De la Braşov, la Oxford
- Românii vă cunosc destul de puţin. Ne-aţi putea spune unde a început povestea colaborării dvs. cu Prinţul de Wales?
- Povestea mea pleacă de la faptul că m-am născut la Braşov, într-un oraş minunat de munte. Îmi place să spun că oraşul m-a ales pe mine, fiindcă am avut în viaţa asta două mari pasiuni, care poate n-ar fi existat dacă m-aş fi născut în altă parte: sporturile de iarnă, pe care le practic de la cinci ani, şi arhitectura. În copilărie, mama mă tot certa, îmi atrăgea atenţia să nu merg pe "După ziduri", adică pe latura de nord-vest a cetăţii medievale a Braşovului, pe unde era scurtătura spre autobuzul care pleca spre Poiană, pentru că circulau tot felul de legende de băgat spaima-n copii şi-n părinţi. Eu îi ignoram însă sfatul, fiindcă nicăieri nu aveam mai aproape cele două lucruri pe care le iubeam: de-o parte, povârnişul cu pinii încărcaţi de zăpadă, de alta, zidurile cetăţii, cu turnurile sale, ce apărau cândva căsuţele de altădată ale braşovenilor.
- Aţi reuşit să împăcaţi cele două pasiuni?
- Am făcut sport de performanţă, dar, în paralel, am urmat şi studii de arhitectură, la Universitatea "Ion Mincu" din Bucureşti. Am făcut parte din echipa naţională la schi şi am fost ani de zile campioana naţională a României la snowboard alpin. Pe pârtie, l-am cunoscut pe fostul meu soţ, datorită căruia am ajuns în Anglia. Aşa se face că, la 24 de ani, după ce am luat licenţa în arhitectură, la Bucureşti, am plecat să studiez doi ani la Oxford, un loc de care mă îndrăgostisem încă de la 19 ani, de la prima mea vizită în Marea Britanie. La încheierea master-ului, am avut marea şansă de a fi beneficiara bursei SPAB (Society for the Protection of Ancient Buildings) - Societatea pentru Protecţia Clădirilor Vechi, o bursă extrem de importantă, care însemna ca, timp de nouă luni de zile, să călătoresc, alături de încă trei colegi, pe toate şantierele importante din Marea Britanie, pentru a învăţa lucruri practice despre restaurare de la cei mai buni meşteri din toate domeniile. În timpul acestei burse, am fost invitaţi de Alteţa Sa Regală, Prinţul de Wales, să vizităm domeniul de la Highgrove, unde erau în desfăşurare câteva şantiere în care se implicase unul din colegii noştri bursieri.
- Era prima oară când v-aţi aflat faţă în faţă cu Alteţa Sa?
- Da, era prima oară. Ulterior, am fost invitaţi şi la Poundbury, un proiect foarte drag Prinţului, un experiment urban, care-şi propunea construirea unui orăşel după model tradiţional, care să ofere locuitorilor posibilitatea de a crea o comunitate, de a lucra acolo, de a petrece timp împreună, de a-şi cunoaşte vecinii. E un contraexemplu pentru modelul corporatist de astăzi, care te face să nu mai ai timp decât de birou. Prinţul Charles este
un mare susţinător al conservării şi restaurării arhitecturii tradiţionale. Iar Anglia este, cu siguranţă, ţara cea mai potrivită, dacă vrei să înveţi ceva despre conservare şi reabilitare arhitecturală. Trecutul face parte din felul lor de a fi, îl preţuiesc, îl romanţează, sunt mândri de faptul că au fost un imperiu cândva, un factor civilizator în lume. Asta lasă, desigur, urme şi în grija pe care o poartă pentru patrimoniu.
- După mai bine de zece ani de Marea Britanie, iată-vă însă, din nou, la Braşov. Ce v-a făcut să vă întoarceţi în ţară?
