O plimbare alături de giganţii jazz-ului
Am putea fi oriunde, în orice capitală mondială a jazz-ului, la oricare dintre marile festivaluri. Sala Filarmonicii din Sibiu este superbă, o copie fidelă a clădirii construite la 1787. Spectatorii ce au înfruntat frigul şi ploaia pentru a ajunge aici ştiu să asculte cu atenţie, să aplaude îndelung un solo. Iar muzica ce se revarsă de pe scenă este la cel mai înalt nivel.
Chico Freeman şi-a schimbat treningul în care a stat ore întregi la probe de sunet şi a urcat pe scenă îmbrăcat la patru ace. Pielea sa are culoarea negru închis, părul - negru ca tăciunele, costumul negru, doar un saxofon auriu şi-o cravată îi lucesc la gât. După el vor urma, în ultimul sfârşit de săptămână al lunii octombrie, numeroase alte recitaluri de mare clasă, foarte diverse, de la exuberante ritmuri cubaneze, la acorduri ce îmbină muzica de cameră cu elemente de folclor. Însă saxofonistul american are ceva special. Nu doar faptul că, la 65 de ani, se află în deplinătatea forţei interpretative şi componistice, dar el reprezintă veriga ce leagă muzica actuală de epoca de aur a jazz-ului modern, de anii în care giganţii încă mai păşeau pe acest pământ. I-a cunoscut, i-a îndrăgit, a învăţat de la ei, a cântat cu ei şi le duce povestea mai departe. Iată de ce, dintre toţi muzicienii de la Sibiu Jazz Festival, vi-l prezentăm pe Chico Freeman, fiul unui reputat jazzman, autor, la rândul său, a peste treizeci de albume.
"Trebuie să iubeşti ceea ce faci"
- Mi-a plăcut la nebunie concertul dvs...
- Nu m-ai minţi cu aşa ceva, nu?
- În niciun caz. Am apreciat şi faptul că a fost cu totul diferit faţă de primul dvs. concert la Sibiu, din 2007.
- Desigur, caut schimbările, nimic în jur nu rămâne la fel, totul se schimbă. Atunci eram cu şapte ani mai tânăr, acum ştiu mai multe lucruri despre lume şi despre muzică şi simt diferit, deci cânt altfel. Pentru mine, jazz-ul ţine de expresie, iar asta vine din onestitate. Cu cât îmbătrânesc, cu atât acest aspect, al onestităţii, devine mai important pentru mine. Şi în seara asta, ca de fiecare dată când urc pe scenă, mă opresc un moment înainte de fiecare cântec, nu trec din unul în altul, tocmai pentru a-mi aminti ce înseamnă acel cântec, de ce îl cânt, pentru a-l putea transmite cât mai bine, cât mai aproape de adevăr. Sunt mereu în căutarea adevărului.
- Evident, a însemnat foarte mult. Însă pentru a explica asta, trebuie să fac o lungă întoarcere în timp. Aveam cinci ani, şi mama mă luase de mână şi mă dusese să-l văd pe tata în concert. Cânta alături de Miles Davis, de John Coltrane şi de alţi giganţi ai jazz-ului, dar eu habar n-aveam cine-s ăia, eram doar cu ochii pe tata. Închidem pagina asta şi sărim câţiva ani. Mă trezesc în mijlocul nopţii, nu mai pot dormi, a doua zi am şcoală, tata e plecat la muncă. Cobor scările, iau un disc la întâmplare din colecţia tatei, îl pun la pick-up şi îl ascult până ce adorm. Tata se întoarce spre dimineaţă şi mă găseşte dormind pe canapea, cu discul învârtindu-se în gol. Era chiar "Kind of Blue", cel mai faimos disc din istoria jazz-ului, înregistrat exact în acea formulă pe care o văzusem pe scenă, la cinci ani! Discul acesta m-a făcut să îmi doresc să devinmuzician. Peste câţiva ani, un prieten, al cărui tată era un avid colecţionar (fiecare perete din casa lui era plin până sus cu discuri), mi l-a prezentat pe John Coltrane. M-am îndrăgostit pe loc de personalitatea sa şi am simţit că s-a creat o legătură profundă cu