Pe părintele Alexie Bârcă de la Bucur Ciobanu l-am cunoscut în tinda bisericii, pregătit să-şi întâmpine enoriaşii, cu înfăţişarea lui de pustnic athonit şi cu o vorbă blândă, de mângâiere. Nici acum nu ştiu de ce nu am rămas lângă el; de ce nu mi l-am ales drept duhovnic; de ce am continuat să caut ceea ce găsisem deja. M-am dovedit risipitor. M-am arătat grăbit şi fără minte, aşa cum mi s-a mai întâmplat de câteva ori de-a lungul vieţii, când am ratat întâlniri unice şi proniatoare, aşa cum trebuie să fi fost întâlnirile cu marii duhovnici din vremea tinereţii mele: Arsenie Boca, Marcel Avramescu, Benedict Ghiuş sau Nicolae Steinhard.
Dacă l-am cunoscut pe părintele Alexie, asta nu mi se datorează în niciun fel. Tânăr, năuc şi neatent la amănunte, admiram cupola modestă a bisericii de la Bucur, aşa de nepotrivită cu zidurile de blocuri care o înconjurau, cocoţată pe o movilă de pe marginea Dâmboviţei. Părintele m-a observat, dar nu m-a chemat la el, ci, în felul lui răbdător, de basarabean inteligent şi cuminte, a venit el spre mine. Mi-a ieşit în cale, m-a obligat cumva să-l iau în seamă şi, în scurt timp, să-l îndrăgesc.
Biserica cea tăcută
Nu pot spune că pe părintele Alexie Bârcă l-am cunoscut cu adevărat. L-am zărit doar, odată, pe deluşorul bisericii Bucur, când, bătrân şi bolnav de leucemie, mai avea încă puterea să surâdă eroic la icoane şi sfinţi, în timp ce lemnarii aduşi special din Oaş reparau acoperişul de şiţă al bisericii, în vreme ce el migălea aplecat la straturile de flori - petunii, trandafiri şi zarnacadele, convins fiind că drumul spre Dumnezeu şi Mântuire trece, obligatoriu, pe aleea strâmtă din faţa bisericii lui.
Cine l-a iubit pe părintele acolo, pogorât printre flori, îl caută şi astăzi, pe colina lui Bucur Ciobanu, o biserică veche, cuminte şi ieşită din timp, cum nu găseşti o alta în tot Bucureştiul. Cea mai veche biserică a oraşului. Spoită cu var şi cu pereţii strâmbi, ca o simplă căsuţă de ţară. O biserică parcă anume croită după sufletul special al părintelui - un inocent şi un visător, care - decât să-ţi vorbească despre iubirea creştină - prefera să te îmbrăţişeze şi să-ţi sprijine îndelung fruntea pe umărul lui. Decât să ţină prelegeri teologice despre linişte, ascultare şi frumos, prefera să schimbe în tăcere uleiul de la candele sau să planteze irişi şi lixandre, constatând cu uimire că şi la flori lupta se duce tot creştineşte, pentru o fărâmă de cer şi o rază de lumină.
Aşa era părintele. Un om sensibil şi de o modestie regală. Mereu emoţionat şi retras într-o strană de lângă pangar, avea grijă să nu tulbure pe nimeni, să nu deranjeze, să nu întrebe nimic, purtându-se aidoma cuvintelor scrise chiar cu mâna lui, la intrarea în biserică: "În acest loc nu se vorbeşte. Este o biserică tăcută". Mai ales la epicleză, când se rostea "Pe Tine Te lăudăm", părintele se transfigura cu totul şi, întorcându-se spre Ileana, fiica lui de câţiva ani, spunea în şoaptă: "Acum nu avem voie nici să respirăm. Fiul se jertfeşte în această clipă... Să luăm aminte".
