Călăuza
Nu ne-am fi descurcat fără Tudor Balaş. Pentru că nu doar de hartă ai nevoie când părăseşti şoselele mari şi te afunzi pe drumuri necunoscute, ci şi de un soi de încredere că lucrurile se vor aranja, că ele vor veni în întâmpinarea ta, chiar dacă nu ştii prea bine încotro te îndrepţi şi ce te aşteaptă. Căutăm o bătrână care trăieşte ascunsă în munţii ăştia împăduriţi şi căutăm pe cineva care să ne spună cum putem să o găsim. Un ac într-un car de fân. Cineva care să aibă ac pentru cojocul nostru. Ajungem în Nădrag pe un drum şerpuit, făcut dinadins ca să redescoperi la ce e bună uimirea. Uimirea pentru asfaltul perfect, care te poartă spre nicăieri, uimirea unei păduri care pare să te înghită cu totul, uimirea pentru câtă frumuseţe neştiută există în ţara asta, pe care credeai că o cunoşti. Uimirea că, după atâtea serpentine şi pădure, în mijlocul unui drum care pare pustiu, găseşti sate şi găseşti oameni care să locuiască în ele. Uimirea e bună, uimirea aduce bucuria. În Nădrag, dincolo de fantoma comunismului care îşi lasă umbra de beton şi fier ruginit, în cele mai neaşteptate locuri, te aşteaptă tihna şi verdeaţa unui sat bănăţean de sub munte. Uzina nu mai există, dar oamenii care au lucrat în ea, aduşi din cele mai îndepărtate locuri, sunt încă aici. Unul dintre ei e Tudor Balaş. Venit de tânăr, tocmai din Apuseni, Tudor a rămas aici la lucru, s-a căsătorit şi a avut copii. Acum, copiii au, la rândul lor, copii. E un om liniştit Tudor, asta dacă priveşti lucrurile doar la suprafaţa lor. Spre el ne-au îndreptat toţi cei cărora le-am vorbit de bătrâna Maria. "Nu ştim noi mare lucru, am auzit de ea, da' nu mai bine vorbiţi dumneavoastră cu Tudor?" Mai bine, da. Pentru că Tudor, la fel ca fratele lui, Nelu, sunt oamenii care ştiu cel mai bine potecile din munte. Pentru că dincolo de liniştea lui de om care a lucrat o viaţă într-o uzină, dincolo de viaţa aparent cuminte de pensionar dintr-un sat ascuns între păduri, Tudor Balaş e un om viu, de nestăpânit, la fel cum sunt toţi cei în care zvâcneşte pasiunea. Iar pasiunea asta, dacă o priveşti atent, se vede în gesturi, în ochi, în felul iute de a vorbi, de a da răspunsuri: "Sigur că o ştiu pe bătrână, numa' staţi voi o clipă să mă-mbrac de drum şi v-am şi dus la ea!". Şase ore pe potecă, dacă vrem să o luăm pe jos, "o nimica toată", zice Tudor. "Pe aici o tăiem prin pădure, urcăm o culme, coborâm în vale, mai urcăm o culme şi încă una şi am ajuns". "Alt drum mai scurt n-o fi?", îl întrebăm şi, spre bucuria noastră, de oameni care măsoară altfel şase ore de urcuş. Tudor ne spune că da, există. "Ocolim muntele, ajungem în Luncanii de Jos, satul de unde e bătrâna, urcăm cu maşina un drum de căruţă, iar după, să tot fie o oră pe jos până la ea". Parcă e mai bine aşa, parcă începem să zâmbim. Cât timp Tudor se îmbracă, soţia lui ne arată tablouri. Tablouri pictate de Tudor, zeci de tablouri, în tuş, acuarelă şi ulei. Pictura şi munţii i-au plăcut de copil lui Tudor. Ele îl fac să zâmbească, ele îl fac senin, viu, tânăr. E de ajuns să vezi cum i se luminează faţa când vorbeşte de culori, despre cât de greu e săprinzi în acuarelă verdele unei păduri, cum sunt umbrele mestecenilor şi galbenul mieriu de toamnă, e de ajuns să-l asculţi vorbind despre munte şi poteci, despre toate cotloanele pădurii în care se pierde, ca să-i smulgă frumuseţea şi s-o aducă înapoi, acasă, pe o pânză. Îi e dor de Apusenii lui, de muntele Găina, unde şi-a găsit soţia, "cei mai frumoşi munţi din toţi cei în care am umblat. Poate că-s ai mei, poate pentru că îi ştiu ca în palmă".
