[sapou]"Nu lăsa Măicuţă, să pierim pe cale/
Că noi suntem fiii lacrimilor tale"[/sapou]Urc de ceva vreme prin ceaţă. Dealul pe care e aşezată Mânăstirea Nicula e pieptiş, cât să scoată inima din mine. Alături, pe aceeaşi cale, se scurg pelerinii. Tăcuţi, frământând în minte o rugă, un păs, un necaz. Merg aplecaţi, apăsaţi de aşteptare. Dar ei ştiu că această aşteptare e parte din drum. Că e o pregătire înainte de întâlnirea cu "Măicuţa". Aşa îi spun: "Măicuţa" sau, mai rar, "Măicuţa Domnului". Niciodată Fecioara Maria. Ar fi prea înalt şi prea departe de sufletul lor. Iar Ea, Stăpâna Cerurilor, Doamna care e deasupra Heruvimilor şi Serafimilor, fiinţa omenească cea mai curată şi mai adâncă, se lasă numită aşa, ba chiar, cred eu, se bucură nespus să fie "Măicuţa" lor, şi nu "Fecioara Maria". Pentru că ea nu e departe de noi, oamenii. E la suprafaţa fiecărei inimi, creşte acolo încet, odată cu orice gând bun, cu fiecare suspin de milă, aşteptând un moment prielnic să intre înlăuntrul ei.
Nu, hotărât lucru, "Măicuţa" e cel mai bun nume pentru ea. Acelaşi cu numele pe care pruncul îl rosteşte de îndată ce ajunge destul de ştiutor, cât să guste din dragostea mamei pentru el. Iar noi, aici, la Nicula, stăm sub iubirea ei, ca sub un acoperământ lăuntric. Suntem copiii ei. Şi urcăm spre ea. Poate că nu întâmplător mânăstirea aceasta e aşezată spre un vârf. Ca să te înalţe. Să dai piept cu ea. Nu e în vale, la drum lesnicios. Iar ardelenii o iubesc nespus.
Cu câteva zile înainte de marele praznic al Adormirii Maicii Domnului, oamenii se pregătesc de cale. Mulţi merg, chiar şi astăzi, pe jos. Aşa că îşi gătesc din timp straiţe cu cele trebuincioase, îşi rânduiesc gospodăria, şi, în ziua sorocită, pleacă, dar nu oricum. Se strâng în mijlocul satului la biserică, acolo unde vine părintele şi ceilalţi săteni. Să-i salute şi să le încredinţeze rugile lor către "Măicuţa". Că doar o vor întâlni acolo, la mânăstirea ei. Apoi, tot satul se pune în mişcare, ca la un alai de nuntă. În frunte merge dascălul cu praporii, steagurile credinţei, apoi vin şi ceilalţi, care-i petrec până departe cu cântări. Pe urmă, se despart. Pelerinii pleacă pe drumul lor, iar sătenii ceilalţi se întorc la truda din bătătură. De acum, i-au trimis "Măicuţei" solire şi pot aştepta, liniştiţi, vestirea praznicului. Sunt pelerini care merg pe jos până la Nicula, chiar şi trei zile încheiate. Îi văd după chip. Au faţa senină şi îngrijată. Nu sunt apăsaţi, dar nu au nici veselia noastră cea oarbă. Parcă ar fi aflat o comoară şi acum se gândesc, luminoşi, cum să o păzească.
Încet, ieşim din ceaţă. Biserica de lemn care adăposteşte icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului străpunge, cu turla ei însuliţată, aburul ce scaldă valea. Undeva, la marginea lumii, răsare soarele. Şi, deodată, lumina lui ne inundă parcă nu numai trupurile, ci şi sufletul. Liturghia stă să înceapă. E liturghia marelui praznic al Adormirii Prea Curatei, o liturghie care le aminteşte creştinilor de plecarea la cer a celei care l-a purtat pe Domnul Iisus în pântecele ei.
