Editura Muzicală, iar din 1980 până în 1984, este director artistic al casei de discuri, unică în ţară la acea vreme, "Electrecord". În 1986, aflat într-o vizită în Franţa, hotărăşte să se stabilească acolo. Familia rămasă în ţară este nevoită să suporte mari presiuni din partea autorităţilor vremii, până ce a reuşit să se întregească (soţia muzicianului, Adriana, doctor în muzicologie, şi fiica lor, Ruxandra, violonistă). La Paris, Vasile Şirli a condus timp de patru ani un teatru particular şi a făcut voluntariat cultural, pentru ca în 1990, să primească postul de director al departamentului muzical la Disneyland Resort Paris. După 1989, Vasile Şirli revine des în România, unde a semnat muzica mai multor spectacole, colaborând, în special, cu marele regizor de teatru Silviu Purcărete. La recenta sa venire în ţară, ca invitat de onoare la Festivalul Naţional de Teatru "I.L. Caragiale", desfăşurat recent la Bucureşti, am avut ocazia de a-l întâlni şi de a-i solicita un interviu.
Nostalgii bucureştene
- După biografia pe scurt făcută în introducerea interviului, vă propun să vorbim despre lucruri mai "personale", cum ar fi, de pildă, reîntâlnirile dvs. cu locurile pe care le-aţi părăsit în urmă cu aproape 30 de ani. Să începem cu Bucureştiul. Cum regăsiţi oraşul în toamna aceasta târzie?
- Întotdeauna mi-am spus că revin mereu şi mereu în ţară pentru oameni, nu pentru locuri. Dar trebuie să mărturisesc că există o mare nostalgie pe care o am pentru Bucureşti, inclusiv mirosul amărui de frunze uscate şi foşnetul lor când sunt fărâmate sub tălpi, pe care la Paris nu le percep, pentru că frunzele uscate sunt acolo aspirate zi de zi de pe trotuare, de pe aleile din parcuri... Caut colţurile ştiute din Bucureşti, cu dorinţa de a-mi regăsi urmele lăsate acum 30-40 de ani. Uneori sunt acolo, alteori nu le mai găsesc, pentru că locurile s-au schimbat, clădirile vechi s-au dărâmat, s-au construit altele noi, iar peste drumurile vechi s-au croit altele, în alte direcţii. Eu cred în nostalgie. Este un extraordinar motor pentru starea de creativitate, cred chiar în melancolie, un sentiment care se "asortează" toamnei, în special, sentimente care generează gânduri şi filosofii plăcute, de echilibru. Amintiri legate de anii de tinereţe. Era o anumită atmosferă atunci, ne simţeam toţi ca într-un cocon în care ne creasem lumea noastră, o lume paralelă cu aceea a realităţii dure care ne înconjoară! Era altă lume, se adunau altfel apele, ne strângeam între noi, artiştii, intelectualii, ne ştiam, ne cunoşteam operele, ne preţuiam reciproc, iar solidaritatea aceasta crea pasarele, punţi peste hăurile erorilor sistemului comunist, pe care reuşeam să trecem, supravieţuind în aceste orizonturi - ale muzicii, arhitecturii, designului, scenografiei, artelor plastice, teatrului, literaturii etc. Eram foarte tineri, cu toţii, era o efervescenţă creatoare şi un farmec anume al întâlnirilor noastre, pentru că dincolo de preocupările fiecăruia, era plăcerea de a ne întâlni cu ceilalţi, de a împărtăşi din ceea ce aflasem, din ce citisem sau ascultasem. Acesta era "beneficiul" izolării noastre culturale, iar cei ce aveau posibilitatea să se informeze din surse "occidentale", puteau să găsească în asta o plăcere absolută, pe care să o şi împărtăşească cu ceilalţi, pentru că aveam nevoie de conversaţie, de confruntarea care să te stimuleze creator. A fost o perioadă de complicitate, eram noi şi "ceilalţi", reprezentanţii regimului. La Club A, unde ne aflăm acum (cu mulţumiri prof. univ. dr. Ioan Bogdan Lefter, care ne-a invitat aici), ca şi la Casa de Cultură a studenţilor "Grigore