Fericirea a găsit-o pe Vârful Toaca, în Ceahlău. Tânăr, cu soţia alături, privind răsăritul, apoi apusul, făcând clătite. "Să mănânci clătite la răsărit, pe Vârful Toaca. Eh, uite, dacă mă întrebi, asta-i bucuria!"
Pe Maria, bătrâna din munţi, a cunoscut-o acum opt ani. O apucase, ca de obicei, teleleu, pe poteci, împreună cu fratele Nelu. Au înnoptat sus, pe o pajişte, într-un sălaş părăsit. A doua zi, mai mult ca o părere, li s-a părut că departe, la un alt sălaş, s-ar mişca o umbră. Au pornit într-acolo. Au ajuns, aveau dreptate. Umbra se numea Maria, şi le-a spus că a venit de curând şi are să rămână aici până la sfârşit. Fraţii Balaş i-au promis bătrânei că se vor mai întoarce. S-au ţinut de cuvânt. Maria, la fel. E şi acum acolo. Sunt opt ani de când n-a mai coborât în lume. Maşina noastră părăseşte asfaltul, trecem greu printr-un râu umflat. Drumul se îngustează, începe urcuşul.
Spre Maria
Mai întâi întâlnim un tractor. Un tractor rămas de-a latul drumului, cu remorca proptită în malul de pământ, imposibil de urnit. În cealaltă parte, golul, prăpastia. Nu mai putem trece, dar putem vorbi. Oamenii din tractor, o femeie şi un bărbat, se uită neputincioşi la drum, la animalul lor cu roţi mari, care îşi macină motorul în gol. Plecaseră după ceapă, spre grădina lor de sus, de pe pajiştile Munţilor Poiana Ruscă. Atâta amar de drum, drum pietros, noroios, cu şleauri înalte, pentru o grădină. Viaţa de aici e altfel de cum o ştim, mama ei de ceapă! Desprindem remorca de tractor, o tragem deoparte. Ne-am oprit în mijlocul pădurii, o maşină şi un tractor, nu mai avem cum să ne întoarcem. Stăm, vorbim. Ei, oamenii ăştia, sunt ultima legătură a Mariei cu lumea. Atunci când şi-a lăsat casa din sat, bătrâna a făcut singurul drum spre oraş din viaţa ei, până la Lugoj, şi a semnat că lasă pământul oamenilor ăstora, ca s-o aibă în pază. Ca să-şi ducă liniştită zilele care i-au rămas. Oamenii ăştia dintr-un tractor înţepenit, sunt cei cu care vorbeşte în fiecare lună, în fiecare anotimp. Cei care vin acolo, la coşmelia ei, pentru fân, pentru vaci, pentru mâncare şi doctorii. "Că abia ieri ce am fost la ea să-i ducem bumbi pentru reumă". Are reumatism Maria, are dureri. Nici chiar ei, oamenii care o vizitează cel mai des, n-o înţeleg până la capăt. "Aşa o vrut ea, să steie acolo", şi ridică din umeri dacă-i întrebi de ce. În satul lor, Luncanii de Jos, nu mai există nimeni care să fi făcut asta, să plece de tot în munte. Nici în satele din jur. "Ea îi pustnica noastră, în munţii noştri, că pustnic avem."
Dacă ei nu ştiu mai multe despre Maria, satul ştie cu atât maipuţin. Doar că, pentru că asta e rostul lui de când e lumea lume, satul vorbeşte. "Că bătrâna nu mai e întreagă la minte, că trebuie să aibă ea ceva pe suflet dacă a plecat, că, în munţi, cât a fost tânără şi a lucrat la stână, o fi avut vreun copil pe care l-a îngropat şi nu mai ştie nimeni, că prea nu-i niciunul să aibe habar de soarta bărbatului ei." Vorbe. Vorbe prin care cei de jos încearcă să-şi explice un lucru care nu intră în logica firii: cum se face că o femeie, tocmai la bătrâneţe, când îi e mai greu, îşi lasă casa şi pământul şi se duce să locuiască singură-cuc, deasupra, în munţi. Aşa ceva nu s-a mai pomenit. Doar dacă te ascunzi de tine sau de oameni. Păi, altfel cum?! "Apoi, ăsta-i lucru ştiut, Maria nu vorbeşte cu nimeni lucrurile astea. Poate doar cu pustnicul care tot trece pe la ea. Ăluia i se spovedeşte. Ăla ştie tot. Dar nu spune nimănui. Cui să-i spună? Că doar d-asta-i pustnic." Vorbesc cu drag oamenii din tractor de Maria. O înţeleg fără s-o înţeleagă până la capăt. E bătrâna lor şi "aşa o vrut ea".
