Opera lui Lev Nicolaevici Tolstoi, mereu reeditată, retradusă, ecranizată, are şi va avea parte în toată lumea de o hermeneutică nuanţat-comprehensivă. Însă omul care a creat-o continuă să fie o enigmă, fiindcă geniul nu poate fi vârât în tiparele gândirii comune. De aceea interesul pentru cel ce a dat patrimoniului universal atâtea capodopere e viu şi în secolul XXI, sub diverse forme. Ca să dau doar două exemple, în 2010, la comemorarea unui secol de la moartea lui Tolstoi, am putut citi docu-romanul americanului Jay Parini, "Ultima gară" (tradus tot la Humanitas), o carte de ficţiune în care se reconstituia celebra fugă a patriarhului de la Iasnaia Poliana spre mânăstirea Optina şi moartea lui în gara Astapovo. Tot atunci, Michael Hoffman a realizat o coproducţie cinematografică pe acelaşi subiect, "Ultima toamnă", cu Helen Mirren şi Christopher Plummer în rolurile principale. Occidentalii însă, şi în special americanii, oricât de bine s-ar documenta, nu pot pătrunde în abisurile sufletului rus, au o tendinţă de simplificare (o dovedesc şi filmele şi serialele TV făcute de ei după "Război şi pace" sau "Anna Karenina", incomparabil mai superficiale decât cele ruseşti). Pavel Basinski, critic, istoric literar şi romancier rus născut în 1961, a comemorat şi el 100 de ani de la moartea lui Tolstoi prin cartea pe care vi-o recomand azi drept cea mai bună, mai obiectivă şi înţelegătoare biografie a genialului scriitor. Basinski a strâns materialul faptic colosal, dispersat în foarte multe surse - jurnalele lui Lev Nicolaevici, ale soţiei lui, Sofia Andreevna, ale unora din copiii lor, ale lui Certkov, scrisori între toţi aceştia, articole din presa vremii, mărturii ulterioare, biografii scrise de discipoli tolstoieni, precum Briukov ş.a. - şi l-a organizat tematic în jurul ideii de fugă din propria viaţă, nesatisfăcătoare spiritual, care-l obseda de decenii. Cu o fugă începe drumul lui conştient în viaţă, la 18 ani, când părăseşte Universitatea şi tot cu o fugă se sfârşeşte la 82 de ani. Tolstoi e văzut ca un om pentru care importantă nu e atât libertatea, cât voinţa: imediat ce presiunile din afară devin mai mari decât forţele proprii, îngrădindu-i voinţa, recurge la fugă. Exegeţii şi biografii au discutat mult, întorcându-le pe toate părţile, relaţiile lui Lev Nicolaevici cu soţia lui, Sofia Andreevna Bers, făcându-i acesteia un portret în general defavorabil şi găsind în ea sursa dezamăgirilor şi suferinţelor scriitorului. Basinski îi face dreptate acestei femei normale, plină de prejudecăţile de clasă ale timpului său, care şi-a împărţit viaţa cu un geniu 48 de ani, i-a născut 11 copii şi i-a fost devotată. Dar nu a putut accepta faptul că el prefera "poporul" bunăstării familiei, că donase drepturile de autor şi era gata să renunţe şi la moşie. Din această cauză atmosfera de la Iasnaia Poliana se înveninează, iubirea-ură dintre soţi ia forme violente: "Incompatibilitatea cu soţia lui a fost una din cauzele fugii (...). Rolul soţului şi tatălui cumsecade care adună pentru copii şi nepoţi comori materiale e respingător ca un mormânt". Lev e nedrept când vede în Sofia întruchiparea cupidităţii detestabile, când ea nu doreşte să apere decât bunăstarea copiilor ei, la care a contribuit din greu, administrând domeniul, copiind manuscrise şi ocupându-se de editare. E drept că Sofia e o fire geloasă, nu doar pe fostele ibovnice ale soţului, ci şi pe secretari şi pe discipoli devotaţi, precum Certkov, care au o influenţă mai mare decât ea asupra scriitorului, pe dorinţa lui de perfecţionare morală prin sărăcie şi iubire de aproape ("El iubeşte tot şi pe toţi, iar eu vreau să mă iubească numai pe mine" - notează ea în Jurnal). Nemulţumirile ei cumulate duc la scene de isterie, care-i accentuează bătrânului soţ dorinţa de a fugi din "această casă de nebuni". Evadarea finală, oprită în gara Astapovo, îşi găseşte motivaţia psihologică (Sofia o vede însă ca pe o insuportabilă trădare şi are o tentativă de sinucidere). Dorinţa expresă a lui Lev Nikolaevici a fost ca, în timpul agoniei lui, soţia să fie ţinută la distanţă. Apariţia ei în casa şefului de gară îi bântuia muribundului coşmarele. Sofia i-a supravieţuit 9 ani, întreţinându-i cultul şi dorind să facă uitate neînţelegerile. Despre fuga ultimă a lui Tolstoi avea să spună că "e de neînţeles". Cartea lui Pavel Basinski te ajută într-un mod pasionant să luminezi misterul.
