Cu spatele drept, cu pieptul în faţă şi bărbia un pic ridicată, tinerii se măsurau pieziş din priviri. Saşii nu se căsătoreau decât cu saşi, aşa că alegerea trebuia începută devreme. La al doilea clopot, trebuia să fii deja la biserică. Copiii stăteau în faţa altarului şi fiecare sătean avea locul lui. Pe uşa mică, din dreapta, fetele nemăritate aşteptau pe două rânduri, să vină preotul. Şuşoteau încet, cu palma la gură. Pentru ultima oară, băteau iar clopotele, de data asta amândouă deodată. Biserica era plină. Preotul intra în faţă, domnişoarele după el, toată lumea se ridica în picioare şi începeau toţi să cânte ca într-un singur glas: "Leben aus der Quelle..".
"Cândva, aici am trăit noi, saşii", îmi spune doamna Hanni Ziegler, plecată de aproape patruzeci de ani din Şoala, un mic sat de lângă Mediaş. Povestea ei este povestea multor saşi din România. Sau este doar un destin dintr-un sat transilvănean, unde până nu demult - saşii, românii şi ţiganii trăiau împreună, într-un mic Paradis ascuns între coline înverzite.
La familia Ziegler
Drumul spre Şoala este îngust. Merge printre dealuri, tot mai departe, şi e tot mai pustiu. Culorile toamnei dau aerului nuanţe subtile de galben şi arămiu. Şoala e, încă, un sat locuit, chiar dacă aici nu mai ajunge niciun autobuz. Pe uliţa lungă, de-o parte şi de alta, stau casele lipite între ele, ca un burduf închis de acordeon. Pe unele timpul le-a măcinat mai mult, pe altele aproape le-a dărâmat, dar chiar şi cele care încă sunt locuite par la fel de pustii. O nemişcare apăsătoare e aşternută peste sat, peste curţile pline de buruieni. O tristeţe densă şi sufocantă răzbate din faţadele şterse
ale vechilor case săseşti, cu acoperişurile de ţiglă portocalie, uscate ca nişte frunze, cu lemnul mâncat de timp, cu vopseaua scorojită şi culorile şterse. Tristeţea te învăluie numai la gândul că Şoala era cândva un sat vesel şi bogat, cu oameni fericiţi, locuind în case de poveste, cu glasuri de copii răsunând prin curţile îmbelşugate. Din viaţa de altădată n-a mai rămas aproape nimic. Doar doi oameni, doi saşi, pe care urgia destinului n-a reuşit să-i desţelenească. Soţii Ziegler, Hanni şi Fritz. Cei doi locuiesc în fosta casă parohială a bisericii. În curte, prin iarba cosită, sunt câteva straturi vesele de gălbenele şi margarete. Copacii sunt curăţaţi, iar uscăturile aşezate perfect una peste alta. În ferestre râd muşcate roşii, căţeluşa Luna dă veselă din coadă. Bucuroasă de oaspeţi, doamna Hanni îmi propune să dăm o tură prin sat. O călătorie pe urma amintirilor ei, din zilele când Şoala clocotea de viaţă şi de rost omenesc.
Roata
"Noi, fetele, în ziua aceea eram foarte fericite", îmi spune doamna Hanni. "Era sărbătoarea pe care o pregăteam cu mari emoţii, pentru că era singura dată când puteam invita la dans un băiat."
De Sfântu Petru şi Pavel era mult aşteptata sărbătoare a roţii. Din ziua asta, grânele de pe ogoare începeau să fie culese. Roata fiind de fapt un ritual al belşugului, în cinstea recoltei ce va urma. Câmpurile erau pline de fete tinere care cântau şi îşi umpleau braţele de flori, în vreme ce băieţii adunau frunze de stejar şi nuiele de alun: din ele se împletea, în curtea bisericii, roata. În timpul ăsta, femeile măritate pregăteau bucatele la casa unei fete care se alegea dintr-o familie înstărită. Tânăra săsoaică avea mai multe sarcini: să strângă bani, să caute şi să tocmească muzicanţi, să trimită la timp căruţa după ei, în gara de la Agîrbiciu, şi să decoreze încăperile care găzduiau sărbătoarea. Duminica dimineaţa, înainte
de slujbă, în centrul satului se bătea în pământ un trunchi de copac curăţat de coajă, şi în vârful lui se punea roata de lemn, îmbrăcată în flori de crini, o butelcuţă cu ţuică, o foaie scrisă de preot şi bomboane. După slujbă şi masa de prânz, toată lumea se aduna la roată. Cei mai în vârstă stăteau pe margine şi comentau întâmplările, tinerii încingeau dansul. Cel mai "bătrân" dintre feciorii satului, care nu depăşea însă 25 de ani, se urca în vârful trunchiului neted. Pentru asta, făcea exerciţii înainte, alfel rămânea de ruşine. De acolo, de sus, citea pentru toată lumea rândurile scrise de preot, arunca bomboanele copiilor, îşi lua butelca şi, în aplauzele tuturor, cobora mândru. Până noaptea târziu se dansa, se mânca, se discutau toate evenimentele petrecute în ultima vreme în sat. "Niciunul dintre noi nu bănuia atunci că atât de repede roata, portul, satul vor fi transformate în amintire."