Îi întreb cât ar mai fi de mers prin pădure până la sălaşul ei. "Să tot fie două ore, poate şi mai mult", zice bărbatul. Îl simt. Parcă n-ar vrea să ne ştie ajunşi. La Maria au mai venit oameni din presă, dar despre ajutorul pe care i-l dau ei bătrânei, urcând la ea vară-iarnă, n-au suflat un cuvânt. Amărăciunea e acolo, în ochii lor, nerostită. "Păi, cum? Noi batem atâta drum în fiecare lună să-i ducem pită bătrânei, s-o ajutăm la fân, să cărăm apa, să tăiem lemne, şi ei să spună că de 30 de ani n-o mai văzut pe nimeni? Că am uitat-o acolo, în vârful muntelui?"
N-are rost să le spun că ziariştii inventează fiindcă oamenilor le plac poveştile. Că într-o poveste grozavă, bătrânii trăiesc 30 de ani pe munţi fără să vadă pe nimeni, iar măgarul pe care îl au coboară singur, în sat, şi face cumpărături. Într-o poveste grozavă, cum este asta cu Maria, ei, oamenii ăştia şi tractorul lor, nu au ce căuta. "Dar iarna cum ajungeţi?", îi întreb. "Ajungem şi iarna, da' mai greu", răspunde femeia, Mariana. Oricum ar fi, mi-o imaginez deja pe bătrâna asta pe care încă n-am cunoscut-o şi mă gândesc mai departe, că e o poveste grozavă. Trebuie să ajungem. Tractorul porneşte ca prin farmec, se trage la o parte, ne lasă să trecem. După câteva serpentine abrupte, ajungem într-o culme, pe o pajişte, lăsăm maşina printre ferigi, coborâm şi pornim pe jos, prin iarba înaltă, spre Maria.
Trei câini, două vaci, un măgar şi o bătrână
Grădina cerului
Ne aşezăm pe banca de lângă căsuţă. Ne odihnim cu toţii, ne tragem sufletul. Tăcem. Iar atunci când taci şi îţi tragi sufletul, începi, încet, să înţelegi. Maria ne zâmbeşte: un zâmbet dintr-o lume mai înaltă, mai dreaptă, mai pură. Îi privim grădina. Grădina ei nesfârşită, care se răsfiră de la picioarele noastre, o lume întreagă, pădurea, pajiştea, înălţimile, cerul. Apoi liniştea. Liniştea care vine odată cu respiraţia, prin sufletul nostru pricăjit, pe care îl tragem la loc, odihnindu-ne. "Ce frumos e aici", îţi vine să spui. "Ăi, aşa-i la mine, no"; iar unul dintre câini, Lăicuţa, se aşează la picioarele noastre, ca să pricepem, poate, mai bine. Laika din spaţiu, Lăicuţa de aici. O întreb pe Maria dacă ea crede că omul a ajuns pe lună. Nu crede. "N-o ajuns omul în locul sfânt pe care ni l-o dat Dumnezeu pentru lumina nopţii". Îi spunem că nouă ne e mai uşor să înţelegem asta, decât ne e să pricepem de ce a plecat ea din sat. Râde Maria, râde senin: "La mine-i simplu, că doar n-am avut nevoie de rachete". Şi tihna se aşează peste noi, iar femeia povesteşte. Cu ea, de jos, a luat doar fotografiile. Ultima legătură cu lumea pe care a părăsit-o acum opt ani. Acum opt ani, când şi ultima soră din cei cinci fraţi pe care i-a avut s-a prăpădit. "Uite-i", mi-i arată pe fiecare în parte, fotografii vechi, aproape şterse, cu oameni din alte vremi, vremuri care s-au dus, oameni care au rămas, aici, în sufletul ei. "Pământurile astea", Maria face un cerc larg din mâinile ei ca nişte rădăcini prelungi, toate or fost ale noastre. Păduri, pajişti, munţi. Copilăria ei a fost aici, la muncă, în căruţa trasă de boi mari, pe pajiştile astea, la fân, în pădure, după lemne, la stânele din jur, cu oile. Munca unei familii vrednice din Luncanii de Jos, munca de o viaţă, care se petrecea aici, sus. De abia aştepta Maria să plece. Sus, unde e acum, îi plăcea cel mai mult. Ce dacă era de muncă? N-a fugit de muncă în viaţa ei. Seara, când se întorcea în sat, tot lamunţii ăştia se gândea. La fân, la pădure, la cer. Iar satul i se părea urât, o chemau oamenii la joc, iar ea mergea, de ruşine, şi