Selecţia "Formula AS"
Pavel Basinski, "Lev Tolstoi - Fuga din rai", traducere de Adriana Liciu, Editura Humanitas (tel. 0372/74.33.82), 532 p.
Opera lui Lev Nicolaevici Tolstoi, mereu reeditată, retradusă, ecranizată, are şi va avea parte în toată lumea de o hermeneutică nuanţat-comprehensivă. Însă omul care a creat-o continuă să fie o enigmă, fiindcă geniul nu poate fi vârât în tiparele gândirii comune. De aceea interesul pentru cel ce a dat patrimoniului universal atâtea capodopere e viu şi în secolul XXI, sub diverse forme. Ca să dau doar două exemple, în 2010, la comemorarea unui secol de la moartea lui Tolstoi, am putut citi docu-romanul americanului Jay Parini, "Ultima gară" (tradus tot la Humanitas), o carte de ficţiune în care se reconstituia celebra fugă a patriarhului de la Iasnaia Poliana spre mânăstirea Optina şi moartea lui în gara Astapovo. Tot atunci, Michael Hoffman a realizat o coproducţie cinematografică pe acelaşi subiect, "Ultima toamnă", cu Helen Mirren şi Christopher Plummer în rolurile principale. Occidentalii însă, şi în special americanii, oricât de bine s-ar documenta, nu pot pătrunde în abisurile sufletului rus, au o tendinţă de simplificare (o dovedesc şi filmele şi serialele TV făcute de ei după "Război şi pace" sau "Anna Karenina", incomparabil mai superficiale decât cele ruseşti). Pavel Basinski, critic, istoric literar şi romancier rus născut în 1961, a comemorat şi el 100 de ani de la moartea lui Tolstoi prin cartea pe care vi-o recomand azi drept cea mai bună, mai obiectivă şi înţelegătoare biografie a genialului scriitor. Basinski a strâns materialul faptic colosal, dispersat în foarte multe surse - jurnalele lui Lev Nicolaevici, ale soţiei lui, Sofia Andreevna, ale unora din copiii lor, ale lui Certkov, scrisori între toţi aceştia, articole din presa vremii, mărturii ulterioare, biografii scrise de discipoli tolstoieni, precum Briukov ş.a. - şi l-a organizat tematic în jurul ideii de fugă din propria viaţă, nesatisfăcătoare spiritual, care-l obseda de decenii. Cu o fugă începe drumul lui conştient în viaţă, la 18 ani, când părăseşte Universitatea şi tot cu o fugă se sfârşeşte la 82 de ani. Tolstoi e văzut ca un om pentru care importantă nu e atât libertatea, cât voinţa: imediat ce presiunile din afară devin mai mari decât forţele proprii, îngrădindu-i voinţa, recurge la fugă. Exegeţii şi biografii au discutat mult, întorcându-le pe toate părţile, relaţiile lui Lev Nicolaevici cu soţia lui, Sofia Andreevna Bers, făcându-i acesteia un portret în general defavorabil şi găsind în ea sursa dezamăgirilor şi suferinţelor scriitorului. Basinski îi face dreptate acestei femei normale, plină de prejudecăţile de clasă ale timpului său, care şi-a împărţit viaţa cu un geniu 48 de ani, i-a născut 11 copii şi i-a fost devotată. Dar nu a putut accepta faptul că el prefera "poporul" bunăstării familiei, că donase drepturile de autor şi era gata să renunţe şi la moşie. Din această cauză atmosfera de la Iasnaia Poliana se înveninează, iubirea-ură dintre soţi ia forme violente: "Incompatibilitatea cu soţia lui a fost una din cauzele fugii (...). Rolul soţului şi tatălui cumsecade care adună pentru copii şi nepoţi comori materiale e respingător ca un mormânt". Lev e nedrept când vede în Sofia întruchiparea cupidităţii detestabile, când ea nu doreşte să apere decât bunăstarea copiilor ei, la care a contribuit din greu, administrând domeniul, copiind manuscrise şi ocupându-se de editare. E drept că Sofia e o fire geloasă, nu doar pe fostele ibovnice ale soţului, ci şi pe secretari şi pe discipoli devotaţi, precum Certkov, care au o influenţă mai mare decât ea asupra scriitorului, pe dorinţa lui de perfecţionare morală prin sărăcie şi iubire de aproape ("El iubeşte tot şi pe toţi, iar eu vreau să mă iubească numai pe mine" - notează ea în Jurnal). Nemulţumirile ei cumulate duc la scene de isterie, care-i accentuează bătrânului soţ dorinţa de a fugi din "această casă de nebuni". Evadarea finală, oprită în gara Astapovo, îşi găseşte motivaţia psihologică (Sofia o vede însă ca pe o insuportabilă trădare şi are o tentativă de sinucidere). Dorinţa expresă a lui Lev Nikolaevici a fost ca, în timpul agoniei lui, soţia să fie ţinută la distanţă. Apariţia ei în casa şefului de gară îi bântuia muribundului coşmarele. Sofia i-a supravieţuit 9 ani, întreţinându-i cultul şi dorind să facă uitate neînţelegerile. Despre fuga ultimă a lui Tolstoi avea să spună că "e de neînţeles". Cartea lui Pavel Basinski te ajută într-un mod pasionant să luminezi misterul.
Opera lui Lev Nicolaevici Tolstoi, mereu reeditată, retradusă, ecranizată, are şi va avea parte în toată lumea de o hermeneutică nuanţat-comprehensivă. Însă omul care a creat-o continuă să fie o enigmă, fiindcă geniul nu poate fi vârât în tiparele gândirii comune. De aceea interesul pentru cel ce a dat patrimoniului universal atâtea capodopere e viu şi în secolul XXI, sub diverse forme. Ca să dau doar două exemple, în 2010, la comemorarea unui secol de la moartea lui Tolstoi, am putut citi docu-romanul americanului Jay Parini, "Ultima gară" (tradus tot la Humanitas), o carte de ficţiune în care se reconstituia celebra fugă a patriarhului de la Iasnaia Poliana spre mânăstirea Optina şi moartea lui în gara Astapovo. Tot atunci, Michael Hoffman a realizat o coproducţie cinematografică pe acelaşi subiect, "Ultima toamnă", cu Helen Mirren şi Christopher Plummer în rolurile principale. Occidentalii însă, şi în special americanii, oricât de bine s-ar documenta, nu pot pătrunde în abisurile sufletului rus, au o tendinţă de simplificare (o dovedesc şi filmele şi serialele TV făcute de ei după "Război şi pace" sau "Anna Karenina", incomparabil mai superficiale decât cele ruseşti). Pavel Basinski, critic, istoric literar şi romancier rus născut în 1961, a comemorat şi el 100 de ani de la moartea lui Tolstoi prin cartea pe care vi-o recomand azi drept cea mai bună, mai obiectivă şi înţelegătoare biografie a genialului scriitor. Basinski a strâns materialul faptic colosal, dispersat în foarte multe surse - jurnalele lui Lev Nicolaevici, ale soţiei lui, Sofia