O franţuzoaică, primul şaman occidental
Biografia Corinei Sombrun a fost, până la 40 de ani, remarcabilă. A copilărit în Burkina Faso, a făcut Conservatorul la Nisa, a întemeiat o şcoală de pian şi a participat la montarea unor piese de teatru multimedia. După tragedia morţii prietenului ei, s-a mutat la Londra. În 1999, a acceptat să lucreze ca reporter al BBC World, pentru care a realizat un documentar despre triburile amazoniene. Dar din 2001, parcursul vieţii ei a luat o întorsătură de-a dreptul magică. Se afla în Mongolia, cu echipa de reporteri, printre crescătorii de iaci, la 15 ore de zbor de casă, şi altele parcurse cu jeep-ul, prin stepele pustii, pentru a-l întâlni pe Balgir, şamanul locului, unul dintre puţinii rămaşi, azi, în Mongolia. Aici o lăsăm pe Corine să-şi retrăiască momentele care i-au schimbat pentru totdeauna viaţa.
"I-am cerut lui Balgir permisiunea să înregistrez următorul lui ritual. Mi-a răspuns că riscă să supere spiritele, dar că le va întreba. Mi-a dat să cosesc iarbă pentru animalele lui, în timp ce el s-a întins la umbra unui copac. Am muncit până spre seară, până n-am mai putut de extenuare, şi abia atunci, Balgir m-a anunţat că spiritele mi-au acceptat cererea... Mai târziu, după ce s-a lăsat întunericul, când abia începuse să-şi bată toba ce-l însoţeşte de obicei în lumea spiritelor, s-a întâmplat ceva neprevăzut. Am simţit încet şi irepresibil cum mă scufund în transă. Am început să tremur din tot corpul, nu ştiu cât a durat, apoi să aud un urlet înfiorător de lup, şi imediat mi-am dat seama că urletul ieşea chiar din gura mea. Am simţit că am gheare, mi-am văzut înaintea ochilor nasul de animal... Simţeam mirosul fiecărui lucru din jurul meu cu o intensitate nouă. Senzaţia era a unei forţe inimaginabile. Balgir a întrerupt ritualul şi a început să strige la Naraa, interpreta şi însoţitoarea noastră. Era furios. Am înţeles pe urmă de ce. Îi reproşa că nu-i spusese nimic despre «darul» meu. Că ar fi trebuit să ştie că sunt, la rândul meu, un şaman puternic, că puteam muri amândoi dacă spiritele noastre se întâlneau pe tărâmul invizibil. Când s-a mai liniştit, m-a chemat să mă aşez lângă el şi mi-a cerut să rămân în Mongolia şi să mă iniţiez în arta udganilor, cum sunt numiţi şamanii mongoli. Balgir era convins că sunt urmaşa unui mare şaman din neamul lor. Să nu-ţi cultivi un asemenea dar este, pentru ei, cel mai mare păcat. Am înţeles de la el că spiritele nu mă vor lăsa niciodată în pace, dacă nu-mi împlinesc destinul. La început, nici n-am vrut să aud, vă imaginaţi, apoi am simţit, pur şi simplu, în viscere, că-mi refuzam ceva esenţial. Balgir mi-a spus că iniţierea va dura trei ani şi, când am auzit, iarăşi am dat în sinea mea înapoi. Apoi m-am trezit întrebând: «Dar dacă vin pe perioade de câteva luni, aşa ar merge?». Şi Balgir mi-a spus răspicat că da. Ei bine, m-am pomenit şaman la 40 de ani..."
În următorii ani, Corine s-a văzut cum nu şi-a imaginat vreodată, în costum de şaman şi bătând în toba ritualică de vreo 10 kilograme, în transe ce durau ore bune. Cât timp călătorea în lumea spiritelor, povesteşte că suferea şi transformări fizice extraordinare: o putere inepuizabilă, dispariţia senzaţiei de spaţiu şi timp, depersonalizări şi dialoguri cu personaje din lumea spiritelor. A fost îndrumată în anii ce au urmat, opt la număr, de Enkhetuya, o femeie dintr-o comunitate nomadă (tsataan) de crescători de reni, de la graniţa cu Siberia. Despre femeia asta spune azi că a fost "cheia" vieţii ei şi că le leagă o telepatie stupefiantă. "Ştia dinainte când urma să sosesc în Mongolia, am încercat chiar să o păcălesc în câteva rânduri, dar n-am reuşit niciodată."