Frigul toamnei se lasă peste întuneric. Nu se aude nici măcar un câine, nu se văd stele. Stăm ghemuite, şi doamna Hanni vorbeşte fără întrerupere, ca şi cum tot ce spune era de mult pregătit, ca şi cum ar fi aşteptat pe cineva care să vină să-i asculte povestea.
Raiul pierdut
"Aici m-am trezit de copil, lângă fraţii mei, cu părinţii, bunicii, mătuşile. Soţul meu, Fritz, tot aici s-a născut. Am copilărit în acest sat amândoi. Am avut o copilărie fericită, chiar dacă am trăit cu mai multe lipsuri ca acum. Dar ai noştri erau oameni gospodari, ţineau animale, lucrau pământul, de foame n-am suferit. Şi au făcut şi tot posibilul să ne ţină în şcoală. Însă totul s-a petrecut aşa repede, că astăzi parcă văd un spectacol şi nu pricep unde sunt ceilalţi actori. La 12 ani, am plecat la şcoală, la Sibiu. Veneam acasă în fiecare vineri şi în fiecare vacanţă. Când se organizau excursii, eu renunţam la ele pentru a veni acasă, la Şoala. Mereu, oriunde am fost, mi-a fost dor de casă, de ai mei, de câmp, de pacea şi aşezarea acestui sat. De atunci, dorul de casă m-a ars toată viaţa, până astăzi. Apoi a-nceput urgia. Ceva rău îi gonea pe oameni din satul nostru. Când eram copil, auzisem doar că cei mari le spuneau nou veniţilor «tovarăşi». Şi, încet, pe nebăgate de seamă, saşii au început să plece din sat. Unul avea un unchi în Germania, altul un bunic în America şi tot aşa. Numai în visul meu totul era la fel. În realitate, lucrurile se schimbau destul de repede."
Mai târziu, Hanni şi Fritz au înţeles ce înseamnă "tovarăşii". Au înţeles ce înseamnă comunismul. Şi când nu au mai suportat desfigurarea şi umilinţele, sărăcia şi mizeria, au plecat, şi ei, în Germania. Dar dorul de casă a biruit. Imediat după revoluţie, au venit înapoi, să refacă gura de rai. Aşa au crezut ei, că odată sistemul comunist schimbat, românii se îndreaptă repede către libertate şi prosperitate. În primul an, au adus din Germania în Şoala câteva tone de cablu şi au tras telefon pentru tot satul. Apoi, vreo şapte ani la rând, au tot venit cu ajutoare pentru vechii lor consăteni, români şi ţigani. Dar nu au adus numai haine, mâncare şi jucării, au adus şi foarte multe unelte pentru agricultură. Asta, pentru a avea fiecare familie cu ce să lucreze şi din dorinţa de-a vedea din nou câmpurile cosite şi grădinile lucrate. Casele familiei Ziegler au fost luate la naţionalizare şi, după revoluţie, ei n-au vrut să se mai judece cu nimeni. Aşa au ajuns să cumpere casa pa
rohială, apoi, încă o căsuţă, care a fost a bunicilor lui Fritz. Pentru că aceste case trebuiau reparate, iar în sat nu era apă curentă şi drumul era un canal de noroi, n-au renunţat de tot la statul în Germania. Veneau însă în fiecare primăvară, mai încrezători, cu mai mult entuziasm pentru muncă şi schimbare. "Între timp, mulţi dintre ai noştri s-au mutat în spatele bisericii, în cimitirul în care eu ştiu fiecare loc, fiecare om, când şi cum a plecat. Părinţii mei trăiesc, au peste 90 de ani, am crezut cu toată fiinţa că-i voi putea aduce înapoi, în satul lor. Dar satul lor nu e ceea ce se vede astăzi... Noi nu am ştiut că la tine în sat trebuie să pui totul sub lacăt. Asta e ceva nou, înainte de '89, lumea era cu mult mai săracă decât acum, dar nu se fura. În primii ani, lăsam totul afară, şi când veneam din Germania nu mai găseam nimic. Întrebam vecinii, nimeni nu ştia, chiar de-l vedeai cu lucrul tău în mână. Apoi am închis porţile, dar mai uitam prin curte un patent, o sapă, un furtun. Dispăreau ca prin minune. Soţul meu a zis o dată: «Dacă aş fluiera după toate uneltele mele, uliţa ar fi plină, de la toate casele ar veni spre noi tot felul de lucruri»". În timp, coasele aduse în sat au fost vândute, a dispărut "moda" de a ţine animale, de a-ţi face curat în grădină, în faţa porţii, pe uliţa satului. Dar Zieglerii nu s-au resemnat. În fiecare toamnă, când plecau înapoi în Germania, sperau că anul viitor o să fie altfel.