el. Nu povestesc asta multor oameni, pentru că ar spune că fabulez sau că sunt nebun. Coltrane îmi apărea în vise şi îmi dădea sfaturi. A murit pe 17 iulie 1967, exact de ziua mea. Mi-am dorit foarte mult să pot cânta cu oamenii din trupa sa, care, de asemenea, ca muzicieni, erau foarte importanţi pentru mine. La un moment dat, un prieten mi-a spus că Elvin Jones, toboşarul pe care Coltrane îl îndrăgea foarte mult, caută un al doilea saxofonist pentru trupa lui, şi mi-a dat un număr de telefon. Eram la New York, fără bani, plecat de acasă, din Chicago, să fac carieră. Eram foarte tânăr şi timid. Am sunat de pe stradă, mi s-a spus: "Vino diseară la Clubul Vanguard". Am ajuns mai târziu, crezând că vor fi nişte audiţii, că mă voi furişa, voi sta o vreme pitit să observ... Când am ajuns, trupa cânta. Mi-au făcut semn să urc, nu mi-au spus ce cântec e, nici măcar în ce notă se cântă. Din spatele tobelor, Elvin Jones a mârâit: "Acum, e soloul tău!". Am primit slujba, şi de a doua zi, am pornit cu ei în turneu. Peste un timp, Elvin Jones a mârâit spre mine (aşa vorbea el): "Vrei să cânţi pe un disc?". Sigur că vreau! Credeam că-i discul lui, însă el mi-a oferit ocazia să înregistrez primul meu album, cu invitaţi de marcă. Elvin era cam ţăcănit, circulă multe poveşti cu el. Însă tot ceea ce mă interesa pe mine era momentul în care se aşeza la tobe, lua beţele şi lovea cu ele. Nimic din ceea ce ascultasem până atunci nu m-a pregătit pentru aşa ceva. După aceea, am lucrat cu mulţi toboşari, unii foarte buni, foarte tehnici, dar niciunul nu reuşeşte să te învăluie spontan cu trăirea sa, aşa cum făcea Elvin Jones atunci când lovea cu beţele în tobe.
- Povestea spune că fratele dvs. a găsit în copilărie o trompetă în subsolul casei, şi de acolo a pornit totul. Nu v-a învăţat tata să cântaţi?
- Tata făcuse armata la marină şi se întorsese de acolo cu câteva pălării de marinar, cu o trompetă şi un saxofon alto. Fratele meu le-a găsit şi am început să ne prostim, cu pălăriile pe cap, şi să suflăm cum ne tăia capul în instrumente. Aveam 7-8 ani. Tata ciulea urechile la hărmălaia din subsol, dar nu spunea o vorbă. El fie repeta toată ziua, fie era plecat. Nu voia să ne influenţeze deloc. Stătea şi aştepta să vadă dacă vreunul dintre noi va dori cu adevărat să devină muzician. Eu am luat lecţii de pian şi am început să cânt la trompetă la şcoală. Tata ştia că dacă va fi să devin muzician, aşa va fi.
- Aţi înregistrat mai târziu două albume alături de tatăl dvs., Von Freeman...
- Nu a fost deloc o experienţă amuzantă, ci mai degrabă una intimidantă. Cântam sub o mare presiune. Oricine face meseria tatălui, iar tatăl se întâmplă să fie unul dintre cei mai buni din branşă, respectat de toată lumea, ştie ce vreau să spun. Însă tata mi-a dat un sfat foarte important. Mi-a spus: "Poţi fi un muzician original, ceea ce-i foarte dificil, sau o copie, ceea ce-i lejer, o duci bine, nu-ţi baţi capul. Tu ce alegi?". El era, clar, unul foarte original. Asta am ales şi eu. Mi-a mai spus aşa: "Dacă reuşeşti să fii original, asta nu înseamnă şi că o să fii acceptat, că o să ai succes. Dar tu trebuie mai întâi să iubeşti ceea ce faci. Dacă-ţi iubeşti munca, nu vei depinde de reacţia imediată a publicului, nu o vei face pentru alţii, ci pentru tine. Şi dacă vei munci din greu pentru asta şi apoi vei împărtăşi munca ta cu ceilalţi, în cele din urmă se va crea ceva pozitiv şi munca ta va fi răsplătită." Aşa îmi văd eu munca şi relaţia cu publicul.