stătea. Atât. Nu simţea bucuria celorlaţi, chemarea era alta. Un singur lucru îi plăcea în sat. Biserica. Acolo se simţea cel mai bine, acolo putea să închidă ochii, să se roage în linişte, în genunchi, acolo era ca aici, sus. Binele ăla mare, binele care te face să te simţi tu. Când s-a făcut fată de măritat, s-a măritat. Ăsta-i era rostul, aşa trebuia să fie. Nu se putea împotrivi, deşi sufletul ei o chema în alte părţi. Bărbatul nu i-a plăcut. Nu-i plăcea munca, nu dădea pe acasă, n-o alinta, n-o băga în seamă. "Bea?", "Bea". Când a plecat de lânga ea şi nu s-a mai întors, i-a părut bine. Mă uit la fotografia ei din tinereţe, o fotografie mică, ştearsă, în care abia mai poţi distinge trăsăturile. Acolo, ascunsă de petele timpului, te priveşte o femeie stranie, puternică, frumoasă, dar cu o frumuseţe desprinsă de lumea asta, adâncită cumva înăuntru. Copii n-a avut, bârfa nu i-a plăcut. Îi rămăsese doar munca, munca de aici, îi rămăseseră fraţii şi surorile, îi rămăsese biserica. Când s-au dus şi ei şi a rămas singură, şi-a dat seama că n-o mai lega nimic din ce era jos. Chemarea o avusese de mică, acum trebuia doar să-i dea ascultare.
Toate clopotele lumii
Şi a plecat Maria, firesc, aşa cum trebuia să fie. A plecat şi nu s-a mai uitat înapoi, nu avea de ce, iar în casa ei din sat a început să intre ploaia, cariile şi vântul. A dat din pământ, pentru ca oamenii cu tractor s-o aibă în grijă, a văzut oraşul Lugoj când a semnat actele şi, în toiul verii, la fân, şi-a spus simplu: "Eu n-am să mai cobor". Şi n-a mai coborât. Sunt opt ani de atunci, opt ani de când s-a ridicat deasupra lumii, opt ani de când şi-a ascultat chemarea.
"Ăi". Privirea Mariei se duce departe, în grădina ei care se uneşte cu cerul, privirea ei zâmbeşte puternic, ca o lumină de dinăuntru. Ce avea de luat, a luat, singurul lucru pe care l-a iubit acolo, jos: biserica. O întreb cum, iar mâinile ei, rădăcinile astea bătrâne, plutesc de jur împrejur prin aer: "Aşa. Cum vezi tu aici. Asta-i biserica mea." Maria s-a ridicat deasupra lumii, iar din lumea pe care a găsit-o şi-a făcut biserică. "Trebe mai retras omul, mai să se roage, mai să postească. Să ne treacă viaţa asta cu rugăciune, ca să ajungem în astălaltă, veşnică. Că jos, oricâtă biserică ai avea, te trage omul la vorbă, la cafă, la bârfă şi uite aşa simţi că se duce toată rugăciunea de o ai în tine. Aici, uite numa deschid radioul ăsta, că am baterii la el, şi ascult toate slujbele din ţară. Dimineaţa, bat clopotele de la Alba Iulia, la prânz, alea de la Timişoara, seara, de la Bucureşti, şi tot mă rog şi mă rog, şi se umple biserica mea cu toate clopotele de nu mai am nevoie de altceva." Urât n-are cum să-i fie Mariei. Cealaltă Maria, Maica Domnului, e cu ea în fiecare clipă. "O simt, draga de ea, cum are grijă de mine, cum mă ajută la urcuş, cum îmi mână măgărâţa după apă, cum îmi dă putere să-mi sap potecă atunci când se aşează nămeţii ăi mari. Că tot ea l-a trimis la mine şi pe pustnicul care are chilie pe muntele Druja. Ca unfrate îmi este, mă spovedeşte, îmi ţine rugăciunea, vorbim, mă ajută cu lemnele, mi-o tăiat şi copitele de la măgărâţă, că prea erau crescute. «Soră», îmi zice, «pustnică», da' ce pustnică să fiu eu, cu păcatele mele, că tot om îs, ca şi voi. Ba, că voi trebuie să fiţi mai smeriţi ca mine, de aţi bătut amar de drum ca să mă vedeţi".
Se lasă liniştea şi e bine. Dar furtuna se apropie şi trebuie să plecăm. Tudor o ia înainte, găseşte o potecă pierdută în fân. Maria rămâne la locul ei, binecuvântând aerul, în urma noastră, cu rădăcinile ei prelungi.