Renunţarea
Copiii familiei Ziegler au plecat din România când aveau nouă şi zece ani. Au, şi ei, amintiri vii şi frumoase din Şoala. Aici erau bunicii, unchii, aici aveau cai, oi, câini. Ei ştiau că sunt saşi, cu asta au plecat mai departe şi, cumva, tot trecutul se păstra în limba săsească, pe care încă o vorbesc în familie. Băiatul, Gerth, s-a căsătorit cu Anabelle, o nemţoaică pe care a făcut-o să se îndrăgostească de Şoala. Anabelle a învăţat româneşte, a renunţat la afacerea pe care o avea în Germania, şi-a luat tot ce avea şi a venit în satul socrilor ei, să facă paradisul visat de ei. Părinţii Anabellei sunt amândoi medici la Köln. Când au văzut unde şi cum a ales să trăiască singurul lor copil, au fost năuciţi. N-au înţeles nimic, dar i-au respectat şi susţinut dorinţa. Ciudat este că cei doi tineri, Anabelle şi Gerth, au acceptat mai uşor dezastrul din Şoala. Pentru ei, acolo era rădăcina neamului lor, o rădăcină din care sperau să crească un trunchi nou, frumos şi puternic. "Cred că morţii noştri din dosul bisericii, îngropaţi sub tufele de mărăcini, strigă după noi să ne întoarcem", spune Hanni.
Copiii şi-au cumpărat în Şoala o casă pentru ei şi una pentru oaspeţi. Au pus deoparte diplomele şi premiile câştigate, fiind amândoi şefi de promoţie. Au încălţat cizmele de cauciuc de care era nevoie pentru a umbla prin noroaiele Şoalei. Au cumpărat cai, oi, bivoli şi au crezut că în câţiva ani, acest sat va fi din nou plin de flori, de oameni şi de cântece. Era de muncit şi de câştigat bani în Şoala, fiindcă veneau mulţi turişti străini, pentru călărit. De la oamenii din sat se cumpărau produse tradiţionale, era nevoie de mână de lucru pentru animale, se căutau locuri pentru cazare. Fiecare familie din sat avea camere pe care le-ar fi putut aşterne pentru musafiri, astfel alungau monotonia şi făceau şi un ban.
Copiii familiei Ziegler au încercat şapte ani. Şapte ani în care au avut la rândul lor trei copii, cărora le-au spus că şi ei sunt saşi, că aici se odihnesc strămoşii lor. În fiecare zi din aceşti şapte ani, au muncit mult şi greu. Dar munca adevărată a fost cu mentalitatea oamenilor, care, într-o încăpăţânare de neînţeles, nu au vrut nimic. Gerth şi Anabelle saşilor nu înţelegeau de ce nu se adunau gunoaiele la un loc, să le ridice o maşină din când în când; sătenii nu înţelegeau ce bai au gunoaiele aruncate în drum. Unii începeau munca la ora şapte, căutând oameni să-i ajute, alţii la ora unsprezece îşi sorbeau siropul colorat şi făceau politică, pe scaunele din plastic din faţa cooperativei. Unii îşi duceau copiii la şcoală la Mediaş, în fiecare zi patru drumuri de câte 25 de km, alţii chiuleau de la ore. "Multă vreme, eu şi soţul meu, împreună cu copiii şi cu nepoţii, am trăit un prezent plutind pe speranţă. Dar după şapte ani grei, Gerth şi Anabelle şi-au închis casele, au vândut animalele, şi-au luat copiii şi au plecat înapoi, în Germania. Nepoţii noştri au suferit foarte mult când au plecat din Şoala. Pentru ei, satul, cu tot ce avea el, era o poveste, un basm în care ar fi vrut să rămână. Mult timp după mutarea în Germania, ne spuneau că ei se vor întoarce la Şoala, la caii şi câinii lor." Doar Hanni şi Fritz continuă să se întoarcă, în fiecare primăvară, din Germania, şi să rămână în Şoala până toamna târziu, când încep ploile.