Transa şamanică în laborator
Când este întrebată cu ce se aseamănă din interior starea ei de transă, Corine spune, sigură pe ea: "E chiar mai clar ca la cinematograf. Plec într-o călătorie cât se poate de limpede, sunt într-un vis intens din care îmi amintesc perfect fiecare detaliu. De cele mai multe ori, văd lângă mine un lup, totemul meu. Fiecare şaman are un totem, un spirit călăuzitor. El începe să urle şi urletul lui mă îndrumă spre un fel de poartă, pe care trebuie să intru. Trec prin ea şi mă pomenesc urlând la rândul meu şi că mă transform în lup. Apoi, nu pot să descriu în cuvinte ce urmează: lucrurile le văd altfel, în esenţa lor, şi nu cum apar vederii omeneşti. Spaţiul şi timpul dispar, culorile, lanţul de cauze şi efecte, aparenţele... totul se schimbă. În această lume găsesc răspunsuri la întrebările cu care am plecat în călătoria interioară."
Povestea franţuzoaicei ajunsă şaman s-a răspândit în lumea întreagă, interviurile ei au stârnit vâlvă. (A scris mai multe cărţi în care îşi descrie extraordinara experienţă. "Spiritele stepei" sau "Jurnalul ucenicei de şaman" sunt două dintre ele.) Împinşi de credibilitatea pe care le-a inspirat-o, oamenii de ştiinţă s-au arătat interesaţi să afle ce se întâmplă în creierul ei, atunci când cade în transă. Aşadar, cu toată bunăvoinţa, învăţând să intre în starea extatică cu puterea propriei voinţe, fără ajutorul tobei, cu o mulţime de electrozi pe cap, ea s-a supus unor cercetări conduse de Pierre Etevenon, specialist în imagistică cerebrală, fost director al Institutului de Sănătate Publică al Franţei, şi de Pierre Flor-Henry, psihiatru la Alberta Hospital din Edmonton, Canada. Nicio patologie psihică nu i-a fost găsită înainte de începerea experimentului propriu-zis. Corine Sombrun a fost declarată, aşa cum era de aşteptat, o persoană sănătoasă din punct de vedere mental. În schimb, atunci când a intrat în transă, electroencefalograma ei a
luat-o, pur şi simplu, razna! Graficul, aşa cum a fost prezentat publicului la conferinţa TEDx, susţinută de Corine la Paris acum doi ani, arăta "ca o psihoză generalizată". Medicii nu mai văzuseră aşa ceva până atunci. Dr. Etevenon a remarcat că înregistrările unor crize de epilepsie, schizofrenie şi maniacale, puse la un loc, nu ar fi dat naştere unei diagrame atât de "furtunoase" ca aceea pe care aveau ocazia să o vadă în acel moment. Scanarea magnetică, de asemenea, punea în evidenţă o "aprindere" simultană în toate zonele cerebrale. Pur şi simplu, un delir electric, ceva de neimaginat şi de nedescris se petrecea în creierul femeii. La conferinţa amintită, ce poate fi urmărită pe internet, Corine prezintă public graficul ieşit din comun al EEG-ului său şi un fragment din înregistrarea audio a urletului pe care îl produce în transă, înfiorător şi imposibil de ascultat până la capăt...
Aceste experimente au arătat fără dubiu: Corine Sombrun dispune de o însuşire ieşită din comun. Cât este de rară această însuşire nu putem şti. Pe a ei, franţuzoaica a descoperit-o întâmplător, dar câţi dintre noi o au şi nu o conştientizează? Starea ei modificată de conştiinţă este doar un delir psihedelic, sau o călătorie reală într-un inconştient colectiv, ca acela de care vorbeşte Carl Gustav Jung ?