Preoteasa", erau locuri de efervescenţă artistică. Aici, la clubul studenţilor de la Arhitectură, cânta în anii 70 Alexandru Andrieş, el însuşi arhitect, la al cărui debut discografic am contribuit şi eu, ca director la "Electrecord", prin supervizarea înregistrării primului său disc, "Interioare". Aşadar, vorbim despre nostalgii ale vremurilor trecute, şi îmi place să mă las, când şi când, cuprins de ele, pentru că eu cred că aceste sentimente sunt stimulante pentru tot ceea ce ne propunem să facem. Chiar e bine ca, mergând înapoi pe firul amintirilor, să regăsim martori ai existenţei noastre, fie că aceştia sunt o stradă, o casă, un copac bătrân. Iar pentru mine, majoritatea martorilor se găsesc aici, în Bucureşti, deşi stau de 30 de ani la Paris, unde am venit după ce am locuit 19 ani în Bucureşti, iar asta după ce am stat 19 ani la Timişoara, locul copilăriei şi adolescenţei mele. După 19 ani de Franţa, m-am întrebat ce-o să mai urmeze, şi atunci am reînceput să vin mai des în ţară. Dar, repet, vin mai mult pentru oameni, pentru prieteni, dar şi pentru colaborările pe care le am în lumea teatrului, a filmului, a muzicii. Şi chiar şi pentru oamenii pe care-i întâlnesc pe stradă. Foarte rar deschid televizorul, prefer spectacolul străzii şi îl ascult cu atenţie.
- Ce vă spune spectacolul străzii în Bucureştiul de acum?
- În urmă cu 10-12 ani ascultam strada, mă plimbam printre oameni şi încercam să aflu ce-i preocupă. Auzeam foarte multe cuvinte urâte, vulgare, care poluau limba română, inclusiv copii care înjurau foarte aspru. Mi se părea cumplit, şi mă bucur că astăzi lumea s-a mai schimbat, nu mai auzi asemenea lucruri, care îmi făceau inima să se strângă de tristeţe. Cred că e, într-adevăr, o schimbare în bine în firea oamenilor şi a lucrurilor, o reaşezare a valorilor acolo unde trebuie să le fie locul, după ce au fost răsturnate şi învălmăşite pe toate palierele vieţii sociale şi, mai ales, politice. Acum, societatea românească e pe drumul cel bun, cel drept, iar românii sunt mai calmi, mai încrezători, iar dorinţa celor tineri de a se depăşi este cu mult mai puternică, aşa cum a demonstrat-o şi alegerea noului preşedinte al ţării. Sper ca ei să nu mai îngroaşe rândurile diasporei în căutarea unui viitor fericit, ci să rămână aici, acasă, să construiască aici. Eu, chiar dacă am dobândit cetăţenia franceză, sunt în continuare şi cetăţean român, şi îmi pasă de ceea ce se întâmplă în ţara mea.
Reţeta supremă: entuziasmul
- Poziţia de director artistic al acestui imens construct cultural care e reţeaua de distracţii "Disneyland" din Paris vă solicită, cu siguranţă, enorm. Mi-aţi mărturisit că faceţi totul cu o uriaşă bucurie. Ce vă ţine în formă?
- Entuziasmul! Le spun şi colegilor mai tineri, atunci când îi văd blazaţi, plictisiţi prea devreme: "Entuziasmaţi-vă! Creaţi singuri acea magie care te pune în scenă, ca să ai o motivaţie pentru întreaga zi, începând cu momentul în care te ridici, dimineaţa, din pat, când mergi să cumperi ziarul sau croissantul pentru cafea. Şi chiar dacă nu este reală, întotdeauna inventează tu această magie, în anumite momente din viaţă, pentru a-ţi regăsi forţele. Trebuie, altfel eşti pierdut! Ştiu că sunt o mulţime de oameni singuri. Singurătatea este uneori o alegere, alteori, o obligaţie, dar în ambele cazuri trebuie asumată. Dacă ai puterea de a te ridica şi de a vedea soarele răsărind pentru încă o zi, în afara faptului că eşti întreg, viu, sănătos, total sau parţial, trebuie să-ţi dai sens singur zilelor tale, să te valorizezi cu mai multă seriozitate. Eu cred în asta, şi sunt fericit pentru zilele în care am ceva de făcut!