Ridic vălul timpului şi văd cu ochii minţii ce s-a întâmplat acolo, la Ierusalim, acum două mii de ani, atunci când sufletul Maicii Domnului a plecat la cer. Întâmplările acelea sunt miezul praznicului de astăzi.
Noi ştim din tradiţie, că Prea Curata a rămas după Înviere cu apostolul Ioan. I-a fost ca o maică bună, crescându-l duhovniceşte, învăţându-l să se apropie în Duh de Fiul ei. Niciun apostol nu era aşa de iscusit ca ea în rugăciune. Anii în care-L crescuse pe Domnul, fiind totodată crescută de El, făcuseră din Fecioara Maria un om desăvârşit, un suflet cum nu mai era pe faţa pământului. Odată cu bătrâneţea, pe măsură ce trupul ei mic şi firav părea că se topeşte, sufletul i se limpezea în apele Duhului. Era mai strălucitoare şi mai frumoasă, din zi în zi. Nopţile şi le petrecea mai totdeauna în mormântul lui Iisus. Acolo, pe lespedea rece, unde stătuse trupul lui zdrobit de bici, se aşeza şi ea în genunchi şi încremenea în rugăciune până dimineaţa. Apoi se întâlnea cu apostolii, care-i cereau o dată şi încă o dată să le vorbească de Domnul.
Aşa a fost şi în seara în care a adormit. Mai întâi a venit la ea arhanghelul Gavriil. Era tot o lumină, aşa cum îl ştia dintotdeauna. I-a spus blând: "Fiul şi Domnul tău te cheamă. Îţi porunceşte să laşi această lume şi să urci în sălaşele cereşti ca să fii alături de El în viaţa veşnică şi fără sfârşit!". Atât, şi a pierit ca fumul luat de vânt. Măicuţa s-a rugat apoi Fiului ei să-i strângă pe apostoli. Au ajuns cu toţii degrabă, în chip minunat, mai puţin Toma, a cărui lipsă a fost hotărâtă din Cer. Apoi Maica Domnului s-a cufundat în rugă, iar ei au tămâiat toată casa. Trupul Prea Sfintei strălucea de lumină şi, în această strălucire, ei au putut să întrevadă duhurile proorocilor din vechime. Bătrâni şi gravi, veniseră să-i peţească nunta cu cerul. La sfârşit, ca un fulger alb, a apărut Hristos. Era vesel şi puternic. "Pace vouă!" - le-a spus, aşa cum făcea când trăia printre ei. Apoi lin, lumina s-a risipit şi nu L-au mai văzut. În mijlocul casei a rămas doar trupul Maicii Domnului, mic şi delicat, din care sufletul îşi luase zborul. Prea Sfânta părea că doarme.
La trei zile după ce o îngropaseră, a venit la Ierusalim şi apostolul Toma. Răpus de dor, i-a rugat pe ceilalţi să deschidă mormântul, să o mai vadă şi el încă o dată. Dar n-au mai găsit trupul Maicii. Se înălţase la cer, ca şi Domnul. Şi de acolo îi înveleşte pe toţi muritorii cu ruga-i fierbinte. Rugă de Mamă de Dumnezeu. Cum nu are nimeni pe pământ şi nici nu va mai avea vreodată cineva. De aceea, în sufletul oricărui pelerin, "Măicuţa" este cea mai de preţ făptură după Domnul Hristos, o făptură pe care o caută zi de zi şi în fiecare an şi cu care sunt încredinţaţi nesmintit că se întâlnesc aievea, aşa cum îţi întâlneşti neamurile la marile sărbători. Şi-i cântă din inima lor de oameni simpli şi curaţi:
"O Măicuţă Sfântă, cu drag am venit,
La Tine, Măicuţă, într-un loc iubit.
Am venit, Măicuţă, să te mai vedem,
Să-ţi spunem necazul pe care-l avem.
Nu lăsa, Măicuţă, să pierim pe cale,
Că noi suntem fiii lacrimilor tale."