Şaman - carte de vizită
Într-un articol în care deplânge pierderea acestor tradiţii extraordinare, antropologul şi informaticianul Jason Godesky descrie şamanul ca fiind un produs fascinant al unei spiritualităţi foarte vii, pe care am pierdut-o, din păcate, azi: "În societăţile tribale, toată lumea aparţine grupului, doar şamanul este un singuratic, un marginalizat, atins de aripa lumii de dincolo. El poate să vindece şi, la fel de bine, poate să ucidă. Un personaj ambiguu, venerat şi temut, ocolit, un străin pe vecie. Când «pleacă» în transă, bea «liana morţii», ayahuasca, şi un foc îi urcă pe şira spinării, până îi explodează în cap. Senzaţia este a celor mai vii şi mai de neoprit coşmaruri, o experienţă teribilă, căreia a învăţat să-i supravieţuiască, pentru că aşa i-au cerut spiritele. Şamanul nu alege, el este alesul."
În ciuda diferenţelor de zonă geografică, şamanismul are un numitor comun. Viitorul vraci al tribului este ales după criterii speciale, trece printr-un stagiu iniţiatic dur şi renunţă la orice aspiraţie personală. El învaţă să-şi anuleze sinele şi-şi dedică viaţă comunităţii, ca mediator şi călător între lumi. Călătoria "dincolo" o face într-o stare extatică indusă de mişcări şi sunete sacadate, de plante şi ciuperci halucinogene, tehnici deprinse cu greu, inaccesibile şi chiar mortale pentru neiniţiaţi. La revenirea din transă, aduce soluţii de vindecare pentru cei suferinzi sau previziuni în situaţiile-limită prin care trece tribul - război, molimă, dezastre naturale. Pe lângă puterea supranaturală cu care este învestit, şamanul e şi depozitul viu de înţelepciune al tribului, sfătuitorul lui în toate chestiunile practice ale vieţii. De exemplu, în triburile de culegători-vânători din Kalahari, şamanul intră în transă şi "vede " unde se află turmele sălbatice, pentru ca arcaşii tribului să le poată lua urma.
Şamanii vechi şi noi
În anii '60, Carlos Castaneda, pe vremea aceea student la antropologie în California, scrie "Învăţăturile lui Don Juan Matus", o carte în stilul unui jurnal, în care relatează, etapă cu etapă, cum a fost iniţiat în arta delirului vizionar de un înţelept indian yaqui, cunoscător al unor reţete secrete de poţiuni psihotrope. Cartea a avut un succes imens, a atras atenţia către cultura populaţiilor arhaice, până atunci considerate primitive şi superstiţioase, şi a alimentat dorinţa crescândă a occidentalilor de a descoperi valenţe spirituale noi. Înţelepciunea tribală a devenit un mit la mare modă. A luat amploare neo-şamanismul occidental, cu puzderie de şcoli şi doctrine new-age, care se autodefinesc cu termenul de "şamanism". Însă străvechea cultură a şamanilor a continuat să moară, în ciuda acestui "reviriment". În stepele mongole şi în Siberia, ei au fost decimaţi de comunişti, apoi a intervenit un duşman mai puternic, insidios şi implacabil - societatea modernă de consum, şamanismul turistic. Azi, la 3 milioane de locuitori pe care-i are Mongolia, îşi mai practică ştiinţa ancestrală doar vreo 30 de vindecători, în timp ce multe mii de "şamani" de ocazie îşi oferă serviciile magice şi leacurile turiştilor în căutare de exotism şi panacee naturale. În Peru, la fel, valuri de turişti vin pentru un sejur în care în pachetul-standard este inclusă întâlnirea cu un şaman şi degustarea de ayahuasca, un preparat halucinogen cu acţiune intens psihotropă, folosit de vracii băştinaşi.
Dar un şaman adevărat nu ar trebui să ceară bani pentru vindecările sale şi nici să "călătorească" pentru străini. El aparţine comunităţii lui, pentru care de altfel se şi sacrifică. A acţiona pe cont propriu înseamnă decădere pentru el.