- Cum arată priveliştea existenţei dvs. pariziene? Ce vedeţi dimineaţa când deschideţi fereastra?
- E o vedere foarte frumoasă, în apartamentul din Paris. La o sută de metri este Louvre-ul, iar când merg la casa de la ţară, văd o vale înverzită şi o coamă de pădure îndepărtată... Am o căsuţă la câteva zeci de kilometri de Paris, pe care am cumpărat-o anume pentru ceea ce se vede pe fereastră. E o bucurie să mă ocup de grădină, să tai iarba, crengile, să adun frunzele uscate, dar şi să meşteresc în casă, de aceea, când am un pic de timp liber, fug acolo! Compun şi muzică, în paralel, şi aşa, totul se echilibrează... Întotdeauna e bine să îţi găseşti în tine însuţi resursele de putere pentru a merge mai departe. Nu poţi conta întotdeauna pe ajutorul altora. Eu sunt unul dintre cei care au fost foarte mult ajutaţi, pot să spun că am fost un norocos, mai ales când am ajuns în Franţa şi mă aflam, la momentul acela, în faţa unui nou început!...
Marile bucurii: prietenii şi familia
- V-au ajutat prietenii? Famili
a?
- Prietenia e o mare bucurie, iar prietenii, din aceia apropiaţi sufletului meu, sunt minunaţi. Dintre cei cu care mă îngemănez la minte, am câţiva, foarte preţioşi (regizorul Silviu Purcărete, cu care am colaborat şi la ultimul lui film, "Undeva, la Palilula", pictorul Ştefan Câlţia, a cărui extraordinară expoziţie am văzut-o de curând, la Timişoara). Cu ei nu trebuie să vorbesc prea mult: e de-ajuns o idee, ca să scăpărăm, e de-ajuns un schimb de priviri, ca să ne "simţim" unul pe celălalt... Suntem prieteni vechi şi ne ştim foarte bine, iar atunci nu e nevoie de foarte multe cuvinte. Iar familia este esenţială, este un echilibru! Am fost un mare norocos şi aici, vorbind de familie, în general, nu numai de soţia şi de fiica mea, ci şi de familia mare, de părinţii, unchii, verii mei, un neam mare, straşnic, de meglenoromâni emigraţi din Grecia, trecând prin Cadrilater, stabiliţi în Dobrogea şi apoi în Banat, la Timişoara. În această mare familie există toate meseriile şi există un panel de atitudini foarte diferite, este un univers absolut extraordinar, în mijlocul căruia am crescut, am fost educat şi m-am format. Şi cred în conceptul acesta, de mare familie, de neam, de clan, cred şi îl cultiv în continuare. Legăturile noastre sunt foarte strânse, chiar dacă eu am plecat departe, iar unii dintre veri sunt tocmai peste Ocean. Ne simţim aproape nu numai când vorbim la telefon, ci şi când, de ziua morţilor sau a "Moşilor", aprindem o lumânare pentru lumina celor duşi dintre noi.
Pianul din căruţa cu cai
- Care e cel mai important lucru pe care l-aţi învăţat în familie? Rădăcinile dvs. străvechi, de români megleniţi, v-au dat o identitate specifică şi în muzica pe care aţi făcut-o?