Ca de obicei, lecţiile lui erau scurte şi esenţiale, lipsite de insistenţe sau patetisme fără rost. Vorbea printre rânduri, aşa cum făcea la fiecare predică de duminică, pe care o rezuma în doar câteva minute, convins că cine nu poate să spună ce are de spus în două cuvinte şi o idee clară nu are, de fapt, a spune nimic. Nedorind nicio clipă să fie încercat de ispita mândriei şi să vadă cum oamenii se bulucesc la biserică numai să-l audă pe el vorbind, părintele lăsa bucuros arta oratoriei în seama altora, pe intelectuali îi trimitea să se spovedească la arhimadritul Benedict Ghiuş, iar el se retrăgea acolo unde se simţea cel mai bine şi mai apărat - în rugăciune, în simplitatea şi lauda unor paraclise sau psalmi.
Nimeni nu era în stare să se roage mai puternic ca părintele Alexie Bârcă. Se cutremurau pereţii când cădea la rugăciune; trosneau din încheieturi grinzile de lemn ce susţineau acoperişul încăperii, când genunchii lui atingeau pământul şi palmele lui se deschideau cu nădejde spre cer, rostind numele Domnului şi implorând îndurare pentru poporul român binecredincios, pentru zidurile şi mica obşte a bisericuţei Bucur, ameninţată tot mai mult de lama buldozerelor ce se apropiau cu fiecare nouă zi, cu fiecare nouă biserică demolată: Sf. Nicolae Sârbi, Sf. Nicolae Jitniţa, Sfânta Vineri, Doamna Oltea...
Raiul din dealul bisericii
De câte ori trec prin dreptul bisericuţei Bucur, mi se face dor de părintele şi, câteva clipe măcar, îl caut cu gândul, insist, îi bat uşor la fereastră, până ce apare chiar el în pragul chilioarei "de sub clopot", îmbrăcat în nelipsitul lui şorţ de grădinar şi cu o stropitoare imensă pentru flori, aşa cum şi-l aminteşte Ileana Toma (fiica lui cea dragă), în ziua în care marele teolog Olivier Clement, alături de Dumitru Stăniloae, a insistat să urce pieptiş cele 33 de trepte ale colinei de pe strada Radu Vodă nr. 33, pentru a se opri în faţa părintelui Alexie şi a preotesei Maria, uimit să constate că niciodată în viaţa lui nu a văzut doi oameni mai liniştiţi şi mai luminaţi de Duhul Sfânt.
Cu adevărat, nu ai fi găsit în tot Bucureştiul pereche mai frumoasă şi mai potrivită ca ei. Erau Adam şi Eva, în Raiul lor pământesc. Nimic din clocotul şi tensiunea luptei cu greutăţile vieţii nu lăsau să li se vadă pe chip, pe haine, în priviri. Marea bătălie se purta doar în ascuns, acolo unde se desparte mereu lumina de întuneric şi adâncul de lucirea cea înşelătoare. Cu nelipsitul lui zâmbet resemnat pe buze, părintele făcea paradă de încredere şi se purta ca un biruitor. Nimeni nu avea acces la durerea şi multele lui nelinişti; la regretele şi ezitările lui de basarabean alungat din casa părinţilor şi obligat apoi să-şi caute toată viaţa ceea ce nu va mai găsi niciodată: locul, rostul, împăcarea şi liniştea revenirii la matcă.