Fred Nuss
fotograful Festivalului de la Sibiu
"La primele ediţii era mai multă pasiune şi efervescenţă"
Un bărbat înalt şi bine făcut, cu părul alb, tuns scurt, se aşează în primul rând al Sălii Thalia, înainte de concert, îşi deschide geanta, scoate aparatul foto şi aşteaptă să apară muzicienii pe scenă. Fred Nuss a fotografiat Festivalul de Jazz încă din 1974, când acesta a debutat la Sibiu. Portretele sale în alb şi negru, cu Johnny Răducanu, aplecat deasupra contrabasului, cu Aura Urziceanu, toată numai un strigăt, cu Harry Tavitian la pian, în extaz, înconjurat de spectatori, au intrat în istoria nescrisă a fotografiei româneşti. Foarte puţine ediţii a ratat Fred Nuss, în cei patruzeci de ani scurşi de atunci. Vine seară de seară, cu geanta pe umăr, alături de soţia sa, şi fotografiază pentru sufletul lui şi pentru "Tribuna", publicaţia sibiană al cărei fotoreporter este de 50 de ani. "La primele sale ediţii, festivalul era înconjurat de aşa o pasiune, o efervescenţă", spune el. "Veneau tinerii cu trenul din Iaşi, din Timişoara, din toată ţara. Îi vedeai cum se bucură că se cunoşteau între ei, erau ahtiaţi, voiau să afle, să se bucure de muzica de jazz, pe care rareori aveau atunci ocazia să o asculte în concert. Atmosfera asta a durat până prin anii '80, când deja noutatea dispăruse, se cunoşteau între ei şi publicul, şi muzicienii. Iar acum, elementul acesta al comunicării a dispărut. Tot ceea ce contează este ce se întâmplă pe scenă, vin artiştii, cântă, o fac foarte bine, apoi coboară şi urcă alţii, asta-i tot. La primele ediţii ale festivalului, eu eram printre cei mai amărâţi oameni din sală. Pentru că ştiam că nu mi se vor publica fotografiile cu bărbaţi cu păr lung, cu barbă, şi mulţi artişti de jazz cam aşa arătau pe atunci. Era Ulinici, de la Iaşi, nu-ţi exagerez domnule, avea un păr cât roata carului, dacă îl prindeai şi contra luminii, ieşeau nişte fotografii senzaţionale. Johnny Răducanu s-a întors din America cu o barbă de-un cot, cu o pălărie pe cap şi cu trei banderole pe braţ, pe care scria: «America America America!». Aşa a apărut pe scenă. Na, acum fă-i poză! Înainte de tipar, trebuia să arăt fotografiile Direcţiei Presei. «Ce-i asta?». «Păi, e barba lui, cum aveau strămoşii noştri, barbă de bărbat». «Nimic, nu se publică aşa ceva!». Am mers acasă şi timp de patru ore, cu nişte cuţite speciale pentru retuşuri, i-am ras barba lui Johnny şi a apărut în ziar. A doua zi, cioc-cioc la uşă. Era Johnny. «Ce mi-ai făcut?». «Ce ţi-am făcut, Johnny?». Eram prieteni, altfel nu mi-aş fi permis să fac treaba cu barba. «Mi-ai ras barba, barba mea pe care am lăsat-o un an să crească». «Ce ai fi preferat, Johnny, să o las şi să nu apari? Aşa, ai apărut, trebuie să dai o ţuică». Lui Johnny îi plăcea să-l fotografiez, ştia când mă urc pe scenă şi mă apropii de el, făcea tot felul de măscări. La a doua ediţie, am avut în holul Casei Sindicatelor o mare expoziţie cu fotografii de la ediţia de debut, imagini de pe scenă sau instantanee din culise. Le-au plăcut aşa de mult, că plecau cu fotografiile lor de pe pereţi. Eu n-am făcut niciodată afaceri cu fotografiile mele, aşa că dacă cuiva îi plăcea, cum a fost cazul Aurei Urziceanu, i-o făceam cadou. Mă consider un portretist, îmi place să pozez expresiile de pe chipurile oamenilor, iar artiştii de jazz, care trăiesc intens muzica, sunt o sursă excelentă de fotografie. Încerc să nu mă las furat de muzică, atunci când am aparatul în mâini trebuie să mă concentrez, să fiu atent la fiecare gest, altfel va ieşi o poză seacă, doar o reproducere a unui om de pe scenă, fără trăire şi fără stare".
Pauza dintre recitaluri se încheie, lumina se stinge şi o nouă trupă apare pe scenă. Veteranul fotograf are deja aparatul în mâini, în căutare, gata să fotografieze noi expresii, noi figuri de muzicieni, care poate se vor alătura celorlalte în marea expoziţie de portrete pe care o pregăteşte pentru prima parte a anului viitor.