Două inimi
Urcăm treptele de piatră ale bisericii săseşti. E dimineaţă şi soarele de noiembrie risipeşte ceţurile. Doamna Hanni descuie lacătul mare de pe poarta verde, de lemn. Intrăm într-o junglă greu de traversat: rugi de măceşi, curpeni hapsâni să cuprindă tot, scaieţi, ferigi. Călcăm pe moloz, sticlă spartă şi ţigle mărunţite. Uşa se deschide greu, cu scârţâit şi, în liniştea fără seamăn, se înalţă un Hristos răstignit şi singur. Pânze de păianjen atârnă de la ferestre, de sus până jos, de parcă ar vrea să ascundă şi puţinele bucăţi de zid neatinse de umezeală. Prin ferestrele sparte, iedera pătrunde îndrăzneţ şi se întinde lacomă spre tavanul bisericii. Un şoarece şi-a găsit casa în vechea orgă de la balcon. Doamna Hanni trăieşte cu această durere, a morţii bisericii, petrecută sub ochii ei. Au mai reparat pe la acoperiş, au mai zidit o bucată de gard, au mai făcut curat, au mai scris pe unde au putut, cerând ajutor. Au venit odată nişte cercetători englezi, care au datat biserica din anul 1414 şi au vorbit despre valoarea ei. Şi atât. O linişte rece s-a aşternut peste băncile de lemn, peste cristelniţa de piatră, peste altar.
Cu glasul sugrumat de emoţie, doamna Hanni îmi pune întrebări la care nu am răspuns. "Dar dacă nepoţii noştri vor vrea să înalţe din nou roata aici, la Şoala? Dar dacă alţi nepoţi de saşi vor vrea să se reîntoarcă în locul unde se odihnesc strămoşii lor? Cum să lăsăm să moară biserica asta, în care altădată nu încăpeau oamenii, biserica asta unde am făcut nunţi şi ne-am botezat copiii?"
Îşi plimbă privirea de jur împrejur şi-mi dau seama că în sufletul ei toate sunt vii, toate se petrec şi acum ca şi odinioară. Aerul devine, un moment, mai clar şi mai cald, saşi rumeni, îmbrăcaţi de sărbătoare, se grăbesc să intre în biserică, înainte să bată al doilea clopot, perechi de tineri cu copiii de mână stau de vorbă la poartă, biserica e plină din nou, preotul intră şi orga dă tonul: "Leben aus der Quelle/Leben nur aus dir/ Leben aus der Quelle des Lebens".
În mijlocul bisericii abia aud vocea doamnei Hanni, şoptită ca o rugăciune: "Viaţa noastră e ruptă în două, între aici şi Germania. De multe ori aş vrea să uit partea asta, fiindcă mă rupe de dor. Omul e ca un puzzle. Ca să fii complet, trebuie să ai toate piesele. Am
plecat în Germania, dar o parte din mine e în România şi nu pot ignora sau nega asta. N-aş fi întreagă niciodată fără ea. Cu cât înaintez în vârstă, cu atât îmi este mai dor de mine, cea de aici. Aici m-am născut, ai mei toţi aici s-au trezit la viaţă, aici am copilărit, am făcut şcoala, am făcut legământul de credinţă, m-am îndrăgostit, am făcut nunta, am avut copii. Atâtea emoţii şi trăiri de care nu mă pot despărţi... Ca să retrăiesc toate astea, am nevoie de locul ăsta, de mirosul acestei uliţe, de zgomotele gospodăriilor, de aerul nopţilor de aici. Noi, saşii, suntem oameni cu două inimi."