Icoanele din tomberoane
Cu faţa lui emaciată de postitor athonit, părintele Alexie surâdea rar şi modest. În zilele mai văratece şi cu soare, nu se mai sătura să privească bisericuţa Ciobanului Bucur, considerând cu nedreaptă asprime că ar fi putut face mai mult, că în urma lui nu o să rămână mare lucru, în timp ce Ileana, fiica lui cea mică, suferea cumplit văzând copiii de pe stradă cum aruncau cu pietre sau se ţineau după părintele şi strigau în urma lui, în bătaie de joc, cuvinte murdare şi lipsite de respect. Peste nişte ani, Ileana Toma va scrie o minunată carte biografică despre părintele, convinsă că tatăl ei, Alexie Bârcă, a fost şi va rămâne un sfânt... Un sfânt al modestiei şi al oamenilor modeşti, al necăjiţilor care veneau la Bucur să aprindă o lumânare nu pentru solirea sufletului sau alte iluminări filocalice, ci pentru o boală, o ceartă în familie, o reuşită la serviciu. Nedespărţit nicio clipă de aceşti oameni simpli şi lipsiţi de ajutor, părintele Alexie se zidea zilnic în spovedanii fără număr, în pomeniri şi rugăciuni de dezlegare. Toată floarea cea vestită a Bucureştiului năvălea în turla de la intrarea în Mânăstirea Antim, acolo unde Sandu Tudor, Vasile Voiculescu şi Ioan Kulîghin gândeau o imensă agora teologică pentru elita artistică şi intelectuală a României, lăsându-l pe părintele singur, pe dealul bisericii Bucur, să citească în toiul nopţii acatistele celor mulţi, iar la 4 dimineaţa să înceapă Sfânta Evanghelie pentru credincioşii obligaţi de partid să meargă la serviciu, în zi de duminică.
Fiecare înţelegea să treacă în felul său prin vremurile grele şi înnegurate ale bolşevismului. În timp ce teologii de la Antim ţineau conferinţe publice şi căutau să menţină trăirea mistică a Rugului Aprins, adunând la un loc crema intelectualităţii interbelice, părintele Alexie repara, din sărăcia lui, acoperişul bisericii, cobora în stradă şi intra la oamenii singuri şi bolnavi, înfiinţa azile de bătrâni şi se îngrijea de copiii străzii.
E greu de spus cine a avut dreptate. Un lucru e sigur: că fără oameni ca părintele Alexie, care lăsa la o parte mândria şi umbla fără sfială prin tomberoane, pentru a strânge cărţile religioase şi icoanele pe sticlă aruncate de oamenii slabi şi speriaţi, România ar fi fost astăzi un pustiu spiritual, un loc geografic anonim şi lipsit de istorie, de adevăr, de întâmplări intense şi fondatoare.
Iubirea din căuşul palmelor
Puţină lume ştie cât de mare şi de important a fost părintele Alexie. Era prieten cu teologi şi monahi de talia părinţilor Sofian, Ghiuş, Galeriu, Voicescu, Sandu Tudor, iar doamna picturii religioase, Olga Greceanu, căpătase atât de multă încredere în el, încât îşi aducea tinerii ucenici să se spovedească la biserica lui. În ascuns, de teama activiştilor de partid, o invita să cânte la Liturghie pe tânăra soprană Ileana Cotrubaş, iar pe sculptorul Gheorghe Anghel (autorul statuii lui Eminescu din faţa Ateneului Român) îl vizita deseori la atelierul său, fără să se supere că, în timp ce discutau, artistul, uimit de expresivitatea mâinilor lui, le desena în ascuns, febril şi cu estetă migală.
Cam asta a mai rămas din înfăţişarea de altădată a părintelui: o fotografie făcută pe treptele bisericii, cu puţin timp înainte să moară, şi mâinile lui ireal de frumoase, pe care sculptorul Anghel le va păstra în caietul lui de crochiuri, pentru a le "dărui", mai târziu, lui Theodor Pallady, într-o lucrare deja celebră, prin melancolia ei dezarmantă, considerând că în alcătuirea unui om (ţăran, preot sau artist) nimic nu poate fi mai expresiv decât mâinile. Aceleaşi mâini pe care iconarii aveau grijă să le alungească nefiresc de mult, pentru a le "oferi" apoi Maicii Domnului, ca să susţină în căuşul palmelor toată iubirea şi frumuseţea lumii cea plină de culori şi nuanţe, de irizări şi rafinate mângâieri solare, aşa cum puteai vedea, uneori, pe dealul Ciobanului Bucur, în Raiul de flori şi bunătate al părintelui Alexie, preotul lui Dumnezeu.