- Copilăria mea la Variaş a fost ca într-o poveste de Ion Creangă. Aveam vecini sârbi, şvabi, unguri, ucraineni deportaţi, între care familia mea, venită din Dobrogea, din Tulcea, cu doi cai şi o căruţă, s-a integrat rapid, muncind pe rupte şi făcându-şi repede o stare, cumpărându-şi case şi pământ. Eram copilul alintat al familiei, pentru că eram blond, cu ochii mari, şi plângeam repede, aşa că atunci când le-am spus că eu vreau să cânt ca şi copiii din Corul Radio, pe care-l auzisem la difuzorul din casă, agăţat sus, pe perete, m-au luat în serios şi mi-au cumpărat imediat un pian adevărat! Un "Düssendorfer", care printre mărcile de piane e un fel de Bentley al autoturismelor şi pe care fratele meu mai mare, care avea atunci 16 ani, l-a cărat, împreună cu prietenii săi, într-o căruţă, până acasă. Aşa a început cariera mea în muzică. Mă bucuram de noua mea pasiune, copil fiind, şi nu ştiam mai nimic despre odiseea familiei mele, pentru că în anii 50, ani de teroare stalinistă, se vorbea puţin sau aproape deloc despre subiectele acestea. O figură aparte a rămas pentru mine bunicul patern, care făcea comerţ în Grecia, cu produse din nordul peninsulei, până la muntele Athos, şi care a depus, ulterior, eforturi uriaşe ca familia să ocupe un loc de cinste în comunitatea satului bănăţean în care se stabilise. Lucru care s-a şi întâmplat, ca răsplată pentru marea vrednicie de care a dat dovadă. Pe bunicul acesta, care trăise o viaţă între greci, turci, bulgari şi evrei, eu nu l-am auzit niciodată desconsiderând pe cineva, în sensul vreunei discriminări etnice. Nici măcar alungarea lor din Grecia nu l-a făcut să vorbească urât despre greci, eu nu l-am auzit să spună vreodată vreo vorbă urâtă sau să le poarte ranchiună. Această înţelegere nobilă faţă de viaţă a făcut familia Şirli să supravieţuiască vicisitudinilor istorice, această răbdare dincolo de fire a fost principala calitate a oamenilor din neamul meu, ca şi îndărătnicia lor în a-şi ţine rangul, în a demonstra că se pot realiza oriunde, în orice condiţii, cât de grele. Cu lecţia aceasta în suflet şi cu nostalgia copilăriei mele, am făcut, în 1978, muzica unui film dedicat grupului "Song", inspirată dintr-un cântec vechi, meglenoromân, de dragoste, învăţat la o mătuşă a mea, pe care o auzeam cântându-l, când eram mic şi mă jucam în preajma ei.
- Cu o descendenţă aşa de nobilă şi puternică, cu un destin pe care aţi avut curajul să îl forţaţi, părăsindu-vă ţara, cu o carieră artistică aşa de efervescentă şi cu un suflet care acceptă nostalgiile toamnei, dacă ar fi să vă definiţi, cine sunteţi, de fapt, maestre Vasile Şirli?
- Ceea ce sunt astăzi este rodul educaţiei primite în şcoli excelente (Liceul de artă din Timişoara şi Conservatorul de la Bucureşti), dar şi al celei primite în familie, cum spuneam, o educaţie a spiritului de supravieţuire, care este o abilitate a neamului meu de meglenoromâni: mereu pe drumuri, fie că se ocupau cu păstoritul şi erau în transhumanţă, fie că erau comercianţi, ca străbunicii mei, şi erau siliţi să se adapteze mereu altor locuri, altor moravuri, altor popoare. Poate că un psihanalist, ascultându-mi muzica, ar spune că se vede că sunt un balcanic, în primul rând, dat fiind că părinţii mei sunt născuţi în nordul Greciei, dar că trăiesc la Paris, şi că lucrez într-un mediu corporatist american!!! Pentru colegii mei americani de la "Disney Resort" sunt un francez, pentru tot restul europenilor, în afară de francezi, sunt un american ce lucrează la "Disney",numai pentru francezi sunt român dat dracului, pentru că le-am suflat o slujbă şi o poziţie aşa de importantă. Cu toate acestea, ceea ce fac îmi aduce o imensă bucurie, pentru că la serviciu sunt înconjurat de tineri, specialişti în ceea ce se numeşte "informatică muzicală", care "traduc" în acest limbaj compoziţiile mele. Colaborez, în continuare, şi cu teatre din America, prin "corespondenţă" electronică, via Internet, de aceea tot timpul învăţ lucruri noi şi mi se pare că toată această educaţie de care vă spuneam este permanentă, printr-o strategie de adaptare la mediu. Iar legăturile acestea subtile, din planul artistic, dar şi din cel uman, de care v-am vorbit, creează emoţie şi îmi dau mie însumi încredere, forţă, siguranţă - iar asta, credeţi-mă, nu e doar o iluzie. În felul acesta, bătrâneţea e - o simt! - foarte, foarte departe de mine!