- Întoarcerea mea se datorează unor proiecte în care m-am implicat, alături de Fundaţia "Mihai Eminescu", fundaţie aflată sub patronajul Alteţei Sale. S-a întâmplat să mă îndrăgostesc de satul Meşendorf (Dacia), din judeţul Braşov, şi aproape din impuls, am cumpărat o căsuţă aflată în paragină. Era atât de frumoasă şi era pur şi simplu păcat să dispară. Am cumpărat-o, fără să ştiu exact ce urma să fac, fiindcă trebuia să mă întorc în Anglia. Gândul mi-a rămas însă la ea, aşa că, după o vreme, în 2008, am revenit în România să o restaurez, fără să ştiu pentru cât timp. Şi iată-mă că sunt încă aici. Între timp, am mai cumpărat o casă superbă din sat, fiindcă m-am îndrăgostit de o presă de struguri, care exista în gospodărie, una din suratele celei care se află, azi, la Muzeul Satului din Bucureşti. Şi fiindcă, la un moment dat, aveam două şantiere deschise, am ajuns să organizez ateliere de lucru la Meşendorf pentru studenţi şi tineri arhitecţi. Am avut parte de o experienţă extraordinară cu acea bursă SPAB, şi mi-am dorit foarte mult să pot, la rândul meu, să le ofer celor tineri măcar un stagiu de o săptămână, ca să-i ajut să-şi descopere pasiunea pentru ceea ce presupune a construi. Nu putem să proiectăm fără să înţelegem ce înseamnă a construi.
Acasă la Prinţul Charles
- Vă propun să vorbim un pic şi de casa de vacanţă a Prinţului Charles, de la Valea Zălanului, proiect de care v-aţi ocupat personal şi care a fost nominalizat şi la Bienala de Arhitectură.
- Intenţia Prinţului Charles a fost, de la bun început, să găsească o gospodărie tradiţională, pe care să o reabiliteze, transformând-o în casă de oaspeţi, şi care să devină, pentru ceilalţi membri ai comunităţii, şi nu numai, un exemplu de bune practici, în ce priveşte reabilitarea clădirilor vechi. Deşi Valea Zălanului a devenit cuibul Prinţului Charles, atunci când vine în vacanţă în România, casa e deschisă tuturor, în regim de pensiune. Pentru că una din dorinţele Prinţului a fost de a evidenţia beneficiile unui turism ecologic, rural, într-o ţară cu atât de mult potenţial.
- Cine a ales locul?
- Toţi cei implicaţi am avut o contribuţie, dar cea esenţială a aparţinut Contelui Tibor Kalnoky, de la Micloşoara, prieten al Prinţului Charles, pe care acesta îl vizitează an de an. Satul Valea Zălanului din Covasna a fost întemeiat de o comunitate de sticlari, aduşi de undeva de prin părţile Boemiei, de către predecesorii familiei Kalnoky. Până când a ars, dintr-un accident, glăjăria a funcţionat şi chiar a furnizat sticlă, pentru Biserica Neagră din Braşov. Azi, s-a pierdut cu totul tradiţia locală în sticlărie, iar comunitatea a devenit 100% agrară.
- Aţi putea descrie cititorilor noştri aşezarea?
- Cum vă explicaţi că, dintre toate locurile din lume, Prinţul Charles a ales tocmai România, pentru vacanţele sale?
- Nu aş putea să spun cât de des vizitează alte locuri, dar pot să înţeleg plăcerea de a veni în România. Nu doar pentru peisajele extraordinare, care par rupte, pur şi simplu, din rai, ci şi pentru faptul că aici tradiţiile sunt încă vii, nu ţin de muzeu, ca în Occident. Încă mai există o autenticitate a vieţii în comunităţile săteşti, care în altă parte s-a pierdut cu totul. Unde, în Europa, mai poţi vedea oamenii, ducându-se duminică de duminică la biserică, în port popular? Apoi, cred că un alt motiv pentru care vine în România, e şi pentru că România înseamnă vacanţă, înseamnă să lase toate cutumele princiare în urmă. Aici, e puţin cunoscut. Poate fi în largul său, poate să se bucure de naturaleţea oamenilor şi să vorbească liber cu ei. Întotdeauna este înconjurat de un grup de prieteni, se odihneşte în casele a căror reabilitare a sprijinit-o, face drumeţii şi călătoreşte în diverse locuri din ţară. Vizitele Prinţului Charles în România sunt particulare, n-au nimic oficial, nu au existat între noi formalităţi, şi mă bucur enorm că am avut privilegiul să-l cunosc în aceste circumstanţe. Am descoperit un om şarmant, foarte deschis. Ne-am găsit multe puncte comune în discuţiile noastre, fiindcă Alteţa Sa e un apărător înfocat al arhitecturii tradiţionale şi al valorilor tradiţionale, în general. Am avut onoarea să ne facă o vizită şi la Meşendorf, la cele două căsuţe frumoase, unde, alături de Fundaţia Pro Patrimoniu, a sprijinit lucrările de reabilitare a presei de struguri. Anul acesta a venit şi la Braşov, tot în vizită privată. De la cineva care a văzut toată lumea asta ne-am fi putut aştepta să fie blazat în faţa unui orăşel transilvănean. Dar ca întotdeauna, cu deschiderea lui enormă faţă de România, a fost sincer curios şi încântat de tot ce a văzut.
