...Un eveniment de anvergură naţională, menit să aducă în atenţia marelui public valorile de primă mână ale Teatrului românesc. El a cuprins spectacole - selecţionate din toată ţara -, expoziţii, lansări de carte, teatru radiofonic, conferinţe, Atelier, teatru naţional de televiziune, vernisaje, un recital excepţional susţinut de Ion Caramitru şi Adrian Naidin. Pe scurt, "Cea mai importantă vitrină a fenomenului teatral românesc" (ca să citez din remarcabila mapă de presă care ni s-a oferit de către organizatori) şi care a însemnat (voi da aici doar câteva cifre): 44 de spectacole, 83 de reprezentaţii, un spectacol din străinătate, 13 spectacole în cadrul secţiunii "Maeştri", 3 expoziţii dedicate marilor personalităţi ale scenei, 24.000 de spectatori aşteptaţi (cu loc!). Acest... "tumult" cultural a fost organizat de UNITER, în colaborare cu Ministerul Culturii, Primăria municipiului Bucureşti şi Arcub. Iar sufletul acestei realizări impresionante a fost compus din: Marina Constantinescu, selecţionerul şi directorul artistic al FNT, Aura Corbeanu, director executiv, şi minunatele angajate ale UNITER, precum şi vreo 200 de voluntari...
Cum nimeni nu-i ubicuu pe lumea asta, cum nimeni nu poate fi peste tot în acelaşi timp, voi consemna, în cele ce urmează, doar câteva evenimente teatrale, la care am avut privilegiul să particip.
O să încep cu spectacolul "West Side Story", prima producţie a Festivalului naţional de teatru - un spectacol în regia lui Răzvan Mazilu şi costume Doina Levintza, cu participarea extraordinară a Orchestrei Naţionale de Tineret. Direcţia muzicală: Gabriel Bebeşelea. O distribuţie numeroasă ce cuprinde tineri actori (ei cântă, ei dansează), dar şi actori consacraţi ai teatrului Odeon - Constantin Cojocaru, Ionel Mihăilescu, Mircea Constantinescu, Istvan Teglass. Dansează: Răzvan Mazilu şi Judith State.
Recunosc, am pornit cu oarecare îndoială spre acest spectacol. În mintea mea mai existau fulguraţii din celebrul musical filmat, "West Side Story", în regia lui Robert Wise, cu o distribuţie celebră, în frunte cu Natalie Wood, George Chakiris şi Rita Moreno. Şi care câştigase vreo 10 premii Oscar, distribuite pe mai multe categorii. Ei bine, spre deosebire de filmul american, spectacolul bucureştean având aceeaşi poveste, "inspirată după Romeo şi Julieta de Shakespeare", dăruită cu aceeaşi superbă muzică, semnată de Leonard Bernstein, te inundă cu o neaşteptată energie! "Am muncit pe rupte la acest spectacol, de dimineaţa până noaptea târziu, în subsolurile teatrului Odeon. Practic, toată vara! Mi-am dorit să fie spectacolul unei generaţii tinere. Este noua generaţie de actori totali. În spectacolul nostru, ce-i drept, plin de violenţă, se află toate visele, speranţele lor, nevoia de iubire, pofta de viaţă, ambiţia de a cuceri lumea. Da, am «îndrăznit», am vrut să «atac» această piesă - eu cred în «musical», ca gen major în «zestrea» Teatrului. Şi mai cred că trebuie să ne adaptăm unor provocări artistice majore. Istoria vine şi revine. Problemele tinerilor sunt aceleaşi. Puşi în faţa spectacolului lumii dezlănţuite, ei trebuie să aleagă între bine şi rău, între iubire şi ură, între viaţă şi moarte. Violenţă e peste tot. Numai că în zilele noastre, ea a luat proporţii înfricoşătoare. Priviţi ştirile de la televizor". Da, are dreptate Mazilu! Şi a avut dreptate, "înhămându-se" la acest "workshop". E un mare succes! Desigur, vocile tinerilor, frumoase, puternice, ar mai trebui "şlefuite" puţin, dansatorii (aceiaşi actori), domoliţi în unele momente de "maestrul" lor. Totuşi, în ciuda unor scene de o aspră violenţă, spectacolul lui Răzvan Mazilu te umple de o proaspătă energie, semn că tinerii noştri ar mai putea schimba lumea. Bravo!