Andreevna, ale unora din copiii lor, ale lui Certkov, scrisori între toţi aceştia, articole din presa vremii, mărturii ulterioare, biografii scrise de discipoli tolstoieni, precum Briukov ş.a. - şi l-a organizat tematic în jurul ideii de fugă din propria viaţă, nesatisfăcătoare spiritual, care-l obseda de decenii. Cu o fugă începe drumul lui conştient în viaţă, la 18 ani, când părăseşte Universitatea şi tot cu o fugă se sfârşeşte la 82 de ani. Tolstoi e văzut ca un om pentru care importantă nu e atât libertatea, cât voinţa: imediat ce presiunile din afară devin mai mari decât forţele proprii, îngrădindu-i voinţa, recurge la fugă. Exegeţii şi biografii au discutat mult, întorcându-le pe toate părţile, relaţiile lui Lev Nicolaevici cu soţia lui, Sofia Andreevna Bers, făcându-i acesteia un portret în general defavorabil şi găsind în ea sursa dezamăgirilor şi suferinţelor scriitorului. Basinski îi face dreptate acestei femei normale, plină de prejudecăţile de clasă ale timpului său, care şi-a împărţit viaţa cu un geniu 48 de ani, i-a născut 11 copii şi i-a fost devotată. Dar nu a putut accepta faptul că el prefera "poporul" bunăstării familiei, că donase drepturile de autor şi era gata să renunţe şi la moşie. Din această cauză atmosfera de la Iasnaia Poliana se înveninează, iubirea-ură dintre soţi ia forme violente: "Incompatibilitatea cu soţia lui a fost una din cauzele fugii (...). Rolul soţului şi tatălui cumsecade care adună pentru copii şi nepoţi comori materiale e respingător ca un mormânt". Lev e nedrept când vede în Sofia întruchiparea cupidităţii detestabile, când ea nu doreşte să apere decât bunăstarea copiilor ei, la care a contribuit din greu, administrând domeniul, copiind manuscrise şi ocupându-se de editare. E drept că Sofia e o fire geloasă, nu doar pe fostele ibovnice ale soţului, ci şi pe secretari şi pe discipoli devotaţi, precum Certkov, care au o influenţă mai mare decât ea asupra scriitorului, pe dorinţa lui de perfecţionare morală prin sărăcie şi iubire de aproape ("El iubeşte tot şi pe toţi, iar eu vreau să mă iubească numai pe mine" - notează ea în Jurnal). Nemulţumirile ei cumulate duc la scene de isterie, care-i accentuează bătrânului soţ dorinţa de a fugi din "această casă de nebuni". Evadarea finală, oprită în gara Astapovo, îşi găseşte motivaţia psihologică (Sofia o vede însă ca pe o insuportabilă trădare şi are o tentativă de sinucidere). Dorinţa expresă a lui Lev Nikolaevici a fost ca, în timpul agoniei lui, soţia să fie ţinută la distanţă. Apariţia ei în casa şefului de gară îi bântuia muribundului coşmarele. Sofia i-a supravieţuit 9 ani, întreţinându-i cultul şi dorind să facă uitate neînţelegerile. Despre fuga ultimă a lui Tolstoi avea să spună că "e de neînţeles". Cartea lui Pavel Basinski te ajută într-un mod pasionant să luminezi misterul.
Alte articole din acest numar
- La limitele imposibilului
- Răspuns pentru IONELA - Baia Mare, F. AS nr. 1140 - "Mă simt foarte rău. Am lupus, poliartrită reumatoidă sau altceva?"
- "Am scăpat de dureri cu Lyprinol, miracolul din apa mărilor"