Porţile Braşovului
- O plimbare alături de Prinţul Charles e, poate, şi o ocazie de a privi oraşul natal prin ochii unui occidental. Cum aţi regăsit Braşovul, după un deceniu petrecut în Marea Britanie?
- Braşovenii, ca marea majoritate a românilor, au fost prea prinşi în dorinţa lor de a absorbi tot ce ţine de cultura din Vest şi au pierdut din vedere, adesea, ce era cu adevărat valoros chiar în ograda lor. Pentru unii, valorile tradiţionale erau asociate cu propaganda comunistă. Pe de altă parte, modelul capitalist, cu speculaţiile imobiliare, a dus la apariţia unor construcţii şi ansambluri hidoase, care au deformat oraşul. Dacă mai sunt şi braşoveni care încep să preţuiască ce e vechi şi autentic, asta se datorează, culmea, tot occidentalilor care le trec pragul, care au pierdut deja toate aceste lucruri şi vor să le regăsească.
- Aţi iniţiat un proiect, "Porţile Braşovului", care le-a dat braşovenilor un motiv în plus să fie mândri de oraşul lor. Le puteţi spune cititorilor despre ce e vorba?
- Nişte vecini braşoveni, ştiind cu ce mă ocup, m-au rugat să-i ajut să-şi salveze poarta lor istorică de lemn, de la intrare, fiindcă celelalte familii din curte ar fi vrut o poartă nouă, după modelul la modă din metal cu plexiglas. Am prezentat situaţia în cadrul unei întâlniri de board, la Fundaţia Pro Patrimoniu, iar domniile lor, Prinţul Şerban Cantacuzino şi Prinţesa Marina Sturza, nişte oameni absolut extraordinari, au fost bucuroşi să sprijine această iniţiativă. Am găsit o echipă de meşteri foarte buni care au recondiţionat această poartă. Locatarii sunt foarte mândri, nu există zi să nu treacă un turist să se fotografieze cu ea. Ne-am trezit, imediat după, inundaţi de cereri. Azi mă bucur să constat că proiectul continuă de mai bine de patru ani.
- Satele istorice din Elveţia au parte de reglementări specifice de renovare şi restaurare. De ce nu se poate bucura şi România de astfel de legi?
- Dar există legi foarte bune şi la noi! Ce nu există sunt resursele pentru implementarea lor. Statul nu-şi permite să angajeze numărul de specialişti necesar şi nu-şi permite nici darea în judecată în caz de nerespectare a legii. Pe de altă parte, procedura de autorizare pentru o lucrare e stufoasă, costisitoare şi poate dura mult, încât multă lume preferă să plătească amenda decât să aştepte ani. Şi, peste toate, ducem şi lipsă de specialişti. Sunt foarte puţini arhitecţi atestaţi şi, dintre cei atestaţi, foarte puţini interesaţi cu adevărat să lupte pentru păstrarea patrimoniului.
Pledoarie
- Se tot vorbeşte de păstrarea tradiţiilor, a devenit aproape un clişeu. Până la urmă, de ce e atât de important să luptăm pentru autenticitate şi pentru valorile vechi?