Într-altă zi, o zi urâtă, cu ploaie mohorâtă, am dorit să văd neapărat expoziţia "Doina Levintza: Costumul de teatru. De la schiţă la miracol". Ea se află în foaierul de la Sala mică a Teatrului Naţional - aripa foarte nouă. Ei bine, "Miracolul" s-a produs pentru mine încă de la intrarea în holul vast care găzduia expoziţia. Încă de când m-au orbit, venite parcă de departe, luminile roşii care se împleteau ca o coroană vie deasupra costumelor de teatru create de Doina Levintza. Expuse într-o organizare anume gândită de artistă, într-un spaţiu vast şi parcă, totuşi, intim, într-un fel de "nişă" rotundă, costumele Doinei Levintza aureolate de acea lumină purpurie, păreau să fie chiar inima creatoarei lor. Costumele astea nu pot fi descrise. Ele trebuie văzute, "respirate" odată cu atmosfera ce le înconjoară. Cea creată din spectacolele pe care le-au înnobilat cu prezenţa lor, dând înţelesuri noi personajelor pe care le-au îmbrăcat... La fel se întâmplă şi cu magnificul ALBUM. Un album de o eleganţă grafică excepţională, care însoţeşte această glorioasă expoziţie. El se alcătuieşte din fotografii realizate de elita fotografilor de gen, fotografii ce reprezintă creaţiile Doinei, încă de la începuturile carierei sale (imagini în alb-negru), care cedează locul apoi somptuoaselor fotografii color din somptuoasele spectacole de teatru realizate de ea, cu cei mai mari regizori ai teatrului românesc. ALBUMUL nu poate fi povestit. El trebuie văzut. El trebuie avut în biblioteca noastră de suflet.
- Care dintre costumele expuse aici îţi este cel mai drag, dragă Doina?, o întreb.
- Toate personajele pe care le-am îmbrăcat m-au inspirat, toate au povestea lor... aşa că n-aş putea să aleg între ele.
- Mă uit la mâinile tale, Doina, şi le văd tare muncite...
- Păi, da, sunt muncite, pentru că eu pun mâna pe materialele alese de mine, le pipăi, le croiesc. Un scenograf trebuie să simtă materialul textil, să verifice croiul, să vadă cum "cade".
Artist de geniu, Doina Levintza are un număr impresionant de premii naţionale şi internaţionale. A fost decorată de guvernul preşedintelui Franţei, François Mitterand, şi a fost aleasă de trei ori consecutiv ca furnizor al Casei Regale a României...
Singurul spectacol de peste hotare invitat să participe la FNT a fost "Donka - o scrisoare către Cehov". Textul şi regia: Daniele Finzi Pasca, o producţie a Companiei Finzi Pasca din Elveţia şi a Festivalului Internaţional de teatru Cehov (coproducător Theatre Vidy-Lausanne).
Când acest spectacol a avut premiera la "Mossoviet Theatre" din Moscova, săptămânalul britanic "The Stage" l-a considerat "The greatest moment of the Year 2012". Nu ştiu dacă şi la noi el a fost socotit cel mai bun moment teatral al anului 2014. A fost însă un spectacol uluitor, ne-mai-văzut pe la noi, pe vreo scenă, vreodată. Autorul şi-a dorit să creeze în inima spectatorului o "stare de iluminare". Cred că i-a reuşit această tentativă şi în cazul spectatorilor de la Teatrul Naţional din Bucureşti. Cu toţii am urmărit, cu gura căscată, acest spectacol mirific, unic în felul său, creat de un artist care spune despre sine: "M-am decis să-l dezvălui pe Cehov plecând de la detalii, de la lucrurile particulare din viaţa şi din paginile sale, şi nu numai. M-am gândit să dau formă tăcerilor conţinute în jurnalele şi notele sale şi să creez imagini plecând de la adnotările sale. Provin dintr-un teatru profund impregnat de limbajul clovnilor, al jonglerilor, de magica şi delicata lume a acrobaţilor. Aşa îl voi povesti pe Cehov; pentru asta, mă voi înconjura de aceiaşi complici dintotdeauna, creatori cu care am colaborat de-a lungul anilor şi cu care împărtăşesc nu numai o estetică şi un mod de gândire cu privire la teatru, ci, mai degrabă, o pasiune pentru protejarea lumii noastre imaginare". Aşa şi-a dorit din toată inima
autorul spectacolului, şi poate că din inima lui au ţâşnit acele imagini uluitoare, cu mult alb, cu mult albastru şi cu roşu (de culoarea sângelui), cu lumină de soare şi de lună, cu umbre ameninţătoare, cenuşii şi negre, în care clovni "decadenţi", muzicieni aiuriţi, acrobaţi fragili, plutind pe frânghii răsucite, gata-gata să-şi rupă gâtul, fete splendide, suspendate pe leagăne înalte, hohotind uşor, în clinchete de argint, asigurându-ne că lumea e frumoasă, în care bulgării de gheaţă, aruncaţi printre oameni, se topesc la lumina soarelui etern. Toate astea acompaniate de o muzică veselă, rusească, de acordeon, de coruri năucitoare, ba chiar şi de muzică simfonică! Trăiască Imaginarul! - ne spune Daniele Finzi Pasca. Iar noi îi dăm dreptate. Imaginarul lui, imaginarul nostru - care trebuie protejat cu străşnicie - ne ajută să plutim, uneori, cu voioşie, deasupra unei lumi urâte în care războaiele se tot înmulţesc, în care violenţa pare să devină un mod de a fi...