Americanul Michael Harner, un arheolog care s-a reorientat către antropologie, după ce a fost fascinat de practicile extatice ale triburilor nord-amazoniene, este autorul "bibliei" şamanismului new-age, "Calea şamanului: ghid de putere şi vindecare". Studiile întreprinse de el în triburile Conibo au scos şamanismul din manualele de istorie a credinţelor religioase, direct pe piaţa generoasă a noii spiritualităţi a Vestului. Deşi a contribuit mult la cunoaşterea academică a fenomenului, Harner a întemeiat şi Fundaţia pentru studii şamanice, care a înflorit ulterior din vânzarea de cărţi şi seminarii care-şi califică clienţii să devină şamani. Au urmat altele şi altele.
De ce sunt atât de atractive pentru occidentali aceste practici arhaice ? Pentru unii, sigur, ar putea furniza doar contextul perfect pentru consumul de droguri, însă, pentru cei mai mulţi oameni, ele par să răspundă unei nevoi esenţiale de comuniune pe care societăţile moderne nu o mai satifac. "Lumea noastră hipertrofiază inteligenţa speculativă şi ego-ul, în detrimentul inteligenţei emoţionale şi al empatiei", spune Corine Sombrun.
Puterea minţii noastre
În 1896, medicul american James R. Walker, veteran al Războiului Civil, a fost desemnat de guvern să intervină în rezervaţia indienilor oglala din Lakota Pine, unde făcea ravagii o epidemie de tuberculoză. "La început, i-am considerat pe şamanii care încercau să-i vindece pe bolnavi doar nişte încurcă-lume şi m-am gândit că practicile lor primitive ar trebui terminate, cu orice mijloace. Pe urmă, m-am calmat şi am început să le studiez ritualurile, fără prejudecăţi. Mi-am dat seama că, deşi ştiau puţine despre boala în sine şi leacurile lor erau ineficiente, ritualurile erau importante. Bolnavii nu aveau încredere în tratamentele noastre, dar se încredeau total în puterea vracilor lor. Şi această încredere îi ajuta să se vindece rapid de bolile curabile, iar dacă aveau boli grave, ca tuberculoza, suferinţa li se îmblânzea şi, indiferent de consecinţe, erau împăcaţi cu deznodământul. Am înţeles cât de mare este puterea minţii umane şi am decis să-i las pe şamani să-şi desfăşoare nestingheriţi ritualurile."
Walker a lăsat un dosar al evoluţiei epidemiei, din care a rezultat că tratamentul medicinei clasice a avut rezultate neaşteptat de puternice, când a fost aplicat, împreună cu ritualurile şamanilor. Un mare mister stătea în puterea minţii umane şi dr. Walker îl întrezărise. Au mai trecut de atunci multe zeci de ani, până ce acesta să fie cercetat, măsurat şi botezat "placebo" sau autosugestie.
Iată o întâmplare relatată într-un interviu de Michael Harner, după ce a fost întrebat dacă, în experienţele lui şamanice, a fost vreodată martorul unui miracol:
"Una dintre elevele noastre, Carol Herkimer, participa împreună cu alţi colegi la o ceremonie practicată în triburile de pe Amazon, dar şi în Africa şi Australia aborigenă. Se numeşte «barca spiritului» şi reprezintă o călătorie colectivă a mai multor şamani, în scop de vindecare, o tehnică foarte puternică. Foloseam o sală de dans închiriată pe Canal Street, în Manhattan. Ca toate sălile de dans, avea o podea bine lustruită şi perfect finisată, iar noi trebuia să fim grijulii să nu o zgâriem, aşa că stăteam cu toţii pe nişte perne puse pe jos. Carol se refăcea după un accident de maşină şi era singura care nu se putea aşeza, aşa că stătea pe un scaun, cu picioare tubulare de metal. Am plecat în «călătorie», cum spunem
noi, fiecare urmând să povestească ce văzuse. Când ne-am întors, Carol trecuse printr-un râu de foc, dar nu a trebuit să ne spună cu gura ei asta, pentru că vedeam deja ceva fum ieşind de sub scaunul ei. Ea nu se arsese, dar unul dintre picioarele de aluminiu ale scaunului pe care stătea făcuse, prin topire, o gaură în podea, atât de tare se încinsese. Proprietarii sălii au păstrat până azi acea urmă, ca pe vestigiul unei întâmplări miraculoase, dar, pentru mine, ce se întâmplase acolo era ceva foarte obişnuit."