- Vă povestesc o întâmplare foarte personală, care pe mine, una, m-a făcut să înţeleg exact despre ce e vorba. Într-o zi, într-una din călătoriile mele sportive, am dormit într-o cameră cu draperii foarte groase, care, odată trase, făceau un întuneric-beznă. În timpul nopţii, m-am trezit pentru câteva clipe şi am trăit unul din cele mai terifiante momente din viaţa mea. Am simţit frică, o frică ancestrală, eram ca un computer care nu-şi putea da reboot, fiindcă nu aveam niciun fel de reper de care să mă agăţ. Nu ştiam nici măcar ce fel de fiinţă sunt, mă simţeam doar o conştiinţă suspendată în univers. Cred că ăla a fost cu adevărat momentul în care am înţeles profund de ce trecutul e atât de important. Dacă ne rupem de trecut, de tradiţie, nu mai ştim de unde venim şi încotro ne îndreptăm. Deci nu mai ştim cine suntem. Trecutul ne defineşte, ne dă o identitate, ne dă nişte repere. Iar arhitectura este concretizarea acestor repere, în piatră, în zidărie. O casă e întotdeauna mult mai mult decât zidurile ei. Poartă istoria şi destinele celor care au trăit în ea.
- Ar putea fi arhitectura ecologică, tradiţională, un model valabil şi pentru zilele noastre?
- Până la urmă, chiar lăsând deoparte discuţia despre identitate sau despre mândria apartenenţei la un loc, e un adevăr atestat faptul că locuinţele tradiţionale sunt mult mai sănătoase decât cele noi. Materialele şi tehnicile tradiţionale creează o anvelopă care respiră, aşa cum respiră şi pielea noastră, în timp ce tehnicile moderne au tendinţa de a etanşeiza. Aşa cum nu ne îmbrăcăm într-un sac de plastic, tot aşa ar trebui să ne gândim de două ori înainte de a înveli clădirea în polistiren, de a pune ferestre de PVC şi de a o acoperi cu tablă. S-au făcut studii care arată că toată această anvelopare e foarte nesănătoasă, se ajunge la un nivel de poluare la interior chiar mai mare decât la exterior. Apoi, de ce n-ar fi valabil şi azi acest model, când casele tradiţionale au fost întotdeauna construite după principiul durabilităţii? O casă era făcută să dureze peste o sută de ani: lemnul care se utiliza era ales, se aştepta să ajungă la maturitate, se tăia după un ritual, în anumite faze ale lunii, care influenţau cantitatea de sevă din trunchi. De asemenea, structurile tradiţionale din lemn se pot desface oricând şi se pot monta în altă parte. Dacă, aşa cum spune expresia englezească, o casă are pălărie bună şi papuci buni, adică o fundaţie solidă şi un acoperiş de calitate, ea poate dura sute de ani. Ca să închei pledoaria mea pentru casele tradiţionale, o să vă mai spun şi că ele mai au la temelie un ingredient miraculos. Au fost ridicate cu suflet şi cu credinţă. Cu gândul la urmaşi.
Clara Maria
- Mai faceţi şi azi sport de performanţă?
- Nu, am încheiat în plină glorie, la 27 de ani, în 2001, când după o prestaţie foarte bună în tot acel sezon, am reuşit să obţin titlul de campioană overall a Americii de Sud, la bordercross, la Cupa Continentală. M-am retras fiindcă îmi doream să petrec timp mai mult cu familia, visam să am un copil pentru care, iată, a trebuit să mai aştept 14 ani. Micuţa Clara Maria abia a venit pe lume şi e o binecuvântare de copil. Acum mă ocup exclusiv de arhitectură, pe care nu o văd însă ca pe o meserie, ci ca pe o foarte mare pasiune. A pornit dintr-o pasiune şi continuă să fie o pasiune şi cred că n-aş fi putut s-o fac, dacă n-aş fi implicat aceeaşi tenacitate care mi se cerea şi în sport.
- Iată-ne la Braşov, în casa dvs., aflată într-una din cele mai frumoase zone din Schei. Vă mai bate gândul întoarcerii în Anglia?
- Da, dorul de Anglia există încă, dar eu sunt şi cetăţean britanic şi gândul că pot merge oricând acolo mă linişteşte cumva. Deocamdată, sunt prinsă aici. Am ce face, dar sunt aproape convinsă că atunci când voi păşi din nou pe pământurile britanice, va fi ca şi cum n-aş fi fost niciodată plecată.